پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.07.2009, 22:58


نشست فعالان سیاسی و اجتماعی در منزل "محمد توسلی"

روز دوشنبه جمعی از فعالان سیاسی - دانشجویی و اجتماعی از احزاب، گروه‌ها و جریانات سیاسی گوناگون به دعوت "کمیته پی گیری بازداشت های خودسرانه" در منزل "مهندس محمد توسلی" رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران گرد آمدند، تا ضمن دیدار با خانواده او در جریان آخرین وضعیت وی که در اولین روزهای پس از انتخابات بازداشت شده است، قرار بگیرند.

درخواست های غیرقانونی از مهندس توسلی

در ابتدای این نشست دختر مهندس توسلی در تشریح آخرین وضعیت بازداشت پدرش گفت: " تاکنون موفق شده ایم در طی این مدت دوبار با پدرمان ملاقات داشته باشیم که آخرین بار آن همین امروز دوشنبه بود".

وی با بیان این مطلب که به نظر می رسد بازجویی ها از ایشان تمام شده است افزود: "فشار بازجویان بر ایشان این است که پدرم غیرقانونی بودن و انحلال نهضت آزادی ایران را اعلام کنند که البته ایشان چنین خواسته ای را غیرقانونی دانسته اند و اظهار داشته اند که چنین امری (انحلال نهضت آزادی) تنها از طرق قانونی همچون حکم دادگاه صالح و یا تصمیم کنگره این حزب امکان پذیر است".

فرزند مهندس توسلی با اشاره به اینکه پدرش درخواست ملاقات با وکیل خود و ثبت وکالتنامه را دارد به نقل از پدرش گفت: "هیچ سندی در این پرونده وجود ندارد و پرونده توسلی یک پرونده شفاف است که هیچ مدرکی در آن مرتبط با اتهام اقدام علیه امنیت ملی وجود ندارد".

خانم توسلی در بخش دیگری از سخنان اش که در پایان این مراسم ایراد شد گفت: "شخصیت های سیاسی متعلق به خانواده خود نیستند و در واقع فعالیت آنها برای همه مردم است".

وی افزود: "خوشحالیم که در این شرایط سخت این جمع از فعالان به منزل ما آمدند و باید بگویم وقایع اخیر موجب نزدیکی مردم به هم شد و این یادآور صمیمت روزهای اول انقلاب است".

مدنی: ادای وظیفه اخلاقی می کنیم

سعید مدنی از فعالان ملی مذهبی نیز در ابتدای این نشست گفت: "دیدار با خانواده زندانیان سیاسی یک وظیفه اخلاقی و انسانی است و نه یک تظاهر سیاسی که احتمالا به زعم عده‌ای مخالف امنیت ملی باشد".

عمویی: شجاعت این نسل تحسین برانگیز است

در ادامه محمدعلی عمویی از فعالان چپ و یکی از پرسابقه ترین زندانیان سیاسی پیش و پس از انقلاب در این نشست با یادآوری نشستی در دفتر ادوار تحکیم پس از برخورد با تجمع زنان در میدان هفت تیر در سال ۸۵ گفت: "آن زمان من به حاضران تبریک گفتم چرا که وقتی در دهه ۶۰ آن فجایع اتفاق افتاد همه ساکت بودند و هیچ اعتراضی صورت نگرفت اما امروز جنبش به جایی رسیده است که در مقابل این سرکوب ها واکنش نشان می دهد و اعتراض می کند".

عمویی ادامه داد: "گرچه خشونت هایی که این روزها تجربه کرده ایم بسیار تاسف آور است اما صحنه هایی مانند تلاش مردم برای نجات جوانی که دستگیر شده است و یا ایستادگی دختری که با باتوم او را می زنند صحنه هایی بسیار جالب توجه از شجاعت این نسل است".

محمد علی عمویی با بیان اینکه تجربه حضور در خیابان تجربه بسیار ارزشمندی برای این نسل است به نشست هایی که در جریان دیدار با خانواده زندانیان برگزار می شود اشاره کرد و افزود: "ما با این تجمعات کدام امنیت را به خطر می اندازیم؟".

وی گفت: "فعالان سیاسی حاضرند هر هزینه ای را بپردازند تا برای مردم آزادی به ارمغان آورند".

مرتضی سمیاری: توسلی آموزگار مبارزه با استبداد بود

مرتضی سمیاری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت دیگر سخنران این نشست بود. وی با اشاره به اینکه مهندس توسلی از انجمن های اسلامی برآمده بود و همواره نگران فعالیت دانشجویان سیاسی بود گفت: "درس اخلاق گرایی و مبارزه با استبداد مهمترین درسی بود که ما از ایشان آموختیم ".

سمیاری ادامه داد: "امروز هیچکدام ما نگران محبوس بودن مهندس توسلی نیستیم چرا که سوابق مقاومت او در زندان های قبل از انقلاب را به خوبی می دانیم و امروز حضور مهندس توسلی در زندان در واقع نوعی مبارزه در کنار مردم برای آزادی است".

پیمان: این اعتراضات یک نهضت ملی است

دکتر حبیب الله پیمان دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز نیز در این نشست جنبش امروز مردم ایران را یک نهضت ملی خواند که در آن نسل ها با هم پیوند می خورند.

