شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.10.2009, 16:51


گزارش ایلنا از اپیدمی انفلوآنزای نوع A در مراكز آموزشی:


ایلنا: با همه گیر شدن آنفلوآنزای نوع A در ایران كه از حال اپیدمی با شروع فصل سرما و بازگشایی مدارس، به حالت پاندمی در آمد، همه روزه بسیاری از والدین با واژه آنفلوآنزا شب و روز می گذرانند و با ترس از آن كودكان خود را به مدرسه می فرستند، اما با این حال به نظر می رسد، مسئولان نمی خواهند مرهمی كارآمد برای تسكین ترس های آنها معرفی كنند و این والدین هستند كه از رفتن كودكان خود به مدرسه جلوگیری می كنند و چشم به دهان برخی دوخته‌اند كه به آنها بگوید نگران همكلاسی بیمار كودكانشان نباشند.

كلاس‌های خالی از دانش‌آموز و معلمان بلاتكلیف

به گزارش خبرنگار ایلنا، در یك هفته گذشته غایبان كلاس‌ها تقریبا دو برابر شده است به گفته شاهدان عینی در برخی از مناطق شهر تا ۱۵ نفر از یك كلاس غیبت داشته‌اند؛ مسئله مورد بحث این است كه كلاسی با ۱۵ نفر غایب عملا تعطیل شده است. این در حالی است كه مسئولان اعلام كرده‌اند اگر تعداد غایبان از ۱۵ درصد كلاس بیشتر باشد، كلاس باید تعطیل باشد و البته معلم عملا نمی‌تواند در این كلاس‌ كاری انجام دهد.

مدیران این مدارس به عنوان مسئولان می‌گویند برای تعطیلی كلاس درس و مدرسه احتیاج به دستورالعمل وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است اما مسئولان نیز می‌گویند اگر تعداد غایبان یك كلاس زیاد باشد مدیر موظف است كلاس را تعطیل كند، البته باید اشاره كرد كه در برخی از مدارس جنوب شهر چند كلاس درس تعطیل شده است كه باتوجه به شواهدی كه گفته شد، باید كل دانش‌آموزان مبتلا شده باشند كه مدیركلاس را تعطیل كرده باشد. با این حال تعدادی از مدیران مدرسه خود تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته‌اند.

دستورالعمل‌هایی فقط برای نصب در برد

به گفته نایب رییس انجمن پزشكان عمومی كشور موج دوم آنفلوآنزای نوع Aدر كشور هم‌زمان با ۱۵ روز پس از آغاز مدارس آغاز شده است و به دلیل هم‌زمانی با فصل سرما و ترس ناشی از آن در میان مردم، مراجعه بیماران به مطب پزشكان ۸۰ درصد افزایش یافته است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در حالی بر تعطیلی مدارس در ایران برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای نوع A تاكید دارد كه مسئولان وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و برخی از نمایندگان مجلس كشور برای وارد نیامدن خسارت مالی و از بین نرفتن نظم اجتماعی با آن مخالفت می كنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تاكنون در جهان چهار هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر آنفلوآنزای نوع A جان خود را از دست داده‌اند كه كمترین میزان شیوع آن در منطقه خاورمیانه و آفریقا بوده به طوری كه در ایران تاكنون هزار و 194 نفر به آنفلوآنزای نوع A مبتلا شده‌اند كه ۱۶ نفر آنها فوت كرده‌اند.

وزارت بهداشت و درمان كشورمان نیز در این ارتباط با وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش دانش آموزان و معلمان، با سازمان زندان‌ها برای كنترل و پیشگیری از شیوع آن در میان زندانیان، با شهرداری تهران برا ی ضدعفونی كردن وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس و سازمان بهزیستی برای آمادگی مربیان مهدكودك‌ها و گروه‌های پرخطر نظیر سالمندان و كودكان استثنایی دستورالعمل‌هایی را صادر كرده است.

اما در عین حال این بیماری با بازگشایی مدارس جنبه‌های دیگری به خود گرفت به طوری‌كه ضرورت تعطیلی كلاس در ایران هرچند با ابتلای ۱۵ درصدی دانش آموزان مطرح شد.

