پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.10.2009, 20:14


(۲۷ مهر ۱۳۸۸) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از جامعه بین المللی درخواست کرد که موج اعدام نوجوانان بزهکار در ایران را به شدت محکوم کرده و در مذاکراتی که با دولت ایران در جریان است درخواست توقف این اعدامها را مطرح کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی-مون، که گزارش مشروحی از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران در 21 مهر ماه منتشر کرد، بایستی جامعه بین المللی را در این راستا هدایت کند تا دولت ایران را متقاعد به توقف اعدامهای قریب الوقوع نوجوانان بزهکار کنند. به علاوه، دولتهای مجموعه ۵+۱ که با ایران مشغول مذاکره هستند بایستی از این کشور درخواست توقف بلافاصله اینگونه اعدامها را کنند.

ایران تنها کشور دنیاست که از سال ۲۰۰۸ تاکنون بزهکاران زیر ۱۸ سال را اعدام کرده است. سه نوجوان در روزهای آتی قرار است که اعدام شوند: محمد رضا حدادی، صفر انگوتی، و امیر امرالهی. بنابر گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، صفر انگوتی در سحرگاه 29 مهر ماه بدار آویخته خواهد شد. در۲۰ مهرماه ایران بهنود شجاعی نوجوان محکوم را اعدام کرد که سومین مورد چنین اعدامها در سال ۲۰۰۹ بود.

در ۲۱ مهرماه، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدامهای فراقانونی، خودسرانه و صحرائی، فیلیپ آلستون، با اعتراض شدید

به ادامه اعدام نوجوانان در ایران بر این نکته تکیه کرد که حد اقل ۱۳۰ نوجوان در معرض اعدام میباشند. بنابر گزارشات موثق رسیده به کمپین، قوه قضائیه برای اجرای سریع اکثر این احکام عمل میکند.

هادی قائمی سخنگوی کمپین در این مورد گفت:"در قبال این موج اعدامها جامعه جهانی نباید سکوت کند. کودکان و نوجوانان از آسیب پذیر ترین افراد جامعه هستند و اکثر این نوجوانان محکوم یا مجبور به پذیرش جرم یا از لحاظ روانی بیمارجدی بوده و به دادگاه های عادلانه دسترسی نداشته اند. ایران تنها کشور دنیاست که قوانین بین المللی را در این زمینه بطور مستمر زیر پامی گذارد. مجموعه ۵+۱ نبایستی تعهدات بین المللی ایران را فقط محدود به مسئله هسته ای کند. آنها باید قویا خواستار پایان اعدام کودکان و نوجوانان باشند و تائید کنند که روابط عادی با جامعه بین المللی مستلزم لغو این مجازات وحشیانه میباشد."

بنابر قوانین بین المللی، از جمله میثاق نامه حقوق کودک که ایران متعهد به آن است، مجازات اعدام برای کسانی که در زیر سن ۱۸ مرتکب جرم میشوند نمی بایستی تحت هیچ شرایطی اعمال شود و کلا اینگونه اعدامها باید لغو شوند.


http://persian.iranhumanrights.org



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024