جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.11.2009, 14:50


‏پاسخ آیت الله العظمى منتظرى
به پرسش‌های پایگاه اینترنتى "موج سبز آزادى"‏
‏متن نامه و پرسش‌های پایگاه اینترنتی "موج سبز آزادی":

‏بسمه تعالى ‏
‏حضرت آیت الله العظمى منتظرى
‏ ‏با عرض سلام و ادب

‏ ‏امیدواریم كه حالتان خوب باشد. از پایگاه اینترنتى "موج سبز آزادى"‏ ‏مصدع اوقات شریف شما مى‎شویم . غرض از مزاحمت اینكه سوالاتى در رابطه با‏ ‏واقعه تاریخى سیزدهم آبان مطرح است كه گمان مى‎كنیم پاسخ‌هاى جنابعالى به‏ ‏این سوالات مى‎تواند راهگشاى بسیارى از مسائل موجود باشد و قطعا مورد‏ ‏استقبال خوانندگان و علاقه مندان قرار خواهد گرفت .
‏ ‏از اینكه به ما در محقق شدن این امر كمك مى‎نمایید سپاسگزاریم . سوالات‏ ‏به پیوست تقدیم مى‎گردد و امیدواریم با پاسخ مثبت شما همراه باشد.
‏ ‏با سپاس و احترام فراوان : سردبیر "موج سبز آزادى"‏ ‏

سوال اول: در نوشته‌هاى شما اشغال سفارت آمریكا در سال 58 توسط‏ ‏دانشجویان پیرو خط امام یك عمل اشتباه قلمداد شده بود، در حالى كه شما از‏ ‏كسانى بودید كه در همان زمان از این اقدام حمایت و دفاع كردید. علت حمایتتان‏ ‏در آن مقطع از این اقدام دانشجویان چه بود؟ به چه دلیل در زمان فعلى آن را‏ ‏اشتباه مى‎دانید؟

‏ ‏سوال دوم : نظر شما در مورد قطع رابطه ایران و آمریكا چیست ؟ آیا تداوم‏ ‏این انقطاع به مصلحت كشور است ؟

‏ ‏سوال سوم : در شرایطى كه روسیه و چین جایگزین آمریكا و اروپا در‏ ‏سیاست و اقتصاد ایران شده اند، با آنها چگونه باید رفتار شود؟ آیا این ارتباط‏ ‏به صلاح كشور و انقلاب است ؟

‏ ‏سوال چهارم : با توجه به شرایط پس از انتخابات ریاست جمهورى ، كه‏ ‏حكومت پشتوانه اعتماد مردم و مشروعیت خود را از دست داده است ، مذاكرات‏ ‏ایران و آمریكا یك مذاكره توأم با عزت است یا مذاكره اى از موضع ضعف ؟

‏ ‏سوال پنجم : معناى استكبار ستیزى چیست ؟ آیا این اصطلاح به معناى دفاع‏ ‏و مقابله با استكبار است یا به معناى جنگ و ابتداى به آن؟ با توجه به اینكه‏ ‏قوانین حقوقى بین المللى از طرف اكثریت ملل جهان پذیرفته شده است ، مفهوم‏ ‏استكبار ستیزى در این شرایط چیست؟ با در نظر گرفتن منافع ملى چگونه باید‏ ‏به برخى قوانین ناعادلانه بین المللى واكنش نشان داد؟

‏ ‏
‏ ‏پاسخ آیت الله العظمى منتظرى:

‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏

‏با سلام و تحیت و تقدیر از توجه شما به مسائل مهم و جارى‏ ‏كشور
‏ ‏
‏ ‏جواب ۱ - اشغال سفارت آمریكا در بدو پیروزى انقلاب كه مورد‏ ‏حمایت اكثر اقشار انقلابى و مرحوم امام خمینى بود، مورد تأیید اینجانب نیز‏ ‏بود؛ ولى با آن عوارض منفى و حساسیت شدیدى كه بین مردم آمریكا به‏ ‏وجود آورد كه هنوز آثار آن باقى است ، معلوم شد كه كار درستى نبوده؛ و‏ ‏اصولا سفارت یك كشور به منزله جزئى از آن كشور است ، و كشورى كه‏ ‏در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن‏ ‏كشور است و كار صحیحى نمى باشد. از قرار اطلاع بعضى از جوانان انقلابى‏ ‏و متعهدى كه متصدى این كار بودند نیز اشتباه بودن آن را قبول دارند.
‏ ‏
‏ ‏جواب ۲ - نظر به اینكه آمریكا باعث كودتاى ۲۸ مرداد بر علیه مرحوم‏ ‏دكتر مصدق و برگشت شاه بود و پس از كودتا هم آمریكا تقریبا همه شئون‏ ‏سیاسى و اقتصادى كشور را قبضه كرده و در همه امور از رژیم سابق دفاع و‏ ‏پشتیبانى مى‎نمود و پس از پیروزى انقلاب نیز دارایى‌هاى ایران را بلوكه‏ ‏كرده و به طور كلى در رابطه با انقلاب برخورد مناسبى نداشت ، در آغاز‏ ‏انقلاب مردم از آمریكا عصبانى بودند و در نتیجه دانشجویان سفارت‏ ‏آمریكا در ایران را اشغال نمودند و آمریكا نیز رابطه خود را با ایران قطع‏ ‏نمود؛ و بر این اساس مرحوم امام خمینى تجدید ارتباط با آمریكا را در آن‏ ‏زمان نهى نمودند؛ ولى واضح است كه چنین حكمى موقتى است و برحسب‏ ‏شرایط سیاسى و اقتصادى تغییر مى‎كند، و این امر در گرو آن است كه این‏ ‏رابطه به نفع كشور بوده و از قبیل رابطه دو كشور مستقل باشد.

