جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.06.2009, 23:53


بی‌بی‌سی: مقام های بلندپایه چند کشور عمده غربی برای اولین بار مواضع صریحی در مورد انتخابات ایران و وقایع پس از انتخابات که با تظاهرات خودجوش بسیاری از هواداران میرحسین موسوی و برخورد شدید نیروهای ضدشورش با آنها همراه بود، اتخاذ کرده‌اند.

همزمان گزارش می شود که بسیاری از مردم تهران با رفتن روی بام ها شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده اند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه اعتبار نتایج انتخابات ایران را زیر سوال برد و فرانسه و آلمان نیز سرکوب "بی رحمانه" و "خشن" مخالفان را محکوم کردند.

آقای بایدن در مصاحبه با تلویزیون ان بی سی آمریکا گفت: "سوالات خیلی زیادی درباره چگونگی برگزاری این انتخابات وجود دارد."

او افزود: "مسلما اینطور که آنها درحال سرکوب حق بیان، سرکوب اجتماعات، و شیوه برخورد با مردم هستند، تردیدهای کاملا جدی در مورد (صحت انتخابات) پیش می آورد."

وی از گفتن اینکه آیا آمریکا نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت یا نه خودداری کرد اما گفت که این کشور سیاست خود برای تعامل با ایران بر سر برنامه اتمی را پی خواهد گرفت.

روز یکشنبه در تهران محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، که وزارت کشور او را برنده رای گیری اعلام کرد، برای جمعیت بزرگی از طرفداران خود سخنرانی کرد اما در همین حال هواداران میرحسین موسوی برای دومین روز متوالی به اعتراضات خود ادامه دادند.

آقای موسوی که می گوید در آرا تقلب شده است، در این روز از هوداران خود خواست به گونه ای مسالمت آمیز، صدای اعتراض خود را به گوش دولت برسانند.

آقای احمدی نژاد در واکنش به انتقادها، انتخابات را سالم و دقیق توصیف کرده و اعتراضات را به خشم طرفداران تیم بازنده پس از بازی فوتبال تشبیه کرده است.

درگیری میان پلیس و مخالفان احمدی نژاد روز یکشنبه در تهران ادامه یافت و چندین بخش شهر توسط مقام ها مسدود شد تا از گسترش ناآرامی ها جلوگیری شود.

خبرگزاری رویتر گزارش داد که پلیس به یک گروه دو هزار نفره از دانشجویان که در دانشگاه تهران تظاهرات می کردند یورش برده است.

احمد رضا رادان معاون رئیس پلیس تهران به خبرگزاری رسمی ایرنا گفته است که بیش از 170 نفر از جمله "ده نفر از طراحان شورش ها" در تهران دستگیر شده اند.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش می دهد که درست پس از غروب آفتاب، صدای "مرگ بر دیکتاتور" مخالفان آقای احمدی نژاد که بر بام خانه ها تجمع کرده بودند طنین انداز شده است. بنابه این گزارش این اقدام نمادین یادآور طنین "الله اکبر" انقلابیون در مخالفت با رژیم شاه بود.

اعتراض فرانسه، آلمان و هلند

برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه در پاریس گفت "ما خیلی نگرانیم چون این شروع یک دیالوگ" میان جناح های رقیب سیاسی در ایران بود.

وی گفت: "من متاسفم که به جای روی باز، واکنشی نشان داده شده که تا حدودی بی رحمانه است. بی رحمی راه حل نیست و دنبال کردن مستمر فعالیت های نظامی - اشاره به برنامه اتمی ایران - هم راه حل نیست."

آنری گویانو مشاور ارشد نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز حوادث ایران را خبر بدی توصیف کرد و گفت: "این واقعیت که ایران از شعارهای خشن دست بر نمی دارد، شورش ها، بازداشت ها، این که مردم تعقیب می شوند، به زندان می افتند، به آنها ظلم می شود، خبر خوبی برای هیچ کس نیست."

به گزارش خبرگزاری فرانسه اما او افزود: "آقای احمدی نژاد با همه زیاده روی هایش و عصبانیتش اینجاست، و این کمکی به کار کسانی که در جهان می خواهند ایران را مد نظر قرار دهند، به آن احترام بگذارند و با آن گفتگو کنند، نمی کند."

در برلین، وزیر خارجه آلمان سرکوب تظاهرکنندگان توسط پلیس ایران را "غیرقابل قبول" خواند و همچنین سوالاتی درباره مشروعیت رای گیری مطرح کرد.

فرانک والتر اشتاین مایر در بیانیه ای گفت: "اقدامات خشن نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان قابل قبول نیست، همچنین جلوگیری از تظاهرات صلح آمیز قابل پذیرش نیست."

وی افزود: "گزارش ها از نقض مقررات (رای گیری) مایه نگرانی است. من از مقام های تهران انتظار دارم این اتهامات را به دقت زیاد بررسی کنند و توضیحات جامعی ارائه دهند."

وزیر خارجه هلند نیز روز یکشنبه گفت: "مسلم به نظر می رسد که تدابیری برای نفوذ در صندوق ها مانند محدود کردن دسترسی به اینترنت و انسداد سیستم پیامک تلفنی اتخاذ شده است."

وی افزود: "گزارش های تقلب در جریان رای گیری و شمارش آرا مشروعیت انتخابات را تضعیف می کند."

همزمان گزارش می شود که رهبران افغانستان و عراق به آقای احمدی نژاد تبریک گفته اند.

برخورد با رسانه های خارجی

سه شبکه تلویزیونی جهانی گزارش می دهند که در پخش ناآرامی های پس از رای گیری از سوی دولت ایران به مانع برخورده اند.

بی بی سی گفت که پخش برنامه های تلویزیون فارسی در ایران با پارازیتی که دولت ایران می فرستد مختل شده است.

کانال "هلند 2" نیز که تلویزیون دولتی هلند است گفت که دو خبرنگار آن دستگیر شده و دستور خروج از ایران را گرفته اند. این شبکه گفت که خبرنگارانش هنگام فیلمبرداری برابر ستاد آقای موسوی دستگیر شدند و پلیس فیلم ها و مجوز کاری آنها را ضبط کرد.

و شبکه "العربیه" نیز یکشنبه گفت که مقام های جمهوری اسلامی ایران دفاتر آن را در تهران برای یک هفته بسته اند.

همزمان در حداقل سه کشور اروپایی تظاهراتی مقابل سفارت ایران برگزار شده است.

روز یکشنبه گروهی از ایرانیان در مقابل سفارت ایران در بریتانیا علیه نتایج انتخابات روز جمعه تظاهرات کردند.

یک سخنگوی پلیس لندن به خبرگزاری فرانسه گفت که شمار تظاهرکنندگان حدود 200 نفر بوده است و افزود که این تجمع مسالمت آمیز بوده است و کسی در آن دستگیر نشده است.

آنها نیز همان شعاری را می دادند که این روزها ورد زبان بسیاری از هواداران میرحسین موسوی است: "رای من کجاست؟"

گروهی نیز در برابر سفارت ایران در لاهه دست به اعتراض زدند که پلیس شمار آنها را نیز حدود 200 تن تخمین زد.

تظاهرات مشابهی نیز در برابر سفارت ایران در شهر برلین آلمان برگزار شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024