پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.05.2009, 13:23


ادوارنیوز: ستاد شهروند آزاد با عنوان مطالبه محوران حامی برنامه‌های مهدی کروبی روز جمعه اولین کنگره خود را برگزار و رسما با حضور نمایندگان استانهای مختلف افتتاح شد.

در این نشست دبیركل حزب اعتماد ملی گفت: اگر در این بیست روز تلاش خوبی كنیم می‌توانیم مردم را پای صندوق بیاوریم اگر هم مردم آمدند و رای دادند قاعدتا وضعیت تغییر می‌كند.

مهدی كروبی در اولین كنگره شهروند آزاد كه با عنوان ‌مطالبه‌محوران حامی برنامه‌های وی برگزار شد، اظهار كرد: اولین توصیه من به شما به عنوان فردی باتجربه كه تلخ و شیرین‌های زیادی در صحنه‌های مختلف كشیده، این است كه هیچ وقت صحنه سیاسی را ترك نكنید به ویژه این‌كه این ابتدای كار شماست.

وی ادامه داد: ممكن است زمانی فردی نظام و حكومت را به كلی قبول نداشته باشد، در این صورت این فرد یا رویكرد مبارزه رسمی را اتخاذ می‌كند و یا انفعال را در پیش می‌گیرد اما زمانی كه ما هنوز نظامی را قبول داریم نباید صحنه را ترك كنیم؛ بلكه باید به شكل جدی در عرصه‌های سیاسی حضور یابیم. شما هم با ظرفیت‌های خوبی كه دارید سعی كنید حضور فعالی داشته باشید؛ چراكه هرچه غیبت شما بیشتر باشد دشواری‌ها هم بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری تاكید كرد: به هر حال ما در آن انتخابات ولو با اختلافی ناچیزی باختیم اما اكنون كاملا این زمینه وجود دارد كه مردم پای صندوق‌های بیایند، آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند كه غایب بودن فایده‌ای ندارد اگر در این بیست روز تلاش خوبی كنیم می‌توانیم مردم را پای صندوق بیاوریم اگر هم مردم آمدند و رای دادند قاعدتا وضعیت تغییر می‌كند.

دبیركل حزب اعتماد ملی یادآور شد: یكی از اشكالات من به صداوسیما این است كه آن‌ها كارشناسان را برای مناظره دعوت نمی‌كنند، این را به آن‌ها گفته‌ام كه اگر این مناظرات انجام نشود شائبه‌هایی پیش می‌آید و شما متهم می‌شوید، به هر حال آن‌ها می‌دانند هرچه گفت‌وگوهای بیشتری طرح شود، حساسیت و آگاهی مردم هم بیشتر می‌شود.

وی تاكید كرد: اگر ما بتوانیم خوب كار كنیم و تلاش بیشتری انجام دهیم، حداقل این است كه اوضاع‌مان تغییر می‌كند، حالا ممكن است یا من كاندیدا شوم یا فرد دیگری. این را خواهید دید كه در این بیست روز جناح مقابل شگردهای دیگری به كار می‌بندد پس طرف مقابل را كوچك نشمارید و از همین فرصت‌ها و امكانات استفاده كنید.

وی ابراز عقیده كرد: اگر این‌ها پیروز شوند از جهات مختلف از دانشگاه تا صحنه‌ كارگری شاهد فشار بیشتری بر مردم خواهیم بود. اكنون هم آن‌چه وجود دارد این است؛ غیر از آن‌كه شما در مورد برخورد با دانشجویان و اساتید می‌بینید فشارها بر مردم بسیار زیاد است و باید با این فشارها به گونه‌ای مقابله كرد.

كروبی در ادامه با انتقاد از روند انتخابات مجلس هشتم تصریح كرد: این انتخابات به مراتب از انتخابات هفتم سخت‌تر و دشوارتر بود و اگر شرایط تغییر نكند مثل آفتاب روشن است كه انتخابات مجلس نهم از انتخابات مجلس هشتم هم به مراتب سخت‌تر خواهد بود. آن‌چه در حال حاضر باید مورد توجه ما قرار گیرد فرصتی است كه در انتخابات به وجود آمده و این ما هستیم كه باید از این فرصت به نحو احسن استفاده كنیم.

