جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.06.2009, 8:25



۵ تیرماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گزارش داد که خبرگزاری های رسمی ایران نامه ای را منتشر کردند که در آن گروهی که خود را جمعی از خواهران فرهیخته دانشگاه ها و خانواده شهدا و ایثارگران نامیده اند خطاب به وزیر دادگستری؛ غلامحسین الهام، از او خواستند که شیرین عبادی؛ برنده ایرانی جایزه صلح نوبل را که از طریق ترویج حقوق بشر احکام اسلام و قانون اساسی را نقض کرده است، مورد تعقیب انتظامی قرار دهد. در ضمن، غلامحسین الهام سخنگوی دولت احمدی نژاد نیز می باشد.

در این نامه که توسط خبرگزاری فارس؛ از خبرگزاری های وابسته به سپاه پاسداران، منتشر شده است، همچنین ادعا شده که فعالیت های اطلاع رسانی خانم عبادی به شخصیت های بین المللی بدنبال حملات وسیع خشونتبار نظامی علیه معترضینی که بطور مسالمت آمیز تجمع کرده بودند، نشانه ای از نقض عملی الزامات و تعهدات ایشان بعنوان یک وکیل پایه یک دادگستری است. اسامی نویسندگان این نامه اعلام نشده است. این نامه بدنبال مجموعه ای از اتهامات دیگری منتشر شد که در آنها خانم عبادی را به استفاده از پول های کشورهای غربی برای پیشبرد مبارزه علیه دولت ایران متهم کرده بودند.

خانم شیرین عبادی؛ که سازمان غیر دولتی او یعنی کانون مدافعان حقوق بشر توسط مقامات در سال ۱۳۸۷ پلمپ شد و قائم مقام این کانون، عبدالفتاح سلطانی نیز بازداشت شده است، اخیرا با شخصیت ها و رهبران بین المللی دربرگیرنده بان کی مون؛ دبیر کل سازمان ملل متحد، کمیسیار عالی حقوق بشر؛ ناوی پیلای، رئیس سیاست های خارجی اتحادیه اروپا؛ خاویر سولانا، و رهبران مجلس اتحادیه اروپا وارد گفتگو و مذاکره شد و در باره اینکه چگونه جامعه بین المللی می تواند با استفاده از مراجع خود به توقف خشونت علیه معترضین در ایران کمک کند، گفتگو کرد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره این اقدام اخیر علیه برنده جایزه صلح نوبل گفت:"این آخرین تلاش های عوامل اطلاعات و امنیت برای تهدید و ترساندن شیرین عبادی یک تلاش بی شرمانه است تا زمینه های بازداشت و یا در حالت خوش بینانه لغو پروانه وکالت ایشان را زمانی که به ایران بر می گردد، فراهم می کند. این تلاش ها باید توسط مردم ایران و جامعه بین المللی محکوم بشود."

هادی قائمی در مورد فعالیتهای اخیر خانم عبادی گفت:" گزارش های خانم عبادی و درخواست های ایشان از شخصیت های بین المللی نه تنها فعالیتهایی غیر قانونی نیستند، بلکه منطبق با وظایف مدافعان حقوق بشر است و این فعالیت ها اقداماتی وطن دوستانه هستند که به منظور کمک به دولت ایران است تا الزامات بین المللی خود را به انجام برساند."

کمپین بین المللی حقوق بشر از دبیر کل سازمان ملل متحد، کمیسیار عالی حقوق بشر، و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور مشترک بین المللی و سیاست امنیتی و رئیس پارلمان اتحادیه اروپا می خواهد که آنها بی درنگ از خانم عبادی بشدت تمام حمایت کنند و به دولت ایران اخطار کنند که بازداشت ایشان بخاطر فعالیت ها حقوق بشری مستقیما نقض بیانیه سازمان ملل متحد درمورد مدافعان حقوق بشر است.

دولت ایران موظف است که بطور یقین از مدافعین حقوق بشر محافظت کند. بر اساس اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد مدافعین حقوق بشر، که در مجمع عمومی این سازمان با توافق تمامی اعضا در سال ۱۹۹۸ به تصویب رسید، دولت ها موظف شدند که در مقابل هر گونه خشونت، تهدید، اقدام تلافی جویانه، تبعیض قانونی یا عملی، فشار و یا هرگونه عملیات خودسرانه ای که ممکن است بخاطر تلاش مشروع مدافعان در ارتقاء حقوق بشر علیه آنها رخ دهد، همه اقدامات لازم را توسط همه مقامات خود برای حفاظت از مدافعین حقوق بشر در پیش بگیرند.

http://persian.iranhumanrights.org



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024