پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.07.2009, 10:08

گزارش کامل کنفرانس خبری خانواده‌های زندانیان سیاسی:


نوروز: با وجود گسترش اعتراضات به دستگیری‌ها در ایران، و در حالیکه مسئولان امنیتی و قضایی، هیچ گونه خبری در مورد بازداشت شدگان نمی‌دهند، برخی از خانواده زندانیان سیاسی امروز - سه شنبه - در انجمن حمایت از زندانیان گرد هم آمدند.

آنها تاکید کردند که عدم تماس زندانیان و بی‌خبری محض از آنها و انجام نشدن وعده‌های مسوولان آنها را در نگرانی فرو برده است.

آنها همچنین بیان داشتند دست‌های پشت پرده ایی كه دم از نظام جمهوری اسلامی می‌زنند و آن را قبول دارند پس چرا از طی شدن روند قانونی می‌هراسند.؟

"از همسرم یكماه است كه بی‌خبرم"،‌" چرا هیچ كس پاسخگو نیست؟" ، "مسوول اطلاعات و امنیت سپاه چه كسی است؟"‌، "جرم همسرم، پسر و دخترم چیست؟"‌این سووال مشترك همه خانواده‌های بازداشت شده سیاسی است.

انجمن حمایت از زندانیان عصرامروز / سه شنبه/ پذیرای خانواده زندانیان سیاسی بود تا از روند پیگیری وضعیت زندانیان باخبر شود.

اما بیشتر خانواده از زندانیان خود اظهار بی اطلاعی كردند و گفتند: هیچ كس پاسخگو نیست هیچ كس!

خانواده‌های زندانیان بیانداشتند كه از یک سو "سعید مرتضوی" به طور مرتب وعده آزادی زندانیان رامی دهد، و از سوی دیگر اخبار از شرایط نامساعد دستگیرشدگان واعمال فشارهای شدید برآنان به منظور “اعتراف گیری” حکایت می‌کند.

آنها اعلام كردند كه وزارت اطلاعات و قوه قضائیه جمهوری اسلامی از مسوولیت پاسخگویی شانه خالی می‌كند و در پاسخ به ما اظهار بی اطلاعی می‌کند و تنها با گفتن این جمله كه "دستگیرشدگان در اختیاراداره حفاظت اطلاعات سپاه هستند" بسنده می‌كند.

مجردی: هیچ مرجع قانونی پاسخگو نیست

زهرا مجردی همسر محسن میردامادی از جمله چهره‌های سرشناس سیاسی است وی در خصوص آخرین وضعیت همسرش گفت: یك ماه است از وی بی خبریم و هیچ مرجع قانونی پاسخگو نیست.

وی افزود:‌ همه راههای ارتباط و خبر گیری درباره بازداشت شدگان قفل شده است و دست مانیز به جایی بند نیست.

وی اظهارداشت: قوه قضائیه و وزارت اطلاعات می‌گوید خبر نداریم و هر مرجع قانونی که باید مسول بازداشت‌ها باشد نیز اظهار بی اطلاعی می‌کند.

مجردی ادامه داد: اگر همسر من زنده است چرا اجازه یك تماس با خانواده اش را نمی‌دهند مگر این كشور قانون ندارد؟

به گفته وی، هر چه سراغ پرونده محسن میردامادی را می‌گیریم هیچ كس نمی‌گوید جرمش چیست تا حداقل وكیلش اقدام كند.

همسر میردامادی با ابراز نگرانی از جوانان بازداشت شده نیز گفت: همسر من و همكیشانش افراد بسیارپخته‌ای هستند اما جوانان بازداشت شده لطمه‌های جبران ناپذیری می‌خورند.

وی تاكید كرد :‌ بازداشت‌های غیر قانونی و بدون حكم با ایجاد رعب و وحشت از سوی چه كسانی صورت می‌گیرد كه پاسخگو ندارد؟ آیا جز دست‌های پشت پرده كس دیگری هم هست؟

مجردی از مسوولان خواست به زودی روند این بازداشت‌ها را قانونی كنند تا وضعیت از وخامت كنونی فاصله بگیرد.

محتشمی پور:‌نعل وارونه دولت دهم به كجا می‌رود؟

فخرالسادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج زاده گفت:‌ نعل وارونه دولت دهم به این روند به كجا می‌خواهدبرود؟

وی افزود: بهترین و قدیمیترین و انقلابی ترین یاران نظام جمهوری اسلامی در بند هستند و حتی از حقوق اولیه خود نیزمحرومند.