غلامحسین كرباسچی در اولین كنگره شهروند آزاد كه با عنوان ‌مطالبه‌محوران حامی برنامه‌های كروبی برگزار شد، خاطرنشان كرد: انگیزه آقای كروبی برای ورود به انتخابات آن‌طور كه در برنامه‌ خود گفته، این است كه از نظر ایشان سه اصل جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت در معرض تهدید قرار گرفته است. شاید این بحث مطرح شده از سوی آقای كروبی نگاهی است كه برای افرادی كه به دنبال جلب آرای مردم هستند، جاذبه نداشته باشد؛ اما طرح این مساله از سوی كسی كه در جهت اصلاح و كنترل قدرت با توجه به اراده مردم وارد عمل شده‌اند، بسیار مهم است.

وی اظهار كرد: همه ما گاهی برای تشویق شركت در انتخابات و فعالیت و كار جدی تبلیغاتی جمع می‌شویم دور هم صحبت می‌كنیم، اما اكنون جریانی در انتخابات شكل گرفته كه ما نه از آقای كروبی این‌چنین شناختی داشتیم و نه چنین توقعی كه آقای كروبی در شرایط كنونی محوری برای مطالبات جبهه‌ای گسترده قرار گیرد.

وی افزود: خواست‌هایی كه مطرح می‌شود، خواست‌های به حقی است كه باید پیگیری شود و اكثر آن‌ها محسوس و ملموس است. این‌كه آقای كروبی به چنین شخصیتی تبدیل شده كه هم به لحاظ ویژگی‌های ایشان و هم به دلیل مجموع شرایط است؛ امری بدیع به شمار می‌رود. معمولا در اتفاقاتی كه در كشورهایی مثل ما می‌افتد، انگیزه شخصیت‌های آوانگارد باید به دیگر افراد انگیزه بدهد و آن‌ها را برای حركت و تحقق انقلابی و فعالیت‌های اجتماعی بارور كند.

دبیركل حزب كارگزاران یادآور شد: در مورد آقای كروبی این نكته جالبی است كه كسانی با ایشان كار می‌كنند و به ایشان علاقه‌مندند و مجموعه نیروها شاكله‌ فكری و ذهنی برای ایشان ایجاد كردند و واقعا امروز آقای كروبی سمبل و انعكاس دهنده خواست كسانی است كه برای ایشان كار می‌كنند و این شاید چیزی كم‌سابقه و یا بی‌سابقه در محدوده‌ شخصیت‌هایی است كه دوروبر خودمان می‌بینیم. بخشی از این مساله به ویژگی‌های آقای كروبی صداقت و عدم وابستگی ایشان به تعلقات و قدرت برمی‌گردد.

وی افزود:‌ روحیه و شخصیت آقای كروبی به جای خود، اما تاثیرگذاری شخصیت‌هایی كه همراه ایشان هستند، در تشكیل این فكر و رهبری این جریان نقش داشته‌اند، مساله سرنوشت‌سازی است و این شما هستید كه با انگیزه خود باید مجموعه مربوط به آقای كروبی را تغذیه كنید. این جمع با اراده و مصمم، با حمایت از نیرویی توانمند با جایگاه سیاسی و اجتماعی مستقر در جمهوری اسلامی می‌تواند به طرح مطالبات و خواست‌هایی كه فكر می‌كنید به تحول و اصلاحات واقعی كمك ‌كند.

وی خاطرنشان كرد: نوعی جبهه‌بندی داخلی در اصلاحات شكل گرفته و در میان كسانی كه كنار دوست‌مان آقای موسوی فعالیت می‌كنند جز دوستان خود ایشان كه مشی فكری مشخصی دارند سایرین با تحلیل سیاسی و كاملا غیرایدئولوژیك دور ایشان جمع شده‌اند، شاید حتی كسانی به لحاظ فكری با ایشان فاصله دارند، اما به دلایل سیاسی از ایشان حمایت می‌كنند این از نظر من یك نقیصه برای كار سیاسی و به خصوص كار سیاسی است كه ادعای ایدئولوژیك بودن دارد.

