جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.06.2009, 12:50


عزت الله سحابی، عضو برجسته شورای فعالان ملی- مذهبی و ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران با انتشار بیانیه مشترکی در خصوص حوادث سیستان و بلوچستان، از هموطنان شیعه و سنی در زاهدان خواستند تا آرامش خود را حفظ کنند.
متن بیانیه سحابی و یزدی به شرح زیر است:

به نام خدا
دعوت هموطنان شیعه و سنی در زاهدان به آرامش

در روز پنج شنبه هفتم خرداد ماه، انفجاری هولناک موجب به شهادت رسیدن و زخمی شدن تعداد زیادی از هم میهنان در مسجدی در زاهدان شد. وقوع این رویداد تروریستی که مخالف آموزهای اولیه و بدیهی دین مبین اسلام و خلاف موازین حقوق بشری است، موجب تأثرو تأسف عمیق همه ایرانیان گردید. اینجانبان ضمن محکوم نمودن این اقدام جنایتکارانه و اعلام تسلیت و همدردی با خانواده های داغدار، توجه ملت بزرگ ایران و مسئولین و نخبگان سیاسی را به نکات زیر معطوف می نمائیم :

۱- دستاویز قراردادن تعصبات دینی و مذهبی برای پیشبرد اهداف سیاسی به نحوی که باعث کشته شدن مردم بی دفاع و مسلمان شود نتیجه ای جز پایمال کردن مصالح دینی و منافع ملی در پی نخواهد داشت. در پیش گرفتن چنین روش هایی از سوی برخی گروه های قشری در تضاد روشن با رحمانیت حاکم بر دین اسلام است و عاملان آن بنا به فرموده قرآن کریم به سزای دنیوی و اخروی اعمال خود خواهند رسید.

اینجانبان هر اقدام و عملی که وحدت ملی و همزیستی مسالمت آمیز مذاهب اسلامی را خدشه دار نماید، بشدت محکوم کرده و عموم نخبگان و علمای دینی را به تلاش در جهت حفظ آرامش دعوت می کنیم. بدیهی است دولتمردان نیز در این راستا وظیفه و رسالت خطیری بر دوش داشته و لازم است از هر گونه عمل نسنجیده ، شتابزده و غیر کارشناسی پرهیز نمایند.

۲- به دنبال این حادثه، تنی چند از متهمین در ملاء عام اعدام گردیدند. اعدام این سه تن، كه در هنگام وقوع جنایت در زندان بوده اند، آنهم بعد از مدت زمانی اندک از حادثه، ابهاماتی ایجاد کرده است. نقش این افراد در حادثه بمب گذاری پنج شنبه چه بوده است؟ آیا روند دادرسی و بررسی پرونده این افراد مسیر قانونی را طی کرده است ؟ و آیا این افراد از کلیه حقوق خود، همچون حق برخورداری از وکیل و دادگاه صالحه برخوردار بودند؟ شفافیت در این مورد و لحاظ نمودن موازین قانونی در ایجاد آرامش عمومی نقش بسزایی خواهد داشت.

3- متأسفانه در پی تعرض عده ای نا شناس به مولوی عبدالحمید از شخصیت های محترم دینی اهل سنت در بلوچستان و وارد شدن جراحاتی به ایشان، برخی در گیری ها در سطح شهر زاهدان رخ داده که تلفات و خساراتی هم در پی داشته است.

ما ضمن محکوم کردن این بی حرمتی، از علمای اعلام شیعه و سنی می خواهیم تا با ایفای نقش تاریخی، دینی و ملی خود در پی باز گرداندن آرامش به منطقه بر آمده و از دولتمردان و مسئولان محلی نیز می خواهیم ضمن پرهیز از هرگونه اقدام شتاب زده و غیر قابل توجیه، هر چه سریع تر با عاملان و آمران احتمالی این قبیل جنایات و بی احترامی ها و كسانی كه به تنازعات مذهبی دامن میزنند، برخورد قانونی و جدی صورت گیرد.

عزت الله سحابی – ابراهیم یزدی
10/3/88



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024