وی با اشاره به این كه از همسرش بی اطلاع است اظهارداشت:‌ برای پیگیری این روند غیرقانونی به سراغ خانه ملت رفتیم تا نمایندگان ما كاری از پیش برند اما در آنجا هم نماینده واقعی كم داریم.

محتشمی پور ادامه داد: در هر صورت به سراغ فراكسیون خط امام رفتیم و گزارشی از نحوه بازداشت زندانیان ارایه كردیم.

مقررشد كه كمیته پیگیری تشكیل شود و این وضعیت رابررسی ند اما هنوز از آنها جوابی دریافت نشده است.

وی بیان داشت: سراغ دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دفتر خاتمی، دادستان كشورنیز رفتیم و با همه ملاقات كردیم اما باز هم دستمان خالی است.

به گفته وی، تنها حرف افراد دعوت به آرامش است اما كسی می‌داند خانواده بازداشت شدگان در چه شرایط سخت و نگران كننده‌ای به سرمی برند؟

همسر تاج زاده با اشاره به تقاضای دیدار از آیت الله شاهرودی گفت: پاسخی به این درخواست داده نشده است و وی تنها اعلام كرده ه یك كمیته ۳ نفره برای رسیدگی تشكیل شده است.

وی خاطرنشان كرد: از کمیته 3 نفره‌ای که آقای شاهرودی تعیین کرده‌اند نیز درخواست ملاقات کرده ایم اما تاکنون هیچ گونه پاسخی نداده‌اند. و متاسفانه همه از خود سلب مسوولیت می‌کنند.

محتشمی پور وضعیت اطلاع رسانی را نیز بسیار یك طرفه عنوان كرد و گفت: صدا و سیما اطلاع رسانی یكطرفه می‌كند و سایت‌های خبری هم تنها آنهایی كه فیلترنیستند دولتی‌اند و خبرهایشان موثق نیست.

وی با انتقاد از عملكرد صدا و سیما گفت: این رسانه حكم صادر می‌كند در حالی كه دادگاهی تشكیل نشده است و همسران ما را متهم می‌خوانده این اصلا اصولی نیست.

وی تاكید كرد: وقتی از تریبون مقدس نماز جمعه به اعتراف گیری اشاره می‌شود باید هم در رسانه ملی جرایم فرضی برای همسران ما بسازند.

وی باری دیگر تاكید كرد:‌ هرگونه اعتراف از سوی فعالان سیاسی بازداشت شده براساس اصل 38 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فاقد وجاهت قانونی است.

همسر تاجر نیا:‌ گفتند فردا صبح همسرت آزادمی شود؟

همسر علی تاجرنیا در خصوص بازداشت همسرش گفت: به من گفتند همسرت فردا صبح آزاد می‌شود اما نمی‌دانم چرا شب آنها صبح نمی‌شود اما من یك ماه است شب‌هایم صبح شده است.

وی افزود: از من خواسته شده در هیچ تجمع و مصاحبه‌ای شرت نكنم اما من منع قانونی ندارم زیرا یك ماه است كه از پدرفرزندانم بی خبرم.

وی با اشاره به این كه پدرش زندانی زمان شاه ،‌برادرش شهید جبهه‌های حق علیه باطل و همسرش نیز زندانی این روزها است تاكید رد: چه زمانی نوبت ما می‌رسد ه از این انقلاب بهره ببریم؟

آیا ما دینمان را ادا نكردیم؟ آیا پاسخ اینهمه سختی این است كه ندانم همسر كجاست؟ جواب فرزندانم را چه بدهم؟

وی خطاب به كسانی كه دم از قانون و بررسی شكایت در روند قانونی می‌زنند گفت:‌برای ما قانون وجود دارداما برای شما نه؟؟ چرا هیچ كس پاسخگو نیست؟

همسر رمضان‌زاده : بی سواد و نا آگاه نیستیم

همسر عبدالله رمضان‌زاده هم با ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت همسرش گفت: تاكنون تماسی از سوی عبدالله با ما گرفته نشده است.