كرباسچی در ادامه با اشاره به نقش كروبی در انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت اظهار كرد: آقای كروبی اولین گام‌ها را برداشت تا روحانیت مبارزی به وجود بیاید كه برای نسل جوان مفید باشد. به اعتقاد من این انشعاب صرفا سیاسی نبود، بلكه انشعابی فكری برای جدا كردن صف روحانیون روشنفكر بوده است.

وی همچنین به مسوولیت مهدی كروبی در بنیاد شهید در دوران جنگ اشاره كرد و گفت: این مسوولیت به ویژه در دوران جنگ بسیار سنگین بود تا جایی كه حتی بسیاری از شخصیت‌ها تحمل این مسوولیت را نداشتند، اما در ۱۳ سال مدیریت آقای كروبی با همه‌ نقایصی كه بود رابطه‌ عمیق عاطفی بین ایشان و مجموعه‌ نیروها وجود داشت. علاوه بر این آقای كروبی در دوران مسوولیت‌های خود یا پس از آن هر جا تحجر، خرافه، ظلم و برخورد دیده، اگر كار و وساطتی نمی‌توانسته انجام دهد لااقل حنجره‌اش را آزرده و فریادی كشیده است و شهامت ایستادن را در خود نشان داده است.

وی ادامه داد: این جمعی كه شكل گرفته با همین موقعیتی كه وجود دارد، اگر بتواند فكر و ایدئولوژی خود را مجهز كند و ۲۰ شبانه روز كار را با همین شدت به طور جمعی اداره كند، می‌توانیم امیدوار باشیم كه با دست خالی بر مشت‌های بزرگ پیروز می‌شویم. این واقعیتی است كه گاهی یك نفر مجموعه نقش و حركتش به اندازه یك ملت ارزش پیدا می‌كند و تك تك ما در كنار چنین حركتی می‌توانیم جریانی به وجود بیاوریم و اگر این جریان یك جریان فكری باشد، پشیمانی نخواهد داشت؛ چراكه این جریان دیر یا زود بارور می‌شود و در جامعه تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مسائل روی روال معقول و منطقی بازگردد. پس با جدیت باور داشته باشیم كه تلاش‌مان بیهوده نیست و ان‌شاءالله آقای كروبی اگر در مرحله اول هم پیروز نشوند در مرحله دوم پیروز خواهند شد.

عباس عبدی: مطالبه‌محوری هیزم كوره انتخابات است

به گزارش ایسنا هم‌چنین عباس عبدی از مشاوران مهدی كروبی نیز در این نشست درباره موضوع مطالبه‌محوری یادآور شد: این‌كه ما از شخص فراتر برویم و به مطالبه بپردازیم، بسیار مهم است و اهمیت آن این‌جاست كه در این وضعیت شخص در انتخابات به رتبه دوم نزول می‌كند و این مطالبه است كه نقش اول را دارد. علاوه بر این به جای این‌كه تاكید روی فرد باشد، تاكید بر مطالبه صورت بگیرد به این معنی كه ما مطالباتی داریم و پیگیر آن هستیم؛ اما مهم این است كه راه درخواست این مطالبه‌ها بسته نشود پس باید شرایطی را فراهم كنیم تا امكان پیگیری مطالبات بیشتر باشد و این خود ما هستیم كه در شرایط بهتر مطالبات‌مان را محقق می‌كنیم.

وی ادامه داد: از نظر من انتخابات كوره‌ی ذوب فلز است این طور نیست كه اشخاص، هویت و ذات ثابت و تغییرناپذیری داشته باشند؛ بلكه انتخابات كوره‌ای است كه مطالبات درجه‌ حرارت آن را بالا می‌برد. روزی كه انتخابات تمام می‌شود كسانی كه در كوره انتخابات بودند بیرون آمدند دیگر آن انسان‌های اولیه نیستند و جامعه‌ هم همان جامعه نیست. مطالبه‌محوری هم بازی اساسی انتخابات و هیزمی است كه به این كوره ریخته می‌شود.

