جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.05.2009, 10:00


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، همایش سالگرد دوم خرداد، شب گذشته با حضور سید محمد خاتمی رییس بنیاد باران و حامیان میرحسین موسوی در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد كه حاشیه‌های این مراسم به شرح زیر است:

* مراسم با دقایقی تاخیر در ساعت ۱۶ و بیست دقیقه با سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن كریم آغاز شد در حالی كه حاضران از ساعت‌ها قبل در ورزشگاه آزادی جمع شده و سرودهای مختلف از جمله «یار دبستانی» و «ای ایران» می‌خواندند.

* این مراسم، علی‌رغم آنكه یكی از بزرگترین همایش‌های جبهه دوم خرداد به حساب می‌آمد، تقریبا از حضور شخصیت‌های اصلاح‌طلب خالی بود و از هنرمندان نیز افرادی از جمله سهیل محمودی، كیومرث پوراحمد، لیلی رشیدی، پگاه آهنگرانی، بهاره رهنما، حمید فرخ نژاد، كامبوزیا پرتوی، ساعد باقری و چند نفر از كمدین‌های تلویزیون حضور داشتند.

* سید محمد خاتمی، زهرا رهنورد، فائزه هاشمی و همسر شهید رجایی نیز از جمله شخصیت‌های سیاسی دوم خردادی حاضر در این مراسم بودند.

* حاضران در سالن در حالی كه پلاكاردهایی حاوی شعار علیه دولت نهم از جمله «مرگ بر دیكتاتور»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «زندانی عقیده نمی‌خواهیم»، «آقای احمدی‌نژاد بای بای» و «بهمن ۵۷، خرداد ۷۶» در دست داشتند، از ساعتی قبل از شروع مراسم در حمایت از خاتمی و دوم خرداد شعار سر می دادند. همچنین جمعی از دانشجویان ملاردی نیز پارچه نوشته‌ای را حمل می‌كردند كه روی آن نوشته بود: «كل دنیا یك كلام، ملاردی‌ها یك كلام، موسوی‌است والسلام»

* بر روی جلیقه‌ای كه بر تن اعضای ستاد میرحسین موسوی و جوانان حامی وی بود، موسوی را روشنفكری دیندار و مدیری كارآمد معرفی كرده و زیر آن نیز امضای سید محمدخاتمی نقش بسته بود.

* در این مراسم طبق روال همایش‌های قبلی كلیپی با عنوان از «گذشته تا آینده» پخش شد كه در آن به مروری گذرا در تاریخ ایران از زمان سید جمال‌الدین اسدآبادی تا امروز پخش شد كه البته این كلیپ از نظر تاریخی دچار نواقصی بود.

در این كلیپ سعی شده بود تا مقاطع مهم تاریخ انقلاب به صورت كامل پخش شود ولی پس از قسمت مربوط به رحلت امام خمینی كه با سكوت حضار در سالن همراه بود، تصاویر ناگهان به ناآرامی‌ها و اغتشاشات دوران اصلاحات از جمله ۱۸ تیر كات خورد و پس از آن به دوران انتخاب سید محمد خاتمی در دوره هفتم و حواشی كناره‌گیری او از انتخابات دوره دهم پرداخته شد.

* پخش تصاویر ایام دفاع مقدس از جمله آزادسازی خرمشهر از نكات قابل توجه این كلیپ بود كه با همخوانی و تشویق حاضران در مراسم همراه شد.

* مجری این برنامه جواد یحیوی بود، كه هر از چندگاهی سخنانی علیه دولت نهم و شخص رییس‌جمهور می‌گفت از جمله آنكه اظهار داشت: مردم ایران هوشیارتر از آن هستند كه از یك سوراخ دوبار گزیده شوند. وی همچنین گفت: آقای موسوی در صورت پیروزی تلاش دارند تا اگر نفت را بر سر سفره مردم نمی‌برند، لااقل نان را ببرند.

* یحیوی به عنوان اولین سخنران از امین‌زاده رییس ستاد اصلاح طلبان حامی میرحسین دعوت كرد تا برای مدت كوتاهی برای حاضران صحبت كند.
امین‌زاده نیز با بیان اینكه ۱۲ سال قبل همه امكانات كشور در اختیار رقیب خاتمی كه وی آن را كاندیدای حكومت معرفی كرد، بود، گفت: امروز نیز همه امكانات از جمله رسانه ملی در اختیار رقیب میرحسین قرار دارد.
با این حرف امین زاده حضار شعار دادند: «۲۰:۳۰ حیا كن، اصلاحات رو رها كن»
امین‌زاده همچنین افزود: امروز بیشترین استفاده از ثروت ملی در راستای اهداف انتخاباتی می‌شود كه دوباره حضار شعار دادند: «نصر من‌الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب» همچنین «دولت سیب‌زمینی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»

* خانواده شهیدان باكری، جهان آرا، زین الدین، همت و شهید رجایی نیز بنابر گفته مجری برنامه در سالن حضور داشتند و پدر شهیدان جهان آرا نیز چند جمله‌ای در این مراسم سخنرانی كرد.

* قبل از دعوت از پدر شهیدان جهان آرا به تریبون سخنرانی، سرود «ممد نبودی ببینی» با همراهی حاضران در سالن پخش شد.

* سید محمد خاتمی در ساعت ۱۷ و سی دقیقه در میان تشویق حضار وارد سالن شد و دقایقی بعد در حالی كه ساعت ۱۸ را نشان می‌داد زهرا رهنورد (همسر میرحسین موسوی) وارد سالن شد كه طبیعتا مانند خاتمی از وی استقبال نكردند.