كلاس‌های قرنطینه‌ای كه دردی را درمان نكرد

وزیر بهداشت و درمان در همین مورد و در ابتدای بازگشایی مدارس به ایلنا از ایجاد كلاس‌های قرنطینه دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزای نوع A در مدارس خبر داده و گفته بود: این تصمیم برای جداسازی دانش‌آموزان مبتلا یا مشكوك از سایر دانش‌آموزان اتخاذ شده است.البته این كلاس‌های قرنطینه نه به معنای تخصصی آن بلكه تنها هدف از این كار جداسازی دانش‌آموزان مبتلا از سایر دانش‌آموزان است.

اما با گذشت تنها دوهفته از آغاز كار مدارس و هم‌زمانی آنفلوانزای نوع A با آنفلوانزای فصلی و تعطیلی تعدادی از مدارس در برخی از استان‌ها، سناریوی نعطیلی كلاس و مدارس شكل دیگری به خود گرفت و مسئولان را بر آن داشت تا خسارات مالی احتمالی از آن را تخمین بزنند.

تعطیل نكردن مدارس تنها به دلیل خسارت مالی

عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا خسارت 3 میلیاردی به پایتخت را در پی تعطیلی مدارس هشدار جدی تلقی می‌كند و به ایلنا می‌گوید: ‌تعطیلی مدارس فرم اجتماعی را بر هم می‌زند،‌ چنانچه تعطیلی مدارس در كشور مطرح شود لطمه زیادی به جامعه وارد می‌شود به طوری كه اگر یك روز تعطیل شود باعث ترك ۱۶ درصدی والدین و شاغلان از كار می‌شود.

محمد سروش در پاسخ به این موضوع كه سلامتی دانش‌آموزان مهم‌تر از بیكاری چند روزه مردم است،‌ ادامه می‌دهد: ‌به دلیل هزینه‌هایی كه تعطیلی مدارس در كشورهای دیگر به بار آورده نمی‌توان به راحتی نسبت به آن اقدام كرد بلكه باید با جایگزینی افراد در مشاغل، چرخه كار را متوقف نكرد، اما با این وجود ستاد مقابله با آنفلوانزای A در شهرستان‌ها نسبت به بسته‌ شدن كلاس‌ها یا مدرسه تصمیم‌گیری می‌كند و این طور نیست كه مدیر مدرسه به دلخواه خود اقدام به تعطیلی كند.

عضو كمیته كشوری آنفلوانزای نوع A گفته بود: اگر معلمی به این ویروس مبتلا شود باید معلم دیگری جایگزین آن شود و تعطیلی كلاس معنی ندارد. در حالی كه نماینده سازمان جهانی بهداشت در جلسه ای با مسئولان ایرانی متذكر شده برخی از كشورهای جهان اعلام كرده‌اند كه تا ماه آینده ۳۰ درصد جمعیت آنها به آنفلوآنزای نوع A مبتلا می‌شوند بنابراین برای جلوگیری از شیوع این بیماری اگر لازم شود باید اقداماتی مانند تعطیلی مدارس نیز انجام می‌شود.

طرح معلق شدن كلاس‌های درس در وزارت بهداشت

فارغ از انتقادات وارده به رسانه‌ها مبنی بر ایجاد ترس مصنوعی در مردم، به نظر می رسد كه چندی پیش معلق شدن كلاس‌های درس در وزارت بهداشت مطرح شده بود، به طوری‌كه رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به اولیاء دانش‌آموزان و مدارس اكیداً توصیه كرد كه دانش‌آموزانی كه دارای تب و علائم بیماری آنفلوانزا هستند به هیچ عنوان به مدرسه نروند و با اشاره به این كه طی هفته‌های اخیر افزایش موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزا در میان دانش‌آموزان دیده شده است، دانش‌آموزان در صورت ابتلا به بیماری آنفلوانزا تا زمان بهبودی كامل و اجازه از پزشك به هیچ عنوان نباید به مدرسه بروند. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت به‌‌رغم توصیه‌های اكیدی كه به نرفتن دانش آموزان مبتلا به هرگونه علائم آنفلوانزا داشته و اعلام می‌كند كه چنانچه در هر كلاس 15 درصد دانش آموزان مبتلا شدند به مدرسه نیایند، اما زنگ نعطیلی مدارس در خفا زده شده است چراكه هم اكنون بسیاری از كلاس‌های درس به طور چشمگیری با كاهش دانش آموزان مواجه شده اند. هرچند مسولان بازهم در مورد آن سكوت می‌كنند.

گزارش: مرضیه سعادت



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024