جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.09.2009, 8:40



کروبی با انتشار یکی از مستنداتش: مستنداتم را به کمیته ویژه قوه قضائیه ارائه کردم


پارلمان‌نیوز: کروبی با تکذیب سخنان ابراهیم رییسی و دیگر عضو این کمیته مبنی بر اینکه کروبی سندی را در این جلسه ارائه نکرده است گفت: «من در این جلسه سه سند ارائه کردم. نخست فیلم اظهارات همین فردی که تحت تاثیر تهدیدهای نماینده مرتضوی ناپدید شده است را ارائه کردم، دومین سند بنده درباره آزار یک خانم بود و سومین سند هم درباره یک آقایی بود که پس از دستگیری بلای بسیاری بر سر او آورده بودند که یک سی دی و نظر پزشک قانونی درباره ایشان را نیز ارائه کردم . البته در این جلسه دو مورد هم گزارش شفاهی دادم.»

به گزارش سحام‌نیوز، ابراهیم رییسی معاون اول رییس قوه قضاییه دیروز در حاشیه مراسمی اظهار داشته که در جلسه کمیته ویژه قوه قضائیه برای رسیدگی به حوادث اخیر که با حضور کروبی برگزار شده است وی هیچ سند و مدرکی ارائه نکرده و تنها اظهاراتی را بیان داشته که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این راستا مهدی کروبی با ابراز تاسف از اظهارات رییسی گفت:«پس از انکه مطالبی را درباره آزار بازداشت شدگان حوادث اخیر را منتشر کردم حملات تندی نسبت به اینجانب صورت گرفت ، ولی در همان زمان افراد بسیاری که مورد آزار وشکنجه قرار گرفته بودند به نزد من می آمدند و خواستار احقاق حقوقشان بودند.در همان زمان نماینده‌ای از سوی آقای دری نجف آبادی به نزد من آمد و خواستار دیدار با یکی از بازداشت‌شدگانی شد که مورد آزار قرار گرفته‌اند ایشان بسیار حسن نیت داشت و به این فرد قول داد که حقوق وی را پیگری خواهد کرد . ولی متاسفم از اینکه نماینده آقای مرتضوی بر خلاف نماینده آقای دری نجف آبادی که با این فرد بسیار خوب رفتار کرد، به تهدید این فرد پرداخت به طوری که این فرد مدتی است که ناپدید شده است.»

وی ادامه داد:« پیرو این ماجرا نامه‌ای به آیت الله لاریجانی نوشتم و از ایشان درخواست کردم که هیاتی بی طرف این مسائل را مورد بررسی قرار دهد . پیرو این نامه بود که آقای لاریجانی کمیته‌ای را تشکیل دادند که آقایان اژه‌ای، خلفی و رییسی عضو آن هستند . این کمیته چند روز پس از آنکه تشکیل شد از من دعوت کرد تا برای ارائه مستنداتم به آنجا بروم ، بنده نیز حضور یافتم و درجلسه‌ای که چندین ساعت طول کشید مقدمات قضیه را به صورت مبسوط شرح دادم و البته آنجا نیز تاکید کردم که بنابر اجبار و برای احقاق حقوق کسانی که مورد آسیب قرار گرفته‌اند این نامه را منتشر کردم.»

کروبی به بیان جزئیات دیگری از آنچه در این جلسه مطرح شده است پرداخت و گفت:«در این جلسه من از آقای مرتضوی و نماینده ایشان نیز گله کردم. به آقایان گفتم که هرچه نماینده آقای دری نجف آبادی رفتاری مناسب با فرد بازداشت شده‌ای که مورد آزار قرار گرفته بود داشت نماینده آقای مرتضوی به گونه‌ای تهدید آمیز با این فرد صحبت کرد و به نظر می‌رسد که آقای مرتضوی و نماینده ایشان به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی با تکذیب سخنان ابراهیم رییسی و دیگر عضو این کمیته مبنی بر اینکه کروبی سندی را در این جلسه ارائه نکرده است گفت:« من در این جلسه سه سند ارائه کردم . نخست فیلم اظهارات همین فردی که تحت تاثیر تهدید های نماینده مرتضوی ناپدید شده است را ارائه کردم ، دومین سند بنده درباره آزار یک خانم بود و سومین سند هم درباره یک آقایی بود که پس از دستگیری بلای بسیاری بر سر او آورده بودند که یک سی دی و نظر پزشک قانونی درباره ایشان را نیز ارائه کردم . البته در این جلسه دو مورد هم گزارش شفاهی دادم ، یک گزارش بنده درباره ماجرای ترانه موسوی بود که گفتم خانواده این دختر از زمانی که این ماجراها پیش آمده دیگر حتی دختری را که همراه ترانه بوده به منزلشان راه نمی دهند و شما به عنوان افرادی حکومتی باید با مراجعه به نزد خانواده این فرد اصل ماجرا را پیگری کنید و به بیمارستان امام خمینی کرج مراجعه کرده و نظر پزشک را درباره جراحاتی که روی بدن این دختر قرار داشت دریافت کنید و علاوه بر آن یک گزارش دیگر هم ارائه کردم.»

