جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.10.2009, 21:07


بی بی سی: لئون پانتا مدیر سازمان جاسوسی آمریکا می گوید با وجود تلاش های زیاد ایران برای مخفی کردن مرکز اتمی قم در کوه های ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اروپا از سال ۲۰۰۶ از آن مطلع بودند و احداث آن را دنبال می کردند.

وی در مصاحبه اختصاصی با هفته نامه تایم گفت شروع ساخت این مرکز در یک منطقه کوهستانی خود به خود تردید سیا را برانگیخت بطوریکه این سازمان دست به کار جمع آوری اطلاعات و انجام عملیات مخفیانه درباره این مرکز شد.

لئون پانتا افزود با افشای مرکز غنی سازی نطنز در سال ۲۰۰۲ سازمان های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و فرانسه معتقد بودند که ایران در صدد احداث یک مرکز دیگر خواهد بود.

به گفته او شروع عملیات در کوه های قم و سپس استقرار واحدهای پدافند هوایی نشان از اهمیت این مرکز داشت.

به گفته رونالد ژاکوا مشاور امور امنیتی و تروریستی در پاریس در ابتدا احتمال می رفت که این ممکن است حقه‌ای برای انحراف سازمان‌های اطلاعاتی غربی باشد اما با تبادل اطلاعاتی این سازمانها و نیز نفوذ آمریکایی‌ها به کامپیوترهای ایران این تردید ها از بین رفت.

هفته نامه تایم به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت پس از اینکه ایران حاضر شد با گروه 1+5 گفتگو کند، باراک اوباما تصمیم داشت اگر ایران از آمدن بر سر میز مذاکرات خودداری کرد این خبر را در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد افشا کند.

به گفته رونالد ژاکوا اروپایی ها بی صبرانه خواستار انتشار این خبر بودند.

وی افزود: اما آمریکایی ها بر خلاف گذشته هر چه پرونده ایران سنگین تر می شد، صبور تر می شدند.

به نوشته تایمز پس از این مرحله چالش اصلی محرمانه نگهداشتن این خبر بود، اما سازمان های اطلاعاتی بریتانیا، فرانسه و اسرائیل گزارشی آماده کردند تا در صورت درز خبر بلافاصله آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کنند.

این هفته نامه افزود مقام های آمریکایی معتقدند که ایران به نحوی از اطلاعات آمریکا مطلع شد و محبور شد خود اعلام کند که چنین مرکزی در دست احداث است.

اما به نوشته تایم معلوم نیست ایران چگونه مطلع شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024