پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.08.2009, 13:26


ایران امروز: دادگاه فعالان سیاسی دستگیر شده پس از انتخابات ریاست جمهوری امروز آغاز شد. در حالی که پیشتر خبر از محاکمه‌ی شماری از بازداشت‌شدگان خیابانی حوادث اخیر داده شده بود.

به گزارش خبرآنلاین حضور نمایندگان تمامی رسانه‌ها در این دادگاه پذیرفته نشد و اجازه ورود به هیچ خبرنگار خارجی داده نشد. خبرنگاران داخلی نیز به جز معدود خبرنگاران خبرگزاری‌ها امکان حضور نیافتند.

در این میان تیم خبری press tv که متعلق به بخش برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است در نظر داشت در جریان محاکمه امروز در مجتمع امام خمینی در دادگاه حضور یابد با ممانعت ماموران مواجه شد.

به گزارش خبرآنلاین فیلم بردار این تیم خبری بی اطلاع از ممنوع بودن تصویر برداری از محل دادگاه عمومی و انقلاب تهران،دوربین خود را در مقابل این دادگاه قرار داده و مشغول تهیه فیلم از عبور و مرور متهمان و افراد حاضر در محل بود.

ماموران انتظامی به محض اطلاع از این موضوع با او برخورد کرده و در حالی که با اصرار تیم خبری مذکور از شکاندن دوربین مذکور صرف نظر کردند، فیلم آن را ضبط نموده و مانع از ورود این تیم خبری به سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران (مجتمع امام خمینی) که محل برگزاری محاکمات بازداشت شدگان اخیر بود، شدند.

تنها خبرگزاری وابسته به ستاد کودتا، فارس، اجازه تهیه گزارش از دادگاه را داشت. گزارش‌های این خبرگزاری نشان می‌دهد که همه‌ی متن‌های اظهارات زندانیان از پیس در اختیار این خبرگزاری قرار داشته است.

سایت نوروز نوشته است، از منبع موثقی که در دادسرای امام خمینی چند دقیقه ای حضور داشت، شنیده می‌شود که اصلا هیچکدام از نوشته‌های خبرگزاری فارس صحت ندارد و این سناریوی بوده که از قبل آماده شده بود و می خواهد با این اخبار در جنبش سبز شکاف ایجاد کند. به نوشته نوروز، در همین مطالبی که به عنوان اعترافات توسط این خبرگزای کذاب منتشر شده است نشان می دهد هیچ عنوان مجرمانه‌ای مطرح نشده است. محمدعلی ابطحی اظهارات خود را از روی نوشته‌ای در دست خود می‌خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دادگاه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با سخنان صلواتی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی آغاز شد و پس از سخنان وی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران به نمایندگی از مدعی‌العموم متن کیفرخواست را‌ قرائت کرد.

در بین اسیران حاضر در جلسه دادگاه چهره‌های شناخته شده سیاسی اصلاح‌طلب همچون محسن میردامادی دبیر کل حزب مشارکت، بهزاد نبوی عضو شورای مرکز سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، محمدعلی ابطحی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، محسن امین‌زاده معاون سابق وزارت خارجه دولت اصلاحات، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، محسن صفایی فراهانی عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، عبدالله رمضان‌زاده عضو شورای مرکزی حزب مشارکت حضور دارند.


پایان نخستین جلسه دادگاه

ظهر امروز پس از پایان نخستین جلسه دادگاه بررسی اتهامات دستگیرشدگان پس از انتخابات، آنان با اسکورت های متفاوتی محل دادگاه را ترک کردند.

چهره های سیاسی سرشناس هر یک در ماشین پژو مجزا با حضور یک راننده و دو محافظ از دادگاه خارج شدند اما دیگر بازداشت شدگان را با اتومبیل ون از محل دور کردند.

بهزاد نبوی که پس از پایان دادگاه امروز قصد تجدید وضو داشت، در حالی به سمت آبخوری کنار حیاط دادگاه می رفت که چهار نفر وی را همراهی می کردند.

خروج این متهمان در حالی صورت گرفت که خانواده های اکثر آنها در مقابل درب های دادگاه انتظارشان را می کشیدند.

محسن میردامادی و عبدالله رمضان زاده هنگام عبور از مقابل تجمع کنندگان در مقابل درهای دادگاه برایشان دست تکان دادند.

مجید سعیدی عکاس نیز برای همسرش دست تکان داد اما همسرش که تحمل دیدن این صحنه را نداشت، دگرگون و برآشفته شد.

مریم باقی همسر قوچانی سردبیر روزنامه اعتماد ملی و دیگر همسران بازداشت شدگان اخیر او را دلداری دادند.


