شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 30.08.2009, 10:49


ایلنا: شاید هیچكس این باور را نداشت كه سون‌یات‌سن بتواند با غلبه بر امپراتوری منچو، چین مدرن را پایه‌گذاری كند و در دوران زمامداری تنگ شیائو پینگ كمونیست از سال ۷۹ میلادی با گسترش سیاست‌های اصلاحاتی و درهای باز اقتصادی سرزمین اژدهای زرد را به یكی از بزرگترین صادركنندگان انواع كالاهای مصرفی و سرمایه‌ای در هزاره سوم تبدیل كند.

صنعت پوشاك سرزمین پانداها در حالی بازارهای عمده اغلب كشورهای جهان را تسخیر می‌كند كه در این سوی رشته‌ كوه‌های پامیر و در آسیای غربی ‏‏صنعت نساجی ایران واپسین لحظات عمر خود را سپری می‌كند.

درست در استان طولی مازندران در حالی ضربان قلب نساجی این سرزمین شمالی به شماره افتاده است كه بازارهای پوشاك كشور پذیرای انواع پارچه و پوشاك سرزمین ازدها، رود سند،72 ملت و آناتولی است.

به گزارش ایلنا، در حال حاضر بیشتر بازار مصرف پوشاك، از طریق پوشاك وارداتی به ویزه پوشاك چینی انباشته شده است، به گونه‌ای كه هم اكنون بخش اعظم بازار در سیطره البسه وارداتی است كه همین امر موجب ركود و كسادی تولید داخلی شده است.

افزایش قیمت پوشاك داخلی و خارجی آشفتگی این بازار را دو چندان كرده است به گونه‌ای كه افزایش قیمت در بازار پوشاك خارجی بسیار چشمگیرتر از انواع پوشاك داخلی بوده است.

جاده ابریشم به خوبی به یاد دارد كه روزگاری ایران حرف نخست را در بازار جهانی پوشاك می‌زد و در قالب یك امپراطوری رو به محصولات خود را به كشورهایی مثل چین صادر می‌كرد.

تنگه‌های بسفر، دارد انل در استانبول تركیه كنونی، كنارهای رود سند در پاكستان محمدعلی جناح، و سرزمین 72 ملت هند و امپراتوری منچو یا چین فعلی همگی بازارهای‌شان مملو از اجناس پارچه‌ای فلات ایران بود.
درحال‌حاضر صنعت نساجی و پوشاك در جهان از موقعیت ممتازی برخوردار است. بهره‌مندی از فن آوری، طراحی، تنوع در تولید، تنوع طلبی مصرف كنندگان، تبلیغات، فرهنگ سازی و فروش وسیع با ارزش افزوده قابل توجه، از مزایای صنایع نساجی و پوشاك است.

آنچه مسلم است با توجه به ارزش افزوده تولید پوشاك، اشتغال‌زایی و ارزآوری آن، ضرورت دارد كه در ایران نسبت به افزایش توان رقابت در بازار جهانی پوشاك، اقدامات ویزه‌ای صورت پذیرد.

بر اساس گزارش‌های موجود با وجود قدمت دیرینه صنعت نساجی ایران، سهم كشور در تجارت جهانی منسوجات حدود 5 درصد و در صادرات جهانی پوشاك حدود 2 درصد است.

استقبال مردم از اجناس بی كیفیت وارداتی نسبت به اجناس ایرانی

به نرده تكیه داد و سیگار اول را كشید و مشغول تماشای عابرانی شد كه تنها ویترین مغازه‌ها را نظاره می‌كردند چند نفری از عابران پرسش‌هایی در مورد قیمت و نوع پوشاك مورد نظر می‌كنند اما انگار تنها فقط توضیح می‌خواهند.

در مركز شهر آلوده و بی‌هویت تهران درست پایین‌تر از میدان انقلاب خیابان جمهوری واقع است كه با ساختمان‌های كلنگی و حجم بزرگی از عابران نمای یك بازار بزرگ را به رخ می‌كشد.

بخش زیادی از محصولات عرضه شده در بازار جمهوری محصولات بی‌كیفیت چینی است كه از طریق قاچاق و حتی قانونی با قیمت‌های متفاوت در این بازار ارائه می‌شود.