وی اظهار كرد: من شخصا فكر می‌كنم اتفاق مهمی در حال وقوع است و فارغ از این‌كه نتیجه چه باشد، اگر بازی به خوبی رعایت شود، نتیجه هم مطلوب خواهد بود. این برنامه‌ها ما را نه یك گام كه چند گام از مراحل قبلی بالاتر می‌برد و شما می‌بینید كه ما در این انتخابات حتی یك شعار غیرزمینی نمی‌بینیم و این یك نقطه تحول است كه شعارها ملموس و زمینی شده‌اند.

مشاور كروبی همچنین گفت:‌ مطالبات دو قسمت است؛ برخی از آن‌ها راه‌حل‌های اجرایی ساده‌ای دارد و برخی ندارد، اما از نظر من در مورد مطالبات اصلی و گرایشی آن‌چه مهم است، نفس بیان این مطالبات است. وقتی ما از برخی مطالبات حرف می‌زنیم، بیان بسیاری از آن‌ها می‌تواند شروع كار باشد و این خیلی مهم است كه این مطالبات را چه كسی بیان می‌كند؛ لذا از این زاویه باید توجه‌ بیشتری به انتخابات داشت.

وی با بیان این‌كه " باید سطح بازی دموكراسی را بالاتر برد" ادامه داد: در انتخاب راه به خودمان دروغ نگوییم و ریا نكنیم. علاوه بر این نباید حیات و ممات خود را به ۲۲ خرداد وصل كنیم. زندگی سیاسی ما پیش از این‌ها آغاز شده و اكنون یك گام رو به جلوست و با گذر از این انتخابات با هر نتیجه‌ای باز هم رو به جلو خواهیم بود. اگر این طور رفتار كنیم، می‌توانیم با جامعه ارتباط برقرار كنیم و با این برقراری انتخابات می‌توانیم امیدوار باشیم كه گامی رو به جلو برداشته‌ایم؛ لذا ما از اكنون بازی را برده‌ایم اما این‌كه نتیجه چه خواهد شد به میزان فعالیت كسانی برمی‌گردد كه به این راه اعتماد دارند.

سعید رضوی‌فقیه: از نظر ما رقابت اصلی بین موسوی و كروبی است

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم سعید رضوی‌فقیه سخنگوی ستاد انتخاباتی كروبی با بیان این اعتقاد ‌كه " در حال حاضر شكاف موجود شكاف بین برنامه‌گرایی و برنامه‌گریزی است" گفت: در حقیقت سه نامزد كه دو نفر آن‌ها اصلاح‌طلب هستند و دیگری آقای رضایی است همه معتقد به برنامه‌ریزی برای كشور هستند.

وی اظهار كرد: تجربه به ما نشان داده اگر نتوانستیم روزگار را به خواست خود تغییر دهیم باید خود را خاك‌سارانه تغییر دهیم و در بستری مناسب مطالبات خود را پیگیری كنیم.

وی اضافه كرد:‌ اقشار تحصیل كرده جامعه با مطالعات خود و شناختی كه از جامعه جهانی پیدا كرده‌اند خواسته‌هایی فراتر از آن‌چه در كشور است، دارند؛ لذا ممكن است دچار دلسردی، یاس‌، بدبینی و انفعال شوند اما برای رسیدن به آن خواسته‌ها چاره‌ای نداریم جز این‌كه خود را با شرایط عینی تطبیق دهیم و گام به گام شرایط را در جهت امور مطلوب خود تغییر دهیم.

سخنگوی ستاد انتخاباتی كروبی ادامه داد: حق انتخاب در كاندیداهای ریاست جمهوری یكی از ابزارهایی است كه می‌تواند به تغییر گام به گام كمك كند. ما می‌توانیم كاندیدایی همسو پیدا و از او حمایت كنیم.

وی افزود: از نظر ما رقابت اصلی بین آقای موسوی و كروبی است؛ دو فردی كه در قامت اداره‌ كشور با برنامه‌هایی مشخص و قابل بحث هستند. در این میان ما به اردوگاه آقای كروبی آمدیم كه برنامه‌های شفاف و صریح خود را در معرض رای گذاشته است.

