جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.07.2009, 13:59


سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸

در پی بیانیه‌ مشترک "کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان گزارشگران بدون‌مرز، دیده‌بان حقوق‌بشر و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر" مبنی بر اعتراض‌جهانی و سراسری به کودتای انتخاباتی در ایران، نقض آشکار حقوق‌بشر، کشتار مردم و سرکوب خشن اعتراضات مسالمت‌آمیز معترضان به نتایج ساختگی اعلام‌شده در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران، دستگیری‌های گسترده مردم و فعالین اصلاح‌طلب، روزنامه‌نگاران، فعالین حقوق‌‌بشر و مدافعان جنبش سبز مردم ایران، سانسور مطبوعات و ادامه‌ی همه‌ی اقدامات غیرقانونی‌ای که منجر به قرار گرفتن کشور ایران و به طبع امنیت منطقه و جهان در شرایطی بسیار خطرناک‌تر از پیش شده است، فعالین، سازمان‌ها و تشکل‌های سیاسی-اجتماعی، گروه‌های فرهنگی، علمی و فعالین مستقل و مردم نگرانِ شرایط پیش‌رو از این دعوت عمومی استقبال کردند.



شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳، اسقف دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل ۱۹۸۴، مایرید مگوآیر برنده جایزه صلح نوبل ۱۹۷۶، جودی ویلیامز، برنده جایزه صلح ۱۹۹۷ از جمله مبتکران و حاميان اين حرکت بودند.

در استکهلم نیز ایرانیان همراه و همزمان با سایر شهرها و کشورهای جهان ۲۵ ژوئیه (شنبه، سوم مرداد) در همبستگی جهانی با مردم ایران، در دفاع از حقوق بشر، حقوق شهروندی و آزادی مطبوعات در تظاهراتی بسیار گسترده شرکت داشتند.

در استکهلم این تظاهراتی که به دعوت تعدادی از گروه‌های مختلف ایرانی، سوئدی و ایرانی- سوئدی که عمدتاً در دفاع از جنبش مردم ایران بوجود آمده‌اند، انجام پذیرفت و مورد استقبال گروه‌های مختلف مردم قرار گرفت. این تظاهرات در "سرگل"، میدان مرکزی این شهر برگزار گردید و بنابه آمار اعلام شده توسط پلیس جمعیتی بیش از ۵ هزار نفر در آن شرکت داشتند.

در اين تظاهرات نمايندگانى از شش حزب عمده پارلمانى سوئد، حزب ميانه‌رو (مودرات)، حزب ليبرال مردم، حزب دمكرات مسيحى، حزب سوسيال‌دمكرات، حزب چپ و حزب محیط‌زیست سبزها (میلیوپارتی)، دبير سازمان جوانان سوسيال دمكرات هاى جهان، روزنامه نگاران بدون مرز، انجمن قلم سوئد، سازمان ار،اف، اس، ال و ديگر مجامع و شخصيت‌هاى حقوق‌بشرى و یک‌نفر از اعتصاب غذاكنندگان ۳ روزه در استكهلم سخنرانى كردند.

پيام شيرين عبادى و ناصر زرافشان كه پيشتر ضبط شده بود، پخش گرديد. اردلان شكرابى دبیراول سابق سازمان جوانان سوسيال‌دمكرات و کاندیدای انتخاباتات گذشته پارلمان اروپا، يوران ليند بلاد نماينده پارلمانى حزب ميانه‌رو و از مسئولين شوراى اروپا، كريستينا هولتمن روزنامه‌نگار سرشناس سوئدى كه گزارشات بسيارى از ايران تهيه كرده است، بيرگيتتا اولسون نماينده حزب ليبرال مردم و عضو كميسيون امور خارجى پارلمان سوئد، مهرداد درويش‌پور از برگزارکنندگان این تظاهرات، در دفاع از حقوق مردم ايران سخن گفتند. گروه‌هاى مختلف هنرمندان با اجرای آواز و موسيقى سوئدى و ايرانى به اين گردهمايى شور و نشاط بخشیدند.



سپس تظاهرکنندگان از میدان سرگل به سمت سفارت روسیه حرکت کردند. در این تظاهرات همچنين و مانند چند تظاهرات پیشین، گروه بزرگی از ایرانیان راننده تاكسى نيز با تزئین تاکسی‌‌هاى خود با شعارهايى در محكوم كردن دولت كودتا و حمايت از مردم ايران، در انتهاى صف راهپيمايان به سمت سفارت روسيه حركت كردند. راهپيمايان در محل سفارت روسيه با سردادن شعارهايى، حمايت دولت روسيه از احمدى نژاد و دولت كودتا را محكوم كردند.
قطع نامه‌ای نیز در پايان تظاهرات خوانده شد که خواستار عدم برسميت شناختن دولت احمدى‌نژاد، آزادى دستگير شدگان و همه زندانيان سياسى، اعمال فشار براى پايان دادن به خشونت‌ها عليه مردم، و اعزام هيئتى بين‌المللى به ايران براى رسيدگى به حوادث اخير شده است.
رسانه‌ها و پلیس سوئد نظم و آرامش اين تظاهرات را تحسين كردند. مسئوليت اداره و انتظامات تظاهرات بر عهده‌ی جوانان با لباس‌های فرم بود.
در گفتگوهایی که با فعالین و مردم شرکت‌کننده در این تظاهرات انجام شد، نکته‌ی برجسته و مثبت، حضور گسترده گروه‌های مختلف و همزمان بعنوان انتقاد از این تظاهرات، پخش شعارهای مخالف روند و شعارهای جنبش مردم ایران بطور هم‌زمان از بلندگوهای جریاناتی که مخالف جنبش مردم ایران بودند و اجازه‌ی این تظاهرات را نداشتند، در محل این تظاهرات بود.

عکس و گزارش - شهرام فرزانه‌فر



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024