‏ ‏اگر مصالح و منافع ملى اقتضا كند كه با آمریكا رابطه برقرار شود، نباید‏ ‏زمینه تشنج و بى اعتمادى را با شعارهاى بى محتوا تشدید نمود. بدیهى است‏ ‏اسرائیل و لابى آن در آمریكا سخت مخالف رابطه ایران و آمریكا بوده و‏ ‏هست و منافع خود را در بقاى بحران كنونى بین ایران و آمریكا مى‎داند، و‏ ‏متأسفانه سران كشور به این مهم توجه نمى نمایند.
‏ ‏
‏ ‏جواب ۳ - اگر قرار باشد حاكمیت ایران در سیاست و اقتصاد خود را‏ ‏وابسته به بلوك شرق نماید و به جاى تأمین مصالح و منافع ملى رضایت‏ ‏آنان را تأمین نماید، كار غلطى است و مخالف شعار "نه شرقى نه غربى "‏ ‏مى‎باشد كه مردم ما در انقلاب خود روى آن تأكید داشتند. چه فرقى است‏ ‏بین روسیه و آمریكا كه به اولى باید تا این اندازه اعتماد نمود و بیدریغ‏ ‏مقادیر هنگفتى از بیت المال را به آنان حاتم بخشى نمود، و با دیگرى حتى‏ ‏حاضر نباشیم كه مذاكره و گفتگو نماییم ؟ حتى اگر احساس كنیم كه این‏ ‏مذاكره به نفع ملت و كشور است.
‏ ‏
‏ ‏جواب ۴ - واضح است كه حاكمیت با بحرانى كه به دست خود بعد از آن‏ ‏انتخابات شكوهمند به وجود آورده ، در مقابل دولتهاى مقتدر نمى تواند‏ ‏موضع مستحكمى داشته باشد و هر روز موضعى مخالف روز قبل اتخاذ‏ ‏مى‎كند، و این امر در نهایت به ضرر حتمى كشور و مردم منجر خواهد شد.‏ ‏قدرت نظام با سركوب و ساكت نمودن اجبارى مردم حاصل نمى شود، بلكه‏ ‏پشتیبانى واقعى و حقیقى و آزادانه مردم است كه قدرت نظام را به وجود‏ ‏مى‎آورد.

‏ ‏به نظر این جانب حاكمیت مى‎تواند با تصمیمى شجاعانه و مدبرانه‏ ‏زندانیان سیاسى را فورا آزاد نماید، مطبوعات توقیف شده را رفع توقیف‏ ‏نموده ، و گزینش‌هاى ادارات و دانشگاهها و به طور كلى دستگاههاى‏ ‏تفتیش عقاید را منحل نماید و به جاى آن شایسته سالارى را حاكم نماید؛ و‏ ‏با این تصمیم انقلابى و خداپسندانه اقتدار از دست رفته را به نظام‏ ‏برگرداند. در این صورت است كه نظام مى‎تواند در مذاكرات با قدرت و‏ ‏عزت وارد عمل شود.
‏ ‏
‏ ‏جواب ۵ - استكبار ستیزى به معناى اعلام جنگ با كشورها و‏ ‏حساس نمودن آنها و دشمن سازى و منزوى نمودن كشور نیست ، بلكه به‏ ‏معناى دفاع از حقوق ملت در مقابل مطامع و زیاده خواهى‌هاى مستكبران‏ ‏است؛ و در این جهت فرقى بین غرب و شرق و حتى افراد مستكبر‏ ‏تمامیت خواه و قدرت طلب نیست.

‏ ‏حاكمیتى كه مردم را ناراضى و حقوق آنان را مورد تعدى و ظلم قرار‏ ‏داده و افراد زیادى از نخبگان و فعالان سیاسى و آزادى خواهان را به‏ ‏اتهامات واهى و خلاف واقع زندانى و محاكمه و محكوم مى‎نماید، نمى تواند‏ ‏مدعى مبارزه با استكبار و استكبار ستیزى باشد. استكبار ستیزى جز با‏ ‏تحصیل حمایت مردم و تأمین حقوق همه اقشار و تحقق آزادى قلم و بیان‏ ‏عملى نخواهد شد. با چنین پشتوانه ملى است كه حاكمیت مى‎تواند در مقابل‏ ‏بعضى تحمیلات خارجى ، قدرتمندانه ایستادگى نماید و واكنش مناسب‏ ‏نشان دهد.

‏ ‏در خاتمه از خداوند قادر متعال توفیق شما عزیزان ، و نیز عزت و‏ ‏سربلندى ملت شریف ایران را مسألت مى‎نمایم.
‏ ‏والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته.

‏۱۲ آبان ۱۳۸۸‏
‏حسینعلى منتظرى ‏



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024