پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.10.2009, 19:18


به گزارش خبرنگار «آینده»، بر اساس ادعاهای دیپلمات‌های غربی، طرف ایرانی پذیرفته است كه تا اواسط ماه دسامبر - حدود ۵۰ روز دیگر - كل محموله اورانیم غنی‌شده ۵/۳ درصد موضوع توافق را ارسال كنند.

بنابر این ادعا، ایران تعهد كرده است تا یك ماه آینده نسبت به ارائه برنامه بارگیری و انتقال این محموله اقدام كند.

گفته می‌شود میزان محموله مورد توافق ایران، جهت ارسال به روسیه برابر با ۷۸ درصد اورانیم غنی‌شده ایران، یعنی ۱۱۵۰ كیلوگرم می‌باشد كه قرار است به میزان ۱۷۰ كیلوگرم اورانیم غنی‌شده ۷۵/۱۹ درصد تبدیل شود.

نكته دیگر در این ادعاها وجود نام فرانسه به عنوان بخشی از پروسه تولید میله سوخت ۲۰ درصد می‌باشد، امری كه با اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های رسمی ایران متفاوت است.

منابع رسمی نظیر صداوسیما می‌گویند بعد از عذرخواهی فرانسه و واسطه شدن البرادعی ایران پذیرفته كه فرانسه هم باشد.

بنابر اظهار دیپلمات‌های غربی طرف ایرانی ابراز تمایل كرده‌ است كه موارد این توافق‌نامه تا امضای رسمی آن در تهران كه قرار است طی روز‌های آینده انجام شود، منتشر نگردد.


توافق باغرب برای‌ ارسال اورانیوم‌غنی ایران به روسیه

در این حال تابناك نوشت: بر اساس گزارش رسیده از مقر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، قرارداد ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی امضاء گردیده و برای امضای مسئولین بالاتر به پایتخت های كشورها ارسال شده است تا روز جمعه این قرارداد به امضای نهایی رسیده و اجرایی شود.

براساس قرارداد یادشده بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران به كشور روسیه ارسال خواهد شد و از آنجا به كشور ثالث (فرانسه) برای تهیه میله سوخت ارسال می گردد.

مقامهای غربی خصوصا مقامات آمریكایی از توافق به عمل آمده بسیار خشنود هستند چراكه اعلام كرده اند بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران را اكنون با اجرایی شدن این قرارداد از آن خود خواهند نمود و در حال حاضر اقدامات آنها برای قدم بعدی در مواجهه با ایران در پرونده هسته‌ای انجام شده است.

این گزارش می افزاید: تبلیغاتی كه از سوی منابع غربی در مورد دو آلودگی اورانیوم ایران در طی هفته‌های گذشته راه افتاده بود نشان داد كه این تبلیغات درست نبوده‌اند و آنها برای به دست آوردن اورانیوم غنی شده ایران چه میزان مشتاق هستند.

چندی پیش برخی نشریه‌های علمی اعلام كرده بودند كه اورانیوم غنی شده ایران حاوی مقادیری "تركیبات فلزی فلوراید" است كه با این تركیبات فلزی، نمی‌توان این نوع اورانیوم را به میزان ۱۹.۵ درصد عنی سازی كرد و باعث تركیدن دستگاههای سانتیریفیوژ می‌شود.

همچنین نشریه علمی "نوكلینیكس ویك ریپورت" گزارش كرده بود كه در سیستم تصفیه شیمیایی و فیزیكی كیك زرد، عنصر فلزی "مولیبدینیوم" را متخصیصن ایرانی نمی‌توانند از اورانیوم جدا نمایند و این آلودگی فلزی باعث ایجاد محیط ناخالص برای تبدیل اورانیوم ضعیف به اورانیوم با درصد غنی سازی بالا می گردد.

مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گفت پیش‌نویس قراردادی را درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی برای تایید تا روز جمعه به این كشور و سه قدرت جهانی تحویل داده است.

محمد البرادعی در پایان دو روز و نیم مذاكره بین ایران از یك سو و سه كشور روسیه و آمریكا و فرانسه از سوی دیگر از تحویل «پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای» خبر داد كه به گفته او «بیانگر رویكردی متعادل به چگونگی برداشتن گام‌های پیش رو» است.

خبرگزاری رویترز پیشتر از قول «دیپلمات‌های آشنا با این مذاكرات» گفته بود كه طرف‌های مذاكره در پی مصالحه‌ای تحت لوای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند كه «آبروی هر دو طرف در آن حفظ شود».

به گفته همین دیپلمات‌ها، در پیش‌نویسی كه آقای البرادعی به طرف‌های مذاكره تحویل داده است، قدرت‌های جهانی از ایران خواسته‌اند حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را تا پیش از پایان سال جاری میلادی، دی‌ماه ۱۳۸۸، برای غنی‌سازی بیشتر به خارج بفرستد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید رئیس هیات مذاكره‌كننده ایران در عین «سازنده خواندن مذاكرات وین» اعلام نكرده است كه آیا تهران این قرارداد را تایید خواهد كرد یا خیر.

به گفته مدیركل آژانس انرژی اتمی، این پیش‌نویس پس از تایید طرف‌ها برای تایید به اعضای شورای حكام این آژانس تحویل داده خواهد شد.

آقای البرادعی می‌گوید جلسه بعدی اعضای شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر نوامبر، آذرماه، برگزار می‌شود.

مذاكرات چندجانبه ایران با سه عضو از گروه ۵+۱ كه روز دوشنبه گذشته آغاز شد پس از آن موقتا به بن‌بست رسید كه جمهوری اسلامی از موافقت با توقف غنی‌سازی اورانیوم سر باز زد و اعلام كرد كه فرانسه نمی‌تواند یك پای قرارداد باشد.

