جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.10.2009, 22:50


نامه مهدی کروبی به آیت‌الله نوری همدانی

بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین نوری همدانی دامت برکاته
سلام علیکم

مصاحبه تعجب انگیز جنابعالی با رادیو معارف که در روزنامه کیهان نیز به صورت برجسته و گسترده‌ای بازتاب داده شد و شما در ضمن آن سخنانی بدون تناسب و مقتضای حال، گریزی به مسائل انتخابات ریاست جمهوری اخیر و حوادث بعد از آن زده و در باره بازداشتگاه کهریزک و معترضین و منتقدین آن نیز بطور اجمال سخن گفته بودید و رفتار و گفتار آنان را موجب آبروریزی نظام تلقی نموده و خواستار توبه آنان شده بودید، موجب گردید تا بنده این نامه را به خدمت شما نوشته و نکته‌ها و مسائلی چند را به صورت دوستانه یادآور شوم تا هم از سوءتفاهمات جلوگیری نموده و هم از حریم و جایگاه مقدس مرجعیت دینی تشیع دفاع کرده باشم.

پیشاپیش عرض می‌کنم که جنابعالی از اساتید برجسته حوزه با سابقه طولانی تدریس، پیشگام مبارزات نهضت اسلامی به رهبری امام راحل قدس سره در حوزه علمیه بوده و زحمات و تلاش‌های قابل توجهی را در این راه انجام داده و حتی رنج تبعید و زندان را نیز برای این مقصد مقدس، در رژیم گذشته تحمل نموده‌اید و از السابقون انقلاب اسلامی هستید. چنانکه بعد از پیروزی انقلاب، در سال‌های اولیه نیز همراه حضرت امام (ره) باقی مانده و مسئولیت‌هایی همچون نمایندگی امام و امامت جمعه همدان را پذیرا شده‌اید و اکنون نیز به حمدالله در زمره مراجع دینی محسوب می‌شوید و بابت همه این زحمات انشاءالله که در نزد خداوند ماجور و مفتخر خواهید بود.

چنانکه خود شما آگاهی بیشتر و بهتری دارید علمای بزرگ دینی و مرجعیت شیعه در طول تاریخ، همیشه به عنوان امناء دین، پاسدار انصاف و عدالت و پناهگاه مردم مظلوم بوده و در حوادث ایام مضافا ً بر صدور احکام و فتاوای لازم همچون حصن حصین و دژتسخیر ناپذیری اظهاروجود نموده و به هنگام تعدی امرا و دولت‌ها بر حقوق مردم،به عنوان امربه معروف و نهی ازمنکر و ازباب لزوم «النصیحه لائمه المسلمین»، جانب مردم را گرفته و از این رهگذر موجب تقویت هر چه بیشتر انگیزه‌های دینداری و خداباوری مومنان و جوامع اسلامی گردیده‌اند و از حقوق و منافع ملی و تمامیت ارضی کشور دفاع کردند.

علما و مراجع تقلید شیعه سرافراز به این افتخار بزرگ هستند که در طول تاریخ نه تنها با استعمارگران خارجی مبارزه نموده‌اند بلکه با ظلم و ستم و استبداد داخلی نیز همیشه سر ستیز و سازش ناپذیری داشته‌اند و حامی حقوق توده‌های مظلوم و محروم بوده‌اند.

چنانکه استحضار دارید شخصیت دینی بزرگی همچون مرحوم آیت الله العظمی سید کاظم یزدی، صاحب عروةالوثقی به هنگام حمله بیگانگان به شهر نجف اشرف وقتی که در برابر این پیشنهاد قرار گرفت که بهتر است شما و خانواده تان از شهر خارج شوید تا در امنیت کامل باشید، فرمودند: همه مردم این شهر و این کشور خانواده من هستند و من امنیت همه آنان را می‌خواهم و سرنوشت من و خانواده ام گره خورده به آنان است.

تاریخ پر افتخار زندگانی علما و فقها و مراجع شیعه پر از این نوع ایثارها و فداکاری‌ها و مردمداری‌هاست و نمونه‌های بارز آن را در زندگانی بزرگانی همچون حضرات آیات عظام بحرالعلوم، میرزا محمد تقی شیرازی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید محسن حکیم، امام خمینی و دیگران آنچنان فراوان است که با احصاء و نگارش آنها می‌توان کتابی نوشت و به همین دلیل است که مردم و گروه مومنان نیز همیشه قدردان آنان و گوش به فرمانشان بوده‌اند و گاهی با استناد به یک سطر نوشته و به حکم و فتوای یکی از آنان از زندگی خود گذشته و انقلاب و نهضت بزرگی به راه می‌انداختند،چنانکه در نهضت تنباکو و فتوای یک سطری مرحوم میرزای شیرازی تحول و دگرگونی بوجود آمد.

و پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط استبداد شاهنشاهی و قطع دست بیگانه از ایران سر افراز و تشکیل جمهوری اسلامی ایران به برکت مرجعیت امام خمینی که عهده دار رهبری انقلاب با حمایت و پشتیبانی مردم بود، شد. بر این اساس حکومت سابق روی مرجعیت رهبری انقلاب حساسیت خاصی نشان می‌داد.

با تاسف باید عرض کنم آنچه که از مواضع حضرتعالی در سالهای اخیر و بویژه قضایای بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم مشاهده شد، بعضا بر خلاف سیره سلف صالح از مراجع معظم دینی می‌باشد و این خطر را پیش می‌آورد که با شبهه آفرینی نسبت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه منجر گشته و مفهوم کمک و تعاون به ارباب قدرت از حضرتعالی در برخی اذهان برداشت شود، چیزی که قطعا ً جنابعالی از آن مبرا هستید ولی چنین تلقی و برداشتی توسط مردم موجب دلسردی و سست اعتقادی مردمان می‌گردد.

چرا که حضرتعالی در این قضایا که به مثابه یک فتنه بزرگ می‌باشد نه تنها در منازعات سیاسی معترضین و دولت بی‌طرف نماندید بلکه معترض به ملتی که حقوقشان پایمال شده است می‌باشید.

حضرت آیت الله، طبق قانون، انتخاباتی در کشور صورت گرفته و چهار نفر از نامزدها مورد تایید قرار گرفته و و به مبارزات انتخاباتی پرداخته‌اند و در این میان توسط یکی از نامزد‌ها به بعضی نامزد‌های دیگر و شماری از رجال کشوری، انقلابی و مذهبی در برابر میلیون‌ها بیننده تلویزیونی اهانت و افترا زده شده و همه امکانات و اموال دولتی و بیت المال و بسیاری از مسئولین دولتی به نفع یک نامزد معین به کار گرفته شدند و چند تن از اعضای محترم شورای نگهبان که ناظران انتخابات بودند آشکارا به قانون شکنی پرداخته و به نفع یک نامزد معین مصاحبه و اظهار نظر کرده‌اند. از طرف دیگر مجریان انتخابات نیز خود اعضای دولت آن نامزد معین و حامیانش بوده‌اند و بدین واسطه روند صحیح انتخابات خدشه دار گشته و مورد سوال قرار گرفته است و روز انتخابات تخلفات بی سابقه‌ای انجام شد و در شمارش آرا حق کشی فراوانی صورت گرفت، در نتیجه نامزد‌های دیگر و صاحبان رای که از بردن دست در رایشان خشمگین شده بودند یکباره و بصورت تظاهراتی خود جوش و سیل آسا که تنها رای خود را مطالبه می‌کرند به خیابان آمدند، همانطور که قبلا ً گفته ام هیچ جریان و گروه و یا حزب سیاسی توان به صحنه آوردن میلیون‌ها نفر را که بصورت مسالمت آمیز خواهان رای خود بودند را نداشت و اتفاقا ً این مردم بودند که رهبران و گروه‌های سیاسی را در این راه با خود همراه کردند. ارتباط دادن این حرکت به بیگانگان زمینه سرکوب وحشیانه، دستگیری فله‌ای سیاسیون، ارباب مطبوعات، یاران انقلاب و بخش قابل توجهی از جوانان این مرز و بوم که بابرنامه ریزی دقیق وتلاش فراوان وارد صحنه شدند و با نشاط رای خود رابه صندوق‌ها ریختند را فراهم ساخت. از قانون گفتند در حالی که قوانین اساسی کشور را به سادگی زیر پا گذاشتند و به بازداشت غیر قانونی مردم و سیاسیون اقدام کردند و مردمی که بدون سر دادن هیچگونه شعار تند خواستار رسیدگی جدی و بیطرفانه به انتخابات و موارد خلاف قانون آن شده بودند، به عنوان اغتشاشگر مورد حمله شبه نظامیان و نظامیان مسلح قرار گرفته و شماری ازآنان مورد جرح و قتل قرار گرفته و شمار دیگری بازداشت و زندانی شدند و در برخی از مراکز و بازداشت گاه‌های غیر قانونی مانند کهریزک مورد اجحاف و تعدی و انواع ظلم و ستم قرارگرفتند، که این قضایای شنیع موجب وهن اسلام، انقلاب و آبروریزی از نظام جمهوری اسلامی گشته است، تا جایی که بزرگان نظام حکم تعطیلی آن مرکز آزار و شکنجه را صادر کرده و قوه قضاییه به دستگیری و تعقیب عاملان آن فرمان داد، تا شاید بتوان آبروی ریخته را بازیافت.