وی نیز به دیدار خانواده زندانیان با دادستان تهران اشاره كرد و توضیح داد: مرتضوی زندانیان اخیر را به دو بخش آشوبگران و عاملان آشوب تقسیم كرد. همسر رمضان‌زاده با انتقاد از رفتار مسئولین با خانواده زندانیان سیاسی اخیر گفت: ایشان صحبت‌های خود را با لحن بی‌تفاوتی مطرح می‌نماید. و فكر می‌كنند كه ما بی‌سواد و ناآگاه هستیم و اخباری كه تحویل صداوسیما می‌دهید برای ما می‌گویند.

وی تاكید كرد:‌ او نباید مسائلی كه برای دیگران و در رسانه‌های مطرح می‌كند را برای خانواده كسانی كه همه آنها را می‌شناسند، بگوید.

همسر عبدالله رمضان‌زاده ادامه داد: دادستان تهران در این نشست نسبت به ماهیت افراد بازداشتی اظهار بی‌اطلاعی كرد و تنها خود را با تاج‌زاده، رمضان‌زاده و سلطانی آشنا عنوان كرد.

وی تاكید كرد: شنیده بودیم انقلاب فرزندانش را میخورد اما نهاین گونه!

پدر حمزه غالبی، رئیس شاخه جوانان ستاد میرحسین موسوی در این نشست گفت: پسر من تنها کاری که انجام داده بود این بود که در ستاد میر حسین موسوی فعالیت می‌کرد.

وی با بیان اینکه پسرش را زمانی که همراه خود او در خیابان بوده دستگیر کرده اند، اظهار کرد: ۵ نفر برای بازداشت پسر من آمده بودند و زمانی که در اعتراض به دستگیری حمزه از آنها خواستم حکم قضایی یا کارت شناسایی را ببنیم، گاز اشک آور و گاز فلفل را به جای حکم قضایی یا کارت شناسایی به من دادند به طوری که از شدت سوزش چشم قادر نبودم تا ده روز چیزی ببینم.

پدر حمزه غالبی افزود: حکومت جمهوری اسلامی ارثیه پدری برخی از افراد نیست که آنها فکر کنند هر کاری که دلشان می‌خواهد می‌توانند انجام دهند بلکه این کشور و نظام متعلق به همه مردم است.

وی با بیان اینکه گمان نمی‌کنم کار کردن در ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری جرم باشد گفت: تنها اقدامی که فرزند من در این مدت انجام داده بود، کار کردن در ستاد میر حسین موسوی بود.

پدررئیس شاخه جوانان ستاد میرحسین موسوی افزود: پسر من از ۶ صبح تا ۱۲ شب در ستاد میرحسین موسوی کار می‌کرد تا بتواند مردم را مجاب کند که در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند، آن وقت از طرفی نظام به مشارکت 85 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری افتخار می‌کند و از طرف دیگر کسانی را که نقش اساسی در جمع آوری این آرا داشته اند، بازداشت می‌کند.

وی با انتقاد به عملکرد برخی عناصر نظام تصریح کرد: اگر آمریکا و اسرائیل تمام تلاش خود را می‌کردند، نمی‌توانستند چنین ضربه‌ای را به نظام جمهوری اسلامی بزنند، نظامی که یکی از ارزش‌های مردم ایران است.

پدر حمزه غالبی با بیان اینکه هیچ کس در برابر این بازداشت‌ها پاسخگو نیست، گفت: کار من این شده است که از صبح تا شب پیگیری کنم تا ردی از فرزند خود پیدا کنم، اما هرچه پیگیری می‌کنم به نتیجه‌ای نمی‌رسم و هیچ کس جواب مرا نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه فرزند من ۲۵ روز است که بازداشت شده اما هیچ مرجعی خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند، اظها رکرد: من در حال حاضر حتی دقیقا نمی‌دانم پسرم کجاست، بر اثر رفت و آمدهای فراوان بالاخره قاضی حداد گفت که حمزه در اوین نیست و در دیداری که با قاضی مرتضوی داشتم، به ما قول داد که تا ۲۴ ساعت دیگر وضعیت او را مشخص کند و سعی کند که فرایند رسیدگی به پرونده او را در مسیر قانون قرار دهد.

پدر حمزه غالبی درخاتمه گفت: من نمی‌دانم که در پس این اتفاقات چه کسی نقشه می‌کشد و چه کسی از اینکه مردم نسبت به نظام و انقلاب بدبین شوند سود می‌برد.

