سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.05.2009, 5:44


آفتاب: بيش از ۵۰ تشكل دانشجويى، با انتشار بيانيه مشتركى ضمن غيرقابل دفاع برشمردن كارنامه دولت نهم، در حوزه دانشگاه عرصه‌هاى مختلف سياسى، اجتماعى، اقتصادى و بين‌المللى، ادامه حيات اين دولت را با "منافع ملت" در تضاد دانسته بر ضرورت تغيير محمود احمدى‌نژاد تاكيد كردند.

به گزارش گروه سياسى آفتاب، تشكل‌هاى امضا‌كننده اين بيانيه، همچنين اعلام كردند «حضور دوباره محمود احمدى‌نژاد منجر به تشديد تمامى بحران‌ها و فروپاشى اجتماعى خواهد شد».

متن كامل اين بيانيه بدين شرح است:

اينك زمان نشان دادن صلابت اراده‌هاست، حافظه‌ى تاريخى ما مى‌گويد هيچ گاه ايران بعد از انقلاب چنين بر لبه‌ى خطرناك بحران‌ها قرار نگرفته بود، هيچ‌گاه چنين منافع ملت در معرض آسيب نبوده است، عزت و غرور ملى‌مان اين چنين به دنبال ماجراجويى‌هاى سياستمداران حاكم جريحه‌دار نشده بود و كرامت انسان ايرانى در جهان خدشه‌دار نشده بود. امروز پس از گذشت قريب به چهار سال از عمر دولت آقاى احمدى‌نژاد بار ديگر با استناد به آنچه در اين مدت بر ملت و مملكت‌مان رفته است اعلام مى‌كنيم كارنامه‌ى دولت نهم منفى و غيرقابل دفاع بوده و ادامه حيات اين دولت منجر به چشم‌انداز نگران‌كننده‌ترى براى منافع ملت مى‌شود:

كارنامه‌ى سياست‌هاى دولت نهم در دانشگاه [۱]

به جرات مى‌توان گفت دانشگاه، اين مهمترين كانون آزادى خواهى و روشنگرى سهمگين ترين ضربات و بيشترين فشار‌ها را از جانب دولت نهم دريافت كرده است. احضار تمام نشدنى دانشجويان به كميته‌هاى انظباطى و صدور احكام سنگين محروميت از تحصيل و ممانعت از حضور دانشجويان منتقد به دانشگاه، سلب آزادى‌هاى آكادميك به واسطه تهديد و اخراج اساتيد برجسته و دگرانديش، تعليق و جلوگيرى از فعاليت‌هاى تشكل‌هاى دانشجويى مستقل و فشار بر اعضاء انجمن‌هاى اسلامى دانشجويان جلوگيرى از اجراى برنامه‌ها و فعاليت‌هاى دانشجويان، بازداشت و شكنجه بسيارى از دانشجويان منتقد و معترض به دولت، ايجاد محدوديت‌هاى ادارى و سياسى به ويژه در زمينه علوم انسانى و اجتماعى براى اساتيد و دانشجويان، اعمال سهميه بندى جنسيتى و بومى گزينى جنسيتى و جلوگيرى از ورود دختران به دانشگاه و... تنها بخش كوچكى از حمله كينه توزانه دولت به دانشگاه است كه همراه با گسترش كرختى و ياس و كاهش نشاط و اميد در فضاى دانشگاه و كاهش شاخص‌هاى كمى و كيفى آموزش عالى بوده است و روند فرار مغز‌ها و نيروى انسانى زبده را به دنبال داشته است.

مسئله شرم آور ستاره دار كردن دانشجويان منتقد و دگر انديش خود به خوبى پرده از تنگ نظرى و تماميت خواهى مسئولين و مديران امر بر مى‌دارد. نامه سرگشاده بى سابقه ۱۰۹ نفر از اساتيد دانشگاه خود به خوبى وضعيت اسفبار دانشگاه در ابعاد مختلف را به نمايش مى‌گذارد.

