پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.06.2009, 3:52


دویچه وله: علی‌اکبر محتشمی‌پور، رئیس کمیته‌ی صیانت از آرای میرحسین موسوی از شورای نگهبان خواست، انتخابات روز جمعه را باطل اعلام کند. مجمع روحانیون مبارز نیز خواستار ابطال این انتخابات و تجدید آن در فضایی عادلانه‌تر و منطقی‌تر شد.

علی‌اکبر محتشمی‌پور روز شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن)، ساعاتی پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.

رئیس کمیته‌ی صیانت از آرای میرحسین موسوی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت، به دلیل تخلفات گسترده ناظران و مجریان در مراحل مختلف رای‌گیری و شمارش، انتخابات باطل است. محتشمی‌پور گفت: «از شورای نگهبان می‌خواهیم که این انتخابات غیر قانونی را باطل اعلام کند و مقدمات برگزاری یک انتخابات در شأن ایران را که شاخص‌های مردم‌سالاری در آن رعایت شده باشد را فراهم کند.»

به گزارش رسانه‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان، محتشمی‌پور برگزارکنندگان انتخابات را متهم به انجام "انواع تخلف‌ها" کرد و گفت: «به هیچ عنوان این انتخابات را قبول نداریم واز شورای نگهبان خواستار ابطال آن هستیم».

محتشمی‌پور افزود: «برگزارکنندگان انتخابات تخلف‌های مختلفی را انجام دادند که با قطع سیستم اس.ام.اس کشور از غروب ۲۱ خرداد ماه شروع شد.» به گفته‌ی محتشمی‌پور، قطع سیستم اس.ام.اس کشور در روز رای‌گیری پدیده‌ی نوظهوری است، چرا که در تمام دنیا در روز برگزاری انتخابات سیستم اطلاع‌رسانی را تقویت می‌کنند نه اینکه محدودیت های مضاعفی ایجاد کنند».

محتشمی پور اظهار داشت: «تخلف دیگر برگزارکنندگان انتخابات این بود که علی‌رغم تاکید قانون بر بازبینی و پلمب صندوق در حضور ناظران کاندیداها پیش از رای‌گیری، تمام ناظران ما را دراین مرحله از حوزه‌ها اخراج کردند».

رئیس کمیته‌ی صیانت از آرای میرحسین موسوی گفت: «در ۵۰ درصد حوزه‌های انتخابیه برای ناظران ما یا کارت صادر نشد یا کارت‌های اشتباهی فاقد اعتبار را تحویل کمیته صیانت از آرا دادند».

ابطال انتخابات، راه‌کار منطقی

روز شنبه هم‌چنین "مجمع روحانيون مبارز" که یکی از تشکل‌های با نفوذ روحانیون و حامی اصلاح‌طلبان است، در بیانیه‌ای خواستار ابطال انتخابات روز جمعه شد.

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ی خود گفته است که حضور شاداب ملت و بخصوص جوانان عزیز در انتخابات روز جمعه که با رفتار مدنی، سرزندگی و متانت همراه بود، خاطرات «دوران پرشکوه انقلاب» را تجدید کرد. این تشکل درعین‌حال از رای‌دهندگان پوزش خواسته که نتوانسته است از آراء آنها صیانت به عمل آورد.

مجمع روحانیون مبارز در ادامه‌ی بیانیه خود آورده است: «آنچه موجب تاسف و نگرانی بیشتر است اعمال نوعی مهندسی آراء گسترده در این دوره است». به اعتقاد نویسندگان بیانیه، «دلایل و شواهد کافی وجود دارد که نتیجه اعلام شده مورد قبول واقع نشود».

براساس نتایج انتخابات روز جمعه، که ساعاتی پس از پایان رای‌گیری اعلام شد، محمود احمدی‌نژاد با کسب ۶۸ درصد آرای ماخوذه، برنده‌ی انتخابات معرفی گردید، در حالی که نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های منابع مستقل در طول مبارزات انتخاباتی، حاکی از پیشتاز بودن میرحسین موسوی بود.

به اعتقاد مجمع روحانیون مبارز، راه‌کار مناسب برای «بازگرداندن اعتماد عمومی و نگاهبانی از موج آشتی ملی با صندوق‌های رای، ابطال این انتخابات و تجدید آن در فضایی عادلانه‌تر و منطقی‌تر» است.

این تشکل روحانی در پایان بیانیه خود هواداران میرحسین موسوی را به حفظ هوشیاری و پرهیز از هر عملی که به تشنج بیانجامد دعوت کرده و گفته است «مهندس موسوی عزیز را تنها نخواهیم گذاشت».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024