پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.06.2009, 8:57


بی بی سی: در پی انتشار هشدار رهبر جمهوری اسلامی ایران به معترضان به نتیجه انتخابات، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت جهان ناظر حوادث ایران است.

آقای اوباما پیشتر گفته بود مایل نیست به عنوان یک مداخله گر در امور ایران قلمداد شود.

اما او در گفتگویی با شبکه CBS آمریکا گفت: "برای من، با در نظر گرفتن لحن و محتوای پیامی که داده شده بسیار مهم است که دولت ایران درک کند که جهان این کشور را تحت نظر گرفته است."

او افزود: "به نظر من نحوه برخورد آنها با مردمی که از طرق مسالمت آمیز تلاش می کنند صدای خود را برسانند، پیامی بسیار واضح به جامعه بین المللی می فرستد که [ماهیت حکومت] ایران چه هست، و چه نیست."

آیت االه خامنه ای در تازه ترین اظهاراتش کشورهای غربی را متهم به تلاش برای "بهره برداری از فضای ناآرام ایران" کرد اما آقای اوباما در اظهاراتش القاء این مسئله که "این صدها هزار نفری که به خیابان ها در ایران ریخته اند به نحوی در واکنش به غرب یا آمریکا این کار را انجام می دهند" را "حربه ای قدیمی" و "بی تاثیر" توصیف کرد.

پیام اوباما به معترضان ایرانی
باراک اوباما در پاسخ به این سوال که آیا پیامی برای مردم ایران که در خیابان ها هستند دارد یا نه، گفت: "ما از کسانی که به شیوه ای مسالمت آمیز به دنبال عدالت هستند حمایت می کنیم."

آقای اوباما که تاکید کرد تحولات کنونی ایران یک مسئله داخلی این کشور است و ارتباطی با رویارویی آمریکا یا غرب با ایران ندارد، گفت: "اینکه مردم در خیابان ها هستند و خود را در معرض خطر بزرگی قرار داده اند نشانه آن است که چیزی در آن جامعه می خواهد سر باز کند."

با این وجود رئیس جمهور امریکا با تاکید بر تمامیت ارضی ایران و این مسئله که در نهایت مردم ایران باید تصمیم بگیرند، با نقل بخشی از سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ، فعال سرشناس حقوق مدنی در آمریکا گفت: "تظاهراتی که می بینیم گواهی است بر آنچه دکترکینگ آن را قوس جهان اخلاقی خواند. این کمان طولانی است اما در نهایت به سمت عدالت تغییر جهت می دهد."

آقای اوباما همچنین در یک مراسم قدردانی از خبرنگاران در واشنگتن، خطرپذیری شهروندان ایران که اخبار و تصاویر اعتراض های عمومی را در طی یک هفته گذشته به خارج ارسال کرده اند ستود و گفت تاریخ در ایران در حال شکل گیری است.

پیش از او رابرت گیبز، سخنگوی دولت آمریکا اقدام های معترضان را "باورنکردنی" و "شجاعانه" توصیف کرد.

اظهارات آقای اوباما در پایان روزی منتشر شد که در آن مجلس نمایندگان کنگره آمریکا با اکثریتی قاطع (405 رای موافق در برابر یک مخالف) با صدور قطعنامه ای دولت ایران را به دلیل اعمال خشونت علیه مردم معترض به نتیجه انتخابات این کشور، محکوم کرد.

باراک اوباما هرچند در مورد خشونت های بعد از انتخابات ایران ابراز نگرانی کرده، اما به طور صریح دولت ایران را در اینباره محکوم نکرده است.

این موضع آقای اوباما با انتقاد شدید سیاستمداران جمهوریخواه مواجه شده است، هرچند که برخی از دموکرات ها آن را هوشمندانه و حساب شده دانسته اند.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در اظهارات خود در نماز جمعه روز 19 ژوئن (29 خرداد) عنوان کرده بود که در هفته های نزدیک به انتخابات، رفتار رهبران آمریکا و چند کشور اروپایی را دنبال کرده است و متوجه شد که در این رفتار و همچنین برخورد رسانه های غربی، تغییر ایجاد شده؛ به این معنی که آنها در صدد ایجاد تردید نسبت به سلامت انتخابات بودند تا مشارکت مردم کاهش یابد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024