همسر صفایی فراهانی: همسرم به علت تهمت احمدی نژاد از او شاکی بود اما امروز شاکی در زندان است


همسر مهندس محسن صفایی فراهانی نیز در جمع خانواده‌های بازداشت شدگان حوادث اخیر چنین گفت: همسر من یک مدیر اجرایی بود و در یک حزب قانونی فعالیت می‌کرد ، قبل از انتخابات نیز حدود دو هفته‌ای برای تبلیغات وسخنرانی به شهرهای مختلف سفر کرده بود.

وی با بیان اینکه احمدی نژاد در مناظره با میر حیسن موسوی به همسر او تهمت زده است، گفت: همسر من بعد از این تهمت قصد داشت که از احمدی نژاد شکایت کند ولی متاسفانه شاکی را بازداشت کردند و هم اکنون یک ماه است که در زندان به سر می‌برد.

همسر مهندس محسن صفایی فراهانی در رابطه با وضعیت همسرش گفت: او هم اکنون یک ماه است که در سلول انفرادی به سر می‌برد و بازجویی‌های او هنوز تمام نشده و تاکنون نیز هر چه تلاش کرده ایم تا او را از بند آزاد کنیم موفق نشده ایم.

همسر جواد امام: نوع دستگیری همسرم بی سابقه بود

همسر امام نیز در رابطه با نحوه دستگیری همسرش بیان کرد: زمانی که برای دستگیری همسر من به خانه ما آمده بودند ساعت حدود ۱۲ بود و ما منزل نبودیم، افراد مراجعه کننده به نگهبان ساختمان فشار آورده بودند و او را تهدید کرده و به او دستبند زده بودند و از او خواسته بودند که با موبایل همسرم تماس بگیرد و بگوید که خانه آتش گرفته، خودت را برسان.

وی با بیان اینکه اما نگهبان ساختمان این کار را انجام نداده بود، گفت: به همین دلیل ساعت حدود یک در خانه را شکسته و به داخل منزل رفته بودند و وقتی ما ساعت سه به منزل رسیدم ، امام را با زور اسلحه دستگیر کرده و به او دستبند زدند و هیچ گونه حکم بازداشت و یا کارت شناسایی نیز به ما نشان ندادند.

همسر امام افزود: افرادی که برای دستگیری همسر من آمده بودند، کیس کامپیوتر، شناسنامه‌های اعضای خانواده، دفترچه‌های بیمه ، سی دی عکس‌ها ی خانوادگی و حتی جزوات کنکور دخترم را که دو هفته بعد باید امتحان می‌داد با خود بردند.

وی گفت: همسر من ۱۶ روز بعد از دستگیری با منزل تماس گرفت و بسیا رمضطرب بود و با نگرانی احوال عمویش و اعضای خانواده و فامیل را می‌پرسید و نگران بود که اتفاقی برای آنها افتاده باشد.

وی ادامه داد: در مکالمه اش نیز تاکید داشت که راجع با بازداشت من با کسی صحبت نکن ، جایی نرو، از کسی کمک نخواه و با هیچ جایی هم مصاحبه نکن و صحبت‌های قبلی من را هم فراموش کن.

همسر بهزاد نبودی: نبوی به مرتضوی در زندان گفت که شما خود می‌دانید بانک‌ها را چه کسانی به آتش کشیده‌اند پس به اصلاح طلبان تهمت نزنید

همسر بهزاد نبوی نیز در این نشست گفت: ۹ نفر ساعت ۱۱ شب فردای روز انتخابات به خانه ما آمدند و از بهزاد خواستند که همراه آنها برود.

وی افزود:وقتی همسر من از آنها حکم قضایی خواست به او گفتند، مملکت را به آتش کشیده‌ای حکم هم می‌خواهی؟

وی ادامه داد: همسر من به همراه آنها رفت و ساعت ۱۱ فردای ان روز به خانه بازگشت. وقتی از او پرسیدم که چه اتفاقی افتاد، گفت، قاضی مرتضوی در زندان به دیدن من آمد و از من خواست که مردم را به آشوب دعوت نکنم .

