جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.06.2009, 12:14


دویچه وله: راینر هرمان، گزارشگر روزنامه فرانکفورتر آلگماینه در گزارشی با عنوان «اعتراض علیه احمدی‌نژاد − حقه و دروغ» نوشته است که خشونت پلیس ممکن است در ذهن معترضان تردیدی باقی نگذارد که در انتخابات واقعاً تقلب صورت گرفته است.

اغلب روزنامه‌ها و رسانه‌های اروپایی تاکنون گزارش‌های مفصلی درباره نا‌آرامی‌ها و زدوخوردهای خیابانی در تهران و برخی از شهرهای دیگر ایران منتشر کرده‌اند.

راینر هرمان، گزارشگر روزنامه فرانکفورتر آلگماینه در تهران، مقاله‌ای طولانی از حوادث روزشنبه (۲۳ خرداد) در پایتخت نگاشته است. او شرح داده که در پی اعلام نتایج انتخابات، هزاران معترض در خیابان‌های تهران دست به تظاهرات زدند و با پلیس به زدوخورد پرداختند.

درخیابانهای منتهی به وزارت کشور، در نزدیکی میدان فاطمی، تظاهرکنندگان لاستیک‌های ماشین و زباله‌دان‌ها را به آتش کشیدند. نیروهای انتظامی نیز با خشونت زیاد، با باتوم به ضرب وشتم مردم پرداختند. تظاهرکنندگان نیز با پرتاب سنگ به سوی ماموران پلیس دست به مقابله زدند.

به گفته گزارشگر فرانکفورتر آلگماینه، نیروهای پلیس همچنین به خودروهایی حمله می‌کردند، که به حمایت از تظاهرکنندگان بوق می‌زدند. هنوز از تعداد مجروحان خبر دقیقی در دست نیست.

بیش از صدها نفر در تهران، از جمله تعدادی ازروزنامه‌نگاران خارجی، بازداشت شده‌اند. ماموران انتظامی با اعمال خشونت بی‌حد درصدد خفه کردن اعتراضات در نطفه هستند.

نیروهای ضدشورش پیشاپیش خود را برای این درگیری‌ها آماده کرده بودند. نیروهای سپاه پاسداران نیز به حالت آماده‌باش در محل‌ها حضور داشتند. تظاهرکنندگان دولت، بویژه وزارت کشور را متهم به تقلب در انتخابات می‌کنند.

ستون‌های دود بر فراز تهران

میرحسین موسوی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که «شعبده‌بازی انتخاباتی» را نخواهد پذیرفت. به گزارش فرانکفورتر آلگماینه، حامیان موسوی‌با این احساس، که رای آنان نادیده گرفته شده، دسته دسته به خیابان ولی عصر وارد می‌شدند. این همان خیابانی است، که چند روز پیش حامیان موسوی زنجیری انسانی را در امتداد آن برپا کرده بودند.

اغلب طرفداران موسوی بدون شال و دست‌بندهای سبز، اما این بار با خشم فراوان در خیابان‌ها حضور داشتند. مبارزه انتخاباتی سرانجام در ایران به خشونت گرایید.

راینر هرمان می‌نویسد که در امتداد خیابان بهشتی، در مسیر وزارت کشور و در خیابان‌های جنوبی ستون‌های دود به چشم می‌خورد. ترافیک سنگینی در خیابان‌های اطراف حاکم بود.

ماموران موتورسیکلت سوار، در هیئتی ترسناک و با تجهیزات کامل در خیابان‌ها موضع گرفته بودند. نیروهای پلیس با این تجهیزات کامل، خود را برای جنگ آماده کرده بودند. باتوم‌های قرمز، پس از دقایقی، علیه مردم به کار گرفته شدند.

اعمال خشونت زیاد پلیس

گزارشگر این روزنامه می‌نویسد، ماموران پلیس‌، در زیر اونیفرم‌های خود، جلیقه‌های ضخیم لاستیکی بر تن داشتند. خودروهای قفسی نیز آماده برای حمل دستگیرشدگان بودند.

نیروهای انتظامی در سرکوب تظاهرکنندگان بی هیچ ملاحظه‌ای عمل کرده و حتا به عابران معمولی و خودروها نیز حمله می‌کردند. خیابان‌های منتهی به وزارت کشور بسته شده بودند. خون از سر یکی از تظاهرکنندگان جاری بود، جوانی دیگر از ناحیه دست مجروح شده بود. با تاریک شدن هوا، بتدریج از شدت تظاهرات کاهسته شد. معترضی می‌گفت:« ما این مرد (احمدی‌نژاد) را نمی‌خواهیم. به من نشان دهید، آن ۲۴ میلیون نفری را که او را انتخاب کرده‌اند.»

گزارشگر فرانکفورتر آلگماینه در پایان مشاهدات خود می نویسد، هنوز به درستی نمی‌توان گفت، که ناآرامی های روز نخست، آغازی برای تشدید اعتراضات در آینده خواهد بود. خبر اعتراضات و درگیرهای خیابانی از شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد نیز به گوش می‌رسند.

به نوشته‌ی راینر هرمان، اعتراضات روز شنبه ۲۳ خرداد، بدون برنامه‌ریزی و خودجوش بودند. او این برداشت را دارد که خشونت وحشیانه پلیس ممکن است در ذهن معترضان تردیدی باقی نگذارد که در انتخابات واقعاً تقلب صورت گرفته است.

http://shooresh1917.blogspot.com/2009/06/blog-post_13.html



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024