گزارشی که فارس به عنوان اظهارات ابطحی منتشر کرده است

ابطحی: هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی قسم خورده بودند یكدیگر را تنها نگذارند

خبرگزاری فارس: عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: پس از انتخابات در جلسه مشتركی هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با یكدیگر هم قسم شدند كه پشت یكدیگر را خالی نكنند و بنده نمی‌دانم كه این تنها نگذاشتن و یاری كردن یكدیگر پس از 11 میلیون فاصله رای برای چه بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه سخنان خود در جلسه علنی دادگاه رسیدگی به جرایم پس از انتخابات گفت: زمانی كه قرار بود موسوی مدارك مربوط به بحث تقلب در انتخابات را مطرح كند به خاطر دارم در جلسه مجمع روحانیون مبارز وقتی بحث ارائه مدارك تقلب در انتخابات مطرح شد یكی از دوستان كه قبلا وزیر كشور هم بود گفت‌ همه این مدارك اگر جمع شود و درست باشد 700 هزار رای بیشتر نمی‌شود. بنده وقتی از موسوی به عنوان هندوانه سربسته یاد كردم به خاطر همین توهمات بود كه در موسوی وجود داشت كه وی امكان تقلب 11 میلیونی را امكان پذیر می‌دانست.
وی افزود: پس از انتخابات هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی در جلسه مشتركی هم‌قسم شدند كه پشت یكدیگر را خالی نكنند و بنده نمی‌دانم كه این تنها نگذاشتن و یاری كردن یكدیگر پس از 11 میلیون فاصله برای چه بود.
عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح كرد: شاید خاتمی دلیل خود را داشت، موسوی شاید كشور را نمی‌شناخت ولی خاتمی با همه ارادتی كه به وی دارم اتفاقا برعكس همه مسائل را می‌دانست، توانایی و اقتدار مقام معظم رهبری را می‌شناخت اما به خاطر اتفاقات موسوی را همراهی كرد كه این همراهی خائنانه بود.
ابطحی اضافه كرد: هاشمی در ذهن خود قصد انتقام از احمدی‌نژاد و مقام معظم رهبری را داشت؛ این‌ها همه مسائلی بود كه در ذهن موسوی به عنوان توهم همراهی شكل گرفته بود.
وی با اشاره به نقش مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان كرد: واقعا مجمع روحانیون منتسب به امام و انقلاب بود لذا حداقل باید این انتصاب را نگه می‌داشت.
عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح كرد: بنده خودم را نیروی اصلاح‌طلب می‌دانم؛ لذا می‌گویم كه خاتمی حق نداشت ظرفیت اصلاحات را به پای موسوی بریزد حتی موسوی هم این ظرفیت را نداشت. البته بنده طرفدار ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نبودم ولی زمانی كه 11 میلیون در انتخابات فاصله ایجاد شد به عنوان كسی كه طرفدار مردم‌سالاری هستم این مسئله را نپذیرفتم و با این موضوع جلوی فضای رشد مدنی را گرفته و به فرهنگ و تاریخ ایران خیانت كرده‌ام. ولی اگر به جای پیام به موسوی به احمدی‌نژاد تبریك می‌گفتیم امروز بهترین وضعیت را در تاریخ ایران دارا بودیم.

ابطحی با اشاره به حضور خود در برخی راهپیمایی‌های غیرقانونی خیابانی تاكید كرد: كار بدی كردم كه در راهپیمایی‌ها شركت كردم ولی كروبی به بنده گفت كه ما با این رای كم نمی‌توانیم مردم را به خیابان‌ها دعوت كنیم. ولی خود برویم تا به نوعی اعتراضمان را نشان بدهیم.
وی اظهار داشت: موسوی به كروبی پیغام داده بود كه من چیزی برای از دست دادن ندارم، موسوی اگرچه چیزی برای از دست دادن نداشت ولی با توجه به رای 13 میلیونی با این پیگیری آشوب‌ها خیلی‌ چیزها را از دست داد و ما افتخار این حضور ۴۰ میلیونی را از دست داده و آنرا خدشه‌دار كردیم ما می‌توانستیم در دنیا بهتر از این باشیم.

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: موسوی در بسیاری از موارد می‌گفت من طرفدار مردم مسلمان هستم. این درحالی است كه این آشوب‌ها دلبستگی‌های مردم مسلمان را نسبت به ایران قطع كرد، موسوی می‌گفت كه من طرفدار خط امام هستم و همیشه روی نظام و امام تاكید می‌كرد، بنده می‌گویم كه هیچكس نمی‌تواند روی امام و نظام تاكید كند ولی در عین حال كوچكترین عملی انجام دهد كه نظام را هم به خطر بیندازد. چرا كه امام فرموده‌اند حفظ نظام از اوجب واجبات است.

ابطحی اضافه كرد: اگر مقام معظم رهبری نبودند یا اگر ایشان یك قدم به عقب می‌نشستند امروز هلال ناامنی ایران، افغانستان و پاكستان شكل می‌گرفت و درصورتی كه این هلال تشكیل می‌شد دیگر هیچ جا اثری از انقلاب نمی‌ماند. از این رو ملت ایران باید از تیزهوشی مقام معظم رهبری و سربازان با نام و بی نام ایران كه این كشور را از این مسئله نجات دادند تشكر كند.

