سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.06.2009, 16:12

بیانیه مطبوعاتی کمیسیار عالی حقوق بشر در مورد وقایع اخیر در ایران


(ترجمه شده توسط کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران)

۲۹خرداد ماه ۱۳۸۸

ابراز نگرانی مقام عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در باره دستگیری‌ها و احتمال اعمال فشارهای وسیع در ایران

ژنو- ناوی پیلای؛ کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که وی از گزارش‌های رسیده از افزایش تعداد بازداشت‌هایی که احتمالا با قانون انطباق ندارد و همچنین احتمال اعمال فشار وسیع غیرقانونی و اقدام خشونت توسط نیروهای نظامی وبرخی اعضای میلیشیا در پی انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران، نگران است.

پیلای گفت:"مبنای قانونی دستگیری‌هایی که اتفاق افتاده و بخصوص دستگیری مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی مشخص نیست." وی ادامه داد": زمینه‌های این دستگیری‌ها چیست؟ آیا هیچ احضاریه‌ای مطابق با قانون ایران صادر شده است؟ چرا برخی از آنهایی که بازداشت شده‌اند از دسترسی به وکیل و خانواده خود محرومند؟ و چرا محل بازداشت تعدادی از این افراد نامشخص مانده؟ این‌ها همه سوالات نگران کننده‌ای هستند و من از مقامات ایرانی می‌خواهم که تضمین کنند آئین دادرسی رعایت خواهد شد در غیر این صورت احتمالا به جو بی عدالتی دامن زده خواهد شد."

کمیسیونر عالی حقوق بشر یادآور شد که آزادی بیان و آزادی تجمع از حقوق بنیادین بشر است و از تظاهرات بشدت مسالمت آمیز تمجید کرد و بر تظاهرات وسیعی که در پایتخت ایران؛ تهران به راه افتاده، ارزش و اعتبار قائل است.

پیلای نگرانی خاص خود را در باره اقدامات خشونت آمیزی که توسط نیروی نظامی بسیج گزارش شده و می‌تواند در تناقض با قانون بین المللی و ملی ایران باشد، ابراز نگرانی کرد. وی گفت: "این مسئولیت دولت است که تضمین کند که نیروهای نظامی و انتظامی به اقدامات خشونت آمیز غیر قانونی متوسل نشوند. اگر پی برده بشود که آنها خارج از قانون عمل می‌کنند، این می‌تواند موجب وخامت وضعیت امنیتی شود که این خود یک فاجعه بزرگی خواهد بود که به نفع هیچکس نیست."

کمیسیونرعالی حقوق بشر به مقامات ایرانی الزامات بین المللی آنها را تحت میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی یادآور شد که در آن تاکید شده است که "هیچکس نباید خودسرانه بازداشت و دستگیر شود" (ماده ۹) و "همه حق آزادی بیان دارند" (ماده ۱۹)، و " حق تجمع مسالمت آمیز باید به رسمیت شناخته شود." (ماده ۲۱)
پایان پیام

برای اطلاعات بیشتر به سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ؛ راپرت کلویل مراجعه کنید و با این شماره تلفن تماس بگیرید: 9767 917 22 41 +



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024