بازار پوشاك جمهوری به مانند آبگیرها و تالاب‌هایی می‌ماند كه از آب‌های آنان موجی بلند نمی‌شود و چنان این بازار راكد است كه گویی ضربان قلب اقتصاد در این نقطه از تپش ایستاده است.

تولیدات داخلی با آنكه درمجاورت فروشندگان تهیه و تولید می‌شود انگار هرگز در مغازه‌های آنان یافت نمی‌شود و تنها آنچه كه مشاهده می‌شود محصولات ترك، چینی و تا حدودی تایلندی است.

پوشاك چینی و بی‌كیفیت در این مغازه‌ها نمود چشمگیری دارد ولی آنچه كه مایه تعجب است افزایش قیمت این كالاهای بی‌كیفیت است.

"حمید ح" درباره چگونگی وفور پوشاك چینی اما بی‌كیفیت در این بازار می‌گوید: بخش اعظمی از پوشاك وارداتی از طریق غیر قانونی و به صورت قاچاق به بازار های كشور وارد می‌شود.

این فعال و فروشنده بازاری ادامه می‌دهد: قاچاق‌چیان به راحتی پوشاك درجه دو و سه ترك، چینی و تایلندی را به كشور وارد می‌كنند و با قیمت مناسب در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند.

این در حالی است كه به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار "جمهوری" اجناس داخلی از كیفیتی به مراتب پایین‌تر از اجناس درجه دو خارجی هستند و قیمت تمام شده این اجناس بسیار زیاد است و یكی از دلایل عمده عدم خرید پوشاك داخلی همین امر است.

"میلاد -س" مردی كه با لباس‌های كاملا چینی كه به سن پنجاه نزدیك بود نگاهش را به ویترین مغازه‌اش می‌دوزد و می‌گوید: محصولات چینی در بازار پوشاك ایران لقب بی‌كیفیت گرفته‌اند در حالی كه پوشاك تولیدی داخل ایرانی نیز بی‌كیفیت‌ترین در نوع خود در بازار هستند.

وی ادامه داد: آنچه كه مورد استقبال مردم است اجناس وارداتی است چرا كه اجناس ایرانی لقب بی‌كیفیت را از رقبای خارجی خود ربوده‌ا‌ند و قیمت‌های اجناس وارداتی بسیار ازارن‌تر از اجناس ایرانی است.

در كنار فروشنده پنجاه ساله، فروشنده جوانی با لباس‌هایی شبیه بازیگران بالیوود و موهایی بسیار سیاه و صاف و قیافه‌ای تلخ و گرفته كه به واقع به هندی‌ها شباهت زیادی داشت به ویترین مغازه اش كه تقریبا مملو از اجناس چینی و هندی است اشاره كرد و گفت: عدم تنوع و طراحی‌های ضعیف و افزایش هزینه‌های تولید پوشاك كه بر افزایش قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد و همچنین مستهلك بودن دستگاه‌های نساجی و تولید پوشاك باعث شده است كه هم فروشندگان و هم خریداران از پوشاك داخلی استقبال نكنند.

"آندره- ق" با بیان این‌كه واردكنندگان پوشاك چینی و واسطه‌ها با سوء استفاده از خلاء به وجود آمده از پوشاك داخلی اظهار داشت: وضعیت پوشاك چینی طوری شده است كه آنان با همكاری برخی تجار ایرانی كه تنها به دنبال سود بیشتر هستند، پوشاك ایرانی نظیر مانتو و حتی پوشاك سنتی و مذهبی ما را تولید و به بازارهای كشور به قیمت بالایی عرضه می‌كنند.

آنچه از بازار "جمهوری" كه مصداق بازارهای دیگر تهران و سایر شهرهای كشور است نمایانگر می‌شود این است كه با وجود كیفیت پایین اجناس خارجی به ویزه چینی فروشندگان و خریداران آن را بر اجناس تولید داخل ترجیح می‌دهند.

قیمت پایین، كیفیت بالا، تنوع در طراحی و رنگ نسبت به پوشاك ایرانی از عمده‌ترین انگیزه فروشنده‌گان و خریداران اجناس وارداتی است.

تنها راه ماندگاری در بازار پوشاك، قیمت و كیفیت رقابتی است

آنچه كه مشخص است وضعیت بحرانی بازار تولید و بازار پوشاك كشور است. در این بازار نظام تهیه، تداركات و توزیع پوشاك بسیار وخیم است.

