جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.10.2009, 12:38


ایلنا: نزدیك به دو هفته است كه بحث پازاریت‌های ماهواره‌‌ای درمحافل خبری جایگاه ویژه‌ای را برای خود باز كرده و عدم پاسخ‌گویی شفاف از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه موجب شده تا شایعه واقعی بودن این موضوع همچنان بر قوت خود باقی بماند. البته این موضوع كه به دنبال نصب چندین دستگاه جدید فرستنده با هدف ایجاد اختلال در شبكه ماهواره‌ای ازسوی وزارت ارتباطات مطرح و همزمان نیز اختلالات ماهواره‌ای در برخی شبكه‌های ماهواره‌ای شدت یافت موجب شد تا این بحث همچنان در كانون توجه قرار گیرد هرچند كه ارگان‌های مربوطه وجود این دستگاه‌ها را تكذیب می‌كنند اما شواهد نشان می‌دهد كه ایجاد اختلال در شبکه‌های ماهواره‌ای اگر چه موضوعی سابقه‌دار است و به عنوان یک توانمندی درعرصه جنگ الکترونیک محسوب می‌شود اما آنچه اخیراً درباره گسترش دامنه این تکنولوژی در شهرها و مناطق مسکونی منشر شده، باعث حساسیت‌هایی در جامعه شده است. به نحوی كه اكنون گروه بزرگی از پزشكان و كارشناسان با نگرانی از سلامت شهروندان سخن می‌گویند. سلامتی كه به نظر می‌رسد در جنگ ماهواره‌ای آنچنان مورد توجه مسئولین دولتی قرار ندارد.

موضوع پارازیت البته از زمان انتخابات ریاست جمهوری و نحوه عملكرد گروهی از رسانه‌های برون مرزی تشدید شده است و با مختل شدن دوباره تصویر برخی از این شبكه‌ها بار دیگر بحث اختلال و پارازیت در شبكه‌های ماهواره‌ای بر سر زبان‌ها افتاده است تا جایی که این روزها یك بار دیگر برخی از كارشناسان رسانه‌ای از اجرای توافقنامه‌هایی بین ایران و برخی کشورهایی كه از حیث جغرافیایی به آمریكا نزدیك هستند(مثل کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه) برای تولید پارازیت ماهواره‌ای سخن می‌گویند.

هرچند كه موضوع پارازیت ماهواره‌ای همواره موضوع چالش برانگیز میان نهادهای مختلف بوده است وهر از چندگاهی با تشدید این پارازیت‌ها بر سر زبان‌ها می‌افتد اما این بار بحث زیان‌دهی این پارازیت‌ها بر سلامت انسان‌ها همانند انچه پیش از این درباره نصب دكل‌های BTS تلفن همراه صحبت می‌شد درباره این پارازیت‌ها گفته می‌شود به گونه‌ای كه یكی از مسئولان وزارت ارتباطات خود بر زیان‌ده بودن این امواج اذعان داشته و حتی از 4 برابر بودن زیان این امواج نسبت به زیان امواج تلفن همراه و امواج مایكروویو سخن گفته است.

این موضوع حتی موجب شد تا برخی از نمایندگان نسبت به آثار سوء سایت‌های پارازیت ماهواره‌ای که اخیرا در هفت نقطه تهران نصب شده بر باروری زنان و مردان هشدار بدهند.

به گفته نمایندگان امواج تولید شده به وسیله این تجهیزات می‌تواند بر تخمک‌گذاری زنان و روند تولید اسپرم در دستگاه‌های تناسلی مردان اثر بگذارد.
هر چند كه برخی از نمایندگان حتی از نصب این دكل‌ها اظهار بی‌اطلاعی كرده‌اند اما برخی دیگر از برگزاری جلسه‌ای با حضور رییس جمهور و برخی مقامات ارشد خبر داده‌اند تا این موضوع رسیدگی شود.