از سوى ديگر بسط نگاه امنيتى و ايجاد فضاى پليسى و بستن تمامى روزنه‌هاى تنفس نهايت دشمنى دولتمردان نهم را با دانشگاه نشان مى‌دهد. سوء استفاده از شهيد و فرهنگ شهادت و ارائه تصويرى خشونت گرا و غير عقلانى از دين و تحميل هزينه‌هاى سنگين به دانشجويان در اين مسير نه فقط سبب تحكيم خصايل والاى انسانى در دانشگاه و جامعه نشده است بلكه به عكس جواب داده است و اساساٌ به باور‌هاى دينى نسل جديد ضربات سهمگينى وارد كرده است.

كارنامه‌ى سياست‌هاى دولت نهم در عرصه‌ى اجتماعى و سياسى

دولتى كه شعار داده بود كابينه اى ۷۰ مليونى مى‌آفريند به سركوب گسترده، سازمانى و بى وقفه جامعه مدنى پرداخت. اين دولت تمام توان خود را به كار گرفت تا اندك نهاد‌هاى مدنى موجود را برچيند.

تعطيلى نسبتا كامل مطبوعات به عنوان ركن چهارم دموكراسى، تهديد دائمى اندك روزنامه‌هاى مستقل، دخالت مستقيم و بى سابقه در روند مديريتى نشريات و مطبوعات غير دولتى و مستقل، سانسور شديد در عرصه كتاب و هنر، فيلترينگ فضاى مجازى و اينترنت، افت كمى و كيفى توليدات فرهنگى _هنرى، سركوب جنبش‌هاى اجتماعى از قبيل جنبش زنان، اقوام ايرانى، كارگران و معلمان ، برخورد شديد و يورش به تجمعات مسالمت آميز و قانونى زنان، كارگران ، معلمان و دانشجويان و بازداشت، شكنجه و تعقيب فعالين آنها ، برخورد بسيار خصمانه با با فعالان ترك و كرد و حتى دراويش ، پلمپ غير قانونى تشكل‌هاى حقوق بشرى از جمله كانون مدافعان حقوق بشر و برخورد با گردانندگان آن ، ايجاد رعب و وحشت در جامعه به بهانه گشت‌هاى ارشاد و برخورد با ارازل و اوباش و ...

همچنين نگاهى به عملكرد دولت نهم نشان از ركورد شكنى ديگر اين دولت در عرصه كشوردارى دارد. چه اينكه پس از پيروزى انقلاب تا كنون هيچ دولتى اينچنين چشم بر تحليل‌هاى كارشناسانه در امر كشوردارى نبسته است. [۲]

كارنامه‌ى سياست‌هاى دولت نهم در عرصه ى اقتصادى[۳]

دولتى كه قرار بود نفت بر سر سفره‌هاى مردم آورد، به مبارزه با فساد بپردازد و عدالت گستر باشد با بها ندادن به مفاهيم بنيادى علم اقتصاد و عدم برنامه ريزى، شيوه اقتصاد دستورى و حتى بى توجهى به سند چشم انداز بيست ساله، برنامه چهارم و سياست‌هاى اصل ۴۴ قانون اساسى، تنش‌هاى ستيزگرانه با جهان، بى توجهى به هشدار و پيش بينى‌هاى اقتصادانان كشور كه به صورت چندين نامه در سال‌هاى گذشته گوشزد شده بود؛ عملا عزم برچيدن سفره‌هاى بى رنگ و رونق مردم را دارد. تورم، بيكارى و فقر را به بالاترين حد خود رسيده و "نظام پولى و بانكى" و "فضاى كسب و كار" تقريبا از هم فروپاشيده است و يا در معرض فروپاشى است، امروز دولت به بركت آخرين دلارهاى نفتى هنوز باقيمانده، مى‌كوشد تا با بسط فرهنگ "گداپرورى و صدقه سالارى" نگاه‌هاى مردم را در آستانه انتخابات به خود معطوف كند.

فساد اقتصادى و گسترش رانت خوارى، ناسالم و غير شفاف بودن عرصه اقتصاد، اكثريت مردم ايران را على رغم برخوردارى از مواهب طبيعى زير خط فقر قرار داده است به گونه‌اى كه آنان را حتى در تأمين مايحتاج روزانه خود دچار مشكل كرده است.

كارنامه‌ى سياست‌هاى دولت نهم در عرصه بين‌المللى

موضع گيرى و سخنان نسنجيده محمود احمدى نژاد در عرصه بين‌المللى علاوه بر هدر دادن منافع ملت ايران سبب مخدوش گشتن چهره صلح طلب و آزادى خواه ايرانيان در عرصه جهانى شده است.

