پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 13.06.2009, 11:35


* ستاد موسوی اعلام کرد که وزارت کشور به آنها اعلام کرده بود که موسوی پیروز انتخابات است

* موسوی در بیانیه خود اعلام کرد که در مقابل تقلب در انتخابات ایستادگی می کند

* معلوم نیست که کنفرانس مطبوعاتی ای که برای ساعت ۲ بعد ازظهر برنامه ریزی شده بود، اجازه برگزاری داشته باشد.


۲۳ خرداد ۱۳۸۸- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در باره گسترش بحران در تهران و احتمال سرکوب خشونت آمیز علیه میر حسین موسوی و هوادارانش ابرازنگرانی های جدی کرد.

بر اساس اطلاعات رسیده از شاهدین عینی ای که در مقابل ستاد های موسوی بودند، اوایل صبح امروز تعدادی از هواداران موسوی توسط نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفته و بطور جدی مجروح شدند. مجروحین را برای مداوا به بیمارستان سجاد منتقل کردند.

در همین حال، محسن مخملباف؛ کارگران مشهور ایرانی که در پاریس بسر می رد، به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که ایشان بعنوان سخنگوی ستاد موسوی در خارج از کشور فعالیت می کند. مخملباف گفت: "پس از اینکه روز گذشته نیروهای امنیتی به ستاد های اطلاع رسانی موسوی در قیطریه حمله کردند و این دفاتر را بستند من سخنگوی خارج از کشور این ستاد شدم." مخملباف گفت که وی مسئول رساندن این خبر است که شب گذشته مقامات وزارت کشور به موسوی و همکاران ایشان گفته بودند که موسوی پیروز انتخابات است اما آنها نباید این پیروزی را اعلان عمومی کنند. به همین خاطر ستاد موسوی شروع کرد تاخودش را برای جشن پیروزی در روز یکشنبه آماده کند.

اینها همه قبل از این بود که آمار پیروزی احمدی نژاد از سوی وزارت کشور ادعا بشود. پس از آن نیروهای مسلح بشدت در خیابان های تهران حضور پیدا کردند و رسانه های رسمی ارقامی را اعلام کردند که نشان می داد که احمدی نژاد با فاصله زیاد آرا، پیروز انتخابات است. وزارت کشور گفته بود که نتیجه نهایی را چند ساعت قبل اعلام خواهد کرد اما هنوز تا لحظه نوشتن این خبر، نتیجه انتخابات اعلان قطعی نشده است.

حدود ساعت یک بعد ازظهر به وقت تهران، موسوی بیانیه ای خطاب به مردم منتشر کرد. موسوی در این بیانیه گفت :"ملت شریف ایران، نتایجی که برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، بهت آور است. مردمی که در صف های طولانی اخذ شاهد ترکیب آرا بودند و خود می دانند که به چه کسی رای داده اند با حیرت تمام به شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات صدا و سیما نگاه می کنند."

موسوی دراین بیانیه تاکید کرده است :"اینجانب ضمن اعتراض شدید به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد. نتیجه آنچه که از عملکرد متصدیان بی امانت دیده ایم و می بینیم جز تزلبزل ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت دروغ و استبداد نیست. اینجانب طبق وظیفه شرعی و ملی خویش به افشای رازهای پشت سر این روند پر مخاطره خواهم پرداخت و آثار نابود کننده آنرا بر سرنوشت کشور توضیح خواهم داد و ترس آن دارم که ادامه وضع موجود همه نیروهای موثر در نظام را به توجیه گرانی دروغگو در مقابل مردم تبدیل کند و دنیا و اخرت آنان را در معرض لطمه های جبران ناپذیر قرار دهد...به مسئولان توصیه می کنم بیش از آن که دیر شود این روند را فورا متوقف کنند و همگی به خط قانون و امانتداری از آرای ملت باز گردند و بدانند که خروج از عدالت مشروعیت زداست."

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:" اگر ادعای موسوی معتبر باشد که وزارت کشور به ایشان اول اعلام کرده بود که وی پیروز انتخاب بوده و سپس همه چیز عوض می شود و رسما احمدی نژاد پیروز انتخابات اعلام شد، این انتخابات در طی چند ساعت و با کمک نیروهای مسلح توسط دولت دزدیده شد."

طبق آخرین گزارش ها، مردمی در نقاط مختلف تهران برای اعتراض به نتیاج انتخابات جمع شدند. در ساعت ۲ بعدازظهر به وقت تهران، انتظار می رود که موسوی در کنفرانس مطبوعاتی که قرار بود در روزنامه اطلاعات برگزار شود، شرکت کند، اما هنوز این موضوع تائید نشده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نگران این است که نیروهای انتظامی و امنیتی ممکن است که با هواداران موسوی بطور خشونت باری مقابله کنند و مانع بشوند که موسوی اعتراض خود را علیه آمار رسمی انتخابات در سطح عمومی اعلام کند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به اطلاع رسانی مستمر در باره وقایع انتخابات در تهران ادامه خواهد داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024