پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.09.2009, 17:11


بی‌بی‌سی: در آستانه روزی که خبر وجود تاسیسات دومی برای غنی سازی در ایران فاش شد، روزنامه نیویورک تایمز مدعی دستیابی به شواهدی در این باره شد.

این روزنامه که فاش شدن اطلاعات درباره تاسیسات جدید را باعث تشدید فوریت برخورد دیپلماتیک با ایران دانسته، از قول مقام های آمریکایی می نویسد این "پروژه مخفی" ایران سالها تحت نظر آنها قرار داشته است.

اما به نوشته نیویورک تایمز آنچه باعث برملا شدن اطلاعات در این باره شد این بود که "ایران در هفته های اخیر دریافت که آژانس های اطلاعاتی غربی دیگر وجود این پروژه را محرمانه تلقی نمی‌کنند" و آقای اوباما تصمیم به افشاء رسمی اطلاعات در این باره گرفت.

این روزنامه که به نقل از مقام های آمریکایی مدعی شده تاسیسات جدید هنوز عملیاتی نیست و تا یکسال دیگر به بهره برداری می رسد، خبر داده که در جریان افتتاح اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد "اطلاعات در این باره در اختیار مقام های ارشد چندین کشور قرار داده شد و جلساتی برای تعیین استراتژی در دیداری که در آن ایران برای اولین بار در 30 سال گذشته با آمریکا سر یک میز خواهد نشست، برگزار کردند."

نیویورک تایمز به نقل از "یک مقام ارشد آمریکایی" که نام او را ذکر نکرده وجود تاسیسات جدید را سومین فریب ایران علیه جامعه بین المللی می داند و از قول این مقام می نویسد که "هر سه بار هم فریب ایران برملا شد."

این مقام در گفتگو با نیویورک تایمز فاش شدن اطلاعات مربوط به تاسیسات غنی سازی نطنز را اولین مورد و نفوذ ماموران آژانس های اطلاعاتی آمریکا به شبکه های کامپیوتری سپاه پاسداران در سال ۲۰۰۷، که به نوشته این روزنامه به برملا شدن تصمیم ایران برای طراحی کلاهک جنگی منجر شد را فریب دوم ایران قلمداد می کند.

نیویورک تایمز می نویسد دولت بوش ده ها نقطه در ایران را به عنوان تاسیسات بالقوه هسته ای شناسایی کرده بود اما ادامه می دهد مقام های آمریکایی فورا تایید نکرده اند که آیا تاسیسات جدید در میان نقاط شناسایی شده بود یا نه.

این روزنامه مدعی است تاسیسات فاش شده درون کوهی در نزدیکی شهر قم و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غرب تهران قرار دارد و از زبان منبع خود می نویسد "این تاسیسات به گونه ای طراحی شده تا ۳۰۰۰ سانتریفوژ را درون خود نگه دارد" هر چند این روزنامه می افزاید مشخص نیست که هنوز سانتریفوژی در این تاسیسات نصب شده باشد یا فعالیت سانتریفوژهای نصب شده احتمالی آغاز شده باشد.

نیویورک تایمز می نویسد "حساسیت عملیات جمع آوری اطلاعات" در ایران باعث شده مقام های آمریکایی حاضر به اعلام اینکه اطلاعات جدید از چه طریقی (جاسوسی، شنود کامپیوتری یا تلفنی، عکس برداری ماهواره ای) کسب شده نیستند، اما اسم فردی را ذکر می کند (بنابر اطلاعات کسب شده از نفوذ کامپیوتری در سال ۲۰۰۷) که به نوشته این روزنامه ظاهرا تا پیش از سال ۲۰۰۳ هدایت تیمی برای طراحی یک سلاح هسته ای را بعهده داشته است.

نیویورک تایمز مدعی شده که احتمالا بخشی از اطلاعات مربوط به تاسیسات مذکور، در جریان کشف محموله هایی از قطعات و تجهیزات هسته ای به دست آمده که به ادعای این روزنامه در گذشته توسط آژانس های اطلاعاتی آمریکایی، آلمانی و اسرائیلی از تحویل آن جلوگیری شده است.

با این حال نیویورک تایمز با یادآوری ادعای دولت کلینتون در سال ۱۹۹۸ درباره وجود تاسیساتی در کره شمالی که بازرسان آمریکایی بعدا موفق به کشف آن نشدند، و ادعای دولت بوش درباره فعالیت های هسته ای حکومت صدام حسین، می نویسد متهم کردن یک کشور به ساخت مخفیانه تاسیسات هسته ای را امری مخاطره آمیز دانست.

این روزنامه همچنین مدعی می شود که وسعت تاسیسات جدید به اندازه ای نیست بتوان در آن به طور موثر به تولید سوخت برای نیروگاه های هسته ای پرداخت اما می نویسد به گونه ای طراحی شده که عملیاتش مخفی باقی بماند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024