جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.08.2009, 13:47


پارلمان‌نیوز: مراسم تنفیذ محمود احمدی‌نژاد برخلاف روال دوره‌های گذشته با تاخیر و با غیبت برخی از مسوولان عالی رتبه فعلی و پیشین نظام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس«پارلمان‌نیوز»، در حالیکه خبرگزاریهای حامی احمدی‌نژاد ایرنا و فارس خبر از برگزاری این مراسم در ساعت ده صبح داده بودند. این مراسم با حدود دو ساعت تاخیر بدون پوشش مستقیم از سوی رسانه ملی برگزار شد.

همانطور که از قبل در خبرها مطرح شده بود، بسیاری از مسوولان سیاسی کشور به نشانه اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات و حوادث پس از آن که منجر به کشته شدن تعدادی از بازداشتی‌ها در زندان کهریزک و راهپیمایی‌های مسالمت آمیز معترضان شد، در این مراسم شرکت نکردند.

غیبت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان در مراسم تنفیذ بیش از سایرین جلب توجه می‌کرد. هاشمی از معترضان به روند طی شده در این انتخابات و حوادث پس از آن است که در نمازجمعه تاریخی ۲۶ تیر ماه با تاکید بر نقش مردم به ارائه راهکارهایی برای خروج از بحران کنونی پرداخت، هرچند که این سخنان بهانه تازه‌ای برای حمله یاران و هواداران احمدی‌نژاد به هاشمی رفسنجانی شد.

همانطور که از قبل پیش بینی می شد در نتیجه این اعتراضات هاشمی رفسنجانی به مراسم تنفیذ نرفت و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که پیش از برگزاری انتخابات از احمدی‌نژاد حمایت کرده بود بر جای او نشست.

اما او تنها غایب مراسم نبود. حسن خمینی نوه امام از دیگر افرادی بود که پیش از برگزاری مراسم تنفیذ کشور را ترک کرد و درایران نبود.هنگام مسافرت او به خارج از کشور-پاکستان-در بسیاری از رسانه‌ها اعلام شد که این سفر برای عدم شرکت در مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی‌نژاد است.بدین ترتیب از بیت امام هیچ فرد و نماینده‌ای بر خلاف دوره‌های گذشته حضور نداشت.

براساس تصاویر منتشر شده از این مراسم از دیگر غایبان جلسه می‌توان به محمد خاتمی رییس جمهور پیشین، ناطق نوری، مهدی کروبی و میرحسین موسوی اشاره کرد.

همچنین برخی از اعضای سرشناس مجلس خبرگان بر اساس تصاویر منتشره در این مراسم غائب بودند از جمله: ابراهیم امینی، جوادی آملی، واعظ طبسی، رضا استادی، هاشم‌زاده هریسی، حسن روحانی، دستغیب، علی رازینی و طاهری خرم‌آبادی.

اما حضور برخی چهره‌ها در این مراسم جلب توجه می‌کرد از جمله افشین قطبی، مایلی کهن، کفاشیان، تاج، حسین رضازاده از ورزشکاران و محمدرضا شریفی‌نیا، جهانگیر الماسی، احمد نجفی و اقبال واحدی از بازیگران و مجریان صدا و سیما و سینما.

از سوی دیگر اسفندیار رحیم مشایی از نزدیکان و اقوام احمدی‌نژاد که اندکی پس از انتخابات و در میان اعتراضات به نتیجه اعلام شده احمدی‌نژاد، او را بعنوان معاون اول خود برگزید و با مخالفت رهبری، مشایی ناچار به استعفا شد به همراه پدر داماد و داماد احمدی‌نژاد از دیگر حاضران در مراسم بودند.

در این مراسم برخی از چهره‌های شاخص اصولگرای مجلس همچون محمدرضا باهنر، حدادعادل، کوچک‌زاده، احمدتوکلی و کوهکن به همراه لاریجانی و ابوترابی‌فرد حضور داشتند.

حضورآیت الله مصباح یزدی و حسین شریعتمداری در این مراسم بسیار جلب توجه می‌کرد.

محسنی اژه‌ای و صفار هرندی دو وزیر معزول توسط احمدی‌نژاد نیز در این مراسم کنار یکدیگر نشسته بودند.

حکم تنفیذ توسط محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام رهبری قرائت شد.

احمدی نژاد که در دوره گذشته هنگام دریافت حکم تنفیذ از رهبری بر دست ایشان بوسه زده بود در این دوره شانه رهبری را بوسید.

دراطراف خیابان جمهوری و تمامی خیابان های منتهی به محل مراسم تنفیذ نیروهای انتظامی و امنیتی از صبح زود حضور چشم گیر داشتند.

از حاشیه های دیگر این مراسم تاخیر در ارسال تصاویر بود که برخی آن را به دلیل نبود چهره های شاخص کشور تفسیر کردند. تاخیر در ارسال تصاویر موجب شد که ایرنا تصاویر دوره گذشته مراسم تنفیذ را استفاده کند.اما از دیگر گاف های ایرنا انتشار خبری با این عنوان بود که مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ احمدی نژاد شرکت کرد.این خبر البته بلافاصله حذف و تصحیح شد. دو مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024