جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.06.2009, 23:05


رادیو فردا: پليس ضد شورش جمهورى اسلامى ايران براى متفرق كردن تجمع سه هزار نفرى هواداران مير حسين موسوى در اطراف مسجد قبا در شمال تهران از گاز اشك آور استفاده كرد.

در اين تجمع كه روز یکشنبه براى بزرگداشت كشته شدگان حادثه هفتم تير سال ۱۳۶۰ برگزار شد، هواداران آقاى موسوى، نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى، شعار مى دادند: «راى من كجاست؟»

يك شاهد عينى كه خود در مسجد قبا در نزديكى خيابان شريعتى حضور داشت، در گفت و گو با راديو فردا گفت: «جمعيت قابل ملاحظه اى حاضر شده بودند و مردم نيم ساعت نشستند ولى آقاى موسوى به دليل اينكه در ترافيك گير كرده بود نتوانست كه در تجمع حاضر شود و به جاى وى، پسر آقاى بهشتى صحبت كرد.»

وى افزود: تعداد نيروى انتظامى، يگان ويژه و لباس شخصى ها آن قدر زياد بود كه مردم ناچار شدند متفرق شوند، ضمن اينكه پليس براى متفرق كردن معترضان از گاز اشك آور استفاده كرد و درگيرى هايى نيز در ضلع شمالى مسجد قبا رخ داد.

وى افزود: در اين گردهمايى تعدادى از روحانيون از جمله آيت الله هادى غفارى حضور داشتند.

خبرگزارى آسوشيتدپرس نيز به نقل از شاهدان عينى خبر داد: پس از اينكه نيروهاى پليس يك پيرزن را مورد ضرب و شتم قرار دادند جوانان به سمت آنها حمله ور شدند.

بر اساس اين گزارش، برخى از معترضان اعلام كرده اند كه دست و پاى آنها در درگيرى با نيروهاى پليس شكسته شده است.

تصاویر منتشر شده از این تجمع نشان می دهد که مهدی کروبی نیز در جمع معترضان حاضر شد و از سوی هوادارانش با شعار «کروبی، حمایتت می کنیم» مورد استقبال قرار گرفت.

تجمع روز يكشنبه از سوى سايت ها و شبكه هاى اجتماعى نزديك به مير حسين موسوى در اينترنت تبليغ شده بود و گفته مى شد كه براى آن نيز مجوز گرفته شده است.

ولى خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، به نقل از حسین طلا، فرماندار تهران اعلام كرد كه هيچ مجوزى براى برگزارى مراسم در مسجد قبا صادر نشده است.

ستاد مير حسين موسوى در روزهاى اخير تلاش كرده است تا براى بزرگداشت كشته شدگان در تظاهرات دو هفته اخير ايران مجوز دريافت كند ولى مقام هاى وزارت كشور از صدور چنين مجوزى امتناع كرده اند.

اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهورى در ايران و حمايت آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، از آن موجى از اعتراض هاى خيابانى در تهران و ساير شهرهاى ايران برانگيخته است.

اين تظاهرات با سركوب شديد نيروهاى امنيتى روبرو شده و تاكنون مرگ حداقل ۲۰ نفر از معترضان در جريان تيراندازى ها تاييد شده است.

رهبر ايران برگزارى هر گونه تظاهرات را غير قانونى دانسته و مسئوليت عواقب و خونريزى هاى احتمالى را بر عهده برگزار كنندگان آن گذاشته است.

اين در حالى است كه مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى انتخابات، گفته اند بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسى جمهورى اسلامى برگزارى راهپيمايى آزاد است.

اين نامزدها، نتيجه انتخابات كه در آن محمود احمدى نژاد برنده اعلام شده است را ناشى از تقلب گسترده و مهندسى آراء دانسته اند. در مقابل دولت نهم و رهبر ايران مى گويند كه انتخابات دهم رياست جمهورى سالم برگزار شده است.












