چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.08.2009, 22:06


دویچه وله: در پی توقیف روزنامه‌ی منتقد اعتماد ملی، صدها نفر در تهران دست به تظاهراتی ضددولتی زدند. به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی تظاهرکنندگان علیه رهبری ایران شعار می‌دادند. چندین نفر در جریان این تظاهرات بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، صدها تن از طرفداران مهدی کروبی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، در خیابان‌های مرکزی تهران دست به تظاهرات زده و فریاد "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.

شاهدان عینی می‌گویند نیروهای امنیتی و انتظامی با گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله بردند. براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در تظاهرات بعد از ظهر روز دوشنبه در تهران دست‌کم ۱۲ نفر بازداشت‌ شده‌اند. وبسایت "ادوارنیوز" خبر از بازداشت بیش از ۱۵ نفر داده است.

"خبرنامه امیرکبیر" نوشته است که «از ظهر به بعد پلیس و نیروهای ضدشورش و نیز نیروهای امنیتی، مانند تمامی اعتراضات گذشته به فاصله چند قدمی اطراف دفتر روزنامه اعتماد ملی و خیابان های اطراف و بوی‍ژه خیابان کریم‌خان تا میدان ولیعصر را پر کرده بودند. اما از ساعت ۵ بعدازظهر به بعد این مناطق مملو از مردمی بود که تنها آنجا با سکوت حضور یافته بودند و در برخی موارد با شعار الله اکبر و نشان دادن انگشتان دست خود به نشانه پیروزی به اعتراض آرام پرداختند».

وبسایت "سحام‌نیوز" وابسته به حزب اعتماد ملی پیشتر از هواداران مهدی کروبی خواسته بود که از تجمع در مقابل دفتر روزنامه خوددارى کنند، با این حال صدها نفر از مردم در خیابان‌های کریم‌خان و میدان توحید تجمع کرده و شعارهایی چون "مرگ بر دیکتاتور" و "کروبی کروبی حمایتت می‌کنیم" سر دادند.

دستور توقیف موقت روزنامه‌ی اعتماد ملی شب گذشته از سوی دادستانی تهران صادر شد. علت توقیف چاپ مصاحبه‌ی افشاگرانه‌ی مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی بود. کروبی دو روز پیش وعده داده بود که پاسخ به گفته‌ی وی "دین‌فروشان" را خواهد داد. منظور آقای کروبی شماری از امامان جمعه کشور بود که روز جمعه گذشته در اقدامی هماهنگ، مهدی کروبی را هدف حملات لفظی بی‌سابقه قرار دادند. برخی از آنان خواستار بازداشت و محاکمه کروبی شدند. امام جمعه مشهد حتی مهدی کروبی را "تروریست" خواند.

حملات امامان جمعه علیه کروبی پس از افشاگری وی درباره‌ی "تجاوزهای جنسی" به دختران و پسران جوان در بازداشتگاهها صورت گرفت. کروبی در مصاحبه‌ی امروز خود با روزنامه‌ی اعتماد ملی که موجب توقیف این روزنامه شد، علاوه بر پاسخ امامان جمعه، پرده از راز قتل ترانه‌ موسوی برداشت که پس از بازداشت‌اش در نزدیکی مسجد قبا در هفتم تیرماه، پس از اینکه به او تجاوز شد، به قتل رسید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024