شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.09.2009, 19:32


بسم الله الرحمن الرحیم

دهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه تلخی‌ها و بد اخلاقی‌ها و سوء استفاده‌های اصحاب قدرت، دست آوردهای شیرین و بزرگی داشت که به مرور نتایج آن برای همگان روشن خواهد شد.

شاید مهم‌ترین دست آورد این انتخابات، ظهور و بروز اراده ملی در بالاترین سطح و در فراگیرترین عرصه برای غلبه بر موانع و عوامل عقب ماندگی و در جا زدن کشور بود که با گشودن "راه سبز امید" تردیدی نیست که این ملت با آگاهی و شناخت کامل و با برخورداری از صبر و بردباری مثال زدنی و با بلوغ مدنی کاملی که در این عرصه از خود نشان داد، روز به روز فضاهای جدیدی را برای شکوفایی ظرفیت‌های ملی خواهد گشود. بدین معنا دهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، پیروزی ملتی بود که شکوفایی خود را جشن گرفت و راه روشن خود به سوی سعادت و ترقی را شناخت و در آن گام به پیش نهاد.

آن چه به نام بیانیه "راه سبز امید" توسط قرزند پاک ملت، انسان فرهیخته، فداکار و متدین، جناب آقای میرحسین موسوی انتشار یافت در حقیقت مانیفست رهایی مردم ایران از چرخه معیوب استبداد – وابستگی – عقب ماندگی است. این متن پرمحتوا حاصل اندیشه در یک قرن تلاش ملت ایران برای آزادی و پیشرفت و خودباوری و بخصوص تعمق فراوان در انقلاب اسلامی ایران و نتیجه بهره گیری از تجارب مغتنم جنبش اصلاح‌طلبی مردم ایران در دهه گذشته است و می‌تواند به عنوان چراغ پرفروغی در راه پرفراز و نشیب آنان راهگشای همه ملت برای رسیدن به آرزوها و آمال خود باشد.

جبهه مشارکت ایران اسلامی با تبریک به جناب آقای مهندس موسوی برای "راه سبز امید" از این حرکت راهگشا و امید آفرین استقبال می‌کند و حمایت همه جانبه خود را از پویندگان این مسیر پر رهرو اعلام می‌دارد.

از نظر ما "راه سبز امید" دارای شاخصه‌ها و نمادهای مهمی است که تبیین و پردازش آن‌ها می‌تواند در تداوم راه و در تسهیل وصول به مقصد ما را یاری کند. در این جا ما به طور بسیار موجز در حد بضاعت خود به این مهم می‌پردازیم و امیدواریم آحاد ملت ایران و به خصوص نخبگان و فرهیختگان و اهل دانش و قلم در روشن‌تر ساختن این راه نورانی یار و یاور دیگر هم وطنان خود در این مسیر باشند.

۱- اساس "راه سبز امید" بازگشت و توجه کامل به متن جامعه است. اصلاحات برای آن بود که شکاف بین ملت و حاکمیت را ترمیم کند اما ضعف جامعه مدنی سبب شد تا در این مهم به توفیق کامل دست پیدا نکند. تجربه سترگ اصلاح‌طلبان اینک می‌تواند در راه تقویت و توانمند کردن جامعه ایران به عنوان منشا اصلی قدرت و اقتدار در "راه سبز امید" با بازگشت پرتوان به جامعه به کار گرفته شود و به خصوص در عصر یخبندان گردش دموکراتیک قدرت، و در زمان حاکمیت انحصار بازگشت به جامعه به صورت دموکراتیزاسون کامل جامعه ایران می‌تواند سرآغاز تحولی بزرگ در مدنیت این کشور به شمار آید. این "بازگشت به مردم" در عین حال که محور همه حرکات را آحاد شهروندان قرار می‌دهد اما ماهیتا با نگاه توده وار که مشارکت مردم را تنها از طریق سلسله مراتب فرماندهی و بسیج شده از بالا می‌پسندد کاملا متفاوت است. در نگاه "راه سبز امید" در حقیقت قدرت در جامعه به صورت هرمی ترسیم می‌شود که قاعده و اساس آن را مردم آگاه، باشعور، دارای حق کامل دانستن و از آن مهمه تر پرسیدن تشکیل می‌دهد. مردمی که در تعیین حق سرنوشت خود آزادی کامل دارند و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از آنها سلب کند.

۲- "راه سبز امید" توانمندسازی جامعه ایران را به نحوی در دستور کار قرار می‌دهد که هر فرد به عنوان یک ملت شناخته می‌شود. تجربه موفق "هر شهروند یک ستاد" و "هر شهروند یک رسانه" ما را امیدوار می‌کند که اینک به دنبال تحقق "هر فرد، یک ملت" باشیم. در این دیدگاه نادیده انگاشتن حق هر فرد به مثابه ظلم به تمام ملت است و در مقابل هر فرد با مسئولیت پذیری در برابر جامعه خود تکلیف دارد تا به صورت فعال در همه اموری که با سرنوشت سایر هموظنان خود ارتباط دارد مشارکت فعال داشته باشد.

