جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.09.2009, 17:08


آینده: حالی كه نماینده رئیس جمهور با انتقاد صریح از واگذاری بیش از نیمی از سهام شركت مخابرات به برخی نهادها، از احتمال ابطال این معامله خبر داده است، خبرنگار «آینده» به جزئیات تازه‌ای از پشت صحنه این معامله دست پیدا كرده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، معامله مذكور كه با قیمت ۸ میلیارد دلار بزرگترین معامله تاریخ اقتصاد ایران محسوب می شود، در حالی صورت گرفت كه تنها رقیب شركت حكومتی خریدار، چند ساعت قبل از معامله با نامه كرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی سازی، به بهانه فقدان صلاحیت امنیتی از معامله كنار گذاشته شد.

فقدان صلاحیت امنیتی در حالی به عنوان علت حذف كنسرسیوم پیشگامان كویر یزد عنوان شد كه صلاحیت این كشور در پروسه ای چند ماهه از ابعاد مختلف اقتصادی، حقوقی و امنیتی تأیید شده بوده و پس از تأیید نهایی شركت مذكور، حدود ۸۰۰ میلیون تومان جهت خرید سفته و بنابر اظهار مدیران این شركت ۱۴ میلیارد تومان جهت تهیه وثیقه و ضمانت های موردنیاز هزینه كرده بود.

اما در آخرین ساعات و با فشارهای پنهانی، شرایطی به وجود آمد كه به اعتقاد برخی تحلیلگران بزرگترین معامله تاریخ اقتصاد ایران را از شرایط رقابتی بودن خارج كرد.

با این حال اطلاعات جمع آوری شده توسط خبرنگار "آینده" نشان می دهد كه ابعاد این موضوع فراتر از مسایل مذكور است و كنسرسیوم خریدار كه بنابر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به بنیاد تعاون سپاه وابستگی دارد، نه قادر به تأمین پیش پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی معامله مذكور است و نه ضمانتهای قانونی را ارائه كرده است.

گفته می شود گروهی از عناصر ذی نفوذ در این نهاد قصد دارند، ادعاهای بستانكاری شركت های اقتصادی وابسته به سپاه مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و... را به عنوان مطالبات سپاه از دولت تجمیع كرده و سپس از سازمان خصوصی سازی بخواهند به جای بخش عمده پیش پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی، از این مبلغ استفاده كند.

در رابطه با ارائه ضمانت نامه نیز تلاشهایی در جریان است كه این مجموعه از دادن ضمانتنامه در معامله 8 میلیارد دلاری كه ۸۰ درصد آن به صورت قسطی پرداخت می شود و عملاً به نحوی ۸ هزار میلیارد تومان بدون پرداخت هیچ هزینه ای جابجا شده و سپس با استفاده از بخشی از درآمد هنگفت شركت مخابرات، اقساط معامله پرداخت شود تا در نهایت صاحب این مجموعه شود.

گفتنی است، برخی كارشناسان مدعی هستند علاوه بر آن كه معامله مذكور با سیاست های كلی اصل ۴۴، قانون تجارت و ضوابط بورس مغایرت دارد، موجب كاهش تمایل به سرمایه گذاری، افت بهره وری و ركود در اقتصاد ایران می شود.

در این حال روزنامه "سرمایه" نوشت: در جست وجوی اسامی این شركت ها در سایت روزنامه رسمی كه نتایج مجامع در آن منتشر می شود، اعضای هیات مدیره این سه شركت به صورت مشروح اعلام شده است.براساس این بررسی ها، گروه بهمن، عصر بهمن، شاسی ساز ایران و ارزش آفرینان، اعضای هیات مدیره شركت سرمایه گذاری توسعه اعتماد هستند كه در آخرین جلسه انتخاب اعضای هیات مدیره به مدت دو سال به این سمت منصوب شده اند. ۴۶ درصد از مالكیت گروه بهمن در اختیار بنیاد تعاون سپاه است كه در زیرمجموعه های شركت های پیش گفته نام این شركت مرتباً تكرار شده است.

گفتنی است سهم شركت سرمایه گذاری توسعه اعتماد مبین از بلوك مخابرات ۴۶ درصد است. اعضای هیات مدیره شهریار مهستان با سهم ۸ درصدی از بلوك مخابرات، در آگهی تصمیمات مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ ۷/۸/۸۷ و به شماره ثبت ۲۶۹۴۸۹ روزنامه رسمی، به شرح زیر است: صنایع معدنی شهابسنگ، بازرگانی طلائیه، حفیظ سامانه، ایران اطلس و دانایان پارس كه در تمام اعضای هیات مدیره این شركت ها نام بنیاد تعاون سپاه دیده می شود. در این میان گسترش الكترونیك مبین تنها شركتی است كه در آن اسامی شبه دولتی ها كمتر دیده می شود. به هر رو آنچه اسناد و مستندات نشان می دهد حضور جدی بنیاد سپاه در عرصه خرید بلوك مدیریتی مخابرات است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024