وی با بیان اینكه معمولا ما نیمی از شجاعت را تعریف كرده‌ایم اظهار داشت: شجاعت بزرگتری هم وجود دارد كه بنده از آن استفاده می‌كنم لذا اگر انسانی احساس كند كه به دیدگاهی رسیده و این دیدگاه به نفع نظام است بیان آن شجاعانه‌تر است از بیان دیدگاه و نظر اپوزیسیون در مقابل حكومت و نظام.

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه تاكید كرد: به همه دوستان می‌گویم و همه دوستانی كه صدای ما را می‌شنوند بدانند كه موضوع تقلب در ایران دروغ بود و در واقع تقلب موضوعی بود تا آشوب‌ها شكل بگیرد تا ایران همانند افغانستان و عراق بشود، تا جایی كه كشور دچار آسیب و سختی بشود.



محمدرضا تابش: ابطحی ‌گفت قرصی به من می‌دهند که من را از هیاهوی این دنیا فارغ کرده است

دبیر فراکسیون خط امام مجلس گفت:« نحوه محاکمه بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات همه را بهت زده کرد.»

محمد رضا تابش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس، «پارلمان نیوز»،در خصوص محاکمه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در مجتمع امام خمینی که از صبح امروز آغاز شده است، گفت:« اراده ای فراتر از قانون و خواست مقام معظم رهبری نمی خواهد تا محاکمه دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات بصورت قانونی و با کمال عدل و انصاف برگزار شود.»

وی ادامه داد:«نحوه محاکمه دستگیرشدگان که در آن نه به وکلا دسترسی است و نه خانواده و حتی خود زندانی‌ها از اتهام‌ها مطلع نیستند، همه را بهت زده کرده است.»

تابش تاکید کرد:«ما نمی‌توانیم نگرانی خود را از این نحوه محاکمه اعلام نکنیم و امیدوار هستیم که این روش تکمیل سناریویی از پیش تدوین شده که همراه با نگهداری در خلاء و اعتراف‌گیری‌ها بوده، نباشد.»

وی یاد آور شد: «بعد از مدت‌ها بی‌خبری خانواده‌ها زمانی که اجازه تماس تلفنی کوتاه یا دیدار کوتاه داده شده بود تاکید شده بود هیچگونه اطلاعی از فضای بیرونی دادگاه به آنها منتقل نکنند.»

دبیر کل فراکسیون خط امام در خصوص پیگیری‌های فراکسیون و تعامل آن با رییس قوه قضائیه و هیات ویژه سه نفره دستگاه قضایی گفت:«فراکسیون تاکنون جلسات متعددی با رئیس مجلس، هیات سه نفره دستگاه قضایی و دادستان کل کشور و تهران داشته و مجموعه دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود و خانواده‌های زندانیان را انتقال داده است.»

نماینده اردکان در خصوص وضعیت حجاریان و اخبار ضد و نقیض در خصوص آزادی او گفت:«با پیگیری‌های فراکسیون قرار بود که ایشان از زندان به منزل استیجاری تحت نظر دادستانی منتقل شود که تلاش خانواده برای تهیه منزل بواسطه مخالفت موجرین با حضور دائم ماموران دادستانی به نتیجه نرسید.»

وی ادامه داد:«بر اساس اخبار واصله هم اینک دادستانی ایشان را در حصر خانگی قرار داده است.»

تابش تصریح کرد: «برخی از بازداشت شدگان خارج از زندان اوین نگهداری می‌شوند و با توجه به قضایای پیش آمده در بازداشتگاه" کهریزک"، امیدواریم با دستور مقام معظم رهبری این دسته از بازداشت شدگان به بازداشتگاههای قانونی انتقال یافته و امکان تماس آزادانه آنها با خانواده هایشان و ارتباط با وکلا و محاکمه آزاد و قانونی آنها فراهم شود.»

وی تاکید کرد: «در حال حاضر بازداشت شدگان در شرایط بسیار بدی قرار دارند و بسیاری از آنها مورد ضرب و شتم و اذیت و آزار قرار گرفته‌اند و اخبار نگران کننده‌ای از طریق خانواده های آنان اعلام شده است که بواسطه التهاب جامعه بنا ندارند آن را عمومی کنند.»

تابش در خصوص وضعیت محمد علی ابطحی به نقل از همسر ابطحی که اخیرا به ملاقات او رفته بود، اظهار داشت:« بعد از 43 روز که همسرم را دیدم حدود 18 کیلو وزن کم کرده‌بود و آقای ابطحی می‌گفت که چند روزی است که قرصی را به من می‌دهند که من را از جار و جنجال و هیاهوی این دنیا فارغ کرده است.»

وی خاطر نشان کرد:«ابطحی به همسرش گفته بود این قرص من را بسیار آرام می‌کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024