۳- "راه سبز امید" ایرانیان را دارای آنچنان ظرفیت بالا و والایی می‌داند که تکیه بر این ظرفیت را برای آبادانی و سربلندی ایران کافی و وافی می‌داند و نه تنها با فعلیت رساندن این ظرفیت نوید ایرانی آباد و آزاد را می‌دهد بلکه خود را قادر به ارائه الگویی مناسب برای همه کسانی می‌داند که می‌خواهند فارغ از سلطه هر قدرتی متکی به خود و هویت خود باقی بمانند. بر این اساس تمام نگاه "راه سبز امید" به داخل و ظرفیت‌های ملی است و در عین حال که از تمام فرصت‌های بین‌المللی در راه سربلندی ملت ایران استفاده می‌کند اما تعامل به جهان را به قیمت نفی هویت و کم‌انگاری ظرفیت‌های ملی نفی می‌کند.

۴- "راه سبز امید" در عین پذیرفتن تکثر و تنوع در درون جامعه ایرانی، نه تنها شکاف‌های جامعه را فعال نمی‌کند بلکه با چسب هویت ملی و برابری حقوقی تمام ایرانیان، از این همه تکثر به عنوان سرمایه‌ای برای رشد و تکامل همه جانبه جامعه ایرانی بهره خواهد گرفت. در "راه سبز امید" همه ایرانیان، از هر جنسی، از هر نژادی، از هر آیینی و از هر فرهنگ و زبانی، بخشی از هویت ایرانی است که وقتی در کنار هم قرار گیرند، وحدت ملی را شکل می‌دهند. در این نگارستان زیبا به نام ایران، آحاد این ملت علاوه بر افتخار ایرانی بودن، مفتخر به نقش داشتن در تکمیل این هویت پربار هستند.

۵- "راه سبز امید" اگر نگوییم تنها راه، مسلما از معدود راه‌هایی است که با پیمودن آن می‌توان به تداوم راه انقلاب اسلامی در قالب "جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد" امیدوار بود. امروز متاسفانه رفتارهای ناهنچاری که به نام دین و انقلاب چهره نظام را خدشه دار کرده، دفاع از جمهوری اسلامی را برای بسیاری از دلبستگان به آن مشکل کرده است. "راه سبز امید" با نشان دادن سره از ناسره نه فقط در گفتار بلکه در رفتار و شیوه عمل خود و ترسیم چهره رحمانی دین می‌تواند اعتماد بر باد رفته را به میراث امام و شهیدان برگرداند. بر همین اساس "راه سبز امید" علیه هیچ فرد یا جریانی نیست بلکه نفی کننده رفتارهایی است که با جمهوری اسلامی هیچ قرابتی ندارد و چون وصله ناجوری دامن این نظام را آلوده کرده‌اند. "راه سبز امید" دشمن استبداد، وابستگی، ویژه خواری، شایسته ستیزی، ریاکاری، دروغ گویی و حاکمیت بداخلاقی‌هاست.

۶- ویژگی مهم "راه سبز امید" به رسمیت شناختن همهه نهادهای جامعه مدنی و به خصوص احزاب است. "راه سبز امید" فضا را بر هیچ حزب و جریان و گروهی حتی مخالفان خود تنگ نمی‌کند بلکه با گسترده کردن فضای سیاسی و اجتماعی همچنان آحاد ملت را به تشکل‌یابی، سازماندهی و عمل جمعی فرا می‌خواند. همچنین با اهتمام به ایجاد شبکه‌های گسترده اجتماعی در ابعاد کوچک و بزرگ در خانه، مدرسه، دانشگاه، حوزه، کارگاه و سازمان‌های صنفی و حرفه‌ای یادآور این نکته است که در صورت وجود چنین شبکه‌های گسترده‌ای است که نهادهای تاثیرگذار جامعه مدنی مانند احزاب می‌توانند به اهداف والای خود دست یلبند. در حقیقت "راه سبز امید" پیشنهاد می‌کند جامعه ایرانی با ظرفیت مثال زدنی خود شایسته آن است که در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها به کار جمعی روی آورد به نحوی که دست تطاول روزگار نتواند این همبستگی و وحدت را با هر حیله‌ای دستخوش آسب کند.

۷- "راه سبز امید" که در پاسخ به محدودیت‌های فراوان ایجاد شده بر سر راه ملت در راه احقاق حق خود اعلام موجودیت کرد از چنان وسعت نظر و قدرت روحی بالایی برخوردار است که برای کاهش رنج ملت و کاستن از هزینه‌های ملی برای رسیدن به سازش با قدرت حاکمه راه حل‌های عادلانه‌ای را ارایه می‌کند که اگر ذره‌ای انصاف وجود داشته باشد و اراده‌ای برای برون رفت از بحران یافت شود، این راه حل‌ها که برگرفته از آموزه‌های الهی و منشا گرفته از روح گذشت ایرانی است مورد توجه خواهد بود.

جبهه مشارکت ایران اسلامی با ابراز خوشوقتی از آغاز این مرحله در تاریخ ایران عزیز، اطمینان دارد تلاش همه مردم ایران در "راه سبز امید" سبب شکوقایی استعدادهای فراوان و سربلندی روزافزون ملت خواهد شد و دیر نخواهد بود روزی که قدرت ملت در حرکت پرتوان خود همه کس و همه چیز را به تسلیم در برابر اراده خود وا خواهد داشت.

جبهه مشارکت ایران اسلامی
۱۸ شهریور ۱۳۸۸



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024