پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.06.2009, 13:11


گزارش کامل سخنان موسوی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم صداوسیما

قلم - میرحسین موسوی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نسبت به توقیف روزنامه یاس نو اعتراض و توقیف مطبوعات را محکوم کرد و به بیان دیدگاه‌هایش در آخرین برنامه تلویزیونی‌اش پرداخت.

به گزارش خبرنگار قلم‌نیوز، مهندس میرحسین موسوی سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری که به طور زنده از شبکه دو سیما پخش می‌شد با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: خوب است تا از این روزها بیشترین استفاده را برای گسترش آگاهی، معنویت و نورانیت در جامعه‌مان ببریم.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در آغاز سخن از مردم، جوانان، دانش‌آموزان، زنان و همه قشرهای دیگر که این روزها صحنه‌های بسیاری از آگاهی، نشاط و شعور ایجاد کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: این حضور نشان‌دهنده آن است که هنوز احساس نسبت به وحدت ملی در میان مردم، زنده است و من آرزوی بهروزی و خوشبختی برای ملت بزرگمان دارم. آنچه این روزها در خیابان‌ها می‌بینیم صحنه‌های اول انقلاب را به خوبی به یاد می‌آورد. صحنه ۱۸ کیلومتر موج سبز که مردم را به یکدیگر پیوند می‌دهد، همراه با شعارهای معنویت و خواست بهروزی برای ملت بدون اینکه از دماغ کسی خون بیاید. یادم است در راه‌پیمایی های میلیونی مردم در اوایل انقلاب وقتی از جلوی یک ساختمان شیشه‌ای که متعلق به افرادی بود که مردم خیلی دل خوشی از آنها نداشتند رد می‌شدند، مردم می‌گفتند ما بت شکنیم و شیشه شکن نیستیم.

وی ادامه داد: صحنه‌هایی که شب گذشته در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر شاهد بودیم، یادآور آن روزها بود و نشان می‌دهد وقتی در جامعه هدفی مطرح می‌شود که با سعادت و هدف مردم سازگار است و فضایی گشوده می‌شود و مردم می‌توانند آزادانه در کنار هم باشند، می‌توان جامعه‌ای با معنویت و نورانیت را داشت که در آن شمال و جنوب شهری، فقیر و غنی مرزش برداشته می‌شود و در چارچوب ارزش‌های متعالی این مسایل گم می‌شود.

موسوی گفت: این فضا فقط در خیابان ولیعصر نبود و در تمام تهران بود و من حیفم می‌آید که نگویم که روز گذشته وقتی در استادیوم یافت آباد بودم وقتی یکی از آذری‌زبان‌ها جلوی بلندگو آمد و گفت «یاشاسین آذربایجان»، یکی از دوستان همشهری ما گفت بگو «یاشاسین ایران». این نشان می‌دهد در میان ملت ما ترک، لر، کرد، عرب، بلوچ، ترکمن و همه با هویت ایرانی حضور دارند و یک وحدت ملی بزرگ را به نمایش می‌گذارند و از این مساله می‌توان استفاده کرد. وقتی فضای جامعه باز است و حرف‌ها گفته می‌شود و نقدها صورت می‌گیرد و نگاه امنیتی از جامعه برداشته می‌شود، مردم گرداگرد این نورانیت و معنویت جمع می‌شوند و با کمترین بد اخلاقی و بیشترین تظاهر زیبایی‌ها، در کنار هم نمایش وحدت را نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: امشب در راستای بحث‌هایی که در مورد برنامه‌هایم طرح می‌کنم می‌خواهم بگویم که سرمایه آتی کشور ما نه نفت و نه پول و نه برنامه‌هایی که گفته می‌شود است بلکه سرمایه اصلی، وحدت و روحیه پر از شور و نشاط و امید مردم است؛ اگر این روحیه باشد همه عوامل به کمک می‌آیند و اگر آن را نداشته باشیم همه ثروت‌های جهان را داشته باشیم، نمی‌توانیم قدمی پیش بگذاریم. بنده امیدی که برای فردا دارم نه به برنامه خود که به همین شور و نشاط مردم است و اعتمادی که آنها به دولتی که روی کار خواهد آمد دارند.