بر اساس موافقت اصولی ایران با شش قدرت جهانی در ژنو، قرار بود ایران اورانیوم غنی‌شده خود با غلظت پایین را به روسیه بدهد تا در آن‌جا به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تبدیل شده و سپس فرانسه آن را به میله‌های سوخت تبدیل كند.

روز سه‌شنبه نیز یك مقام آمریكایی در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داد كه هیات نمایندگی ایالات متحده در وین با همتایان ایرانی خود در دفتر محمد البرادعی دیدار و درباره پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران برای تبدیل به سوخت مورد نیاز رآكتور تهران مذاكره كرده‌اند.


سلطانیه: روسیه ، مسئول اجرای تمام قرارداد

نماینده ایران در آژانس با بیان اینكه مطابق متن پیشنهادی، روسیه طرف قرارداد فروش سوخت برای رآكتور تهران است، گفت: هر كشور دیگری مانند فرانسه كه علاقه‌مند به همكاری باشد می‌تواند به عنوان زیر مجموعه در این زمینه با روسیه همكاری كند.

علی اصغر سلطانیه در گفتگو با فارس در خصوص نتایج گفتگوهای ایران، آژانس و فروشندگان سوخت راكتور تهران توضیح داد: جلسه‌ای كه تشكیل شد متعاقب درخواست دوم ژوئن (12 خرداد) ایران مبنی بر تامین سوخت مورد نیاز راكتور تحقیقاتی تهران است كه با هدف تولید رادیوایزوتوپ برای بیمارستانهاست، متعاقب آن درخواست آقای البرادعی درخواست را به كشورهای علاقه‌مند و با قابلیت این همكاری، منعكس كرد كه آمریكا و روسیه تمایل را برای انجام این پروژه اعلام كردند و متعاقبا هم فرانسه تمایل خود را برای همكاری اعلام داشت.

وی افزود: در این جلسه كه با حضور هیئت‌هایی از كشورهای روسیه، آمریكا، فرانسه و ایران برگزار شد، كلیه ابعاد فنی و حقوقی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در مواردی هم بین متخصصین هسته‌ای ایران و روسیه جلسات حاشیه‌ای انجام شد.

سلطانیه با بیان اینكه در این جلسه كشورها نظرات خود را در این باره ارائه كردند، اظهار داشت: البرادعی از طرف دبیرخانه آژانس متن اولیه و ثانویه‌ای را پیشنهاد كرد كه البته هیچ توافقی روی این متن نشده و قرار است كه كشورها بررسی كنند و ایشان درخواست كرده كه تا پایان ساعت اداری جمعه كشورها نظراتشان را بدهند.

نماینده ایران در آ‌ژانس اضافه كرد: متن پیشنهادی مدیركل آژانس، بر اساس مباحث انجام شده و با توجه به نوع قراردادهای همكاریهای استانداردی كه كشورهای عضو آژانس با هم دارند مطرح شده اما موضوعات محتوایی این قرارداد هنوز نهایی نشده و باید مورد بررسی قرار گیرد و كشورها نظراتشان را بدهند.

وی گفت: بعد از توافق بایستی این متن در شورای حكام تصویب شده و به اجرا درآید كه این متن موافقتنامه كلی چارچوبی برای قراردادهای فنی مربوط به پروژه است.

وی اضافه كرد: در حاشیه این جلسه هم نشست تخصصی سه جانبه ایران، آمریكا و آژانس در دفتر مدیركل آژانس پیرامون همكاری‌های فنی، در تامین تجهیزات مربوط به راكتور تهران از جمله تجهیزات ایمنی مربوط به اتاق كنترل راكتور مطرح شد و آمریكا از نظر اصولی آمادگی خود را برای همكاری در چارچوپ یك پروژه مشترك با آژانس اعلام كرد.

سلطانیه گفت: در یك جمع بندی جلسه در فضایی كاری و سازنده پیرامون كلیه مباحث فنی و تخصصی این پروژه برگزار شد و از یك دید كلان تر، این نشست را می‌توان گشودن فصل جدیدی در فعالیت‌های آژانس و در انجام محوری‌ترین فعالیت یعنی همكاری‌های مشترك در استفاده از صلح آمیز از انرژی اتمی ارزیابی می‌كنیم بخصوص آن كه در چند سال گذشته این فعالیت محوری تحت الشعاع فعالیت‌های دیگر آژانس یعنی پادمان و بازرسی قرار گرفته بود لذا امیدواریم از این به بعد شاهد تحقق اهداف اصلی آژانس یعنی گسترش همكاری‌های فنی و ایفای نقش تسهیل كننده توسط آژانس باشیم.

وی در خصوص حضور فرانسه در این پروژه نیز اظهار داشت: بر اساس مذاكرات انجام شده طرف قرارداد، روسیه خواهد بود و در انجام این پروژه هر كشور دیگری كه علاقه‌مند به همكاری باشد از جمله فرانسه می‌تواند به عنوان زیر مجموعه با روسیه همكاری كند و در واقع روسیه طرف اصلی قرارداد مطابق متن پیشنهادی می‌باشد.

اظهارات سلطانیه در حالی بیان می شود كه بنابه اظهار منابع غربی فرانسه در مذكرات ژنو حضور داشته است و امضای قرار داد با روسیه و دادن اختیار به این كشور برای انجام روند فنی با مشاركت یك كشور ثالث بدون نیاز به اجازه ایران به معنای آن است كه اگر روسیه تمایل داشته باشد می تواند از رژیم صهیونیستی هم برای اجرای این قرارداد كمك بگیرد در حالیكه در عمل روسیه با مشاركت فرانسه این كار را انجام خواهد داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024