تحقیقات پزشکی در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که امواج الکترومغناطیس که به طور عمده به دنبال نصب دکل‌های BTS در مناطق مسکونی و همچنین جدیدا از طرف دکل‌های پارازیت انداز ماهواره‌ای منتشر می‌شود، باعث بروز مشکلات خونی و مغزی برای ساکنانی که در نزدیکترین میدان مغناطیسی تاثیرگذار این امواج زندگی می‌کنند، می شود. همچنین تحقیقات زیادی در جهان انجام شده که اثرات خطرناک امواج مختلف رادیوئی یا راداری و الکترومغناطیس بر سلامت انسان را اثبات می‌کند.

گرچه مسئولین وزارت ارتباطات کشور ایران مدعی هستند که پارازیت‌های ماهواره‌ای مانند تشعشعات آنتن های BTS تلفن همراه ( موبایل) هیچ خطری را برای انسان‌ها ایجاد نمی‌کند و نباید واهمه‌ای از ارسال آنها داشت اما نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که این امواج بر سلامتی افرادی که در نزدکترین فاصله از این امواج قرار دارند تاثیرات بسیار زیانباری دارد.

میزان اثر گذاری امواج مغناطیسی که برای اخلال و یا ارسال سیگنال‌های صوتی و تصویری و یا پارازیت‌های متقابل در فضا منتشر می‌شوند، به دو عامل شدت امواج و میزان در معرض بودن انسان بستگی دارد.

دانشمندان می گویند آنتن‌های BTS تلفن همراه و از آن بدتر پارازیت‌های ماهواره‌ای تشعشعات الکترومغناطیسی از خود ساطع می‌کنند که قرار گرفتن در معرض این امواج در درازمدت مشکلات مختلفی از جمله سردرد، سرگیجه، مشکلات و تحریکات عصبی و… را برای فرد ایجاد خواهد کرد.
تحقیقات نشان داده است که کروموزم‌های Y که جنسیت نر دارند به علت حساسیت بالا و در صورت تداوم امواج می‌توانند به شدت تخریب شوند. با این حال اختلالات جنسیتی و خونی و مغزی از اثرات اثبات شده این امواج برای انسان‌هائی است که در معرض جدی قرار دارند.

لازم به ذکر است بیشتر آنتن‌های تلفن همراه BTS که از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور ایران نصب شده‌ است مجوز ایمنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ایران را ندارند و اصولا در رابطه با دکل‌های ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای کسی لزوم مشاوره با وزارت بهداشت ایران را احساس نکرده است.

مشخص شده است هر تشعشی در درازمدت اثراتی را بر سلول‌های مغزی و سیستم عصبی فرد بر جای می‌گذارد و باید بررسی کرد که پارازیت‌های ماهواره‌ای چه خطراتی را بر سلامت انسان‌ها برجای خواهند گذاشت.

محققین می‌گویند که این امواج نه تنها روی انسان بلکه روی سایر موجودات نیز تاثیرات سوء ایجاد می‌کنند به طوری که برخورد این امواج با انسان و سایر موجودات باعث بروز اختلالات خونی اعم از موتاسیون (جهش‌های خونی) می‌شود که در نهایت از عوامل بروز سرطان است.

سیستمی که در ایران از طریق آن به تولید و ارسال امواج پارازیت دست می‌زد احتمالا از گروه ”Terrestrial Interference” است و امواج تولید شده از آن با عنوان امواج زمینی رادیویی یا مایکرو ویو شناخته می‌شوند. این امواج همانند سیگنال از یک برج رادیویی فرستاده شده و بر روی سیگنال‌های اصلی ماهواره سوار می‌شوند و باعث می‌شوند که تصاویر ماهواره به صورت شطرنجی دیده شوند.