موسوی با بیان اینکه ما در سایه اعتماد است که می‌توانیم بر مشکلات خود غلبه پیدا کنیم گفت: با این سرمایه اصلی می‌توانیم برنامه‌های اساسی که به صورت پایدار، کشور را به پیشرفت برساند، داشته باشیم. ما در اول انقلاب هم این تجربه را داشته‌ایم؛ در آن زمان امکانات خیلی زیاد نبود؛ تنگناهای زیادی داشتیم اما چون این روحیه وجود داشت، عملا کمک می‌کرد تا در دفاع مقدس موفق باشیم و نیز برنامه‌هایمان را به پیش ببریم و الان که شرایط بهتری داریم و امروز جنگی علیه ما وجود ندارد و درآمدهایمان زیاد است، به رغم تمام مشکلاتی که درچند سال گذشته ایجاد شده است، یقین دارم با تکیه بر این سرمایه ان‌شاءالله می‌توانیم برنامه‌های خود را به پیش ببریم و این سرمایه‌ای است، برگرفته از میراث سنگین دینی و ملی‌مان.

وی با بیان اینکه مردم ما، مردم متمدن هستند و اگر تفرقه بین آنها ایجاد نشود و مردم را شقه شقه نکنیم و دست دراز نکینم و یک عده را خودی و غیر خودی نکنیم این مردم دور هم خواهند بود و پشتبان نظام و دولت خواهند بود افزود: در سایه این اعتماد و وحدت است که می‌توانیم این کشور را به پیش ببریم.

موسوی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه او خود را اصلاح‌طلب اصولگرا معرفی کرده است، اظهار کرد: معتقدم بدون اینکه در وجود و ذات اصولگرایی و اصلاح‌طلبی خطی بکشیم، عملا باید دو ویژگی را اینها داشته باشند؛ هم پایبندی به مقدسات و ارزش‌هایمان که هویت دینی و ملی ما را می‌سازد و هم اینکه مردم ما می‌خواهند متعلق به یک دنیای جدید باشند و تحولات جدید را بشناسند و از تجارت جهانی بهره ببرند. این نگاه به سیاستمداران و کسانی که در امور اجرا هستند، نشان می‌دهد که آنها هم باید سعی کنند این ویژگی جامعه‌مان را در قبال ملت رعایت کنند.

موسوی ادامه داد: اما در برخورد با مسایل دولتی و کارهای اجرایی و سیاست‌ها معتقدم از اول انقلاب این دو نگاه وجود داشته است که روبه‌روی هم بودند؛ یکی متکی بر هیجان‌زدگی، افراط گری، خرافه‌گرایی، بی‌اعتمادی به مردم، توهم و خیال پردازی که عوارضی را هم برای کشور دارد و نتیجه‌اش تحقیر دیگران و هتاکی، پرونده‌سازی و ایجاد تفرقه و شقه شقه کردن مردم است و اینکه یکی برای خود کردن و یکی را از خود دور کردن در صورتی که نظام ما احتیاج دارد نگاه بازی داشته باشیم و بازوان بلندی داشته باشد تا همه اقشار، زبان‌ها و سلایق را در برگیرد؛ این نگاه به خرد جمعی و دستاوردهای نوین بشری احترام می‌گذارد و همچنین برنامه‌ریزی را محترم می‌شمارد و از آن نمی‌ترسد؛ این نگاه به منافع کوتاه مدت نمی‌پردازد بلکه اگر منابعی در دسترس‌اش است که در اختیار همه دولت‌هاست، در خدمت اهداف بلند مدت و راهبردی به کار می‌بندد؛ اگر فردی به اصول، اسلامیت نظام، قانون اساسی و رکن‌های مهم انقلاب اسلامی پایبندی داشته باشد، متوجه می‌شود کشور متشکل از رکن‌های گوناگون است که در تعامل با هم یک نظام را می‌سازد و هر کدام در جایگاه خود مهم هستند که موقعیت مقام معظم رهبری، قانون اساسی، مجلس و قوه قضاییه و امثال اینها را شامل می‌شود.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: ‌حتی در سطح جامعه ما قشرهای ذی‌نفوذی داریم از جمله علما، دانشمندان، معلمان، هنرمندان و قشرهای مختلف که هر کدام سهمی در جامعه دارند. باید متوجه باشیم که ما در دنیای جدیدی زندگی می‌کنیم که به طور دائم در حال تحول است؛ تکنولوژی ارتباطات، توسعه فضای مجازی، وسعت فضای اندیشه‌ای در جهان که حتی بچه‌های ما به آن دسترسی پیدا کرده‌اند و فضاهایی که از طریق بازی‌ها کامپیوتری به بچه‌ها منتقل می‌شود، همه این‌ها را می‌توان بر اساس یک خرد جمعی نگاه کرد، به شرط آنکه وسعت تنگ سینه (تنگ نظری) نداشته باشیم و بتوانیم یک درون فهمی نسبت به مسایل ملت‌های دیگر نیز داشته باشیم. خواهیم دید که می‌توان سنت‌ها و اصول را به جنبه‌های مترقیانه جمع کرد و در این حالت است که می‌توانیم راه حل‌های جدیدی برای نظام خودمان طراحی کنیم. در غیر این صورت اگر به یکی از اینها توجه کنیم و در یکی دیگر مکث کنیم، دچار یک رهاشدگی در میان آشفتگی که در جهان امروز است، خواهیم شد و متصلب ومتحجر خواهیم بود که قدرت برخورد با مسایل جدید جهان را نخواهیم داشت و نخواهیم توانست خود را با تحولات جدید جهان سازگار کنیم.

