شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.10.2009, 19:23


بهنود شجاعی در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۰۶ در شعبه ۷۴ دادگاه جنایی تهران پس از این که در قتل پسری به نام امید در سال ۲۰۰۵، زمانی که ۱۷ سال داشت، مقصر شناخته شد، به قصاص محکوم گردید. بهنود شجاعی در دادگاه وکیل نداشت. به گزارش روزنامه اعتماد، این ششمین بار است که قرار است او را اعدام کنند.

صفر انگوتی به خاطر قتل در سن ۱۷ سالگی مجرم شناخته شده است. به گزارش روزنامه اعتماد، او در آوریل ۲۰۰۸ رقیبش در خواستگاری از دختر مورد علاقه اش را در حال صحبت با آن دختر با چاقو زد و به اعدام محکوم شد. صفر انگوتی قتل آن مرد را پذیرفته اما گفته که این کار عمدی نبوده است. قبلا بنا بود او در 4 مه ۲۰۰۹ اعدام شود اما اعدام در آخرین لحظه متوقف شد.

در روز ۴ اکتبر ۲۰۰۹، محمد مصطفایی، وکیل بهنود شجاعی و صفر انگوتی، از تاریخ اعدام آنها مطلع شد. اما گزارش روزنامه اعتماد حاکی است که صفر انگوتی ممکن است روز ۱۹ اکتبر اعدام شود. محمد مصطفایی نامه ای به رئیس قوه قضاییه نوشته و از او خواسته دستور توقف اعدام هر دو نفر را صادر کند.

اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم ادعایی کمتر از ۱۸ سال داشته اند در حقوق بین الملل کاملا ممنوع شده است.

لطفا فورا نامه هایی به فارسی، انگلیسی، فرانسوی، عربی یا به زبان خودتان بفرستید و:

• از مقامات ایرانی بخواهید فورا اعدام بهنود شجاعی و صفر انگوتی را متوقف کنند؛
• خواستار بازنگری فوری در پرونده های آن دو به قصد لغو احکام اعدام شوید؛
• به مقامات یادآوری کنید که دولت ایران عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک است که هردو آنها به کارگیری مجازات اعدام علیه محکومان به جرائم ارتکابی در پیش از سن 18 سالگی را منع کرده اند.

لطفا نامه‌ها را پیش از11 اکتبر 2009 به مقامات زیر بفرستید:

رئیس قوه قضاییه
آیت الله صادق لاریجانی
حوزه ریاست قوه قضاییه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، پایین تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی 1316814737، جمهوری اسلامی ایران
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address) (در قسمت موضوع بنویسید: خدمت آیت الله لاریجانی)
از طریق تارنمای http://www.dadiran.ir/tabid/81/Default.aspx
در چهارگوش اول نام خودتان، در چهارگوش دوم نام خانوادگی تان و در چهارگوش سوم نشانی پست الکترونیکی خودتان را بنویسید. در چهارگوش بزرگ درخواست خودتان را وارد کنید.
عنوان: عالی‌جناب
آقای رئیس دادگستری تهران
علیرضا آوایی
خیابان کریم خان زند
خیابان سنائی
نبش خیابان هفدهم، شماره 152
تهران، جمهوری اسلامی ایران
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
عنوان: جناب آقای آوائی

رونوشت برای:
دبیر ستاد حقوق بشر ایران
محمد جواد لاریجانی
حوزه ریاست قوه قضاییه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، پایین تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی 1316814737، جمهوری اسلامی ایران
فکس:4986 3390 21 98+
(لطفا به سعی خود ادامه دهید)
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address) یا .(JavaScript must be enabled to view this email address)
(در جلوی موضوع بنویسید: برای محمد جواد لاریجانی)


و رونوشت هایی برای نمایندگان دیپلماتیک ایران در کشور خودتان بفرستید. در صورتی که بخواهید پس از تاریخ بالا نامه بفرستید، از دفتر عفو بین الملل بخش خودتان سوال کنید.

اطلاعات بیشتر

بهنود شجاعی قبلا موضوع فراخوان اقدام فوری 114/08 (MDE 13/065/2008) و روزآمدسازی های بعد از آن بوده است. عفو بین الملل قبلا به خاطر صفر انگوتی اقداماتی کرده است و به او در دو بیانیه مطبوعاتی زیر اشاره شده است:
http://www.amnesty.org/en/for-media/press-releases/iran-stop-wednesday%E2%80%99s-execution-two-juvenile-offenders-20090505 and http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/delara-darabi-commemorated-actions-against-death-penalty-iran-20090508.
در ایران، اشخاصی که به اتهام قتل محکوم می شوند حق درخواست عفو یا تخفیف مجازات از دولت ندارند که این ناقض ماده 6 (4) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. خانواده مقتول حق دارد خواهان اعدام شود یا در مقابل دریافت دیه قاتل را ببخشد.
همانطور که در ماده 6 (5) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک ذکر شده، قانون بین المللی اعدام مجرمان نوجوان را منع کرده است. دولت ایران عضو هر دو عهدنامه است و بنابراین تعهد کرده که هیچ کس را به خاطرجرمی که در زیر سن 18 سالگی مرتکب شده، اعدام نکند.

محمد مصطفایی در نامه اش به رئیس قوه قضاییه اشاره کرده که که زمانی که ایران کنوانسیون حقوق کودک را مورد تصویب قرار داد، شورای نگهبان اظهار داشت که برخی اصول آن در مغایرت با شرع هستند و بنابراین طبق تحفظ کلی که ایران برای کنوانسیون قائل شده، برای ایران الزام آور نخواهند بود. اما شورای نگهبان ماده 37 را در فهرست خود ملحوظ نکرده بود و بنا به این ماده: «هیچ کودکی نباید تحت شکنجه یا سایر رفتارهای بی رحمانه و غیر انسانی یا مغایر شئون انسان قرار گیرد. مجازات اعدام و یا حبس ابد را بدون امکان آزادی نمیتوان در مورد کودکان زیر18 سال اعمال کرد.» در عمل، قاضیان ایرانی این ماده را نادیده گرفته اند.
ایران از سال 1990 حداقل 44 نفر را که گفته شده مجرم نوجوان بوده اند اعدام کرده است، هشت نفر از آنها در 2008 و حداقل سه نفر در 2009 اعدام شده اند.

برای اطلاعات بیشتر در باره اعدام مجرمان نوجوان در ایران، لطفا نگاه کنید به ایران: آخرین اعدام کننده نوجوانان (نمایه: MDE 13/059/2007)، ژوئن 2007(http://web.amnesty.org/library/index/engmde130592007).

فراخوان اقدام فوری: 275/09
Index: MDE 13/103/09
تاریخ صدور: 9 اکتبر 2009



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024