تا زمانی كه تصمیم گیری‌ها وسیاستگذاری‌ها در ساختمان پاستور در راستای تولید ارزان، باكیفیت و رقابت‌پذیر پوشاك نباشد و از تولید كنندگان حمایتی صورت نگیرد، واردات كالاهای چینی و بی‌كیفیت همچنان ادامه خواهد یافت.

"جمشید بصیری" دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در این باره می‌گوید: نمی‌توانیم به دلیل توان رقابتی پایین تولید كنندگان ایرانی كه آن هم ناشی از عدم توجه دولت است بین دو كشور دیوار بكشیم و مانع واردات شویم.
وی افزود: نباید با واردات كالا مبازره كنیم چرا كه واردكننده در صورت منع قانونی از طریق قاچاق اقدام به واردات خواهد كرد.

به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی كشور تنها راه ماندگاری در این بازار قیمت و كیفیت رقابتی است.
بصیری اظهار داشت: طی سال‌های اخیر بسیار دیده شده كه عده‌ای از كارخانه‌داران به دلیل عدم توان رقابت تولید را متوقف كرده و به سراغ واردات پوشاك چینی متمایل شد ه‌اند.

وی تصریح كرد: دولت و وزارت صنایع باید تدبیری بیاندیشند تا كالاهای ایرانی به خصوص پوشاك رقابت پذیر شوند.

دبیر انجمن صنایع نساجی، در ادامه اظهارداشت: عمده‌‏ترین مشكل پیش روی صنعت نساجی سرمایه‌‏گذاری صنعت‌‏گران در رشته‌های پول ساز با واردات ماشین‌‏آلات دست دوم بود كه این امر ضربه سنگینی به صنعت وارد كرد.

بصیری، با تاكید بر پیشرفت روز به روز تكنولوژی، تصریح كرد: ماشینی كه بیش از ده سال از عمرش گذشته باشد، نمی‌‏تواند محصولی با كیفیت و در سطح توقع مصرف‌‏كننده تولید كند.

دبیر انجمن صنایع نساجی، با اشاره به كهنه بودن علم امروز در صنعت نساجی، اظهارداشت: این امر به معنای هدر دادن پول و سرمایه‌‏ ملی است.

سهم 85 درصدی واردات پوشاك به صورت قانونی و غیر قانونی

در جنوبی‌ترین نقطه كشور بندر شهید رجایی روزها و شب‌ها شاهد ورود انواع كالا به كشور است. كشتی‌هایی غول پیكر كه در این اسكله بزرگ پهلو می‌گیرند مقداری از كالاهای خود را به پوشاك اختصاص داده‌اند.

گفته می‌شود كه در حدود 85 درصد حجم بازار پوشاك كشور را اجناس وارداتی در برگرفته است این در حالی است كه "شیرازی" رییس اتحادیه پوشاك تهران به رقم 70 درصد قناعت كرده است.

اما پرسشی كه برای بسیاری از تحلیلگران بازار مطرح است، ورود اجناس غیر قانونی و به عبارتی قاچاق پوشاك به كشور است كه بارها محل بحث دولتمردان و تحلیلگران قرار گرفته است.

وقتی پاساژها و مغازه‌های بازار "جمهوری" در خیابان "جمهوری" را مشاهده می‌كنیم به وجود ورود پوشاك غیر قانونی پی می‌بریم.

به گفته "علی- ب" حدود یك سوم اجناسی كه درمغازه‌های این خیابان وجود دارد جنس قاجاق است. به اعتقاد برخی از فعالان بازار افزایش تعرفه یكی از دلال عمده قاچاق پوشاك به كشور است.

دولت در طی چهار سال گذشته هرگز موفق نشد در بسیاری از كالاها یك تعادل مناسب در حوزه واردات و تولیدات به وجود بیاورد.

همچنین در طی این مدت نیز بازار پوشاك در بی‌ثباتی كامل به سر برد به گونه‌ای كه افزایش پوشاك وارداتی نیز در نوع خود جالب توجه بود.