وی با تاکید بر اینکه این جلسه بسیار معقول و منطقی بود، گفت:« در آن جلسه من تاکید کردم که هیچ گونه حرفی درباره جزئیات این جلسه نمی‌زنم بلکه گفتم خودتان اسناد را بررسی و گزارشی را تنظیم کنید و نتیجه را اعلام کنید . حتی به آقایان گفتم که چنانچه لازم باشد اسناد دیگری را نیز به شما ارائه خواهم کرد. از سوی یگر آقای خلفی نیز خاطرنشان ساخت که آیت الله لاریجانی تاکید کرده باید تا انتهای قضیه مورد بررسی قرار گیرد . در این جلسه آقایان قبول کردند که باید مسائل با دقت بررسی شود و حتی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا افرادی که این مطالب را بیان می کنند و اظهار می کنند که مورد آزار قرار گرفته اند آیا حرفشان صحیح است یا خیر و چنانچه مشخص شد واقعیت دارد بررسی شود که آیا افرادی که چنین خشنونت‌هایی را انجام داده اند از نیروهای حکومتی و یا از میان ارازل و اوباش بودند،که با آنها برخورد شود و تاکید شد که باید عاملان این جنایات طبق قانون مجازات شوند. اما در جلسه یکی از آقایان گفت که چه اقدامی انجام دهیم که همه صحبت ها یکنواخت و هماهنگ باشد که قرار بر این شد کسی صحبتی نکند و پس از آنکه گزارش جمع بندی شد نتیجه اعلام شود . بنابراین هنگامی که بنده در حاشیه مراسم مرحوم حکیم در مقابل پرسش خبرنگارانی که درباره این جلسه می پرسیدند قرار گرفتم تنها گفتم جلسه‌ای مثبت و خوب بود و تاکید کردم که آقایان قصد بررسی مسائل را دارند.»

کروبی با انتقاد از مطالبی که از سوی ابراهیم رییسی مطرح شده است گفت:« قرار بر این بود که قضایا با دقت بررسی شود و سپس مصاحبه‌ای انجام شود ولی متاسفانه دیروز آقای رییسی مصاحبه‌ای کرد و اظهار داشت که بنده هیچ گونه سند ومدرکی را در این جلسه ارائه نکرده ام و تنها اظهاراتی داشته‌ام که مورد بررسی قرار می‌گیرد . من از این مطالبی که ایشان مطرح کردند بسیار متعجب شدم البته این درحالی است که رادیو نیز به عنوان رسانه‌ای به اصطلاح ملی چندین بار اقدام به پخش این مصاحبه کرد . پیرو این مصاحبه من می‌دانستم که امروز روزنامه‌ها نیز مطالبی را در این‌باره خواهند نوشت و چنانچه حدس من درست بود چرا که روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود مطلبی سراسر توهین آمیز را علیه اینجانب نوشته است که آن را به صورت کامل برای شما می‌خوانم و از شما می‌خواهم که به صورت کامل آن را منتشر کنید . البته در پایان این مصاحبه پاسخ روزنامه کیهان را نیز خواهم داد.»