همسر بهزاد نبوی گفت: بهزاد نبوی هم به آنها پاسخ داده بود که آقای مرتضوی این حرفها را به من نزنید، این روشها دیگر کهنه شده است ، من به خوبی می‌دانم که چه کسی بانکها را اتش می‌زند و اموال عمومی را تخریب می‌کند، شما هم خوب می‌دانید که اصلاح طلب‌ها اهل آتش زدن بانک‌ها و اموال عمومی نیستند.

وی ادامه داد: همسرم به آنها گفته بود من را از زندان رفتن نترسانید ، بهترین سالهای جوانی ام را در زندان سپری کرده ام و از زندان رفتن در ۱۰ سال باقی عمرم هم ترسی ندارم.

همسر بهزاد نبوی افزود: فردای آن روز، حدود ساعت 3 نیمه شب ، ۹ نفر با ۳ اتومبیل به سراغ همسرم آمدند و او را با خود بردند و از ان تاریخ تا کنون نیز خبری از او ندارم، فقط دو مرتبه کسانی به منزل ما امدند و خانه را تفتیش کردند و هر چه داشت با خود بردند و وقتی از آنها درباره احوال همسرم سوال کردم ، گفتند که خبری از او ندارند و فقط ماموریت دارند که خانه را تفتیش کنند.

وی با بیان اینکه بهزاد نبوی ۶۸ ساله است و مشکل قلبی نیز دارد و مسن ترین زندانی سیاسی باشد که دستگیر شده است، گفت: تاسف من بیشتر از این است که هم اکنون همسرم در زندان نظام جمهوری اسلامی است، نظامی که سالها به خاطر آن در زندان‌های شاه بوده و برای تحقق آن زحمت فروانی کشیده است.

خواهر عبدالرضا تاجیک: هیچ مدرکی علیه برادرم وجود ندارد

خواهرعبدالرضا تاجیک نیز در جمع خانواده‌های دستگیر شدگان حوادث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با وضعیت برادرش گفت: با تلاش‌های فروانی که انجام دادیم بالاخره موفق شدیم با برادرم در زندان اوین ملاقات کنیم اما در هنگام ملاقات دو نفر در کنار او ایستاده بودند و مانع از این می‌شدند که به راحتی صحبت کند.

وی ادامه داد: تنها چیزی که برادرم توانست بگوید این بود که بازجویی‌هایش تمام شده و نتوانسته‌اند هیچ مدرکی بر علیه او پیدا کنند.

خواهر ژیلا بنی یعقوب: خواهرم از ما خواسته امیدی به آزادی اش نداشته باشیم

خواهر ژیلا بنی یعقوب نیز در رابطه با نحوه دستگیر شدن خواهرش گفت: ژیلا بنی یعقوب به همراه همسرش در ساعت یک شب دستگیر شدند و افرادی که برای دستگیری آنها آمده بودند حتی عکس‌های عروسی و عکس‌ها ی خانوادگی آنها را نیز با خود بردند.

وی ادامه داد: من واقعا نمی‌دانم که خواهرم را به چه جرمی دستگیر کرده‌اند چون او یک سال بود که بیکار بود و در رسانه خاصی فعالیت نمی‌کرد.

وی افزود: ژیلا بنی یعقوب یک خبرنگار آزاد بود که گاهی مقاله‌هایی در چهارچوب قانون می‌نوشت و این هم که جرم محسوب نمی‌شود.

خواهر ژیلا بنی یعقوب گفت: خواهرش در تماس تلفنی که با آنها داشته است از انها خواسته تلاشی برای آزادی آنها نکنند زیرا نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: گویا خواهرم در زندان به این نتیجه رسیده که قصد آزادی آنها را ندارند و گویا قرار است مدت طولانی‌ای انها را در زندان نگه دارند.

همسر رمضان زاده: عبدالله رمضان زاده از خواسته که با خانواده زندانیان ارتباط برقرار نکنیم

همسر عبدالله رمضان زاده نیز در این جمع در رابطه با همسر خود گفت: رمضان زاده سابقه طولانی حضور در جریانات انقلاب و قبل از انقلاب دارد و از دوران نوجوانی ، فعالیت سیاسی خود را آغاز کرده است.

وی افزود: همسرم در قبل از انقلا ب در کمیته انقلاب اسلامی خدمت می‌کرد و دانشجوی دانشگاه امام صادق بود و دکتری علوم سیاسی خود را نیز در دانشگاه بلژیک گذرانده است .

