جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2009, 14:26



قلم - جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران در بیانه‌ای از میرحسین موسوی خواسته اند تا موضوع تخلفات انتخاباتی را تا نیل به نتیجه نهایی و احقاق حقوق مردم پیگیری کند.

به گزارش قلم نیوز، در بیانیه ارسالی جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران که مهندس موسوی را منتخب مردم در حماسه تاریخی ۲۲ خرداد ۸۸ خوانده، خطاب به میرحسین آمده است: انتخابات 22 خرداد، که به‌حق حماسه بزرگ خوانده شده است، نام خود را از حضور صادقانه و بی‌شائبه مردمی دارد، که همه امید خود را در طبق اخلاص گذاشته و برای ایجاد تغییر در چارچوب جمهوری اسلامی به میدان آوردند. شکرانه این نعمت عظیم سپاسگزاری از مردم و سر فرود آوردن در مقابل بزرگواری آنان است. این نعمت، اگر قدر دانسته شده و با فرصت‌طلبی، خودخواهی، و خیانت ضایع نمی‌گردید، می‌توانست علاوه بر تقویت پایه‌های مشروعیت مردمی نظام و ترمیم شکاف عمیق ایجاد شده بین حکومت با مردم، و به‌خصوص نخبگان، موقعیت جمهوری اسلامی را در عرصه بین‌المللی ارتقا داده و مجدداً پس از چند سال سقوط به جایگاه درخور ایرانیان بازگرداند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه متأسفانه فرصت طلایی که با انتخابات ۲۲ خرداد در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته بود، با برنامه‌ریزی سازمان‌یافته و از پیش طراحی شده مجریان انتخابات، در حال تبدیل شدن به یک تهدید بزرگ است عنوان شده است: نتایج باور نکردنی اعلام شده از طرف ستاد انتخابات و سرکوب تبلیغاتی شدید برای جا انداختن این نتیجه، ضربه بزرگی بود که به مردم، به‌ویژه جوانان و امید آنان وارد شد. اعتراضات گسترده و خودجوش و در عین حال آرام مردم نشان از نارضایتی شدید آنان از نتایج اعلام شده و اراده آنان برای بازگرداندن حق به موضع اصلی خود دارد. مشارکت حدود ۸۵ درصدی مردم در انتخابات، که بعد از اولین همه‌پرسی جمهوری اسلامی در دوازدهم فروردین ۵۸ بی‌سابقه است، و افزایش قریب ۱۰ میلیون نفری به جامعه رأی‌دهندگان دوره‌های گذشته نشان از نارضایتی عمومی از وضع موجود اداره کشور و عزم قاطبه مردم برای ایجاد تغییر در این روند با روش آرام و از طریق مجاری قانونی دارد. اعلام این‌که قریب ۶۵ درصد از رأی‌دهندگان یعنی ۲۴ میلیون نفر از ایرانیان بالغ و عاقل از رییس جمهور فعلی حمایت کرده‌اند، بزرگ‌ترین توهینی است که می‌توان در حق توده مردم و نخبگان، و شعور و درک آنان روا داشت.

اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران در ادامه بیانیه خود آورده اند: به‌نظر ما وضعیت پیش‌آمده بسیار فراتر از تخلفات متعارف انتخاباتی و جابه‌جایی ساده در آرای صندوق‌هاست. اگرچه ابطال انتخابات توسط شورای نگهبان، به‌عنوان حداقل مطالبه امضاکنندگان، که توسط جنابعالی نیز درخواست شده است، می‌تواند ظاهر مشکل را حل کرده، و وضعیت را به شرایط قابل‌قبول بازگرداند، ولی مهم‌تر از آن جبران تحقیرهای رواداشته شده در حق مردم، عذرخواهی مجریان از اعمال انجام شده، و معرفی آمران و عاملان وارونه کردن آرا به مراجع ذیربط قضایی است.

در این بیانیه آمده است: مطالبه اصلی ما از جنابعالی پی‌گیری موضوع تا نیل به نتیجه نهایی و احقاق حقوق مردم است. انتظار داریم که شما این مساله را نه حق خود بلکه حق مردمی بدانید که به‌شما اعتماد کرده و با تمام فشارها و هزینه‌ها به‌صورت علنی پا به‌میدان نهاده‌اند. چه‌بسا ناظرین یا سایر مراجع ذی‌نفوذ بخواهند با اتلاف وقت موضوع را مشمول مرور زمان کرده، یا با رسیدگی صوری به شکایت و احتمالاً تغییرات جزئی در ارقام آرا، صورت مساله اصلی را تغییر داده و به خیال خود موضوع را فیصله دهند.

امضا کنندگان این بیانیه در ادامه هرگونه کوتاه آمدن در مقابل حقوق مردم را خیانت به امید مردم تلقی کرده و نسبت به عواقب اجتماعی و روانی، و چه‌بسا امنیتی، ناشی از نومیدی مردم نسبت به احقاق حقوق در چارچوب قوانین موضوعه جمهوری اسلامی اعلام خطر کرده و آورده‌اند: متأسفانه در این انتخابات دو تن دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری یعنی جناب آقای کروبی و جناب آقای رضایی مورد تحقیر مجریان انتخابات قرار گرفته‌اند و در حق آن‌ها نیز ظلم شده است. انتظار ما پیگیری حق همه مظلومین است، که طبعا این پیگیری با همکاری آن عزیزان اثربخش‌تر خواهد بود. در پایان ضمن تأکید بر پشتیبانی از جنابعالی در پیگیری مطالبات قانونی ملت، برای ایران استقلال، آزادی، آبادانی و توسعه، برای ایرانیان رفاه، آرامش، نشاط و رشد، و برای رهبران و مدیران کشور صداقت، خردورزی، تسلیم در مقابل خواست مردم و توفیق خدمت افزون‌تر آرزو می‌کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024