سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.10.2009, 18:58


دویچه وله: نمایندگان اصول‌گرای مجلس همصدا با برخی اعضای شورای شهر تهران خواستار آن شده‌اند که اسکناس‌های شعارنویسی‌شده باطل شوند. شعارنویسی روی اسکناس‌ها یکی از روش‌های اعتراض سبزها علیه دولت احمدی‌نژاد است.

سردار مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران و عضو کنونی شورای شهر تهران، یکشنبه‌ی گذشته شعارنویسی بر روی اسکناس‌ها را اقدام‌های "مذبوحانه و ضدانقلابی" توصیف کرده و از مردم خواست این اسکناس‌ها را قبول نکنند.

مرتضی طلایی به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت، شعارنویسی بر روی دیوارها و اسکناس‌ها «تحت تاثیر و القای شبکه‌های سلطنت‌طلب ماهواره‌ای» صورت می‌گیرد.

به اعتقاد رئیس پلیس سابق تهران، شعارنویسی‌های مخالفان دولت "حرکتی بی‌هدف" است که به نظر وی «تاثیر خاصی در عزم و اراده مردم فهیم کشور ندارد»، اما او از "نهادهای مسئول" خواست، «اجازه ندهند عده‌ای قلیل با تکرار اینگونه رفتارها و بزرگ‌نمایی از این دست اقدامات در رسانه‌های زنجیره‌ای‌شان دست به جوسازی علیه نظام اسلامی» بپردازند.

یک روز پس از اظهارات سردار طلایی، فرهاد تجری، نماینده اصول‌گرای مجلس خواستار "برخورد" با توزیع‌کنندگان اسکناس‌های دارای شعار شد. تجری گفت: «بانک مرکزی باید بدون هیچ درنگی وارد میدان شود و این اسکناس‌ها را ابطال و از چرخه پولی کشور حذف کند.»

این نماینده اصول‌گرای مجلس افزود: «عده‌ای فکر می‌کنند با این دست کارها می‌توانند آرامش و امنیت جامعه را مجدداً بر هم بریزند.»

عزت‌الله یوسفیان، نماینده‌ی دیگر مجلس از فراکسیون اصول‌گرایان، ابطال اسکناس‌های شعارنویسی‌شده را «کمک به ایجاد مجدد امنیت و آرامش در کشور» توصیف کرد و گفت: «ما باید مانع هر اقدامی شویم که در آرامش و امنیت کشور خلال ایجاد می‌کند».

پدیده‌ا‌ی تازه

شعارنویسی بر روی دیوارها تا پیش از انتخابات ۲۲ خرداد امسال، در انحصار دولت و حامیان حکومت بود، اما اکنون معترضان و سبزها به این انحصار پایان داده و دیوارهای شهر و تابلوها و علائم کنار خیابان‌ها را به محلی برای نوشتن شعارهای ضد دولتی تبدیل کرده‌اند.

اما شعارنویسی بر روی اسکناس‌ها، دست‌کم در ابعادی که اکنون در ایران رایج شده، پدیده‌ای تازه و ابتکاری از سوی جنبش سبز است. طرح‌ها و شعارهایی که بر روی اسکناس‌ها نوشته و یا چاپ می‌شوند، بسیار ظریف و با رنگ سبز، رنگ نمادین جنبش سبز هستند. گاه روی اسکناس‌ها پیام‌های رهبران سبزها نیز دیده می‌شود.

به گفته‌ی فعالان سیاسی در ایران، نگرانی دولت آن است که اسکناس‌های شعارهای نویسی‌شده در تداوم گردش خود در حال فراتر رفتن از محدوده‌ی پایتخت و شهرهای بزرگ و راه‌یافتن به روستاها و نقاط دورافتاده کشور است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024