همسر رمضان زاده ادامه داد: همسرم بعد از ورد به ایران مدتی در وزارت کشور خدمت کرد و سپس به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه تهران استخدام شد و در زمان ریاست جمهوری خاتمی ابتدا استاندار کردستان و سپس سخنگوی دولت شد.

وی پس از بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های همسر خود گفت: رمضانزاده هیچ زمانی نبوده است که به نظام خدمت نکرده باشد و تمام زندگی اش را برای جمهوری اسلامی گذاشته است اما نظام جواب خدمت‌های او رابا دستگیری و زندانی کردن اش به او داد.

وی افزود: هیچ کشوری رفتاری را که با همسرم در حین دستگیری داشتند با کسی که سالها در حکومت همان کشور دارای مقام بوده نمی‌کند که او را مانند یک دزد یا قاچاقچی دستگیر کنند.

همسر رمضان زاده در رابطه با چگونگی دستگیری همسرش گفت: رمضانزاده به همراه پسر 19 ساله ام از جلسه حزب مشارکت به خانه باز می‌گشته است که گروهی موتور سوار جلو اتومبیل او را می‌گیرند و او را متوقف می‌کنند و بعد از شکستن شیشه‌های اتومبیل همسرم را تهدید می‌کنند که همراه او برود.

وی افزود: اما رمضان زاده از رفتن سر باز می‌زند و از آنها می‌خواهد که حکم بازداشت او را نشان دهند که در این هنگام این افراد پسر من را از ماشین به بیرون پرت می‌کنند و با ضرب و شتم همسرم سعی در بازداشت او داشتند که مردم متوجه می‌شوند و در اطراف اتومبیل جمع می‌شوند.

همسر رمضان زاده ادامه داد: در این هنگام افرادی که برای دستگیری همسرم آمده بودند او را از اتومبیل خارج کرده و به مسجدی که در آن نزدیکی وجود داشت می‌برند و به مردم هم می‌گویند نزدیک نشوید، ما داریم منافقان را دستگیر می‌کنیم ، این فرد در بمب گذاری‌های زاهدان دست داشته است که در این هنگام رمضان زاده نیز خود را به مردم معرفی می‌کند.

وی گفت: بالاخره ماموران با ضرب و شتم همسرم و با شکستن سر او به وسیله اسلحه او را با خود می‌برد و با گاز اشک آور به صورت پسرم حمله می‌کنند به طوری که تمام صورت او می‌سوزد.

همسر رمضان زاده بیان کرد: از ان زمان تاکنون فقط یک بار با خانه تماس داشته و در این تماس نیز از ما خواسته است که با هیچ کس مصاحبه نکنیم ، فعالیتی برای آزادی او انجام ندهیم و با خانواده‌های دیگر زندانیان ملاقات نداشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی دو روز بعد هم نامه‌ای به خط همسرم از طرف زندان اوین به دست ما رسید که در آن نامه نیز همین حرفها تکرار شده بود، حامل نامه نیز به ما گفت سعی کنید با خانواده‌های دیگر زندانیان ارتباط برقرار نکنید چون جرم رمضان زاده سبک است و جرم دیگر زندانیان سنگین است، خودتان را با انها قاطی نکنید.

همسر رمضان زاده تصریح کرد: من مطمئن هستم که حداقل 15 میلیون از رای‌های این دوره انتخابات را فعالینی که هم اکنون در زندان‌ها به سر می‌برند ،جمع کردند زیرا آنها با سفر به شهرهای مختلف و تبلیغات توانستند رای‌های خاموش را جذب کنند اما به قول همسرم نمی‌دانم چه شد که رای‌هایی که ما زحمت کشیدیم و جمع کردیم به نفع احمدی نژاد به صندوق ریخته شد.

وی گفت: همسرم تعریف می‌کرد وقتی برای تبلیغات انتخاباتی به شهرهای مختلف می‌رفت، همین که مردم متوجه می‌شدند او برای تبلیغات میر حسین موسوی به آن شهر رفته از او استقبال بسیار گرمی می‌کردند و به سخنرانی‌های او گوش می‌دادند.

