جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.08.2009, 0:09

حمایت موریس کوپیتورن و مایکل ایگناتیف از کمپین مبارزه با "جنایت علیه بشریت"


اکبر گنجی برای انجام چند سخنرانی به کانادا سفر کرد. وی در روز پنج شنبه 22 مرداد در شهر ونکور با موریس کوپیتورن دیدار و گفت و گو کرد. کوپیتورن نماینده ی پیشین سازمان ملل متحد در پرونده ی نقض حقوق بشر در ایران بود. وی استاد حقوق در دانشگاه بریتیش کلمبیای ونکور است. گنجی در این دیدار به تفصیل در خصوص طرح شکایت از زمامداران ایران در دادگاه بین المللی کیفری به جرم جنایت علیه بشریت سخن گفت و دشواری های کار، به دلیل عدم عضویت ایران در دیوان، را توضیح داد. گنجی افزود، نتایج سیاسی این پرونده در کوتاه مدت قابل حصول است، اما نتایج حقوقی آن ممکن است سال ها به طول بینجامد. پرونده ی حقوقی حتی اگر به عدالت ختم نگردد، از جهت کشف حقیقت برای جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران واجد اهمیت است. ما در تهیه ی پرونده ی حقوقی به کمک های شما احتیاج داریم.



موریس کوپیتورن ضمن حمایت از طرح گشایش پرونده ی جنایت علیه بشریت برای سرکوبگران حاکم بر ایران، وعده داد که در تمامی مراحل به پیشبرد آن کمک نماید. کوپیتورن با اشاره به تعقیب ژنرال پینوشه به وسیله ی وکلای انگلیسی تأکید کرد، تعقیب پینوشه نشان داد که حتی در چارچوب نظام حقوقی انگلیس هم تعقیب جنایت کاران امری محقق شدنی است. وی گفت: موضوع تعقیب پینوشه از این جهت مهم است که نشان داد تعقیب فقط ناظر به دوران مسئولیت جنایت کاران نیست، جنایت کاران را پس از کناره گیری از قدرت هم می توان به پای میز عدالت کشید. تعقیب پینوشه تجربه ی خوبی برای تعقیب دیکتاتورها به شمار می رود.
کوپیتورن خطاب به گنجی گفت: تعقیب قضایی اتهام جنایت علیه بشریت، کاری طولانی است. این کار به وکلای بین المللی متخصص و پول احتیاج دارد. شما می گوئید پول ندارید، اما پول همه چیز نیست. وکلایی وجود دارد که تعلقات حقوق بشری دارند و ممکن است در این مورد به شما کمک کنند. شما به هیچ وجه نباید دل سرد شوید، با امید این پرونده را تعقیب کنید. شما مانند تیراندازی هستید که تیری از کمان رها می کند، اما تیر به هدف اصابت نمی کند. باید آن قدر به تیراندازی ادامه دهید تا تیر به هدف اصابت کند. هر گامی که در این پرونده بردارید، شما به هدف نزدیک تر خواهید شد. در خصوص نحوه ی ارسال پرونده به شورای امنیت، همانطور که خودتان گفتید، چندین راه وجود دارد، باید از تمامی راه ها برای ارسال پرونده به شورای امنیت استفاده کنید. برخی از دولت ها فقط شعار حقوق بشر می دهند، اما منافع سیاسی تنها چیزی است که برای آنها اهمیت دارد، کارنامه ی عملی مهم است،از این جهت کشورهای اسکاندیناوی کارنامه ی قابل قبول تری دارند.
موریس کوپیتورن همچنین در این خصوص که چه افراد و گروهی از ایرانیان نباید تعقیب کننده و مذاکره کننده با دیگر دولت ها در این خصوص باشند، نکاتی را متذکر شد. وی توضیح داد که برخی گروه ها پیشتاز ارتباط هستند ، اما عملکرد آنها به شدت به این پروژه آسیب می رساند.
کوپیتورن در پایان گفت: من در دوران فعالیت دیپلماتیک به کشورهای زیادی سفر کردم، اما ایران تنها کشوری است که همیشه در یاد من است. در حال حاضر مشغول مطالعه ی جدیدترین ترجمه ی شاهنامه ی فردوسی هستم.
اکبر گنجی روز سه شنبه 27 مرداد به همراه مصطفی رخ صفت در شهر تورنتو با مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال کانادا، ملاقات کرد. در این دیدار گنجی توضیح داد که به اتفاق جمعی از روشنفکران ایرانی به دنبال محاکمه ی رهبران جمهوری اسلامی به اتهام "جنایت علیه بشریت" در دادگاه بین المللی کیفری هستند. وی گفت: به نظر ما(امضاء کنندگان این طرح)، نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران، خصوصاً مسأله ی جنایت علیه بشریت،باید جایگزین پرونده ی تحریم اقتصادی و طرح حمله ی نظامی به ایران شود. گنجی افزود برای ارسال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل به کمک شما نیاز داریم.
مایکل ایگناتیف ضمن تأکید بر اهمیت حقوق بشر و تأیید حقوق مردم ایران، گفت: شما حمایت مرا به عنوان رهبر حزب اپوزیسیون کانادا همواره داشته و خواهید داشت. برای اینکه: حقوق بشر برای من بسیار مهم است، ضمن آنکه در حال حاضر یکی از شهروندان کانادایی در ایران در بازداشت به سر می برد.
وی همچنین افزود: شما به یک شبکه ی نیرومند وکلای بین المللی نیاز دارید تا روند حقوقی "جنایت علیه بشریت" را پیش برند. از سوی دیگر شما به حمایت نهادهای بین المللی حقوق بشری و همچنین به ارتباط فعال با آنها نیازمند هستید، من متعهد می شوم که در این زمینه از هر کمکی به شما فروگذار نکنم. وی در خصوص ارسال پرونده ی "جنایت علیه بشریت" به شورای امنیت سازمان ملل گفت: ایده ی بسیار خوبی است،اما شما باید به مشکلات پیش رو توجه کافی داشته باشید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024