سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.10.2009, 19:02


شهرزاد نیوز: جایزه "لاله حقوق بشر" هلند به شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان تعلق گرفت. این دومین سالی است که این جایزه از سوی وزارت امور خارجه هلند به افرادی که در زمینه دفاع از حقوق بشر فعالیت می کنند، اهدا می شود. سال گذشته "ژوستین ماسیکا" فعال حقوق زنان از کنگو برنده اولین لاله حقوق بشر شد.

در سال ۲۰۰۹ تعداد ۱۱۶ نفر از ۶۳ کشور کاندیدا دریافت این جایزه شده بودند. انتخاب برنده در دو مرحله صورت می گیرد. در مرحله اول، هیات داواران که ریاست آن را یکی از زنان فمینیست و سردبیر پیشین مجله زنان "اوپ - زی" به عهده دارد، از میان کاندیداها ۳ نفر را انتخاب می‌کند و سپس وزیر امور خارجه از میان آن سه تن، برنده سال را برمی‌گزیند.

علاوه بر فعالیت پی‌گیر در زمینه حقوق بشر، چند معیار دیگر در هر دو مرحله انتخاب در نظر گرفته می شوند. یکی از معیارها اوضاع سیاسی در کشور محل زندگی و فعالیت کاندیدا می باشد. معیار دیگر در نظر گرفتن امنیت جانی کاندیداست و از این که اعطای این جایزه جان فرد کاندید شده را تهدید کند و یا این که مانع از فعالیت های وی شود، خودداری می گردد.

سال گذشته که در گیری های خشونت آمیز در کنگو و موج تجاوز به زنان سرتیتر اخبار جهان شد، وزیر امور خارجه هلند از میان سه کاندیدای برگزیده شده ،فعال کنگویی را برگزید.

سال جاری که مبارزات جاری در ایران مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، بدیهی بود که یکی از سه کاندید برگزیده شده از سوی هیات داورات از ایران باشد. چنین نیز شد و شادی صدر که یکی از ۱۱۶ کاندیدای این جایزه بود، در هر دو مرحله برگزیده شد.

"ماکسیم فرهاخن" روز ۲۰ اکتبر با اعلام نام شادی صدر به عنوان برنده سال ۲۰۰۹ "لاله حقوق بشر" اعلام کرد که وی به خاطر مبارزات شجاعانه خود در دفاع از حقوق شهروندان این جایزه را از سوی دولت هلند دریافت می کند.

مراسم اهدای این جایزه روز ۹ نوامبر در لاهه برگزار می شود. این جایزه شامل، "لاله حقوق بشر" و ۱۰ هزار یورو وجه نقدی برای برنده و امکان دریافت سوبسیدی به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو برای ارائه پروژه‌ای در حوزه فعالیت‌های برنده سال می‌باشد.

در اطلاعیه مطبوعاتی که نام دومین برنده "لاله حقوق بشر" ذکر شده است، از جمله به فعالیت های حقوقی شادی صدر، مقالات انتقادی وی در سایت های مختلف و همچنین کمپین مبارزه با سنگسار و فعالیت در انجمن "راهی" اشاره شده است. شادی صدر، به همراه دو فعال حقوق بشر (رویا و لادن برومند)برنده جایزه لخ والسا ۲۰۰۹ را نیز برنده شد. وی همچنین کاندید دریافت جایزه لخ والسا نیز شده بود که هر ساله از سوی اعضای پارلمان اروپا به فعالین حقوق بشر اعطا می گردد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024