همسر رمضان زاده ادامه داد: همسرم در رابطه با سفرش به کردستان نیز برایم تعریف کرد هنگامی که به این استان رفته بود میزان استقبال مردم از او به حدی بوده که تاکنون در این استان سابقه نداشته است و نکته جالب این است که در هنگام شمارش آرا در همین شهرها نیز آرا احمدی نژاد بیشتر از میر حسین موسوی شمرده شده است.

مادر مهسا امرآبادی: جرم دخترم روزنامه نگاری است

مادر مهسا امرآبادی، نیز در رابطه با فرزندش گفت: دختر من یک روزنامه نگار معمولی است که در زونامه اعتماد ملی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دو روز بعد از انتخابات ساعت 5/2 شب عده‌ای به خانه او می‌روند و ابتدا سراغ همسرش را که او نیز روزنامه نگار است می‌گیرند و چون همسر او خانه نبوده مهسا و دو تا از دوستانش را که در منزل او مهمان بوده‌اند دستگیر کرده و با خود می‌برند.

مادر مهسا امرآبادی افزود: ده روز بعد از این ماجرا همسر دخترم به همراه من نزد قاضی حیدری فر در دادگاه انقلاب رفتیم و همسرش خود را معرفی کرد و گفت اگر مهسا به خاطر من در زندان است من آمده ام او را آزاد کنید.

وی ادامه داد: اما اکنون بعد از گذشت ده روز مهسا هنوز ازاد نشده است و از شوهرش هم خبری نیست.

مادر مهسا امرآبادی در رابطه با وضعیت کنونی دخترش گفت: دیروز حیدری فر به ما نامه‌ای داد که بر اساس آن امکان ملاقات با دخترم فراهم شده بود اما مسئولان زندان اوین اجازه ملاقات با مهسا را به ما ندادند و گفتند او ممنوع الملاقات است.

همسر زیدآبادی: این بار نگرانی ما از دفعات قبل صد برابر بیشتر است

همسر احمد زید آبادی نیز در این نشست گفت: با وجود اینکه بار اولی نیست همسرم را دستگیر کرده و به زندان می‌برند اما این بار وضعیت او خیلی نگران کننده است به طوری که هیچ کس اطلاعی از اینکه او در کدام بند زندان اوین است به ما نمی‌دهد.

وی ادامه داد: با مراجعاتی که به دادگاه انقلاب و زندا اوین داشته ایم به ما گفته‌اند او در بند 209 نیست و در بند ۲ الف است اما اینکه این بند کجاست کسی چیزی نمی‌گوید.

همسر احمد زید آبادی افزود: در سال ۷۹ که همسرم زندانی شده بود بعد از حدود دو هفته دیگر مشخص شده بود کجاست و می‌دانستیم باید سراغ او را از کجا بگیریم اما این بار هیچ کس خود را موظف به پاسخگویی نمی‌داند.

وی گفت: بالاخره قاضی مرتضوی یا قاضی حداد باید بدانند که یک زندانی در کجای اوین به سر می‌برد و در این زمینه اطلاع رسانی کنند نه اینکه با جواب ندادن‌های خود باعث نگرانی بیش از حد خانواده‌ها شوند.

همسر احمد زید آبادی ادامه داد: این بار نگرانی ما از دفعات قبل صد برابر بیشتر است.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از افرادی که به خاطر حوادث مربوط به انتخابات دستگیر شده اند، کار غیر قانونی نکرده‌اند گفت: این نظام است که کار غیر قانونی کرده و خود را در قبال این رفتار غیرقانونی پاسخگو نمی‌داند.

همسر احمد زید آبادی تصریح کرد: تمام کسانی که دستگیر شده‌اند افراد تحصیل کرده و بچه‌های خود این انقلاب هستند و جای انها در زندان نیست.

وی ادامه داد: به گمانم کسانی که دستگیر شده‌اند خیلی خوش قلب بودند چون هنوز نظام را نمی‌شناختند و با باند مخوفی که به راحتی کا رغیر قانونی می‌کند و در قبال کا رخود نیز به کسی جواب نمی‌دهد اشنا نبودند.

همسر احمد زید آبادی افزود: خوش قلبی دستگیر شدگان در این بود که به نظام اعتماد کردند و برای انتخابات این نظام فداکاری کردند و مزد آنها هم شد زندان.