وی گفت: آقای كروبی از نظر من با سیاست در معنای جدید آن برخورد كرده، او به صورت شفاف و بدون تعارف و مرید و مرادبازی وارد صحنه شده، مجموعه‌ای از مدیران خوش‌نام را جمع كرده و برنامه ارائه داده است. ما هم علی‌رغم تنگناها، تضییقات تبلیغاتی و محدودیت‌ها وارد عرصه می‌شویم و ان‌شاءالله با حق انتخاب خود شرایط را به نفع آرمان‌های مطلوب یا حداقل‌های اداره كشور تغییر می‌دهیم.

عبدالله مومنی: شركت در انتخابات مفید است و برای ما احساس مسوولیت ایجاد می‌كند

به گزارش ایسنا، عبدالله مومنی رییس شورای مركزی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحكیم وحدت) نیز در این كنگره گفت: دراین دوره از انتخابات ریاست جمهوری شاهد هستیم كه انتخابات بین طیف‌های مختلفی از افراد جامعه به شكلی بسیار خاص و حساس ارزیابی می‌شود و این حساسیت به فضایی برمی‌گردد كه ما در آن قرار گرفته‌ایم. ما ناگزیر از تصمیم‌گیری و انجام فعل سیاسی هستیم و قطعا باید نسبت به آن پاسخگو هم باشیم.

وی افزود: در این دوره بین نخبگان اجماعی مبنی بر شركت در انتخابات صورت گرفته است. ما در دوره پیش رویكرد عدم شركت داشتیم و علت آن به موانع و مشكلاتی برمی‌گردد كه نه تنها در این دوره برطرف نشده، بلكه مشكلات بیشتر هم شده است. اما ادامه سیاست‌های فعلی و استمرار وضع موجود از نظر ما عوارضی دارد كه به این نتیجه رسیده‌ایم در این شرایط كناره‌گیری، اعتراض و رویكرد انفعالی ولو با پیام اعتراضی نمی‌تواند منجر به اتخاذ رویكردی شود كه به تغییر در جامعه بیانجامد.

وی تصریح كرد: در شرایط فعلی ما به این نتیجه رسیدیم كه باید در انتخابات شركت كنیم؛ چراكه با وضعی روبرو هستیم كه از امكانات حداقلی برای گذار به دموكراسی هم برخوردار نیستیم. ما پیش از این قصد داشتیم از طریق تقویت جامعه‌ مدنی فعالیت كنیم اما به دلیل این‌كه انتخابات با سرنوشت سیاسی آینده ایران گره خورده، شركت و رفتن به سمت گزینه‌ای كه نسبت روشن‌تری با ما دارد به صورت حداقلی مفید است.

رییس شورای مركزی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی افزود: شرایط به گونه‌ای است كه ما ناچاریم به خاطر كنار زدن عده‌ای به كسانی رو بیاوریم كه حداقل‌های ما را تشكیل می‌دهند. با این اوصاف اگرچه این افراد حداقلی ما هستند؛ اما خوشبختانه روند انتخابات و فضای سیاسی كشور به گونه‌ای است كه خواسته‌های ما را به جریان انتخابات تحمیل می‌كند و ما چون تجلی خواسته‌های خود را در یكی از كاندیداها می‌بینیم باید در انتخابات شركت كنیم پس معتقدیم شركت در انتخابات مفید است و به نوعی برای ما احساس مسوولیت ایجاد می‌كند.

وی تاكید كرد: ‌آقای كروبی بیشترین نسبت و نزدیكی را در بین گزینه‌های موجود با ما و مطالبات ما دارد؛ گرچه از ایشان توقع نمی‌رفت كه امكان دست گذاشتن روی مطالبات قشرهای پیشرو جامعه را داشته باشند، اما به هر حال ما به طور مشخص از برنامه‌های آقای كروبی حمایت می‌كنیم و معتقدیم جامعه ما نیاز به قهرمان و فردی كاریزماتیك ندارد. آقای كروبی هم نه خودش قائل به قهرمان بودن خودش است و نه ما چنین جایگاهی برای ایشان قائل هستیم؛ بلكه ایشان خود را به خواسته‌های ما نزدیك كرده و مطالبات ما از زبان ایشان طرح می‌شود.