وی ادامه داد:« این روزنامه چنین نوشته است:" گفت: ادعای كروبی درباره برخورد آنچنانی با افراد بازداشت شده بدجوری دست شیخ اصلاحات را توی پوست گردو گذاشته.
گفتم: خب! مگه مجبوره دروغ بگه كه حالا پیش چشم همه سنگ روی یخ بشه! گفت: مدتی است به این شهر و آن شهر و این شهرك و آن شهرك سرك می‌كشه تا شاید نمونه‌ای پیدا كنه حتی گفته شده كه به بعضی ها پول هنگفتی هم پیشنهاد شده ولی افاقه نكرده! گفتم: موسوی و خاتمی بدجوری این شیخ اصلاحات را فدای قدرت طلبی خودشان كردند. گفت: حالا هم اگر خودش رو به چند تا آدم مومن و متعهد و دلسوز معرفی كنه، شاید راه كاری براش پیدا بشه!گفتم: چه عرض كنم؟!... یارو به دكتر مراجعه كرده بود. دكتر ازش پرسید؛ چه دردی داری؟ یارو گفت؛ اگر می دونستم كه پیش شما نمی اومدم!»

کروبی به انتقاد از کمیته ویژه لاریجانی برای رسیدگی به حوادث اخیر پرداخت و گفت:« من از این هیاتی که تشکیل شده به ویژه از آقای رییسی انتقادهایی دارم. برخلاف سخنان آقای رییسی همانطور که گفتم در این جلسه چندین سند و گزارش ارائه کردم ولی شاید تعریف سند در نزد این آقایان متفاوت از آنچه هست که ما تعریف می کنیم . شاید از منزل این دوستان سند یعنی اینکه دوباره درگیری پیش بیاید و افراد را بازداشت کنند و چشمهایشان را ببندند و در محل‌هایی خاص یا داخل ماشین مورد شکنجه و آزار قرار دهند و کسی این ماجرا را رویت کند و گزارش دهد که این چنین اتفاقی نمی‌افتد و یا اینکه چند شاهد عادل از کهریزیک چنین گزارش دهند هرچند که از نظر برخی هیچ شاهد عادلی در این بازداشت گاه وجود ندارد و همه کسانی که در این زندان بوده‌اند جز ارازل و اوباش و جاسوس و عامل بیگانه‌اند و یا اینکه کسانی هستند که فریب خورده‌اند که حرفشان برای این آقایان قابل قبول نیست.»

وی افزود:« من اسنادم را از بازداشت شدگانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند تهیه کردم ما نظر پزشکی درباره بازداشت کسانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند دریافت و از آنها فیلم تهیه کرده‌ایم که هنگامی که به این جلسه رفتم یک سی دی را به همراه اسامی و آدرس این افراد به این کمیته تحویل دادم و دیگر نسخه آن را در نزد خودم نگه داشتم و البته هنوز برخی از اسناد و فیلم‌ها را به آنها نیز ارائه نکرده‌ام.»

رئیس مجلس ششم گفت:« مستنداتی که من مطرح کردم تنها مسائلی نیست که از جانب من مطرح شده باشد چرا که آقای علی مطهری نماینده محترم تهران در همان جلسه‌ای که به همراه کمیته پیگیری مجلس به نزد من آمدند گفتند که مادر پسری که مورد آزار قرار گرفته است به نزد ایشان رفته و به گفته آقای مطهری از وضعیت روحی نامساعدی برخوردار بوده و مدام گریه می‌کرده است . آقای مطهری می‌گفت که از نظر عقلی صحت گفتار این مادر نزدیک به یقین بوده است. به گفته آقای مطهری این مسئله برای قبل آن است که آقای صادق لاریجانی مسئولیت ریاست قوه قضائیه را برعهده بگیرد و رفت و آمدهای آقایان و رفتارشان با این فرد و خانواده‌اش به طوری بوده است که مادر این پسر به نزد آقای مطهری آمده و تاکید کرده که از احقاق حقوق خودشان منصرف شده‌اند و دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد که برخی از آقایان به دنبال ایجاد فضای تهدید و ارعاب هستند تا دیگر کسانی که مورد آزار قرار گرفته اند از بیان آنچه بر آنها گذشته منصرف شوند.»

وی افزود:«من توقع داشتم که این هیات همان طور که مطرح شده است مسائل را بررسی کند و چنانچه قرار است که مصاحبه‌ای شود نیز مسائل بدون حب و بغض و بدون پیش داوری مطرح شود ولی متاسفانه آقای رییسی و به دنبال ایشان برخی از روزنامه‌ها این گونه مسائل را مطرح کردند.»