همسر مسلم زمانی نیز که در جمع خانواده‌های زندانیان حوادث اخیر حضور داشت ، گفت: همسر من توسط اطلاعات سپاه در خرم آباد دستگیر شده است و در بعد از بازپرسی او را به بند قاچاقچیان منتقل کردند و اکنون نیز دوباره به مدت ۱۰ روز مجددا در اختیار اطلاعات سپاه قرار داده شد تا از او بازجویی کنند.

وی ادامه داد: همسر من در روز ۲۷ خرداد دستگیر شده است و اطلاع دقیقی نیز از وضعیت او نداریم.

همسر زمانی با ابراز نگرانی از اینکه دستگیر کنندگان او را سرکرده اغتشاشات لرستان معرفی کرده‌اند گفت: متاسفانه چون همسر من را در شهرستان دستگیر کرده‌اند این امکان که بتوانیم اقدامی در جهت آزادی او انجام دهیم وجود ندارد.

مینو مرتازی لنگرودی دبیر انجمن دفاع از حقوق زندانیان نیز در پایان جلسه به جمع بندی اقدامات این انجمن پرداخت و گفت: انجمن دفاع از حقوق زندانیان د رگام نخست اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن اطلاعیه از خانواده‌های زندانیان حوادث اخیر خواست که در صورت نیاز به مشاوره حقوقی یا داشتن وکیل با این انجمن تماس حاصل کنند زیرا انجمن معتقد است که اغلب ایرانی‌ها از حقوق قانونی خود اطلاع ندارند و همچنین نسبت به جرم سیاسی و تبعات ان بی اطلاع هستند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه هیچ یک از جراید شماره تلفن‌هایی را که انجمن اعلام کرده بود خانواده‌ها می‌توانند با آن تماس بگیرند چاپ نکردند.

دبیر انجمن دفاع از حقوق زندانیان اعلام کرد: انجمن دفاع از حقوق زندانیان، محکومیت فله‌ای و بدون ذکر نام و بدون حکم دستگیر شدگان را محکوم کرده و با قوه قضائیه، سازمان زندان‌ها، پلیس امنیت و برخی از نمایندگان مجلس از جمله حجت الاسلام ابوترابی تماس گرفته و خواهان مشخص کردن وضعیت دستگیر شدگان است.

وی ادامه داد: همچنین انجمن گزارش‌هایی از بازجویی‌های شبانه روزی، نبود فضای مناسب درزندان برای این زندانیان، نداشتن بهداشت مناسب به خصوص برای زنان زندانی، عدم طبقه بندی زندانیان و جدا نکردن زندانیان عمومی را با زندانیان سیاسی در خصوص دستگیر شدگان دریافت کرده و خواهان رسیدگی به این وضعیت است زیرا شرایطی که هم اکنون زندانیان در آن به سر می‌برند با آیین نامه سازمان زندان‌ها منافات جدی دارد.

مرتازی با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص این زندانیان گفت: هم اکنون کسانی که باید خود مجری قانون باشند، تمامی قوانین را زیرپا گذاشته‌اند و به جای پاسخگویی به خانواده‌های زندانیان و مشخص کردن تکلیف انها ، خانواده‌ها را در نگرانی نگه داشته‌اند.

وی ادامه داد: دستگیر شدگان حوادث اخیر نباید به صورت بازداشت موقت در زندان بمانند ، بلکه باید پس از بازجویی با قرار وثیقه از زندان بیرون بیایند تا در موعد مقرر به پرونده‌های انها رسیدگی شود.

مرتازی گفت: انجمن دفاع از حقوق زندانیان تا کنون توانسته است همکاری 70 وکیل را برای وکالت رایگان پرونده‌های بازداشت شدگان حوادث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری جلب کند.

وی از همه کسانی که اطلاعی نسبت به سرنوشت دستگیر شدگان ، مفقویدن، مجروحین و زندانیان دارند خواست اطلاعات خود رادر اختیار این انجمن قرار دهند.

وی با بیان اینکه آیت الله شاهرودی وقتی قوه قضائیه را تحویل می‌گرفت گفت من ویرانه‌ای را تحویل گرفتم، گفت: امیدوار هستیم که آیت الله شاهرودی ویرانه را تحویل ندهند و در این چند روز باقی مانده از ریاست قوه قضائیه اقداماتی انجام دهند که دعای خیر مردم را نصیب خود کنند و به آزادی بی قید و شرط همه زندانیانی که در حوادث اخیر دستگیر شده اند، اقدام کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024