پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2009, 5:18


بی بی سی: بعدازظهر روز گذشته محسن مخملباف و مرجان ساتراپی دو فیلمساز ایرانی در نشست رسمی پارلمان اتحادیه اروپا در شهر بروکسل، بیانیه ای را در اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرائت کردند.

محسن مخملباف در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت که در حضور نمایندگان پارلمان اروپا و در مقابل حدود ۲۰۰ دوربین رسانه های بین المللی، بیانیه ای را از طرف مردمی که در خیابان های ایران کشته می شوند و به دنبال رای شان هستند قرائت کرده اند.

آقای مخملباف افزود: "ما از آنها خواستیم کمی صبر کنند تا مردم ایران بتوانند رئیس جمهور واقعی خودشان را به آنها معرفی کنند. مردم ایران بمب اتمی نمی خواهند. مردم ایران صلح و دموکراسی می خواهند."

محسن مخملباف همچنین می گوید در حضور نمایندگان اروپا اعلام داشته اند تایید دولت محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران، یعنی عدم تایید مردم ایران به عنوان یک ملت.

او گفت: "ما از شما می خواهیم از جنبش دموکراتیک مردم ما حمایت کنید. مردم ایران می خواهند در صلح زندگی کنند تا بتوانند جامعه شان را به عنوان یک جامعه بزرگ در مجامع بین المللی تعرف کنند. فردا خیلی دیر است."

آقای مخملباف ضمن آنکه اشاره به تشویق های نمایندگان پارلمان اروپا و کف زدن های مکرر آنها می کند افزود: "نماینده آلمان در پارلمان پرسید خواسته مردم ایران چیست؟ بازشماری آرا یا رای گیری دوباره؟ من گفتم بازشماری آرا مورد قبول مردم نیست چون هم تقلب فراوانی شده، هم بار پیش این رای گیری در دست احمدی نژاد اتفاق افتاد با این همه اکثریت آرا او را ترسانده و آنها به اندازه کافی وقت داشتند که آرا را دگرگون کنند. ما خواستار رای گیری دوباره زیر نظر مجامع بین المللی هستیم."

محسن مخملباف در رابطه با واکنش مقامات اتحادیه اروپا گفت: "قرار شد پنجشنبه پارلمان اروپا نظر رسمی خودش را اعلام کند. آنجا صحبت این بود که وقتی کشوری رئیس جمهوری را اعلام می کند، کشورهای دیگر هفت روز وقت دارند تا درباره آن اظهار نظر کنند. اگر دیرتر کنند به نوعی مفهوم جنگ بین این کشورها را می دهد. اینکه آقای خامنه ای هم می گوید من جمعه صحبت می کنم یا کمی دارند ماجرا را طولانی می کنند قدری به این دلیل است تا زمان بکشند تا آن وقت سر بیاید و کشورهای دیگر مجبور به موضع گیری بشوند."

او همچنین گفت: "من فکر می کنم اگر ایرانیان خارج کشور کاری را که من و خانم ساتراپی کردیم انجام دهند، همان طور که آقای موسوی می گوید هر ایرانی یک ستاد و هر ایرانی خارج از کشور یک سفیر. اگر بتوانند مجامع سیاسی و مطبوعات جهان را آگاه کنند که چه اتفاقی در ایران دارد می افتد و صدای مردم ایران را به گوش مردم جهان برسانند در آن صورت ما موفق می شویم که به رسمیت شناختن آقای احمدی نژاد را به زیر سوال ببریم ."

او به واکنش نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه گفت: "از همین طریق توانستیم آقای سارکوزی را از مسائل داخل ایران آگاه کنیم و او خوشبختانه صریحا اعلام کرد نگران مردم ایران و خواستار شنیده شدن صدای آنهاست."

در پایان محسن مخملباف گفت: "این در واقع اقدامات بچه های ایرانی خارج از کشور به عنوان سفرای مردمی است که امروز در خیابان کشته می شوند. مردمی که دولت قانونی ندارند و باید نقش دولت و ملت را توامان بازی کنند. این انتخابات تنها نیست این یک رفرم مدنی، یک جنبش اجتماعی است برای اینکه ما حق تعیین سرنوشت خودمان را از طریق آرای مان به دست بگیریم."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024