جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.10.2009, 14:07


سرمایه: نشریه «تایم» دیروز طی مطلبی مدعی ارائه پشت پرده گفت وگوهای ایران و گروه ۱+۵ و همچنین پیشنهاد خروج اورانیوم از ایران شد. این مطلب مدعی شد: «رئیس جمهور اوباما پیشنهادی ارائه داده که احتمال پیروزی آن در بازی رور دوشنبه در اجلاس وین با شرکت متخصصین مسائل اتمی ایران و غرب، برای خارج کردن اورانیوم کم غلظت از این کشور مشخص می‌شود.»

علت این است که برخی منابع خبری «تایم» در دولت عنوان کردند شخص اوباما سه بار به سبک سنگین کردن ملاقات‌های مخفی چند جانبه با ایران طی چهار ماه اخیر پرداخته است. چیزی که به دست آمده نه تنها یک آزمایش برای رویکرد ایران در خصوص مسائل اتمی است، بلکه آزمایشی است برای تلاش‌های اوباما با هدف کنترل مسائل اتمی ایران در مواجهه با تهدید تحریم های چند جانبه و البته مشوق‌ها است.

گفت وگوهای مخفی در ماه ژوئن (خرداد ماه) و زمانی صورت گرفت که مقامات ایرانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند، سوخت رآکتور تحقیقاتی پا به سن گذاشته تهران، که در سال ۱۹۶۷ توسط آمریکایی ها ساخته شده رو به پایان است.

ایران از آژانس درخواست کرد تا برای خرید صفحه‌های ساخته شده توسط اورانیوم غنی شده که برای تولید ایزوتوپ‌های درمان سرطان، اشعه ایکس و... کاربرد دارد، کمک کند.

آژانس نیز در واکنش این مساله را با آمریکا در میان گذاشت. در همین راستا یکی از مقامات دولت اوباما درگیر در مذاکرات که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما سریعاً گشایشی در این مساله دیدیم.»

آمریکا تشخیص داد این امر می‌تواند به ساختن صفحات (سوخت اتمی) برای استفاده‌ای خاص گسترش یابد.

این ایده که ایران شاید توافق کند حجم اعظم اورانیوم خود را به خارج از این کشور انتقال دهد تا به صفحات بی خطر برای رآکتور تحقیقاتی تبدیل شود به چشم یک شانس برای پایان یافتن این بحران دیده شد. در ابتدای ماه جولای (تیر) که اوباما به مسکو سفر کرد و مشاور وی در امور منع گسترش سلاح‌های اتمی، گری سامور نیز همراه وی بود، این پیشنهاد به روسیه ارائه شد که اگر ایران قبول کند، اورانیوم کم‌غلظت(ال ای یو) خود را به روسیه بدهد تا در این کشور غنی سازی بیشتری صورت گیرد و پس از آن فرانسه نیز که در میان مباحثات قرار دارد، می تواند آن را به صفحات مخصوص برای تولید ایزوتوپ تبدیل کند. صفحاتی که ایران توانایی تبدیل آنها را به اورانیوم با کاربرد نظامی نخواهد داشت و نهایتاً به تهران بازگردانده شوند. این مقام بلندپایه دولتی واکنش مقامات روس را اینگونه توصیف کرد: «روس ها فوراً گفتند این یک ایده عالی است.» چیزی که بعد از آن پیگیری شد یک برنامه‌ریزی دقیق برای مذاکرات بلندپایه بین ایران، آژانس، روسیه، فرانسه و آمریکا بود تا جزئیات این مساله پیکربندی شود.

در میانه ماه سپتامبر(شهریور) دولت اوباما به دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی محمد البرادعی عنوان کرد آمریکا حاضر به گفت وگو است.

پس از آن البرادعی با سفیر ایران این موضوع را در میان گذاشت و وی نیز عنوان کرد باید این مساله را با دولت خود درمیان بگذارد. پس از مدتی ایرانی‌ها نیز با البرادعی تماس گرفتند و عنوان کردند آنان نیز حاضر به گفت وگو هستند.

این مقام دولتی آمریکایی همچنین گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواستند مطمئن شوند ایرانی‌ها درپی اعمال فشار به روسیه برای دریافت سوخت رآکتور تحقیقاتی خود بدون اینکه ماده اولیه آن از سوی انبار های خود ایران تغذیه شود، نباشند. در همین راستا زمانی که اوباما در حین نشست سران سازمان ملل در انتهای ماه سپتامبر ملاقات کرد، به روس‌ها فشار آورد تا روس‌ها توسط شخص رئیس جمهور خود تصدیق کنند هرگونه معامله‌ای با ایران تنها بر مبنای سوختی که خود ایران ارائه می‌دهد باید صورت گیرد و مدودوف نیز موافقت کرد.»

نشریه تایم در ادامه مدعی شد: «پس از آن اوباما تماس های تلفنی بیشتری با البرادعی در روزهای پایانی سپتامبر برقرار کرد تا جزئیات گفت وگوهایی که نهایتاً در اجلاس اول اکتبر (نهم مهر) میان ایران و گروه ۱+۵ اعلام شد. در این اجلاس طی ملاقات ویلیام برنز مذاکره کننده آمریکایی در دیدار اختصاصی خود با مقام هم پایه ایرانی خود برای تایید حجم اورانیومی که باید از ایران خارج شود توافق کردند، آنها همچنین توافق کردند تا در ۱۹ اکتبر(۲۷ مهر) درباره جزئیات انتقال با هم به بحث و گفت وگو بپردازند.

برخلاف فعالیت‌های دیپلماتیک سطح بالا، مقامات آمریکایی امید بسیاری به گفت وگوی روز دوشنبه (دیروز) وین ندارند. از سوی دیگر بمبگذاری انتحاری روز یکشنبه (گذشته) که باعث مرگ چندین تن از فرماندهان سپاه شد و باعث شد تهران آمریکا را برای تلاش پیرامون بی ثبات کردن ایران از طریق حمایت از گروه های جدایی طلب که می تواند سایه ای بر گفت وگوهای اتمی بیندازد اما هر دو طرف دلایلی دارند تا به دنبال ادامه روند باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024