* كیومرث پوراحمد كارگردان حامی میرحسین در این مراسم گفت: ما در چهار سال پیش اشتباه كردیم و اشتباه بزرگمان نیز این بود كه با انتخابات قهر كردیم.
پوراحمد خاطر نشان كرد: امروز آشتی كردن با انتخابات از نان شب برای ما واجب‌تر است چراكه باید فقر و فحشا و دزدی و دروغ‌گویی از بین برود.

* كامبوزیا پرتوی (كارگردان) از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه به عنوان یكی از هنرمندان حامی مرحسین گفت: در طول ۴ سال با هر سفر رییس جمهور و با هر سخنرانی او در تریبون‌های مختلف من احساس حقارت كردم.
وی ادامه داد: وقتی جواب روستاییان ما با تراول‌های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی داده می‌شود، باز من احساس حقارت می‌كنم.

پرتوی افزود: دولت در طول این چهارسال همه مسایل را با دروغ پنهان كرده و افزود: در طول این ۴ سال یك آدم كوچولو من را كوچولو كرد و ما امروز منتظر ۲۲ خرداد هستیم.

* حمید فرخ‌نژاد بازیگر حامی میرحسین نیز در این مراسم با بیان اینكه باید حواسمان جمع باشد تا اشتباه ۴ سال قبل را تكرار نكنیم، اظهار داشت: داستان ما مانند آن خاله سوسكه است كه به كتك خوردن و تحقیر شدن عادت كردیم و امروز كسی را می‌خواهیم كه دروغ نگوید و ما را كتك نزند.

* محمد نعیمی‌پور عضو شورای مركزی مشاركت نیز در این مراسم گفت: در دوران اصلاحات برخی افراد كوچك در خارج از دولت به صورت دولت اصلاحات پنجه می انداختند و ناجوانمردانه و غیر قانونی روزنامه‌ها را به صورت فله‌ای توقیف می‌كردند و امروز كه بعد از 5 سال روزنامه یاس نو رفع توقیف شد، اینبار دولت بود كه نتوانست حتی یك شماره این روزنامه را تحمل كند و توسط وزارت ارشاد مجددا تعطیل شد.
با این سخنان نعیمی پور، حضار در سالن شعار دادند: «ننگ ما ننگ ما وزیر فرهنگ ما»

* بهاره رهنما از بازیگران حامی میرحسین نیز كه مجری او را اشتباها بهاره رهنورد معرفی كرد، طی سخنان كوتاهی اظهار داشت: باید برای اولین بار كاری كنیم تا یك رییس جمهور دوبار رای نیاورد.
وی نتیجه این بازی را برای دوم خردادی‌ها، «برد» دانست.

* لیلی رشیدی نیز با اعلام حمایت از میرحسین موسوی گفت: من به ایشان رای می‌دهم چون خاتمی از او حمایت می كند.
وی افزود: ما نمی‌خواهیم كودكان ما هر شب با یاد جنگ و سلاح هسته‌ای بخوابند و ما خواهان صلح هستیم.

* پگاه آهنگرانی از دیگر هنرمندان حامی میرحسین بود كه پیشنهاد داد: روز 23 خرداد، باید جشن پیروزی اصلاح طلبان را در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری بگیریم.
وی با بیان اینكه من ۴ سال است كه به نمایشگاه كتاب نمی‌روم، افزود: باید اتفاقی بیفتد تا دوستان ما بتوانند پروانه نمایش بگیرند كه حضار «شعار مرگ بر دیكتاتور» سر دادند.

* قبل از آغاز سخنان این بازیگران زن سینما، آنها پرچم ایرانی را به امضای خاتمی و رهنورد رساندند و بهاره رهنما این امضا را در صورت رای نیاوردن موسوی، نشانه زنده بودن اصلاحات عنوان كرد.

* نكته جالب توجه این مراسم كه قرار بود در حمایت از میرحسین موسوی انجام شود این بود كه با حضور سید محمد خاتمی همه چیز تحت‌الشعاع حضور وی قرار گرفت و اصل مراسم فراموش شد.
این موضوع را می‌شد از تشویق‌های طولانی مدت سید محمد خاتمی و دوم خرداد توسط حاضران فهمید و تنها با یادآوری نام میرحسین بود كه حواس‌ها دوباره به او جلب می‌شد.

* میرحسین موسوی نیز كه به دلیل انجام سفر انتخاباتی در اصفهان، غایب بزرگ مراسم امروز دوم خردادی‌ها بود از طریق پیام تصویری ضبط شده‌ای با حاضران سخن گفته و اظهار داشت: پیوند میان دوم، سوم و بیست و دوم خرداد یك پیوند پرارزش و بامعنایی است و فرصت نشد تا من امروز در كنار دوست و برادر عزیزم آقای خاتمی باشم.

* زهرا رهنورد، همسر شهید رجایی، كیومرث پوراحمد، فائزه هاشمی، سید محمد خاتمی و حمید خندان(خواننده) نیز از دیگر سخنرانان حاضر در این مراسم بودند كه وقتی از همسر شهید رجایی دعوت شد تا برای سخنرانی پشت تریبون برود، حضار شعار دادند: «احمدی‌نژاد حیا كن، رجایی رو رها كن»
مجری برنامه در حالی كه دختر هاشمی رفسنجانی را با عنوان یكی از چهره‌های «ایجادكننده فرصت‌های بزرگ اجتماعی برای بانوان» خطاب كرد، از او خواست تا برای حاضران در سالن سخنرانی كند.
جمع كثیری از دانشجویان نیز با سرویس‌های ایاب و ذهاب از برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد واحد تهران‌جنوب و دیگر دانشگاه‌ها به ورزشگاه ۱۲هزار نفری آزادی آمده بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024