افزایش 15 درصدی قیمت انواع پوشاك داخلی و خارجی

تهران با بازارهای كوچك و بزرگش، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و سایر اقصا نقاط كشور در حالی به استقبال بازگشایی مدارس می‌روند كه بازار پوشاك كشور در نوسان و با افزایش قیمت در اجناس داخلی و وارداتی مواجه شده است.
به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام نظر فعالان بازار، امسال در آستانه سال جدید تحصیلی به طور میانگین قیمت پوشاك داخلی وخارجی تا حدود 15 درصد افزایش یافته است. نكته جالب آنكه قیمت پوشاك خارجی نسبت به پوشاك داخلی با افزایش بی‌سابقه‌ای مواجه شده است.

افزیش بی‌سابقه تورم در طی چهار سال گذشته باعث شد تا ساختارهای اركان اقتصاد كلان كشور با بحران‌هایی مواجه شود و همین امر بازارهای كشور را متاثر كرد به گونه‌ای كه بازار پوشاك با افزایش چند برابری قیمت انواع اجناس داخلی و خارجی روبرو شد.

اما با این شرایط دولت نه تنها از تولید كنندگان حمایت مناسبی را در طی چهار سال گذشته انجام نداد بلكه ضمن اجرایی كردن پروسه نابودی صنعت پوشاك كشور، عملا بازار پوشاك را در اختیار كشورهای چین، تركیه و حتی تایلند قرارداد.

از سوی دیگر طی چهار سال گذشته تحریم‌های تحمیلی بر علیه كشور، مشكلات موجود در گشایش اعتبار را افزایش داد كه در نهایت منجر به افزایش قیمت انواع پارچه و پوشاك وارداتی شد.
"محسن ص" فروشنده پوشاك در بازار "جمهوری" می‌گوید: یكی از دلایل افزایش قیمت پوشاك خارجی، ورود دلالان و واسطه‌ها در این بازار است چرا كه به دلیل تحریم‌های بین المللی، به اجبار برای دسترسی به پوشاك خارجی از این افراد استفاده می‌شد.

یك تحلیل گر اقتصادی نیز درباره افزایش قیمت پوشاك داخلی و خارجی می‌گوید: وجود تقلب گسترده در مارك‌ها و برندهای پوشاك‌های داخلی و خارجی، افزایش پله‌ای قیمت‌ها و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای پوشاك از سوی فروشندگان نه تنها موجب بی‌ثباتی بازار شد بلكه موجب بی‌اعتباری تولید كنندگان و فروشندگان نزد مشتریان نیز شد.

این تحلیلگر ادامه می‌دهد: نبود سیستم منظم اطلاع رسانی اثر نحوه قیمت‌گذاری توسط اتحادیه و وزارت بازرگانی و همچنین عدم نظارت كافی بر فروشندگان از دلایل عمده بی‌اعتباری بازار پوشاك كشور به ویزه پوشاك داخلی شده است.

اما هر چه كه در بازار پوشاك جمهوری كنجكاوی خود را ادامه میدهی، نكات جالبی یافته می‌شود.
خرید مارك‌ها و برندهای معروف پوشاك از این جمله نكاتی است كه بسیار در نوع خود جالب و هیجان انگیز است.

برخی از تولید كنندگان حالا چه در خیابان جمهوری و جه در بازارهای دیگر با خرید مارك‌ها و برندهای معروف كمپانی‌های بزرگ پوشاك، البسه تولیدی خود را به نام برندهای معروف آن شركت به فروش می‌رسانند.
این تولید كنندگان با سوءاستفاده از مارك‌های شركت‌های معروف پوشاك كه ازكیفیت مطلوب، دوخت مناسب و خوب و تنوع در رنگ و طراحی برخوردارند، اجناس خود را به فروشندگان و مصرف كنندگان غالب كرده غافل از آنكه كیفیت تولیدی این تولیدكنندگان بسیار نامطلوب و نامناسب است.

آینده بازار پوشاك همچون چهار سال گذشته و تدوام بی‌ثباتی آن در بحران جدید از شش ماه گذشته در پی بحران اقتصادی جهانی و حوادث پس از انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است به گونه‌ای كه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران نمی‌توان به بازار پوشاك باخوشبینی نگریست.

آیا در دولت دهم بازهم شاهد بی‌ثباتی بازار پوشاك هستیم و آیا در این كابینه سرانجام حمایت از تولید كنندگان صورت می‌گیرد؟ باید منتظر نشست و بازار پوشاك را از دور نظاره كرد.

گزارش: علی پیرولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024