جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.06.2009, 18:31


۱. عصر روز چهارشنبه ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ «دلیران تهران» در یك حركت شبكه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده، از سراسر تهران به سوی میدان بهارستان سرازیر شدند و طبیعی است كه با انبوه نیروهای نظامی، انتظامی، و امنیتی مواجه شوند كه از پیش میدان بهارستان را به تصرف خود درآورده بودند تا مانع از تجمع اعتراضی مردم در میدان بهارستان شوند.

۲. اما خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان همیشه پر از شهروندانی است كه به طور طبیعی در رفت و آمدند. به همین خاطر نیروهای امنیتی قادر نبودند افراد معترض را از افراد عادی جدا كنند. در نتیجه معترضان با استفاده از این فرصت، و در كمال خونسردی از لابه‌لای نیروهای انتظامی عبور می‌كردند و خودشان را به مقصد اعلام شده می‌رساندند.

۳. به این ترتیب، پس از گذشت حدود نیم ساعت پیاده‌روهای میدان بهارستان و خیابان‌های صفی‌علیشاه، ظهیرالسلام، ملت، اكباتان، جمهوری، مصطفی خمینی (خیابان بهارستان) از جمعیت در حال حركت لبریز می‌شوند و وحشت نیروهای انتظامی، كه خود را در محاصره‌ی زنان و مردان عادی كشور می‌بینند، افزایش می‌یابد. این نیروهای تحت فرمان كودچیان چه می‌توانستند كرد؟

۴. در این مرحله نیروهای انتظامی و امنیتی بدون هیچ عذر موجهی به میان جمعیت هجوم می‌آورند تا آنان را متفرق كنند و مردم نیز در نهایت تدبیر و پختگی، و بدون آنكه بهانه‌ای به دست نیروهای امنیتی بدهند، از آن محل پراكنده می‌شدند و به مكان دیگری می‌رفتند.

۵. تا ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه كه راوی این گزارش در صحنه حضور داشت، درگیری جدی خشونت‌آمیزی بین معترضان و نیروهای امنیتی رخ نداد. هرچند تصمیم مردم به مقاومت كاملاً جدی به نظر می‌رسید و احتمال می‌رود كه نیروهای امنیتی سرانجام از تجهیزات سركوبی خود استفاده كنند.


درس‌های تجربه‌ی بهارستان

۱. برخلاف تصور رایج، مردم تهران در ساختار نوینی سازمان‌یابی شده‌اند كه مهم‌ترین ویژگی‌های آن عبارت است از:

۱. ۱. این ساختار سلسله مراتبی نیست و رابطه‌ی اعضاء آن «شبكه‌ای» است. به این معنا كه هر عضو آزاد است با هر فرد دیگری از جمعیت عظیم تهران ارتباط برقرار كند.

۱. ۲. رابطه‌ی شبكه‌ای بین دلیران تهرانی هیچ ارتباط سازمانی با احزاب و تشكل‌های سیاسی شناخته شده ندارد. به همین دلیل دستگیری تمام افراد سیاسی شناخته شده نیز تأثیر فلج‌كننده‌ای بر جنبش سبز مردم تهران نخواهد گذاشت.

۱. ۳. رابطه‌ی شبكه‌ای دلیران تهرانی، محصول تكنولوژی‌های ارتباطی جدید است كه خوشبختانه كودچیان قادر به نابود كردن این تكنولوژی‌های مدرن نیستند.

۲. انتشار تصاویر صحنه‌های دلخراش شهادت ندا آغاسلطان از شبكه‌های تلوزیونی سراسر جهان و سركوبی بی‌رحمانه‌ی شهروندانی كه مشروع‌ترین خواست تاریخی خود را به مظلومانه‌ترین روش ممكن طلب می‌كنند، كم‌ترین اعتباری برای كودتاچیان در سطح ملی و بین‌المللی باقی نگذاشته است. به همین خاطر تمام معترضان حاضر در بهارستان اطمینان مطلق داشتند كه كودتاچیان رفتنی هستند.

۳. به رغم انبوه نیروهای انتظامی كه سوار بر موتور سیكلت‌ها در خیابان‌های پرازدحام گرفتار شده‌ بودند، معترضان به خوبی احساس كردند كه این نیروها، نه از نظر فنی و فیزیكی، بلكه از نظر روحی و روانی مطلقاً آمادگی سركوب شدید هموطنان خود را ندارند و فقط مجبورند مانع از تجمع مردم در میدان بهارستان شوند.

۴. آخرین نكته اینكه، برای دعوت از دلیران تهرانی برای شركت در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز اصلاً لازم نیست از اعتبار مهندس موسوی هزینه كرد و وی را مجبور ساخت تا حضور خود را به دلایل قابل فهم تكذیب كند. اما لازم است «شبكه‌ دلیران تهران»، پیش از هر فراخوان، نظرسنجی كند.

چهارشنبه، ۳ تیر ماه ۱۳۸۸

«شبكه دلیران تهران»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024