پیمان گفت: "نباید مسایل اخیر را صرفا یک سری اعتراضات سطحی دانست بلکه این یک نهضت ملی است با ابعاد جهانی. این جنبشی ملی است که مرز نمی شناسد و همه طیف ها حتی افراد درون نظام را نیز به سوی خود می کشاند".

دکتر پیمان با اشاره به تشکیل چنین نشست هایی گفت: "این دیدارها نشانه تداوم همبستگی ماست و این کمیته و نشست ها شمعی است که شاید یک لحظه خاموش شود اما بلافاصله دوباره روشن خواهد".

دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز همچنین به تفاوت بازداشتهای اخیر با دستگیری های چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: "خانواده مهندس توسلی و سایر بازداشت شدگان باید بدانند که این زندان ها منشاء اثر است و حتما خیر و برکاتی را برای ملت ما به همراه خواهد داشت".

اسدی زیدآبادی: بازداشت توسلی از موضع ضعف است نه اقتدار

حسن اسدی زیدآبادی عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم) نیز در این نشست گفت: "بازدید از خانواده زندانیان سیاسی کمترین کاری است که از دست فعالانی که شاید به دلیل کمبود جا در زندان ها آزاد هستند بر می آید و قطعا هیچ کدام از ما از این حق قانونی خود نخواهیم گذشت".

اسدی زیدآبادی با اشاره به فعالیت کمیته بازداشت های خودسرانه از سال 85 و انسجام یافتن این نوع فعالیت ها گفت: "این کمیته یک ائتلاف حقوق بشری است در دفاع از حقوق بازداشت شدگان و اعضای آن گرچه دیدگاه های سیاسی متفاوتی دارند اما در مساله دفاع از حقوق بشر و آزادی قطعا وحدت نظر دارند و ما امروز گرچه روزهای سختی را تجربه می کنیم اما خوشحالیم که این کمیته با وجود تمام محدودیت ها به فعالیت خود ادامه داده است گرچه ممکن است این به مذاق مخالفان آزادی و حاکمیت قانون خوش نیاید".

عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت با تجلیل از فعالیت های مهندس توسلی در طول سالیان طولانی فعالیت سیاسی گفت: "قطعا بازداشت ایشان و سایر فعالان از موضع ضعف صورت گرفته است نه اقتدار و انشاالله به زودی شاهد آزادی سرافرازانه این عزیزان همراه با کامیابی ملت خواهیم بود".

رییس دانا: آزادی خواهی استخوان بندی شخصیت توسلی است

دکتر فریبرز رییس دانا استاد دانشگاه و عضو کانون نویسندگان ایران ایران نیز در این نشست حضور داشت و سخنانی ایراد نمود.

دکتر رییس دانا با یادآوری فضای سیاسی دهه ۴۰ به تاکید دکتر مصدق به لزوم عضویت نهضت آزادی در جبهه ملی آن زمان اشاره کرد و به سابقه آشنایی خود با مهندس توسلی و برخی دیگر از اعضای نهضت آزادی از آن زمان پرداخت.

رییس دانا ادامه داد: "امروز به یاد دوره کوتاه حضور مهندس توسلی در شهرداری تهران افتادم و قطعا مهندس توسلی بهترین و مهربان ترین شهرداری است که پایتخت طی دهه های گذشته به خود دیده است".

عضو کانون نویسندگان ایران به شخصیت مهندس توسلی اشاره کرد و افزود: "استخوان بندی شخصیت مهندس توسلی بر اساس آزادی خواهی است، توسلی امروز به خاطر دفاع از آزادی در قالب نهضت آزادی دچار این کینه توزی شده است و امیدواریم که ایشان هرچه زودتر آزاد شوند تا دوباره در مسیری که به آن اعتقاد داشتند برای آزادی این ملت بکوشند".

رییس دانا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: "مساله امروز جنبش مردم ایران خون و جان های از دست داده و آزادی است و این موضوع فارغ از هر جریان سیاسی خواهد بود و تا همیشه در ذهن و یاد ما خواهد ماند".

بسته نگار: جهان با احترام به جنبش مردم می‌نگرد

محمد بسته نگار از اعضای شورای فعالان ملی – مذهبی نیز در این نشست گفت: "۵۰ سال پیش برای اولین بار در مسجد هدایت با مهندس توسلی آشنا شدم و دو ساعت قبل از بازداشت او نیز با وی ملاقاتی داشتم، در همه این سالها ما در کنار هم فرازو نشیب های بسیاری را دیده ایم".

بسته نگار ادامه داد: "مهندس توسلی در سازمان های بسیاری از جمله کمیته دفاع از حقوق بشر و حاکمیت ملی عضویت داشته است".

وی همچنین به خاطره ای مشترک با مهندس توسلی در جریان حمله گارد شاهنشاهی به دانشگاه تهران اشاره کرد.

این فعال ملی – مذهبی ادامه داد: " خاطراتی که از آن سخن می گوییم در واقع تجارب تاریخی ملتی است که بیش از ۱۰۰ سال برای آزادی مبارزه کرده است".

بسته نگار جنبش امروز مردم ایران را افتخار آمیز دانست و گفت: "این حرکتی است که جهانیان به دیده تحسین و احترام به آن می نگرند".







 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024