کروبی همچنین در پاسخ به مدیران روزنامه کیهان که نوشته‌اند شیخ سنگ روی یخ شده است و یا اینکه افرادی را تطمیع کرده تا بیایند و این مسائل را مطرح کنند گفت:« دوستان عزیز من بدانند که هنگامی که این افراد به نزد من می‌آمدند من به انها می گفتند که ما دو محکمه داریم یکی در این دنیا و دیگر در قیامت که همه چیز روشن خواهد شد و بنابراین به آنها گفتم هیچ کس در پیشگاه خداوند نمی‌تواند فرار کند و باید هر آنچه که واقع شده است را بیان کنید.»

وی افزود:« این دوستانمان در کیهان هستند که از قضایا پیش از آنکه واقع شوند آگاه هستند می‌خواهند جنایاتی را که شده است پنهان کنند. این دوستانی که با گل به در منازل این افراد می‌روند و به آنها وعده پول و معالجه می‌دهند می‌خواهند که این قضایا را کتمان کنند ما که پولی نداریم به این دوستان بدهیم و اهل این مسائل هم نیستیم، ولی مثل اینکه این آقایان از تهمت و افترا و دروغ ابایی ندارند و قصد دارند تا از بودجه بیت المال به منافع ملی ضربه بزنند.»

کروبی در نهایت تاکید کرد:«بنده در قبال کم لطفی دوستانی که گفته‌اند من سندی برای ارائه کردن نداشته‌ام تنها جزئی از آنچه را که در اختیار دارم منتشر می‌کنم . این گواهی پزشکی فردی است که البته خودش مدعی ان نیست که به صورت کامل به وی تجاوز شده است و در واقع یکی از مسائلی را منتشر می‌کنم که محل بحث و آزار مشکوک است و چنانچه لازم باشد اسناد دیگری را منتشر می‌کنم تا این دوستان بدانند که از این به بعد باید چگونه رفتار کنند.»

آنچه در پی می آید گواهی پزشک قانونی یکی از بازداشت شدگان حوادت اخیر مبنی بر تایید شکنجه و آزار می‌باشد که متن کامل آن طی نامه رسمی و اداری با سربرگ اداره کل پزشک قانونی استان تهران خطاب به یکی از کلانتری‌ها از طرف رییس مرکز پزشکی قانونی نوشته که در پی‌می آید و نامه کامل در اختیار دفتر مهدی کروبی محفوظ است.

ریاست محترم کلانتری ....

با سلام

احتراما ، عطف به نامه شماره ...... مورخ 2/6/88 آقای ....... فرزند .... معاینه شد .

1- سیاه شدگی و تورم زیر چشم راست 2- کبودی و تورم زیر چشم چپ 3- سائیدگی در سمت چپ ناحیه پس سری 4- خراشیدگی ( حارصه ) ساعد راست و بازوی راست و چپ 5- سائیدگی عمیق ( دامیه ) بطور دور تا دور مچ و پای راست و چپ که می تواند در اثر تماس با جسم سخت قابل انعطاف نظیر طناب حادث شده باشد 6- دو ناحیه جراحت ( حارصه) جداگانه خلف ساق پای راست 7- خراشیدگی ( حارصه ) گونه چپ 8- سوختگی درجه دو سطحی مدور در ناحیه مچ دست راست ،سر ، ناحیه پس سر گردن ، شانه دست چپ ، پشت دست راست و چپ جمعا به میزان دو درصد ( 2%) سطح بدن 9- کبودی در هر دو طرف باسن و ناحیه خارجی مقعد مشهود است که در اثر اصابت جسم سخت ،ضایعات ( یک تا هفت و 9 ) حادث و جسم داغ ضایعات بند 8 حادث شده اند ضمنا جراحات موازی و متعدد و سطحی در ناحیه خلف ران راست و ناحیه باسن راست و چپ مشهود است که در خصوص نحوه حدوث آن تحقیقات قضائی و انتظامی کمک کننده است، ضمنا نامبرده از ناحیه معقد اظهار تالم می‌نماید که جهت معاینه بررسی لواط و ... نیاز به معرفی‌نامه در این خصوص می‌باشد ضمنا شکستگی در استخوان گونه راست ندارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024