دولت ماجراجوى نهم به اسم عزت كشور و اقتدار ايران بدون توجه به منافع ملت پياپى تنش آفريده، كشور را در شرايط بغرنجى قرار داده و احتمال وقوع جنگ و تبعات ويرانگر آن نظير ريسك سرمايه گذارى را افزايش داده است. عدم اتخاذ سياست‌هاى درست و متناسب با منافع ملت در خصوص پرونده هسته اى، ايران را اكنون با تحريم‌هاى گوناگون بين المللى روبه رو كرده است كه آثار منفى تحريمها، اينك آشكار شده است و هر چه بيشتر به پيش برويم آثارشان بيش از پيش نمايان خواهد شد. عدم تدبير لازم در عرصه سياست خارجى و درك درست از مناسبات ديپلماتيك و تعامل با جامعه جهانى سبب زير سوال رفتن حاكميت ملى ايران بر جزاير سه گانه تنب بزرگ و كوچك و ابوموسى در برابر ادعا‌هاى امارات شده و تقليل حاكميت مسلم ايران از ۵۰ درصد درياى خزر به ۱۲ درصد را در پى داشته است. همچنين نزديكى بيش از حد ، هزينه زا و بدون توجه به منافع ملت به بعضى ديكتاتور‌هاى حاكم بر كشور‌هاى آمريكاى لاتين و عدم همراهى با جامعه بين المللى در عرصه منطقه اى زمينه ساز تقويت سوء ظن جهانى به ايران و تشديد تحريم‌ها و فشار‌هاى بين المللى بركشور شده است.

جمع‌بندى

روى كار آمدن محمود احمدى نژاد و حضور نظاميان در حوزه اجرايى كشور، منجر به حاكم شدن يك نگاه امنيتى و سركوبگر به جريانات اجتماعى و سياسى گرديد كه ادامه روند سلب فضاى تنفس از گروه‌ها و فعالين سياسى آزادى خواه، كشور را در آستانه انفجارى اجتماعى قرار خواهد داد. از طرفى وضعيت اسفناك اقتصادى و تورم روز افزون ، بحران‌هاى ناشى از مسائل فراگير اجتماعى همچون مسكن ، ازدواج ، اشتغال و بسيارى بحران‌هاى ريز و درشت ديگر كه كشور درگير آن است چشم انداز نه چندان روشنى را براى جامعه و خصوصـاُ نسل جوان نشان مى‌دهد. گرچه ايستادگى فعالين دانشجويان و فعالين مدنى و اجتماعى در مقابل حملات سركوبگرانه و بى خردانه دولت نهم تحسين برانگيز است اما اين واقعيت آشكار شده است كه ادامه اين روند، زوال نهادهاى مدنى، و خاموشى جنبش‌هاى اجتماعى را در پى و افزايش شورش‌هاى كورخيابانى ناشى از خشم و رنج را در پى خواهد داشت. سرگردانى مردم و ناتوانى در تامين نياز‌هاى اوليه زندگى، سرخوردگى جامعه روشنفكرى ،كرختى و رخوت حاكم بر فضاى دانشگاه، گرايش بسيار زياد نسل جوان به اعتياد و مواد مخدر سايه ىأس و ناميدى را بر سر جامعه افكنده است كه در بخش زيادى از اين معضلات رد پاى سياست‌هاى محمود احمدى نژاد را مى‌توان ديد.

افزايش روزافزون فساد، فقر، بيكارى، فاصله طبقاتى، ناهنجارى‌ها و معضلات اجتماعى، انزوا و تحريم‌هاى گسترده در عرصه بين المللى محصول دوران سياه دولت نهم است. اينك بر اثر بحران‌هاى پياپى و فراگير ؛ اقتصاد ، اجتماع، سياست و فرهنگ در وضعيتى آشفته‌اند و بدون شك ادامه اين روند كشور را بيش از اين در معرض مخاطرات جدى قرار مى‌دهد كه متاسفانه جبران آن توسط هيچ كسى امكان پذير به نظر نمى‌رسد. برون رفت از اين وضعيت حاد و نجات كشور نيازمند يك تصميم گيرى عقلانى از طرف همه‌ى گروه‌هاى اصلاح طلب و تحول خواه و همه علاقمندان كشور مى‌باشد.