وی ادامه داد:‌ آقای كروبی همچنین از حلقه‌ مشاوران قوی برخوردار است كه در زمینه مسائل مختلف كشور صاحب‌نظر هستند و باید این را به فال نیك گرفت. برخورداری از تیم مشورتی قوی در كنار برنامه‌ریزی و برنامه‌محوری و داشتن برنامه در خصوص قشرهای مختلف جامعه، نقاط قوتی است كه می‌تواند ما را در جهت گذار به دموكراسی كمك كند. ما هم سعی می‌كنیم از این فضای انتخاباتی در جهت طرح ایده‌های‌مان استفاده كنیم و این ایده‌ها در بخشی مورد تاكید آقای كروبی قرار گرفته است.

مومنی تصریح كرد: برای زدودن انفعال از جامعه صرفا با شعار و گفتار نمی‌توان انتظار فعال‌سازی داشت؛ اكنون قشرهای متوسط فرهنگی فعال شده‌اند، اما بدنه جامعه هنوز به انتخابات حساس نشده است و این زنگ خطری است كه می‌تواند موجب استمرار وضع موجود شود. در این شرایط فعالیت وكنش سیاسی‌ای می‌تواند نتیجه‌بخش باشد كه با لایه‌های اجتماعی درگیر شود و خواسته‌های آن‌ها را بر زبان آورد و موضع‌گیری‌ها و كنش‌های سیاسی بروز دهد؛ چراكه در شرایط انفعال رقیب ضد اصلاحات پیروز خواهد شد.

عیسی سحرخیز: در صورت مشاركت حداكثری به هدف خود می‌رسیم

عیسی سحرخیز نیز در این نشست گفت: نباید بگوییم كه آقای كروبی كاندیدای حداقلی ماست ما اكنون با كروبی پنج سال پیش روبه‌رو نیستیم بلكه با كمپینی از كروبی مواجه‌ایم كه تیم دارد، تیمی از بهترین افرادی كه در دوران اصلاحات هزینه دادند و در تلاش هستند حرف گروه‌های مختلف را بشنوند و آن‌چه ضرورت می‌دانند را در برنامه بگنجانند.

وی افزود: ما اكنون بهترین فرصت را در آستانه انتخابات برای طرح دیدگاه‌های خود به دست آورده‌ایم، از انتخابات دور گذشته هم با آزمون و خطا به نكاتی قابل تعمق رسیده‌ایم كه نباید به دنبال تعویض نظام باشیم؛ بلكه باید به فرصت انتخابات بسنده كنیم. پس باید خواستار مشاركت حداكثری شویم؛ چراكه در این صورت است كه ما به هدف خود می‌رسیم.

سعید نعیمی: با توجه به لزوم تغییر از كروبی حمایت می‌كنیم

سعید نعیمی از دیگر اعضای شورای مركزی ادوار تحكیم وحدت نیز در این كنگره درباره روند تصمیم‌گیری تشكل متبوع خود در مورد حمایت از كروبی گفت: ما از زمانی كه نشست تشكیلاتی خود را برگزار كردیم، آقای نوری را به عنوان كاندیدای خود مطرح كردیم اما ایشان محذوراتی داشت و این را نپذیرفت؛ لذا پس از بررسی‌ها و دیدارهایی كه با آقای كروبی داشتیم، دیدیم كه ایشان برنامه‌های روشنی را در همه‌ زمینه‌ها ارائه كردند و حمایت از برنامه‌های اعلام شده از سوی ایشان اولویت ما قرار گرفت و ما با توجه به لزوم تغییر مدیریت اجرایی فعالانه حمایت از ایشان را آغاز كرده‌ایم.