گزارشی غیر رسمی از حمله لباس شخصی ها و نیروهای سركوب
به شركت كنندگان در مراسم مسجد قبا


شهدای هفتم تیر و حامیان مهندس موسوی در خیابان قبای تهران.امروز به سیاق سال های گذشته كه مجالی دست می داد و در مراسم بزرگداشت شهدای حادثه هفتم تیر حضور می یافتم ؛ چه در مقتل این شهیدان در محل دفتر حزب در چهار راه سرچشمه یا در بهشت زهرا و ... با چند تن از اقوام و نزدیكان قرار گذاشتیم در مراسمی كه از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای بزرگداشت دكتر بهشتی ، دكتر لواسانی (*) و دیگر شهدای حادثه بمبم گذاری در هفتم تیر 1360 به مسجد قبا برویم.
القصه ساعت حدود 17و 50 دقیقه بود كه به مسجد رسیدم و دیدم واقعا جای سون انداختن نداشت. چون با بچه ها قرار داشتم همانجا كنار در مسجد منتظر شدم.
از این گذشته تمام طول كوچه نیروهای كلانتی های اطراف مسجد قبا از شریعتی و حتی نیروهایی از كلانتری میدان فلسطین نیز دیده می شدند. خلاصه به هر مكافاتی بود رفتیم داخل مسجد كه دیدیم آنجا هم غلغله است و از گرما و نبود هوا داشتیم خفه می شدیم.

این گونه بود كه زدیم بیرون از مسجد اهالی محل می گفتند تا كنون این كوچه و خیابان چنین جمعیتی به خود ندیده است. مردمی كه هر لحظه بر شمار آنها افزوده می شد بی هدف طول خیابان را بالا و پائین می رفتند و به رفته رفته بر تعداد آنهایی كه در خیابان ها و كوچه های فرعی مسجد تجمع كرده بودند بیشتر می شد.

تا اینكه خلاصه حدود یك ساعت بعد با صدای كف و سوت مردم به خود آمدیم و این دیگر حدود ساعت 19 عصر بود دیدیم دكتر سید علیرضا بهشتی فرزند شهید آیت الله بهشتی درمیان مردمی كه تجمع كرده بودند ایستاده و با بلند گوی دستی مشغول صحبت است و حدود ربع ساعتی با مردم حرف زدو در بین سخنانش كار جالبی كرد و شماره مهندس موسوی را گرفت و از بلند گو برای مردم پخش كرد كه ما اصلا نشدیدم ؛ به این خاطر كه فاصله زیاد بود.

وقتی از گرما كلافه شدیم به داخل مسجد رفتیم و آنجا چند تن از اقوام را دیدیم ؛ هم صله رحمی كردیم و هم دیداری تازه كردیم خصوصا كه یكی از پسر عموهایم را كه در مراسم عروسی اش نبودم را هم دیدم و ازش دلجویی كردم.