موسوی گفت: بله بنده یک اصلاح‌طلبی هستم که معتقد به نگاهی نو به جهانم که باید از دگرگونی‌ها و تحولات جهانی استفاده کرد و از تجربیات وسیع جهانی به لحاظ اقتصادی و فرهنگی و نیز در زمینه آزادی‌ها و استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها از این تجربیات بهره برد. من این مسایل را با یکدیگر قابل جمع می‌دانم تا به میراث تمدنی که خودمان داریم، باز گردیم یا به ارزش‌های دینی و معنوی که خودمان داریم؛ یا به شعارهای خودمان برگردیم که یکی از مهم‌ترین شعارهایی که از اول انقلاب اسلامی داشتیم، دفاع قوی و بدون قید و شرط از مستضعفان جامعه خودمان بوده است و معتقدم این موضوع با پیشرفت کشور می‌تواند سازگاری داشته باشد.

میرحسین موسوی درخصوص اولویت‌های اصلی در برنامه‌های آتی‌اش در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این روزها ایده‌ای که در صحنه خیابان‌ها بیشتر از هر چیز تقویت می‌شود و من به آن معتقدم ایجاد فضای امید و شادی در جامعه است. درک می‌کنیم که لزومی ندارد که جامعه گرفته‌ای داشته باشیم که قشرها از هم دور و غریبه باشند؛ می‌توان فضای عمومی را ترسیم کرد که در آن مردم شاد و پرنشاط کنار هم و مکمل یکدیگر باشند؛ نیاز داریم فضای ذهنی جامعه باز شود و امکان فضای گفت‌وگو نیز ایجاد شود. مونولوگ و تک صدایی در هیچ جامعه‌ای در قرن بیست و یک پاسخ نمی‌دهد؛ جامعه ما به کسرت صداها احتیاج دارد و ما نباید از آن بترسیم.

موسوی گفت: صداوسیما و رسانه‌های مختلف نقش بالایی در این خصوص دارند؛ همیشه گفته‌ام و نیز در مجلس بازنگری قانون اساسی معتقد بودم که باید کانال‌هایی غیر از کانال دولتی داشته باشیم و هنوز هم این اعتقاد را دارم؛ در عین حال که متوجه هستم باید از طریق قانون این مساله را پیگری کنیم اما بازکردن فضاها به ضرر ما نیست؛ در عین حال که منافع خود را مدیریت می‌کنیم، باید اعتقاد داشته باشیم که مردم ما دارای شعور و آگاهی زیادی هستند و فضای باز را به صورت مناسب پیش می‌برند. با این حال متاسفانه چنین فضایی را نداریم و در این خصوص انتقادهایی دارم؛ همچنین امشب شنیدم روزنامه «یاس نو» را دوباره تعطیل کردند، بنده هیچ قرابت و آشنایی با دوستانی که این روزنامه را اداره می‌کنند، ندارم اما این اقدام در آستانه انتخابات در حالی که دو سه روزنامه می‌توانند از کاندیدایی حمایت کنند و بستن روزنامه در شب انتخابات مورد اعتراض من است.

