شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.06.2009, 18:38



بیانیه مطبوعاتی در مورد وقایع اخیر ایران
(ترجمه شده توسط کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران)

۲۸ خرداد ماه ۱۳۸۸

بازرسان حقوق بشر بطور جدی نگران کشتار و دستگیری‌ها هستند

ژنو- پنج تن از متخصصین مستقل سازمان ملل متحد در باره استفاده وسیع از نیروهای فشار پلیس، دستگیری‌های خودسرانه و کشتارهایی که در طول هفته گذشته در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده، بطور جدی ابراز نگرانی کردند. همچنین این ابراز نگرانی در مور دآزادی بیان و تجمع، و وضعیت مدافعان حقوق بشر در کشور ابراز شده که با مشکل روبروست.

بدنبال برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری، دهها هزار تن از حامیان مخالفین در تهران و سایر شهرها در سراسر جمهوری اسلامی ایران به خیابان‌ها آمدند. در حالیکه معترضین بشدت مسالمت آمیز بودند، برخوردهای خشونت آمیز نیروهای امنیتی منجر به مرگ، مجروح شدن و بازداشت تعداد بسیار زیادی از افراد شد. بعلاوه گزارش شده است که به دانشجویان و سایر کسانی که نتایج انتخابات را زیر سوال برده اند، حمله شده است.

فرانک لا رو؛ گزارشگر ویژه آزادی بیان و عقیده سازمان ملل متحد گفت:" ما خیلی نگران این دستگیری‌ها ی اخیر و استفاده وسیع از نیروهای پلیس علیه حامیان مخالفین هستیم که می‌تواند تلاش‌هایی باشد برای سرکوب آزادی بیان و تجمع در کشور." وی همچنین نگرانی‌های مشابهی را در مورد گزارش‌هایی ابراز کرد که دسترسی به خدمات اطلاع رسانی اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی سایت‌ها از زمانی که نتیجه انتخابات اعلام شده، مسدود شده است. مارگرت سکاجی، گزارشگر ویژه مدافعان حقوق بشر تاکید کرد:" مدافعان حقوق بشر معمولا اولین کسانی هستد که در این شرایط هدف قرار می‌گیرند، اما مسئولیت اصلی برعهده هر دولتی است که موظف است مدافعان حقوق بشر را در مقابل هرنوع خشونت، تهدید، انتقام، تبعیض نامطلوب قانونی و یا عملی، فشار و یا هر نوع اقدام خودسرانه حفاظت کند."

مانئولا کارمنا کاستریلو؛ گزارشگر مسئول کار گروه بازداشت خودسرانه سازمان ملل متحد این موارد را عمده کرد و گفت:" این از الزامات دولت است که همه اقدامات ضروری را برای تضمین حق هر فرد در پیش بگیرد تا آزادی آنها خودسرانه سلب نشود و آنها از فرآیند عادلانه در یک دادگاه مستقل و بی طرفانه برخوردار شوند."

گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقانونی، شتاب زده و خودسرانه سازمان ملل متحد؛ فیلیپ آلستن، با توجه به گزارش‌های رسیده از کشتارها، تاکید کرد که "ماموران اجرای قانون باید قبل از متوسل شدن به استفاده از نیروهای نظامی و سلاح‌های گرم، از روش‌های غیر خشونت آمیزاستفاده کنند." مانفرد نوآک؛ گزارشگر ویژه در مورد شکنجه و سایرمجازات و رفتارهای خشن، غیر انسانی و تحقیر آمیز یادآوری کرد که "خشونت وسیع می‌تواند رفتارهای نامناسب را باعث بشود که مغایر با قانون بین المللی حقوق بشر است."

پنج متخصص حقوق بشر قویا به دولت جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده‌اند که از کاربرد نیروهای وسیع فشار و بازداشت‌های خودسرانه خودداری کند و آزادی بیان و تجمع را در سراسر کشور کاملا تضمین کند.

پنج متخصص حقوق بشر عبارتند از :مانئولا کارمنا کاستریلو؛ گزارشگر مسئول کار گروه بازداشت خودسرانه، فیلیپ آلستن؛ گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقانونی، شتاب زده و خودسرانه، فرانک لا رو؛ گزارشگر ویژه ارتقا و حفاظت از حق آزادی عقیده و بیان، مانفرد نوآک؛ گزارشگر ویژه در مورد شکنجه، مجازات و رفتارهای خشن، غیر انسانی و تحقیرآمیز، و مارگارت سکاگی؛ گزاشگر ویژه مدافعان حقوق بشر.

برای اطلاعات بیشتر و تقاضای مصاحبه به بیرگیت کینز لابه با شماره 9704 917 22 41 + تماس بگیرید.

18 June 2009



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024