برای آنکه به توان در کانال‌های ماهواره‌ای اختلال ایجاد کرد باید امواجی با فرکانس‌های مایکروویو در محدوده ۳ مگاهرتز تا ۳۰۰ گیگا هرتز برسد و همچنین باید آنتنی به طور صحیح مقابل ماهواره قرار گیرد تا امواج به طور موازی، با آن برخورد و در کانون جمع شود. در کانون نیز باید عنصری باشد که بتواند سیگنال‌های چند گیگا هرتز را به فرکانس‌های VHF یا ْUHF تبدیل کند. این عنصر همان LNB است که با دارا بودن کمترین نویز می‌تواند سیگنال ضعیفی را که در فاصله ۷۲ هزار کیلومتر رفت و برگشت داشته، به فرکانس قابل نمایش تبدیل کند. مشخصاً توان این پارازیت اندازها باید بیشتر از امواج ارسال شده باشد در این راستا اسیلاتورهایی در پهنای باند مایکروویو استفاده شده که تمامی کانال‌های ماهواره‌ای را دچار اختلال کند.

امواج الکترومغناطیس در قسمت‌های عضلانی بدن نسبت به بافت‌های چربی، عمق نفوذ کمتر و جذب بیشتری دارند، لذا امواج مایکروویو بر روی بافت‌های عضلانی بیشترین تاثیر را دارد و این امواج پس از نفوذ نوعی اثر گرمایی در بدن تولید می کنند.

دانشمندان تاکید می‌کنند که شدت امواج الکترونیکی که دستگاه‌های ارسال پارازیت ماهواره‌ای پخش می شوند، از حد معمول بسیار بالاتر و برای انسان خطرناک است. لازم به ذکر است هر چه این امواج مدت بیشتری با بدن برخورد داشته باشد، خطرناک‌تر خواهند بود. از طرفی زمان برخورد این امواج هم آثار خاص خود را به دنبال دارد. مثلاً برخورد امواج به بدن در زمان خواب، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

جالب است که بدانید این کار هزینه‌های بسیار زیادی دارد و تکنولوژی خاصی را می‌طلبد، ارسال این پارازیت‌های ماهواره‌ای در شهر تهران در ساعت‌هایی از شبانه روز قطع می‌شود که فقط به دلیل اختلالات در فعالیت ATM مورد استفاده در عابر بانک‌های بانکی است و علت اینکه این کار ۲۴ ساعته انجام نمی‌شود. به عبارتی قطعی پارازیت‌ها نیز از عاملی جز سلامتی انسان ها تبعیت می‌كند.

در سال ۱۹۹۴ “ریچارد آلبنز” محقق امواج بر بدن گزارش داد که در مورد اساس سیستم‌های نیروی هوایی، که پالس‌های الکترومغناطیسی با موج کوتاه، از نوع ساتع شونده ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های مکانیکی از طریق آنچه که پیش ماده و لازمه تشعشع نامیده می‌شود، شود. در طی یک دوره معین او چنین نتیجه‌گیری کرد که انفجارهای ثانویه رادیویی در داخل بافت‌های زنده زمانی‌که به وسیله پالس‌های رادار ضربه می‌خورند، اتفاق می افتد. پیش ماده تشعشع یکی دیگر از منابه بالقوه و ثانویه هست، که باعث آسیب بافت زنده می‌شود، که در استانداردهای پرتودهی نادیده گرفته شده است.

گرچه پیش‌بینی می شود میزان امواج ساطع شده از بعضی آنتن‌های BTS موبایل و ارسال کننده‌های پارازیت ماهواره‌ای در مناطق پرجمعیت شهر تهران بیشتر از حد استاندارد بین‌المللی است و می‌تواند باعث ایجاد عوارض و آثار سوء شود اما کشور ایران برخلاف بسیاری از کشورهای جهان فاقد موسسه‌ای مستقل برای سنجش میزان انرژی ساطع شده از آنتن های BTS است. این مساله می‌تواند بدون شك به باور كارشناسان سلامتی انسان را در خطر قرار دهد اتفاقی كه حتی وزارت بهداشت نیز در مقابل ان موضع مشخصی ندارد. با این اوصاف آیا این جنگ ماهواره‌ای ارزش به خطر افتادن جان شهروندان ایرانی را دارد؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024