چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.07.2009, 0:09

بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران


امروز: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تداوم تضییع حقوق زندانیان سیاسی ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم

إِيَّاكَ وَ الدِّمَاءَ وَ سَفْكَهَا بِغَيْرِ حِلِّهَا فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَدْعَى لِنِقْمَةٍ وَ لَا أَعْظَمَ لِتَبِعَةٍ وَ لَا أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَةٍ وَ انْقِطَاعِ مُدَّةٍ مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ بِغَيْرِ حَقِّهَا وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُبْتَدِئٌ بِالْحُكْمِ بَيْنَ الْعِبَادِ فِیمَا تَسَافَكُوا مِنَ الدِّمَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَلَا تُقَوِّيَنَّ سُلْطَانَكَ بِسَفْكِ دَمٍ حَرَامٍ فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يُضْعِفُهُ وَ يُوهِنُهُ بَلْ يُزِیلُهُ وَ يَنْقُلُهُ

[ای مالک] از خونریزى بپرهیز، و از خون ناحق پروا كن، كه هیچ چیز همانند خون ناحق عذاب الهى را نزدیك و مجازات را بزرگ نمى‏كند، و نابودى نعمت‏ها را سرعت نمى‏بخشد و زوال حكومت را نزدیك نمى‏گرداند، و روز قیامت خداى سبحان قبل از رسیدگى اعمال بندگان، نسبت به خون‏هاى ناحق ریخته شده داورى خواهد كرد، پس با ریختن خونى حرام، حكومت خود را تقویت مكن. زیرا خون ناحق، پایه‏هاى حكومت را سست مى‏كند و بنیاد آن را بر كنده به دیگرى منتقل سازد
(نهج البلاغه، فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر)

ملت شریف ایران

امروز دیگر کشته شدن زندانیان و دستگیرشدگان وقایع اخیر در زندان‌ها براثر تعذیب و شکنجه به امری عادی تبدیل شده است. به كرات خبر درگذشت یکی از زندانیان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و خانواده‌ای با شنیدن خبر فوت عزیزی در زندان داغدار می‌گردد.

علاوه بر این، اخبار هولناکی از رفتار با دستگیرشدگان وقایع اخیر در زندان‌ها به خصوص در زندان کهریزک به گوش می‌رسد که بی شباهت با گزارشات زندان گوانتانامو نیست. با کمال تأسف شواهد و قرائن و گفته‌های شاهدان عینی آزاد شده مؤید اخبار مذکور است. این همه و نیز نقض آشکار حقوق شهروندی، اعمال سانسور عریان بر رسانه‌ها و ... هزینه‌های سنگین و غیر قابل جبرانی است که ملت و کشور باید برای استقرار دولتی غیرقانونی و تحمیلی بپردازد. آن چه درد ناشی از فجایع اخیر را غیر قابل تحمل تر می‌سازد این است که این فجایع در نظامی رقم می‌خورد که برآمده از مردمی ترین انقلاب جهان است و به نام دفاع از دینی صورت می‌پذیرد که پیامبرش به پیامبر رحمت و شفقت شهره است و به نام پاسداری از دستاوردهای انقلابی انجام می‌پذیرد که مسالمت آمیزترین و انسانی ترین انقلاب قرن بیستم به شمار می‌آید. این امر خود انحراف و فاصله عظیم امروز ما را از اهداف و آرمان‌های اصیل ملت در انقلاب اسلامی ایران به نمایش می‌گذارد.

آن چه را که امروز از نقض حقوق شهروندی، سانسور، بلاموضوع شدن انتخابات و هدم اساس جمهوریت نظام و به خصوص شکنجه و نقض آشکار و علنی بدیهی‌ترین و ابتدایی ترین حقوق زندانیان و بازداشت شدگان مشاهده می‌کنیم اموری غیر مترقبه و غیر قابل پیش‌بینی نبودند. مروری بر نطق‌ها و مشروح مذاکرات مجلس ششم در بررسی لوایحی نظیر لایحه جرم سیاسی و حقوق زندانیان و سخنرانی‌های متحصنان و متن استعفاهای نمایندگان مجلس اصلاحات به روشنی نشان می‌دهد که اصلاح طلبان از همان سال‌ها وضعیت فاجعه بار کنونی را پیش بینی کرده و می‌کوشیدند با وضع قوانین لازم و اصلاح امور مانع از وقوع آن شوند. آن تلاش‌ها از جمله تصویب طرح جرم سیاسی و طرح منع شکنجه و حق برخورداری متهمان از وکیل در مراحل مختلف بازجویی با در بسته شورای نگهبان مواجه شد و نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به خاطر این مساعی از سوی محافظه کاران آن زمان و اصول گرایان امروز متهم به تمرکز بر مسائل بی‌اهمیت و حاشیه‌ای و غفلت از مشکلات اقتصادی جامعه شدند. اگر آن روز همه جریان‌های سیاسی به رغم اختلاف افکار و سلایق در حمایت از تصویب طرح جرم سیاسی و ضرورت رعایت حقوق زندانیان و منع شکنجه با یکدیگر همداستان می‌شدند، و اقدام شورای نگهبان را در مخالفت با منع مصادیق شکنجه محکوم می‌کردند و خواهان محو اشکال مختلف تعذیب و آزار زندانیان می‌شدند، اگر آن روزها همه گروه و جریان‌های سیاسی و نهادهای مدنی در اعتراض به قتل زهرا کاظمی در زندان باهم یکصدا می‌شدند و بر مجازات عاملان آن تأکید می‌کردند، اگر کشته شدن مظلومانه دکتر زهرا بنی یعقوب با توجیه بهانه ندادن به دشمن با سکوت معنا دار گروه‌های سیاسی مخالف اصلاحات مواجه نمی‌شد، امروز شاهد شیوع پدیده شکنجه و قتل بازداشت شدگان در زیر شکنجه نبودیم.