اما در این میان با شگفتی و حیرت می‌بینیم که جنابعالی طبق نوشته روزنامه کیهان مورخ ۲۰/۷/۱۳۸۸ در دیدار با کارکنان رادیو معارف فرموده‌اید: «کسانی که نسبت تقلب در انتخابات و ادعای تعرض جنسی در کهریزک را داده‌اند در واقع عظمت انقلاب را شکسته‌اند و. ... اگر افرادی که در جریانات اخیر بوده‌اند توبه کنند می‌شود ائتلاف برقرار کرد» البته بدیهی است که این نوع موضع گیری توسط حضرتعالی با آن سوابق مبارزاتی و علمی که اشاره کردیم، باید شگفت انگیز ارزیابی شود، زیرا مطابق سنت دیرینه و همیشگی مراجع که ملجاء و پناهگاه ستم دیدگان و مظلومان بودند و مردم از شما و سایرعلماء و مراجع تقلید انتظار پیگیری حقوق از دست رفته شان را داشته و دارند، البته بخش قابل توجهی از مراجع عظام تقلید به این مهم اقدام و در کنار بخش مهمی از ملت که معترض به روند انتخابات بودند قرار گرفتند، لیکن هرچه جویا شدیم از شما خبری نبود تا اینکه اخیرا ً سخنانی از شما و البته نه در محکومیت سرکوبگران بلکه مردم در اخبار دیده شد، جا داشت حضرتعالی افرادی را جهت کشف حقیقت و موارد ادعایی مامور فرمایید تا بصورت عینی با معترضین و آسیب دیدگان تماس حاصل نموده و با تهیه مستندات لازم به جنابعالی گزارش بدهند تا بر پایه آن اظهار نظر فرمایید، نه اینکه با کنار گذاشتن احتیاط عرفی و سیاسی به اظهار نظر در رادیو و روزنامه بپردازید و از معترضان و مدعیان طلب توبه می‌فرمایید.

شما که از شاگردان حضرت امام (ره) و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، از پیشگامان انقلاب و از علما و مراجع عظام هستید می‌دانید که این اظهاراتتان یک نوع قضاوت محسوب می‌شود، آیا در شرع مقدس محمدی (ص)، در فقه امام صادق (ع) و در فتوای شخص شما می‌توان صرفا ً با استماع یک طرف دعوی اینچنین قاطعانه حکم صادر کرد؟

اینجانب که یکطرف قضیه هستم و شما از مسئولیت‌های واگذار شده از طریق امام و مردم به اینجانب مطلع هستید و می‌دانید از معتمدین حضرت امام (ره) بودم و مدعی دوم کسی است که نخست وزیر، معتمد امام(ره) بوده و در بحبوحه هشت سال دفاع مقدس مدیریت اجرایی کشور با ایشان بود. نفر سوم فرمانده سپاه پاسداران دوران دفاع مقدس و با سوابقی مبارزاتی و مدیریتی ممتاز بود. آیا بهتر و به موازین شریعت مقدس اسلام نزدیکتر نبود که حضرتعالی اگر به عامه مردم دسترسی ندارید تا از آنان تحقیق بفرمایید، به عنوان یک مرجع دست کم ما سه نفر را به حضور می‌طلبیدید و سخنان ما را می‌شنیدید، سپس اظهار نظر عمومی می‌فرمودید، تا عامه مردم نگویند که برخی از علمای بزرگ نسبت به سرنوشت مردم مسلمان بی تفاوت شده‌اند؟ و بدون اطلاع اظهار نظر نکنید تا باورهای آسیب دیده مردم که علماء اسلام را امین دین و ناموس و پناهگاه و امانتدار امانات خود می‌دانند بازسازی شود.

در پایان سلامتی و موفقیت حضرتعالی و تمام مراجع دینی را از خداوند بزرگ خواستارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
مهدی کروبی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024