جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.06.2009, 20:13


نه تنها از میدان انقلاب تا میدان آزادی صفوف فشرده مردم را در تمام باندهای عرض خیابان می‌دیدی٬ بلکه از قبل از میدان انقلاب٬ از چهارراه ولیعصر٬ و حتی از میدان امام حسین٬ و باز هم جلوتر از آن٬ و در تمام خیابان‌های اصلی و فرعی در مدخل ورود به خیابان آزادی٬ موج جمعیت در حال حرکت بود.

از آن زیباتر نظم و هوشیاری مردم بود که در سکوت٬ و تنها با بلند کردن انگشت پیروزی٬ خواست صلح آمیز و اصلاح طلبانه خود را فریاد می زدند. البته در مقاطعی٬ به ویژه هنگام دیدن میرحسین٬ محمدرضا خاتمی٬ و کروبی در نقاط مختلف راهپیمایی٬ شعارها و دست زدن اوج می گرفت. تنها یک هلیکوپتر این عظمت را در یک رفت و برگشت به تصویر کشید. اما در عصر ارتباطات٬ نمی‌توان این حرکت بزرگ و با شکوه را انکار کرد.

این همه درحالی است که برخی سایت‌های مشکوک نظیر تابناک٬ یا برخی از افراد ناآگاه٬ تردیدهایی در مردم ایجاد کرده بودند تا آنان را از رفتن باز دارند. از طریق این داده‌ها گفته می شد میرحسین یا خانم رهنورد گفته‌اند راهپیمایی نکنید!

از سوی دیگر وزرای دولت کودتا در یکی از عجیب‌ترین اقدامات٬ در روز قبل از راهپیمایی بزرگ٬ جلسه‌ای با مدیران و کارکنان ارشد تشکیل داده بودند و از آنها خواسته بودند با کارکنان جلسه بگذارند و به آنان بگویند هرکس در این راهپیمایی شرکت کند و عکس یا فیلم او را ببینیم یا خبرش را بشنویم٬ او را اخراج خواهیم کرد!

در چند نقطه افرادی به ویژه در مقابل پایگاه‌های بسیج٬ سعی کردند تشنج ایجاد کنند. اما مردم با هوشیاری تن به درگیری ندادند. فقط در پایان راهپیمایی بزرگ٬ زمانی که مردم به تدریج برمی گشتند و از طریق خیابان های اطراف به سمت منازل خود می رفتند٬ بسیج نزدیک پمپ بنزین میدان آزادی موفق شد بهانه‌ای به دست آورد و به سوی مردم شلیک کند. یک نفر به زمین افتاد و چند نفر زخمی شدند. اما حتی این مسئله هم نتوانست مردم را دچار سردرگمی و دستپاچگی کند زیرا در آن صورت در این انبوه جمعیت٬ ممکن بود دهها نفر زیر دست و پا کشته شوند.




مردم به یکدیگر اطلاع می‌دادند که فردا پنج عصر٬ میدان ولیعصر!

یکی از زیباترین صحنه‌های راهپیمایی٬ حضور کروبی در مفابل مسجد دانشگاه صنعتی شریف بود. وقتی موج جمعیت به آن نقطه می رسید٬ صدای الله اکبر و کروبی-موسوی-اتحاد-اتحاد بالا می گرفت.

بعد از پایان راهپیمایی٬ مردم در بازگشت در دسته‌‌های کوچک شعار می دادند و سرود می‌خواندند. اتومبیل ها٬ وانت ها و مینی بوس ها٬ شهروندان را با مهربانی و به رایگان در مسیر خود می بردند و کیلومترها دورتر از مسیر راهپیمایی٬ ماشین ها بوق می زدند و مسافران انگشت خود را به علامت پیروزی بالا می بردند و عابران و ماشین های دیگر نیز به همین ترتیب به آنها واکنش همراهی نشان می دادند. امروز تهران در تسخیر سبزها بود!

آنچه مسلم است این حرکت تا رسیدن به خواست خود مبنی بر کنار رفتن دولت کودتا٬ از حرکت باز نخواهد ایستاد. اگر آقای خامنه‌ای این هوشیاری را نداشته باشد که به موقع و به صورت قطعی عقب نشینی کند٬ موج مردم ایشان را هم کنار خواهد زد.

***

امشب دولت کودتا قصد دارد انتقام راهپیمایی باشکوه سبزها را از مردم محله های تهران بگیرد. نیروهای ضدشورش با ماشین های زره پوش و تجهیزات سرکوب در مراکزی مستقر شده اند تا با بالا رفتن صدای الله اکبر٬ مردم را سرکوب کنند. مراقب باشید.












 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024