پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.10.2009, 20:08


حسین درخشان وب لاگ نویس ایرانی کانادایی را پس از یکسال بازداشت خودسرانه آزاد کنید

دهها نفرهمچنان بدون انجام مراحل دادرسی و دادگاه در بازداشت هستند

۴ آبان ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که قوه قضائیه باید حسین درخشان؛ وب لاگ نویسی که بکسال است بدون دادگاه در بازداشت بسر می برد و دهها نفری را که بدون انجام تشریفات دادرسی همچنان در زندان بسر می برند، آزاد کند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این مورد گفت:"وضعیت درخشان نمونه ای از عدم رعایت آئین دادرسی و قضایی در قوه قضائیه در ایران است. مسئولین قضایی چه توجیهی برای بازداشت درخشان بدون تفهیم اتهام و دادرسی دارند؟ درخشان قربانی دیگری از مداخله تشکیلات امنیتی در روند قضایی است."

علاوه بر درخشان، دهها روزنامه نگار، روشنفکر، و فعال ایرانی نیز بدون اتهام، و بدون شفافیت قضایی و رعایت آئین دادرسی در بازداشت بسر می برند. این افراد از جمله زندانیانی هستند که وضعیت قضایی آنها ناروشن است: کیوان صمیمی، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، محمد ملکی، احمد زید آبادی، هنگامه شهیدی، محمد قوچانی، سعید لیلاز، آذر منصوری، شاپور کاظمی، عیسی سحرخیز، محمدرضا مقیسه، فریبا پژوه، مصطفی تاج زاده، عبدالله رمضان زاده، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، فیض الله عرب سرخی و محسن امین زاده.

طبق اطلاعات رسیده به کمپین، درخشان به مدت نزدیک به ده ماه در سلول انفرادی در بازداشت بوده و در این مدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته تا وادار شود که اعتراف کند که به سرویس های جاسوسی اسرائیل و سیا وابسته بوده است.

یکی از وابستگان درخشان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که حسین درخشان در حضور قاضی و وکیل خود، منکر اعتراف اجباری شد، اما مسئولین همچنان حسین درخشان را در بازداشت نگه داشتند بدون اینکه اطلاعاتی در مورد وضعیت قضایی پرونده اش به خانواده او بدهند. حسین درخشان در حال حاضر در زندان اوین در تهران است.

قاضی پرونده حسین درخشان دو بار تغییر کرد اما در حال حاضر معلوم نیست که کدام شعبه دادگاه انقلاب مسئول پرونده او است. علاوه بر آن، مسئولین در باره اتهامات حسین درخشان هیچ اطلاعاتی به خانواده او نداده اند. خانواده حسین درخشان در طول یکسال بازداشت وی فقط دو بار موفق به ملاقات با او شده اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره امنیت جانی و سلامتی حسین درخشان و سایر بازداشتی هایی که بدون دسترسی به خانواده و وکیل در زندان هستند، نگرانی عمیق خود را ابراز داشت. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضائیه خواست که اجازه ندهد که وظایف قضایی تحت خواسته های نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار بگیرد که در قوه قضائیه مداخله می کند و بازداشتی ها را بدون اعمال روند قضایی در بازداشت نگه می دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024