وی گفت: ما هیچ ضرر نمی‌کردیم اگر می‌گذاشتیم در این زمینه فضای بازی داشته باشیم؛ در شهرستان‌ها یک میل شدیدی نسبت به راه‌اندازی نشریات و رسانه‌های محلی وجود دارد اما عملا کمکی به آنها نمی‌شود.

موسوی یکی از مهم‌ترین مسایل کشور ما باز کردن فضای اجتماعی است که البته عرف‌ها هنجارها و خط قرمزهایی در قانون اساسی داریم و کسی نمی‌گوید که بر خلاف قانون این فضا باز شود اما در حد قانون اساسی باید این فضا باز شود.

موسوی با تاکید بر اینکه باید در تعامل با نخبگان کشور باشیم اظهار کرد: باید در تعامل با افکار عمومی و نخبگان به حل مشکلات مردم بپردازیم. ما اول انقلاب یک سرمایه‌ای داشتیم که فکر می‌کنم آن را گم کرده‌ایم. نیروهای انقلابی که به برکت انقلاب فضایی باز شده بود که مشکلات مردم را بیشتر درک می‌کردند. آنها که در سطح مسوولیت قرار می‌گرفتند مشکلات مردم را بهتر درک می‌کردند اعم از مشکلات روستاییان، مستضعفان. کارآفرینان یک درک درون فهمانه از مشکلات مردم داشتند. درک واقعی از مشکلات نه بر اساس شاخص‌هایی که بر روی کاغذ نوشته می‌شود.

وی افزود: ما اگر در گوشه‌ای که نشسته‌ایم درک نکنیم که آن کشاورز گیلانی که ما در برابر برنج انبار شده او، برنج خارجی وارد می‌کنیم چه بر سرش می‌آید، یا نتوانیم آن زندگی مردم جنوب‌شهرهای کشورمان و مشکلات آنها را درک کنیم از جمله اعتیاد و مریضی و عدم دسترسی به امنیت و آرامش کافی، کار و حقوق معوقه و دلمان در این زمینه نسوزد و خود را جای آنها نگذاریم، نخواهیم توانست مشکلات آنها را حل کنیم.

موسوی ادامه داد: اول انقلاب یک عادتی به وجود آمده بود که همه افراد به خود واجب می‌دانستند که به این قشرها رجوع کنند و داخل آنها بروند و مشکلات آنها را از نزدیک لمس کنند. من احساس می‌کنم که دستگاه اجرایی ما اسیر یک مقدار فراز و فرودهایی است که بر روی کاغذ می‌تواند بعضی از آنها را دستکاری کند و از درد مردم غافل شده و این می‌تواند به کشور ما لطمه بزند.

میرحسین با اشاره به اینکه این مشکلات فقط مختص روستاییان و اقشار ضعیف نیست، افزود: دانشجویان ما هم این مشکلات را دارند. در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتم شاهد ناراحتی این دانشجویان بودم. همین نگاه امنیتی که به دانشگاه‌ها وجود دارد، دانشجویان را علیه خود می‌شورانیم. دانشجو را واقعا آتیه‌ای برای نظام می‌دانم و هیچ دلیلی برای ستاره‌دار کردن و اخراج کردن دانشجویان و لطمه زدن وجود ندارد. این باعث رشد کشور ما نمی‌شود . در حالی که ما باید با این دانشجو می‌توانیم تعامل داشته باشیم. یادمان باشد که اول انقلاب این دانشجویان بودند که جبهه‌ها را اداره می‌کردند؛ سردارهای بزرگ دفاع مقدس از همین دانشجویان مترقی برخاستند و به جبهه‌ها شتافتند. هیچ دلیلی ندارد که تصور کنیم این جوانان با جوان‌های اول انقلاب تفاوت دارند. خود این تغییر نگاه بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه پایبندی به قانون یکی از مهم‌ترین مسایلی است که من در این دوره مطرح کرده‌ام بیان کرد: از بی‌قانونی حتما دیکتاتوری، فقر، فساد و وابستگی زاییده می‌شود، هیچ تردیدی نداشته باشید. ما باید دائم به مطالعه تاریخ بپردازیم. من از خود ملت یاد گرفتم و بعد از نخست‌وزیری فرصت کردم چندهزار صفحه‌ای راجع به تاریخ مشروطیت و روی کار آمدن رضاخان مطالعه کردم. در یک فضای قانون‌گریزانه همه چیز برای کشور ما ممکن است. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که ملت باید به آن دقت کند اجرای قانون حتی به صورت صوری حتی اگر ما به قانون اعتقاد نداشته بهتر از بی‌قانونی است.