خلاصه سرتان را در نیاورم حول و هوش ساعت 8 یك ربع كم آقای دكتر بهشتی بزرگ یعنی فرزند ارشد دكتر بهشتی میان مردم رفت و با آنها صحبت كرد و توجیه شان كرد كه دكتر موسوی آمدنی نیست و در ترافیك گیر كرده ؛ استدلالی مردم هم آن را قبول كردند!
خلاصه این باشكوه ترین مراسم بزرگداشت شهید بهشتی در دو دهه اخیر البته نه به دلیل بزرگداشت شهید بهشتی بلكه به دلیل حضور یكی از همكاران سابق وی در حزب جمهوری كه این روزها برای مردم تبدیل به قهرمان جنبش نافرمانی تبدیل شده ، شلوغ شد و این موضوع هم اندكی بهشتی بزرگ را می آزرد و گاهی با كنایه به این موضوع اشاره می كرد كه اگر برای بهشتی آمده اید حتما شعار ندهید و از مردم تشكر كرد كه آمده اند و اینكه جا برای نشستن همه نبود و ... قس علی هذا.
اینگونه بود كه یك ربع مانده با اتمام برنامه شیخ مهدی كروبی هم با پای پیاده در میان جمعیتی كه داشتند آرام آرام خیابان قبا را ترك می كردند حاضر شد و مردم نیز از وی استقبال شایانی كردند.
بعد از آن بهشتی بزرگ دوباره به میان مردم آمد و پایان برنامه را اعلام كرد و محترمانه از مردم خواست شر را بكنند.
این بود كه نیروی انتظامی به آرامی تلاش كرد تا مردم را به خارج از خیابان هدایت كند كه این روند تا آستانه خیابان شریعتی ادامه داشت.
در این بین مردم ضمن اشاره به سالگرد شهادت دكتر بهشتی درخواست می كردند كه برای شادی روح او و یاران اش همه صلوات بفرستند و آن هم صلوات به صدای بلند كه نمی دانم كجای این كار آنها اسلام را به خطر انداخت كه چشمتان روز بد نبیند؛ مانند مور و ملخ نیروهای گارد ویژه كه به صورت احتیاطی دو خیابان پائین تر از قبا سنگر گرفته بودند از آستانه قبا در خیابان شریعتی ظاهر شدند و مردمی را كه به صورت آرام و با ذكر صلوات داشند پراكنده می شدند را با چماق و چوب مورد حمله قرار دادند.این بود كه جمعیتی كه حدوددا شاید بیش از 4 هزار نفر بودند به سمت خیابان ها و كوچه های اطراف پراكنده شدند.
مردم در كوچه ها می دودیند و نیروهای گارد ویژه كه سر و ته خیابان را بسته بودند با چوب به جان مردمی افتاند كه در میان دژخیمان گیر افتاده بودند.برای لحضه ای صدای شلیك تیرهوایی قطع نمی شد و در خیابان باریكی همچون قبا بیش از بیست بار از گاز اشك آور استفاده كردند.
اینگونه بود كه نیروهای لباس شخصی و برادران تازه نفس با موتورهایشان وارد شدند و از بالای ركاب با چماق به جان مردم افتادند.
كف خیابان قبا امروز با خون فرش شد در حالی كه مردمی كه برای شركت در بزرگداشت آیت الله بهشتی و یا دیدن میرحسین موسوی و كروبی آمده بودند نمی دانستند تاوان چه گناهی را پس می دهند كه اینگونه كتك می خورند. آنها به این مساله اعتراض داشتند كه چرا با وجود مجوز داشتن این برنامه با آنها اینگونه برخورد می شود.
بعد از پراكنده شدن مردم در كوچه های اطراف جوان هایی را می دیدیم كه با سر و بدن خونین از زیر پا و چماق دژخیم ها گریخته بودند و به هر سو فرار می كردند.
زن جوانی كه از من دستمال كاغذی گرفت تا اشك های صورتش را پاك كند گفت بیش از چند با با زنجیر به او حمله كردند. دختر دیگری را دیدم كه روسری اش را برای كمك به پسر جوانی از وسط پاره كرد و نیمه دیگر روسری را دست آویز گردن اش كرد.
در این اوضاع و احوال كه یكی كورمال كورمال دارد فرار می كند و هركس خونین و مالین به سویی روان است ؛ نمی دانید چه حالی به من دست داد وقتی چشمم به جمال دكتر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس هشتم شورای اسلامی جلب شد.

بدون معطلی به سمتش دویدم و همانند دیگرانی كه هر یك سعی می كرد مشاهده خود را از آنچه چند دقیقه پیشتر دیده بود برایش بگوید من هم سوال پیچش كردم.