با کمال تأسف امروز نیز گروه‌های به اصطلاح اصول‌گرا و وابسته به جریان حاکم نسبت به این جنایت آشکار حساسیت نشان نمی‌دهند. آنان در حالی از کنار این جنایت بی اعتنا و به سکوت می‌گذرند که در تبلیغات گسترده و سازمانیافته خود اصلاح طلبان و طرفداران میرحسین موسوی را به عدم تمکین در برابر قانون متهم می‌کنند و چنان خود را شیفته و دلبسته حاکمیت قانون معرفی می‌کنند که حتی پیشنهاد خیرخواهانه آقای ‌هاشمی رفسنجانی مبنی بر آزادی بازداشت شدگان وقایع اخیر را به بهانه مغایرت با ضوابط قانونی در رسیدگی به جرم برنمی تابند. اخیراً تنها تعداد انگشت شماری از نمایندگان وابسته به این جریان آن هم بعد از این که آثار این پدیده شوم را در خانواده و فامیل و میان دوستان خود مشاهده کرده‌اند به صرافت تذکر و سئوال از مسئولان افتاده‌اند. به رغم این همه، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران اقدام نمایندگان مذکور را به فال نیک گرفته و امیدوار است، نمایندگان مذکور در این حرکت به تذکری نمایشی و از باب رفع مسئولیت بسنده نکنند و به مبارزه اصولی با پدیده شکنجه بپردازند. به عنوان یک پیشنهاد، این نمایندگان برای اثبات عزم و اراده خود به دوستان داغدیده خویش و صدها خانواده داغدار، در اولین گام می‌توانند طرح تحقیق و تفحص در باره رفتار دستگاه امنیت و اطلاعات کشور و بخش‌های اطلاعاتی نهادهای نظامی و انتظامی با دستگیرشدگان وقایع اخیر و وضعیت زندان‌های رسمی و غیر رسمی محل نگهداری آن‌ها را به مجلس ارائه دهند و حداقل در مجلس صف خود را از حامیان شکنجه و قساوت جدا کنند و در صورت تصویب طرح، در سریع ترین زمان ممکن نتیجه این تحقیق و تفحص را به اطلاع مردم برسانند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران دولت غیرقانونی کنونی را که اعضای آن عموماً سابقه‌ای در مبارزات سالهای پیش از انقلاب ندارند شایسته خطاب نمی‌داند، اما به آن دسته از مسئولان در حاکمیت که سهمی در مبارزات سال‌های پیش و پس از انقلاب داشته‌اند متذکر می‌شود کمی به خود آیند، آیا این وضعیت اسفناک همان چیزی است که می‌خواستیم و فرزندان برومند و آزاده ملت، زندان‌ها و شکنجه‌های رژیم شاه را برای تحقق آن تحمل می‌کردند؟ آیا این وقایع هولناک همان چیزی است که رشید ترین فرزندان این ملت برای آن در جبهه‌های جنگ خونشان بر زمین ریخته شد؟ خطاب ما به آن مسئولانی است که شکنجه و سلول انفرادی زندان شاه را تجربه کرده‌اند؛ آنان چگونه می‌توانند از کنار وقایع هولناکی که اکنون در زندان‌ها در جریان است به آسانی بگذرند و وجود شریف ترین فرزندان این ملت را در سلول‌های انفرادی و در مکان نامعلوم و شرایط سخت با آرامش مشاهده کنند؟

خطاب ما به مراجع بزرگوار و عالمان راستینی است که ملت از مشروطه تا کنون آن‌ها را همواره در کنار و حامی و مدافع خود دیده است، آیا توجیهی شرعی برای سکوت در برابر این فجایع که بیش و پیش از جمهوریت، اسلامیت نظام را به محاق برده است، وجود دارد؟

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران به عنوان تشکلی که همواره خود را به حمایت و دفاع از آرمان‌های ملت در انقلاب اسلامی ایران ملتزم دانسته است، ضمن محکوم کردن شدید شکنجه و قتل تعدادی از بازداشت شدگان وقایع اخیر، و ابراز همدردی با خانواده‌های کشته شدگان، رئیس دولت نهم، وزرای کشور، دادگستری و اطلاعات را مسئول این فجایع می‌داند و خواهان رسیدگی جدی به این پدیده شوم و معرفی و مجازات هر چه سریع تر آمران و عاملان شکنجه و قتل‌های اخیر در زندان‌هاست.

سازمان همچنین خواهان آزادی هر چه سریع تر و غیر مشروط کلیه بازداشت شدگان وقایع اخیر است و اعلام می‌کند دولتی که از انتخاباتی غیر قانونی و غیرمشروع برآمده و تحکیم پایه‌های قدرت خود را با دستگیری و بازداشت هزاران تن و اعمال شکنجه در زندان و داغدار کردن صدها خانواده مظلوم تمهید می‌کند، هرگز نمی‌تواند فرجامی نیک را انتظار داشته باشد.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
6/5/1388



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024