موسوی در پاسخ به اینکه برنامه‌اش برای مبارزه با فساد چیست؟ بیان کرد: فساد از آن مقولاتی است که گفتن مبارزه با آن ساده است و اجرایش دشوار است. یک نگاه این است که ما چند فاسد گیر بیاوریم و به مجازات برسانیم و تصور کنیم مشکل به این شکل حل خواهد شد؛ برخورد جزایی و قضایی با مفسدان - که باید دقیقا شناسایی شوند- نباید همراه با شفقتی باشد و وقتی قوه قضاییه در این زمینه رای دهد ، این آخرین حلقه از کارهایی است که باید در زمینه مبارزه با فساد انجام دهیم.

وی بیان کرد: کلا سیاست‌های نادرست اقتصادی فساد ایجاد می‌کند و مشکلاتی که دولت در حل مسایل اصلی کشور پیدا می‌کند فساد ایجاد می‌کند. تصور کنید که ما اقتصاد کشور خود را طوری تنظیم کنیم که یک نفر با چند شیفت کار نتواند زندگی‌اش را اداره کند و وقتی مشکلاتش حل نشود هزاران مشکل را در پی خواهد داشت؛ اما مهم‌ترین سهم را می‌تواند دولت در این زمینه داشته باشد؛ یک دولت پاک‌دست سالم می‌تواند کمک کند که فضا یک فضای سالم و پاک باشد.چگونه پاک‌دست؟ به این معنا که تمام آیین‌نامه‌ها و قوانینش در یک فضای شفاف عمومی اجرایی شود و به سمت سادگی میل کند و در معرض دید همگان قرار گیرد.

میرحسین در ادامه با اشاره به اینکه قراردادهای نفتی حتی در اختیار نمایندگان مجلس نیز قرار نمی‌گیرد گفت: وقتی معاملات نفتی که یک کار تخصصی است و باید در وزارتخانه مربوطه انجام شود، یک‌باره در وزارتخانه‌ای که هیچ ربطی به نفت ندارد با حضور وزیری که هیچ تخصصی در این باره ندارد با حضور یک مقام عالی‌رتبه که کارش هیچ ربطی به نفت ندارد پشت درهای بسته انجام می‌شود، ما خیلی خوش‌بین هستیم و می‌گوییم آنجا یک کار سالمی صورت گرفته اما قبول کنیم که این فساد ایجاد می‌کند. ما فساد را نباید خارج از دولت جست‌وجو کنیم.فساد از خود دولت زاییده می‌شود؛ هرچه دولت بیشتر به سمت سلامت رود به همان اندازه فساد کاهش می‌یابد.

به گزارش قلم‌نیوز، مهندس میرحسین موسوی در ادامه برنامه‌ گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با نشان دادن نموداری تصریح کرد که این نمودار رتبه ما را در سال 1384 در میان کشورهای مختلف نشان می‌دهد که از نظر فساد در چه مرحله‌ای هستیم و این نمودار براساس نرم‌ها، اندازه‌ها و استاندارها سنجیده می‌شود. همچنین این نمودار نشان می‌دهد که هر کشور در میان سایر کشورها در چه مرتبه‌ای از فساد قرار دارد، این نشان‌دهنده این است که در همه کشورها فساد وجود دارد.

