پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.11.2009, 10:33


کارشناسان از موانع اجرایی طرح آموزش و پرورش می گویند

اعتماد / علی رنجی پور

اگر همه چیز مطابق گفته های معاون وزیر آموزش و پرورش پیش برود، به زودی طرح «استقرار دائمی روحانیون در مدارس کشور» اجرا می شود و از این به بعد حداقل یک روحانی در کنار معلمان و کادر اداری و آموزشی مدارس به طور دائمی در مدرسه ها حضور خواهد داشت.

به گفته علی اصغر یزدانی وزارت آموزش و پرورش در حال تعریف «استقرار دائمی روحانیون در مدارس کشور» است تا بتواند به زودی ساز و کار این طرح را به طور دقیق و مشخص تعریف و اجرایی کند.

زارعی که با ایسنا سخن می گفت وظیفه روحانیون مستقر در مدارس را دامنه یی گسترده «از بحث نماز جماعت گرفته تا پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی دانش آموزان و اقدامات فرهنگی و پرورشی دیگر» تعریف کرد و گفت؛ به تناسب نیازمندی های هر استان، منطقه و مدرسه از روحانیون توانمند و کارآمد برای همکاری با آموزش و پرورش استفاده خواهد شد.

زارعی در ادامه حرف های خود به گفته های محمدتقی فخریان دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان نیز که گفته بود؛ «مجموعه فرهنگی آینده سازان ۳۰۰ طلبه از آقایان جوان و ۱۰۰ طلبه از بانوان جوان را تربیت کرده تا در مناسبت های ویژه اعم از اعیاد و عزاداری ها به مدارس کشور اعزام شوند» پاسخ گفت و وعده داد؛ «شمار روحانیونی که به مدارس اعزام می شوند، خیلی بیشتر از اینهاست.»

با این حال با توجه به سابقه طرح ها و وعده های مشابهی (مانند اعزام چهار هزار روحانی به مدارس که سال ۸۵ در زمان وزارت محمود فرشیدی عنوان شده بود یا بحث واگذاری دو هزار و ۲۰۰ مدرسه به حوزه های علمیه که سال گذشته مطرح بود) که هرگز به مرحله عمل نرسیدند، ابهام درباره تحقق این طرح و چگونگی حضور روحانیون در مدارس زیاد است.

شیرزاد عبداللهی کارشناس مسائل آموزشی در گفت وگو با «اعتماد» با اشاره به برخی از این ابهام ها گفت؛ «هر شخصی که بناست به صورت دائم در مدرسه حضور پیدا کند، باید پست و تعریف سازمانی داشته باشد. بنابراین باید ببینیم روحانیونی که قرار است به صورت دائمی در مدرسه ها حضور پیدا کنند، قرار است به عنوان معلم، مدیر، معاون پرورشی و... حضور پیدا کنند یا اینکه قرار است برای ایشان پست جدیدی تعریف شود.»

عبداللهی با اشاره به مشکلات قانونی طرح آموزش و پرورش ادامه داد؛ «حدود ۹۷ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان می شود. بنابراین در شرایطی که خود آموزش و پرورش به شدت مبتلا به معضل مازاد نیرو است، برای تامین منابع مالی این طرح نیاز به تامین اعتبار و بالطبع تصویب مجلس است که من گمان نمی کنم تا به حال درباره طرح همکاری حوزه و آموزش و پرورش صحبتی در مجلس شده باشد.»

او با بیان اینکه «از دو سال پیش استخدام نیروی حق التدریسی در آموزش و پرورش ممنوع شده است» باب صحبت درباره موانع قانونی اجرای طرح استقرار دائمی روحانیون در مدارس را گشود و گفت؛ «محدودیت های قانونی که هست موضوع استخدام رسمی نیروها را در دولت پیچیده کرده است. با توجه به وسعت تعداد مدارس و وعده یی که درباره استقرار دائمی روحانیون در همه مدارس داده شده است، بعید به نظر می رسد دولت بتواند از عهده استخدام رسمی این تعداد روحانی بربیاید.»

طرح استقرار دائمی روحانیون در مدارس در شرایطی خبرساز می شود که به نظر می رسد نارضایتی دولتمردان نهم از فضای فرهنگی کشور زمینه ساز تصمیم گیری برای استقرار روحانیون در مدارس بوده است تا تربیت فرهنگی در مدارس مستقیماً زیر نظر روحانیون دینی قرار گیرد. با این حال این تفسیر چندان منطبق با تحلیل کارشناسان از این وضعیت نیست، چنان که شیرزاد عبداللهی در گفت وگوی خود به این نکته اشاره کرد و گفت؛ «حتی اگر این حرف را بپذیریم که در مدرسه ها بچه ها مشکلات دینی و فرهنگی دارند، نباید این تصور پیش بیاید که معلمان در تربیت دینی بچه ها اهمال می کنند. مشکلاتی هم اگر هست مربوط به فضای کلی جامعه است و کمتر تقصیری می تواند متوجه معلمان و فرهنگیان باشد.»

گفته می شود این طرح بر اساس تفاهمنامه یی که سال 85 میان وزیر وقت آموزش و پرورش و مدیر حوزه علمیه قم منعقد شده، تهیه شده است.

دیروز در انتهای خبر ایسنا آمده بود؛ طرح استقرار دائمی روحانیون در مدارس که با هدف پاسخگویی به نیازهای فرهنگی دانش آموزان تدوین شده است، روحانیون فاضل و کارآمد عرصه فرهنگی و تبلیغی در مرحله نخست به مدارس شبانه روزی، استعدادهای درخشان، استثنایی و مراکز تربیت معلم اعزام می شوند و در این راستا به سازمان های آموزش و پرورش استان ها اعلام شده است روحانی مورد نیاز مدارس و مراکز تابعه را مستقیماً از طریق ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش تامین کنند.

همچنین تاکید شده است با اجرایی شدن این طرح روحانیون می توانند همانند سایر مربیان مدارس در طول سال تحصیلی برنامه های فرهنگی را با نظام مندی خاصی اجرا و بر اساس توانمندی در برنامه های فرهنگی مدارس مشارکت کنند. به گزارش ایسنا، در این ابلاغیه این مطلب نیز خاطرنشان شده است فرآیند اجرایی اعزام مبلغان دینی برعهده سازمان های آموزش و پرورش استان هاست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024