جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.06.2009, 16:27



هشدارهایی برای پیشگیری:
شیوه‌های تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری


آینده: برای نخستین بار در تاریخ انقلاب، حضور یک جریان سیاسی در جایگاه مجری و ناظر بر انتخابات، نگرانی‌های زیادی را در رابطه با حفظ سلامت انتخابات مطرح کرده است و در این میان اگرچه تأکیدات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز مسئولان اجرایی از دست‌کاری در نتایج انتخابات و حفظ آرای مردم بخشی از نگرانی‌ها را کاهش داده است،‌ اما تجربه عملکرد برخی نیروهای خودسر، موجب شده است تا بخشی از نگرانی‌ها به قوت خود باقی بماند.

در این راستا، «آینده» جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی و یادآوری به مسوولان برگزاری انتخابات، ناظران و بازرسان و نمایندگان نامزدها و کاهش زمینه‌های تقلب در آرا، شیوه‌های ممکن برای دستکاری در نتایج انتخابات بیان می‌شود:

۱- تقلب پیش از زمان رأی‌گیری
تجربه چندین انتخابات گذشته نشان می‌دهد در صورت تمایل شدید مجریان انتخاباتی به یکی از کاندیداها و عدم حساسیت ناظرین، چند ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری، فرصت مناسبی برای تقلب است، به ویژه آن که نمایندگان کاندیداها معمولاً از آغاز رأی‌گیری مجاز به حضور در شعبات رأی هستند.

محمدرضا رحیمی و محمدجواد محمدی‌زاده که هم‌اکنون به ترتیب معاون حقوقی و پارلمانی ریاست‌جمهوری و استاندار خراسان رضوی هستند، در هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دوم خرداد ۱۳۷۶، به ترتیب به عنوان استاندار کردستان و لرستان فعالیت می‌کردند و در آن دوره از انتخابات، به دلیل آن که قبل از آغاز رأی‌گیری بسیاری از صندوق‌ها از رأی به کاندیدای مورد حمایت محمدی زاده مملو شده بود و تعداد شرکت‌کندگان در این انتخابات از تعداد واجدین شرایط رأی دادن در استان تحت مدیریت رحیمی بیشتر شد! و به ابطال بخشی از آرا انجامید.

۲- تقلب در زمان رأی‌گیری
در حین ۱۲ تا ۱۵ ساعت مجاز برای رأی‌گیری، شیوه‌هایی نظیر استفاده از شناسنامه‌های جعلی، شناسنامه‌های اموات، القای کاندیدای خاص به افراد بی‌سواد، حضور هواداران کاندیداها در شعب برای تلقین یک کاندیدا به افراد آشنا، از روش‌های متداول تقلب می‌باشد که این شیوه خوشبختانه با حضور نمایندگان کاندیداها قابل شناسایی و جلوگیری است.

اما روش‌های پیچیده‌تری نیز وجود دارد، نظیر پرکردن تعرفه‌ها در خارج از محل رأی‌گیری و اضافه کردن آن به آرا در زمان باز کردن صندوق‌ها و شمارش رأی با استفاده کردن از فضای محدود پادگان‌ها و محیط‌های نظامی که بعضاً امکان ورود نمایندگان نامزده‌ها را نداده برای گرفتن رأی یکپارچه از سربازان وظیفه یا پرسنل نظامی و همچنین سوءاستفاده از صندوق‌های سیار که زمان زیادی در خودروها یا محل‌های اخذ رأی را بدون حضور نمایندگان کاندیداها سپری می‌کند.