وی افزود: ما از رتبه 88 به رتبه 141 در میان 166 ، در سال 1378 سقوط کردیم یعنی به انتها نزدیک هستیم بنابراین چگونه می‌توانیم بحث مبارزه با فساد و فقر را داشته باشیم. پیش از آنکه به این مرحله برسیم باید با مجموعه‌ای از سیاست‌ها به سمت کشورهایی برویم که کمترین فساد در آنجا وجود دارد، در آن هنگام است که برخورد با افراد فاسد که شناسایی می‌شوند و به قوه‌ی قضاییه‌ای که در تعامل با دولت یقینا خوب کار کند، صورت می‌گیرد و بهتر می‌توان کار را پیش برد.

نخست‌وزیر دوران پرافتخار دفاع مقدس ادامه داد: ‌در دوران دفاع مقدس در اواخر جنگ این احساس را داشتم که با اتمام جنگ مشکلاتی را در زمینه فساد خواهیم داشت و این موضوع را آنقدر با اهمیت می‌دانستم که معاونتی را برای رصد دائم این مساله در نخست‌وزیری ایجاد کردم. در آنجا تمام بنگاه‌های بزرگ دولتی رصد می‌شدند تا با جمع آوری آمار و اطلاعات بتوانیم در مراحل بعد در رابطه با این مساله گسترده برخورد کنیم اما متاسفانه اکنون در چنین وضعیتی نیستیم به ویژه آنکه در این چهار سال میزان فساد ما افزایش یافته و شعارهایی که برای مبارزه با فساد می‌دهیم برای گریز از این مساله به شمار می‌رود.

موسوی با اشاره به اینکه اکنون فساد در نظام اداری ما گسترده است و نیاز به برنامه‌ریزی‌های عظیم دارد، تاکید کرد: مصمم هستم از طریق شفاف‌سازی اطلاعات، ساده‌سازی قوانین، بهبود فضای کسب و کار، مبارزه با تورم، بهبود وضعیت اقتصادی و صداقت میان ملت و دولت با این مساله مبارزه کنم. البته اگر در این مورد با یک یا ده فاسد برخورد کردیم یقینا در تامل با قوه قضائیه باید برخورد شدیدی با آنها صورت گیرد.

در این هنگام مجری برنامه خطاب به موسوی با اشاره به اینکه او برنامه‌هایش را در هفت محور مطرح کرده است که از آنها مقابله با گرانی و تورم است، سوال کرد: دولت شما به چه طریق و با چه روش‌های عملی و قابل فهم به مبارزه با تورم و گرانی خواهد پرداخت؟

میرحسین موسوی با مهم شمردن مساله تورم گفت: در یاد دارم که هر موقع با مسوولان مختلف کشورها ملاقات می‌کردیم و هنگامی که مباحث خصوصی می‌شد نوعی رجزخوانی در حل مشکلات اتفاق می‌افتاد و یکی از مواردی که مسوولان در آن درباره آن صحبت می‌کردند و مورد توجه آنها بود، مساله تورم است.

علت اهمیت آن نیز به دلیل تاثیرگذاری آن بر زندگی مردم است. تا اینکه به آثار اقتصادی آن در تولید، سلامت اقتصادی و سیاست‌های پولی و مالی می‌رسیم که مجموعه این سیاست‌ها می‌تواند به ما در مبارزه با مساله تورم و گرانی کمک کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هدف قانون برنامه چهارم این بوده که تورم را یک رقمی کنیم، افزود: در شرایط فعلی از ده درصد سال 1384 به 4/25 در اسفند ماه سال گذشته رسیده است. البته نسبت به این رقم مطلبی روز گذشته در میان مردم به صورت رایگان توزیع شد، با این عنوان که «بانک مرکزی: موسوی دروغ می‌گوید».

وی با نشان دادن روزنامه «ایران» که این مطلب در آن به چاپ رسیده بود، گفت: ظاهرا این نشریه با پول دولت تهیه و چاپ می‌شود و وقتی گفته می‌شود در انتخابات نباید از امکانات دولتی استفاده کرد، این بدترین نوع استفاده از امکانات دولتی است. این نشریه به صورت رایگان میان مردم توزیع می‌شود. در این هنگام موسوی بخش‌هایی از بیانیه بانک مرکزی در مورد آمارهای اقتصادی را قرائت کرد.