او اگرچه در روزهای اخیر انتقادات كم اهیمیتی از دولت احمدی نژاد شورای نگهبان و دیگر بخش های كشور كرده بود اما در مجموع در دایره محافظه كاران قرار دارد. مردم به او می گفتند این مراسم كه مجوز داشت دیگر چرا مردم را كتك می زنند. مطهری گفت:

- ما بهشان گفته ایم كه نزنند.

- شما گفتید ولی حالا دارند می زنند و لت و پار می كنند ... الان بیائید بهشان بگوئید كه بچه های مردم را نزنند !

مردم مظلوم به دنبال او به سمت محل درگیری لباس شخصی ها و مردم در حال خروج از مسجد قبا به راه افتادند. اما همین كه به انتهای این كوچه مورد اشاره نزدیك شدیم دیدم كه نیروهای لباس شخصی از سوی مقابل دارند می آیند و انها كه لابد شوكه شده بودند كه چرا جمعیت به سمتشان می آید و چنین چیزی را انتظار نداشتند از روی بی تدبیری لوله های اسلحه هایشان را به سمت آسمان گكرفتند و شروع به تیراندازی رگباری كردند. آنها كه لابد نمی دانستند این جمعیت دارد به پشت گرمی علی مطهری به سویشان می آید در كسری از ثانیه در اقدامی دیگر شروع به انداختن گاز اشك آورد كردند به طوری كه دیگر قادر نبودیم آنها را ببینیم.

آقای علی مطهری تا وضع را اینگونه دید برگشت و مردمی كه پشت سرش داشتند می آیمد از او خواستند به به حركت اش ادامه دهد اما او توجهیه نكرد و محافظان اش او را از مردم جدا كردند و ورفتند. و با رفتن او مردم از زن و مردم از نماینده مجلس خواستند كه كمی جلوتر بیاید و ببیند نیروهای سركوب گر چگونه با مردم رفتار می كنند.

از سوی دیگر مدام مردمی بودند كه به این كوچه فرار می كردند و همگی سرشان را گرفته بودند و گویا با این اوصاف لباس شخصی ها عادت دارند فقط سر مردم را هدف بگیرند.

خدا كند كه نگویند این اقدامات كار بی بی سی و منافقین و عوامل بیگانه بوده و اگرچه مردمی كه باتوم خورده اند كالیبر باتوم ها را روی سر و بدنشان دارند بهتر از هر كسی می دانند چگونه روز هفتم تیر به پایان رسید در حالی كه مردم در خاك و خون افتاده بودند و كتك می خوردند.
بیشت و هشتیم سالگرد شهادت شهید بهشتی بسیار با شكوه تر از سال های پیشن برگزار شد اما پایان خونین آن خاطره اش را فراموش نشدنی خواهدكرد.

هادی غفاری/ فائزه هاشمی/ دكتر محمد رضا عارف/ محمد جواد مظفر/ شیخ مهدی كروبی/ سید محمود دعایی/ استاد مصطفی ملكیان و جعفر پناهی از جمله شركت كنندگان سرشناس در مراسم امروز مسجد قبا بودند كه من دیدم.

---------------

پی نوشت:
* دكتر سید محمد باقر حسینی لواسانی از خاندان جلیل لواسانی پسر عموی ما است. ایشان نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود و هنگامی كه به شهادت رسید نمایندگی مردم تهران در مجلس را برعهده داشت و همچنین عضو حزب جمهوری بود.
دكتر لواسانی با تخصص گوش و حلق و بینی یكی از حاذق ترین پزشك های وقت تهران بود و همچنین شخصیتی بسیار والا داشت. او پیش از انقلاب فعالیت سیاسی وسیعی داشت و با گروه هایی همچون سازمان مجاهدین خلق و جمعیت فدائیان اسلام و دیگر نیروهای ملی و مذهبی همكاری داشت.
از جمله فعالیت های ایشان می توان به گردآوری و اعزام پزشك به مناطق محروم برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی و درمانی این مناطق اشاره كرد.

نوشته شده توسط مسعود لواسانی در 88/04/08



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024