۳- تقلب بعد از رأی‌گیری
شیوه‌های تقلب پس از رأی‌گیری نیز به دو دسته تقسیم می‌شود، نخست هنگام شمارش آرا که در این زمان نیز حضور نمایندگان کاندیداها می‌تواند مانع دستکاری شود، اما زمان تجمیع آرای صندوق‌ها در رایانه‌های مستقر در ستاد انتخابات کشور، به دلیل آن که هیچ یک از نمایندگان کاندیداها نظارت و کنترلی بر نرم‌افزارهای به کارگیری شده در تجمیع ندارند، در صورت دست‌کاری در نرم‌افزار به شکلی که در زمان تجمیع از آرای یک یا چند کاندیدا، درصدی کاسته و معادل آن به آرای کاندیدای دیگر افزوده شود، امکان ردیابی و کشف تقلب با توجه به وجود حدود ۵۰ هزار صندوق اخذ رأی در ۳۰ استان، به سرعت ممکن نیست و عملاً پس از اعلام نتایج انتخابات و تأیید آن توسط شورای نگهبان، اعتراض مؤثر نخواهد بود.

برای جلوگیری از این بخش از تقلب نیز، ایجاد یک سایت شبیه‌سازی شده برای تجمیع آرای کاندیداها با توافق توسط چهار کاندیدا و اعمال بلافاصله آرای شمارش‌شده صندوق‌ها در این سایت، می‌تواند تا حدودی جلوی این بخش از دست‌کاری را بگیرد.

در همین حال، اخبار رسیده از برخی شهرها و مراکز، از تغییر غیرمنتظره بازرسان انتخابات حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، در روزهای اخیر شماری از بازرسان انتخابات که تجربه زیادی در برگزاری انتخابات داشته‌اند، پس از ارائه حکم بازرسی، کنار گذاشته شده‌اند.

بنابر این گزارش، طبق روال گذشته انتخابات‌ها، امسال هم وزارت کشور شماری از پرسنل خود و پرسنل دیگر ادارات و نیز فرهنگیان برای بازرسی بر روند انتخابات فراخوانده‌ بود.

هر یک از دستگاه‌ها هم همانند گذشته تعدادی از افراد را به این منظور معرفی کرده و تعدادی از این افراد هم به عنوان بازرس انتخاب شده و علاوه بر برگزاری دو جلسه آموزشی برای آن‌ها، حکم بازرسی بر مناطق انتخابات هم صادر شده و عده‌ای از آن‌ها برای بازرسی مناطق یا صندوق‌ها منصوب شده بودند. با این حال از سه شنبه گذشته تعداد زیادی از این افراد، کنار گذاشته شده‌اند و مشخص نیست چه افرادی به جای آنها برای بازرسی بر انتخابات گمارده شده‌اند.

همچنین دو تغییر دیگر نیز نسبت به گذشته به چشم می‌خورد و آن، تعیین شعبه اخذ رأی هر نماینده کاندیدا از سوی وزارت کشور و نه خود کاندیداست که برخلاف رویه قبلی که کاندیداها براساس سوابق و آشنایی بازرس مربوطه با مشخصات حوزه رأی‌گیری تعیین می‌شد، این بار وزارت کشور تصمیم گرفته است که خود حوزه رأی‌گیری هر بازرس را تعیین کند که امکان شناسایی افراد غیربومی که برای رأی دادن به پای صندوق آورده می‌شوند وجود نداشته باشد.

از سوی دیگر، در اقدام عجیب دیگری به نمایندگان کاندیداها گفته شده است برخلاف سال‌های گذشته که کارت شناسایی که مجوز ورود به شعبه می‌باشد را در روز قبل از انتخابات دریافت می‌کردند، در روز انتخابات به شعبه رأی‌گیری مراجعه کنند که این اقدام موجب می‌شود از یک سو بازرسان کاندیداها امکان حضور در شعبه قبل از رأی‌گیری و جلوگیری از تقلب‌های اجتماعی را نداشته باشند و از سوی دیگر در صورت عدم ارسال کارت نماینده کاندیدا فرصتی برای پیگیری و حضور فرد در شعبه وجود نداشته باشد و حداقل چند ساعت از رأی‌گیری بدون وجود ناظران برگزار شود.

لازم به ذکر است اقدام عجیب روز گذشته برخی سایت های حامی احمدی نژاد در انتشار نظرسنجی هایی که از حدود ۹۰% مشارکت خبر می دهند، زمینه ساز اعلام بیش از ۴۱ میلیون رأی ارزیابی می شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024