موسوی با بیان اینکه همه دولت‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید آن را حل کنند، تاکید کرد: مهم این است که یک دولت بداند که حل گرانی و تورم برای کشور جنبه حیاتی دارد همچنین برای تولید، سرمایه‌گذاری، سلامت مردم، اخلاق و فرهنگ.

وی با بیان اینکه پرداختن به مساله تورم نیازمند برنامه و جراحی‌هایی است به هزینه یک سفره صبحانه اشاره کرد و گفت: در چهار سال قبل کره کیلویی دو هزار و هشتصد تومان بود که اکنون پنج هزار تومان شده است، پنیر هزار و هشتصد و پنجاه تومان بوده و اکنون سه هزار تومان و قیمت نان نیز از صد تومان به دویست و پنجاه تومان رسیده و اینها مسائلی نیست که مردم آن را لمس نکنند مخصوصا کسانی که سفره‌های کوچک دارند و در شهرهای حاشیه‌ای زندگی می‌کنند، هنگامی که قیمت افزایش می‌یابد و پول کم می‌شود معنی‌اش این است که باید مقداری از نان و پنیر را حذف کرد.

موسوی ادامه داد: زمانی که به سمت محله‌ی نزدیک بازار برای بازدید اقوام و پدرم می‌روم در آنجا افرادی هستند که مسائلی را بیان می‌کنند می‌دانم در آن خانه‌ها افرادی هستند که ممکن است طی چند ماه به گوشت دسترسی نداشته باشند، دیده‌ایم که در بعضی از مغازها دست و پنجه‌های مرغ را می‌فروشند که ما باید دلمان بسوزد.

وی با اشاره به اینکه وقتی این مسایل را قبول کردیم باید به سمت راه حل‌های آن برویم، گفت: هنگامی که اقتصاددانان بیان می‌کردند که نقدینگی و تزریق پول به نفع کشور نیست قصد بیان مطلبی را داشتند. نقدینگی ما در این چهار سال نزدیک به 5/2 برابر رسیده است. کنترل نقدینگی، بازبینی بودجه، کم کردن هزینه‌های بیهود و صرفه‌جویی و عملا کم کردن کسری بودجه از مهمترین راه حل‌های این مساله به شمار می‌رود، همچنین دامن زدن به تولید ملی با ایجاد امید در فضای اقتصادی و جهت دادن تسهیلات بانکی به سمت فعالیت‌های مولد از دیگر راه حل‌ها محسوب می‌شود. متاسفانه در کشور شورای پول و اعتبار تقریبا حذف شده که باید در این رابطه برنامه‌‌ای صورت گیرد.

موسوی با اشاره به کتاب برنامه دولت امید برای آینده‌ای بهتر، اظهار کرد: این کتاب حاوی برنامه جامعی است که فقط مسایل اقتصادی را در بر نمی‌گیرد.

نخست‌وزیر دوران پرافتخار دفاع مقدس با بیان اینکه تصمیم دارم نرخ تورم را یک رقمی کنم و جز این هم راهی نداریم، افزود: این یک اختیار نیست بلکه برای حل مشکلات یک ضرورت است.

موسوی با اشاره به مساله اعتیاد گفت: اعتقاد قطعی دارم که میان گرانی و تورم و مشکل اقتصادی، بیکاری و اعتیاد رابطه‌ای نزدیک و درهم تنیده وجود دارد.

وی با اشاره به زنده کردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ارتقای اقتدار بانک مرکزی افزود: متاسفانه تغییر 3 و 4 مدیر در بانک مرکزی نشان دهنده این است که بانک مرکزی به یک دستگاه ضعیف تبدیل شده است. در حالیکه در جهان گاهی اوقات مدیر بانک مرکزی به عنوان ثبات سیاست پولی به مدت 20 سال در مدیریت مکث می‌کند اما متاسفانه در این مورد درست عمل نکرده‌ایم.

مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه از برنامه‌هایتان اینطور استنباط می‌شود که شما از تولید و فعالان داخلی و همچنین قشرهای محروم حمایت می‌کنید، از موسوی سوال کرد که چگونه این دو کار را همزمان انجام می‌دهید؟

موسوی گفت: حمایت از فعالان اقتصادی، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در طول حمایت از مستضعفان است. هنگامی که کار و تولید در جامعه افزایش یابد به همان نسبت ثروت ایجاد شده و سطح اشتغال ارتقا می‌یابد بنابراین این دو مورد را باید در طول یکدیگر بدانیم. در نظامی که به تولید اهمیت می‌دهد می‌توان روحیه‌ای را دمید که نه تنها دولت حامی قشر مستضعف باشد بلکه همه ملت بدانند رشد اقتصادی و تولید ثروت در گرو همه ملت است. رشد اقتصادی و تولید ثروت در گرو صمیمیت نزدیک میان کارآفرینان و کارگران است.

موسوی خاطرنشان کرد: هر چقدر قشر میانی در کشور عظیم و قشر مستضعف لاغر شود، امکان رسیدگی نظام به قشر مستضعف بیشتر است.

مجری با بیان اینکه سهام عدالت، مسکن مهر و افزایش حقوق کارمندان از برنامه‌های دولت فعلی بوده است، گفت: آیا شما این موارد را ادامه می‌دهید؟ که موسوی اظهار کرد: متاسفانه در بعضی از روستاها شایعه کردند که اگر فلانی رای بیاورد، حقوق‌ها را کم می‌کند و سهام عدالت را از بین می‌برد. خیر بنده هیچکدام از اینها را انجام نمی‌دهم هر دولتی که هر تعهدی را بدهد دولت بعدی باید آن را ادامه دهد.

میرحسین موسوی به عنوان اظهارات پایانی خطاب به مردم گفت: آنچه امروز ما را به اینجا رسانده حضور شماست. آخرین صحبتم با شما که تا زمان انتخابات که ارتباطم با شما قطع خواهد شد، این است که یقین دارم حضور شما در صحنه ادامه پیدا خواهد کرد. همه باید مراقب باشیم و حضور سبز، پر از معنویت و روحانیت و همراه با تعادل و نگاه به مقررات و هنجارهای دینی و اعتقادی حفظ کنیم.

موسوی ادامه داد: به این دلیل رنگ سبز را که رنگ اهل بیت است انتخاب کرده‌ایم برای اینکه به اخلاق و رویه ائمه متمسک شویم. دیروز نیز احساس کردم که مردم با یکدیگر مهربان‌تر شده‌اند و باید این فضا را همراه با آگاهی و حضور همه جانبه ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در این مدت به دلیل قطع این ارتباط ممکن است با پرونده سازی، جوسازی و مسائلی که متاسفانه شاهد آن بودیم و شما نیز بعضی را شنیدید، مواجه شوید. اهل برگشتن از این راه نیستم نه انصراف و نه برگشت. من همان میرحسین سابق اول انقلاب هستم؛ شرایط جدید را درک می‌کنم و با این روحیه وارد صحنه شده‌ام.

‌موسوی به بسیجیان و کسانی که ناظر در امر انتخابات هستند گفت که آرا مردم امانت الهی است و مراجع بزرگ و علما هر نوع تخطی به آرا را حرام دانسته‌اند. یقین دارم کسانی که بر سر صندوق‌ها هستند و بخشی از ملت‌ ما به شمار می‌روند و پایبند به ارزش‌ها هستند، این امانت را حفظ خواهند کرد.

وی در مورد ناظرین کاندیداها بر سر صندوق‌ها گفت: به نظر من دولت باید در این رابطه اجازه دهد. البته خبری را دراین رابطه شنیده‌ام، دخالت در فعالیت ناظر کاندیداها را به فال نیک نمی‌گیرم و به دست اندر کاران توصیه می‌کنم که با مردم راه بیایند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تشکر با بسیجیان گفت: بنده یک بسیجی هستم و از بسیجی واقعی حمایت می‌کنم. افتخار هم می‌کنم که بسیجی باشم و همانطور که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری فرمودند بر هر بسیجی لازم این است که رای‌شان برای خودشان پنهان باشد و از آرا مردم مانند ناموس و یک ودیعه الهی حفاظت کنند.

موسوی در پایان از حضور سبز همه مردم قدردانی کرد و گفت: ان‌شاءالله بهترین سرنوشت را از سوی خداوند برای خود مقدر ببینیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024