جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.10.2009, 22:48


ایلنا: هر سال برای كودكان در سراسر جهان به مناسبت‌های گوناگون روزهایی انتخاب شده است و هدف اصلی آنها توجه به كودكان و نیازهای آنان و تاكید بر وظایف ما بزرگسالان برای تحقق حقوق كودكان و انجام مسئولیت‌ها و تعهداتی است كه نسبت به كودكان داریم، شانزدهم مهرماه یكی از روزهای جهانی كودكان است.

به گزارش ایلنا متن بیانیه شبكه یاری كودكان كار و خیابان به شرح زیر است :

كودكی دوران رشد و شكوفایی است اما لازمه این رشد برخورداری كودكان از حقوق اساسی خود مانند آموزش، بهداشت، تغذیه مناسب، اوقات فراغت، تامین اجتماعی و سایر حقوق شهروندی است. بدون پاسخگویی به نیازهای كودكان،‌دستیابی آنان به سلامت جسمی و روانی ممكن نخواهد بود واین واقعیتی انكارناپذیر است، اما متاسفانه علی‌رغم این واقعیت، در سراسر جهان و در كشور ما بسیاری از كودكان از برخورداری از حقوق اساسی خود محرومند و دوران كودكی خود را به جای بهره‌مندی از آرامش، شادی، آموزش و ... با دشواری‌های گوناگون كه فراتر از توانایی‌های جسمی و روانی آنان است، سپری می‌كنند و این وضعیت دردناك نه تنها سال‌های حساس كودكی بلكه دوران بزرگسالی آنان را با آسیب‌های گوناگون روبرو می‌سازد .كودكان كار در همه اشكال آن، از جمله كودكانی هستند كه از بسیاری از حقوق خود بی‌بهره‌اند و در نتیجه سلامت جسمی و روانی آنان در معرض انواع خطرات و مشكلات قرار دارد.

مهم‌ترین علت پرداختی كودكان به كار در كشورهای مختلف و در جامعه ما، فقر و تنگناهای مالی است كه ناشی از ساختارهای اقتصادی ـ اجتماعی جامعه بوده و كودكان را به عنوان نان آوردن كوچك خانواده، مجبور به كار می‌سازد. از این رو كارهای كودكان از چرخه آسیب‌زای كار، با تغییر این ساختارها امكان‌پذیر است. اما سازمان‌های غیردولتی مرتبط به عنوان بخشی از جامعه مدنی می‌توانند در ارتباط با توانمندسازی كودكان كار و خانواده‌های آنان اقدامات موثری انجام دهند. این برنامه‌ها شامل آموزش در حوزه‌های مختلف، حمایت از در زمینه‌های گوناگون و ارائه خدمات مورد نیاز با مشاركت خود كودكان می‌باشد.

بدون تردید توانمندسازی كودكان كار و خانواده‌های آنان اگرچه به حذف یا كاهش كار كودكان كه هدف اصلی سازمان‌های غیردولتی است، منجر نخواهد شد اما در زمینه برخورداری كودكان از برخی حقوق خود و بهبود شرایط كار و زندگی آنان و خانواده‌هایشان موثر خواهد بود و این اقدامی ارزشمند در یاری‌رسانی به این كودكان است.

سازمان‌های غیردولتی عضو شبكه یاری كودكان كار و خیابان به پشتوانه سال‌ها كار و تجربیات تاثیرگذار خود با این كودكان و با توجه به تداوم فعالیت‌های خویش بر ضرورت حمایت از كودكان كار تاكید می‌ورزند و برای تحقق این امرمشاركت های مردمی و مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مسئولان دولتی را لازم می‌دانند. بر اساس پیمان‌نامه حقوق كودك دولت‌ها موظف هستند كه امكانات و شرایط مناسب را برای برخورداری همه كودكان از حقوق اساسی خود فراهم سازند. شبكه یاری كودكان كار و خیابان در آستانه روز جهانی كودك برای همه كودكان به ویژه كودكان پرتلاش كار، زندگی شایسته‌ای را آرزو می‌كند كه سزاوار آن هستند و با طرح درخواست‌های زیر همگان و به ویژه مسئولان دولتی را به حمایت از این كودكان فرا می‌خواند.

* برخورداری همه كودكان از جمله كودكان كار و پناهنده از حق آموزش رایگان كه از اساسی‌ترین حقوق انسانی است.
* بهره‌مندی همه كودكان به ویژه كودكان كار از حق بیمه و تامین اجتماعی
* استفاده كودكان كار از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان
* ایجاد تغییرات لازم در قانون كار كارگران نوجوان به منظور برخورداری آنان از امكانات آموزشی، پزشكی و حقوق شهروندی
* اجرای مقابله‌نامه منع بدترین اشكال كار كودكان كه جمهوری اسلامی ایران آن را پذیرفته است.
* توجه به وضعیت دشوار كودكان زیر سن قانونی كار كه هیچ مرجع قانونی مسئولیت حمایت از آنان را بر عهده ندارد.
* ایجاد رفاه عمومی برای همه افراد جامعه با توجه به نقش فقر در اجبار كودكان به كار.

با مشاركت عمومی برای حمایت از كودكان كار با تاكید بر وظایف مسئولان دولتی و پاسخگویی به مشكلات كودكان كار به استقبال روز جهانی كودك می‌رویم.

كمیته هماهنگی شكبه یاری كودكان كار و خیابان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024