بابك احمدی: ممكن است ما در دور دوم به آقای موسوی رای بدهیم

به گزارش ایسنا هم‌چنین بابك احمدی از فعالان سیاسی در این كنگره گفت: من به آقای كروبی رای می‌دهم نه به خاطر این‌كه مواضع ایشان در این یك ماه من را تكان داده – كه تكان داده است – بلكه ایشان به عنوان فردی كه از ابتدا در نظام بوده با چند شاخه‌ اصلی روبرو شده است و آن‌ها را وادار می‌كند كه به حقوق ملت احترام بگذارند و خود را در این وادی همراه ملت می‌داند و این برای من كافی است تا به ایشان رای دهم.

وی خطاب به جوانان و دانشجویان گفت: همین كه شما هستید و هنوز بر خواسته‌های دموكراتیك خود با روحیه و انرژی جوانی پافشاری می‌كنید، قابل تقدیر است. تا شما هستید خیال ما راحت است كه كسی توانایی این را ندارد كه حقوق مردم را از بین ببرد پس ما به چشم‌های امیدوار و دست‌های توانای شما امید داریم و اگر در این انتخابات هم برنده نباشیم، معتقدیم به گونه‌ای می‌توان راه را برای نسل آینده باز كرد.

وی ادامه داد: فضای پیش از انتخابات برای نسل من یادآور فضای عطرآگین انقلاب است كه مردم در كوچه و خیابان راجع به آینده صحبت می‌كردند و این حق انسانی به دست آمده بود كه ما درباره آینده خود تصمیم بگیریم. اكنون خیلی سخت است ملتی كه انقلابی با این عظمت را پشت سر گذاشته هنوز مطالبات ابتدایی داشته باشد.

این فعال سیاسی تاكید كرد: ما پیش از این‌كه به این و آن رای بدهیم خواسته‌های خود را مطرح می‌كنیم اگر صرفا این خواسته‌ها انسان‌ها را تكان دهند و آن‌ها را به حقوقی كه از آن‌ها سلب شده، آگاه كند ما بازی را برده‌ایم ولو این‌كه دیگری پیروز باشد. این بزرگ‌ترین چیزی است كه ما می‌خواهیم و دفاع از آن هم به عهده‌ نسل شماست.

وی با تاكید بر این‌كه " در روند انتخابات باید اخلاق دموكراتیك را رعایت كرد" یادآور شد: توجه داشته باشید وسایلی كه ما برای بیان مطالبات خود استفاده می‌كنیم، هدف ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ما دو كاندیدای اصلاح‌طلب داریم و من مثل بسیاری افراد فكر نمی‌كنم كه آقای موسوی اصلاح‌طلب نباشد؛ زمانی كه دو كاندیدای اصلاح‌طلب هستند نباید در بیان اختلافات و فاصله‌ها پیش رفت؛ چراكه ممكن است ما در دور دوم به آقای موسوی رای بدهیم. پس باید احترام دیگر كاندیدای اصلاح‌طلب و افراد شریفی كه از ایشان حمایت می‌كنند را نگه داریم و سعی كنیم خواسته‌های‌مان را به آن‌ها نشان دهیم و به آن‌ها بقبولانیم كه این خواسته‌ها بر حق است.

وی تاكید كرد: از این تفاهم و همراهی امروز است كه چهار سال آینده – كه امیدواریم به دست اصلاح‌طلبان بیفتد – شكل خواهد گرفت. در این شرایط برای من قابل قبول نیست كه روشنفكری كه از كاندیدایی حمایت می‌كند به روشنفكر دیگری كه از كاندیدای دیگری حمایت می‌كند، توهین كند.

این فعال سیاسی در پایان گفت: ما بدون شك باید در انتخابات شركت كنیم و در بدترین حالت ببازیم اما توجه داشته باشیم این باخت ابدی نیست و همین كه قدرت دست به دست شده مهم است؛ پس تسلیم ناامیدی نشویم كه این درس بزرگ نسل ماست. نسلی كه با جنگ و انقلاب سر كار داشت ما با سلاح فرهنگ و معنویت جلو می‌رویم و عاقبت شكست‌شان می‌دهیم، حتی اگر این بار نشد دفعه‌ بعد پیروز می‌شویم. اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024