در آستانه انتخابات رياست جمهورى دهم و خاتمه يافتن دوران سياه محمود احمدى نژاد قرار گرفته ايم. برخلاف سى سال گذشته كه همواره حاكميت از آن به عنوان "شرايط حساس كنونى" ياد مى‌كرد، اتفاقا در مقطع كنونى شرايط واقعا حساس گشته است. روى كار آمدن دولت محمود احمدى نژاد فصلى جديد را براى كشور رقم زد كه متاسفانه انتظار مى‌رود مردم عواقب وحشتناك آن را تا ساليان متمادى بپردازند.

اينك لزوم ايفاى نقش تاريخى از سوى كليه نيروهاى آزادى خواه بيش از پيش عيان مى‌گردد. ما معتقديم حضور دوباره محمود احمدى نژاد موجب تشديد تمامى بحران‌ها و فروپاشى اجتماعى خواهد بود. با صداى بلند فرياد بر مى‌آوريم احمدى نژاد بايد برود. "نه به احمدى نژاد" و توقف روند فعلى مى‌تواند تصميمى عقلانى از طرف همه گروهها، احزاب و فعالين سياسى و مدنى آزادى خواه و اصلاح طلب باشد.

------------

[۱] نزديك به ۳۰۰ استاد دانشگاه در اين مدت به طور ناخواسته بازنشست شدند، حدود ۱۰۰۰ دانشجو ستاره دار شده‌اند كه ۳۰۰ تن از آنها سه ستاره بوده‌اند و از تحصيل در مقاطع تحصيلى بالاتر محروم شده‌اند. قريب به ۷۰ تشكل دانشجويى در تعطيل يا فعاليت‌هايشان معلق شده است.

[۲] از جمله، مى‌توان به موارد زير اشاره كرد.
منحل كردن سازمان مديريت و برنامه ريزى كشور و حذف شمار بسيار زيادى از كارشناسان از روند تصميم گيرى، چيزى كه حتى مورد مخالفت مجلس شوراى اسلامى هم قرار گرفته و بخشى از قانون گريزى هم مربوط به اين امر است. عدم تغيير ساعت رسمى كشور در آغاز بهار (در سال اول زمامدارى آقاى احمدى نژاد) كه با توجه به هزينه زياد آن سبب مداخله مجلس و تصويب قانون براى اجراى اجبارى آن شد. تغيير ساعات كار بانك‌ها و مقاومت در برابر تصحيح آن. منحل كردن شوراهاى عالى در كشور كه باز موجب واكنش مجلس شد. اعلام طرحهاى زود بازده اقتصادى و ملزم كردن بانكها به اعطاى تسهيلات ويژه براى اجراى آنها، كه موجب افزايش نقدينگى، افزايش قيمت بى رويه مسكن و افزايش طلبهاى معوقه بانك‌ها شد و در بهبود توليد صنعتى نيز نقش معنادارى نداشت.

اجراى شتاب‌زده بخشى از طرح تحول اقتصادى، پيش از نهايى شدن و تصويب آن، و آمارگيرى با هزينه زياد كه سرانجام آن را از مجلس پس گرفت. محدود كردن مديران به نيروهاى "خودى" كم تجربه و هزينه آفرين.

[۳] افزايش جمعيت بيكاران كشور به بيش از چهار ميليون نفر و رسيدن به آستانه تحمل جامعه (نرخ بيكارى به ۱۲درصد افزايش يافته است)، رشد اقتصادى ۵.۶ درصدى (در حالى كه براساس برنامه چهارم رشد اقتصادى ايران ۱۲.۲ درصد پيش بينى شده بود)، كسرى بودجه ۴۴ هزار ميليارد تومانى در سال ۸۸ (بنا به اعلام مركز پژوهش‌هاى مجلس)، افزايش ۲۵ درصدى نرخ تورم، واردات (حدودا) ۱۲ ميليارد دلارى در زمينه محصولات كشاورزى كه ۸/۲ ميليارد دلار آن براى ورود ۶ ميليون تن گندم و بقيه براى وارد كردن۲/۱ ميليون تن روغن نباتى، ۳/۱ ميليون تن شكر، ۱/۱ ميليون تن برنج، ۵/۴ ميليون تن علوفه و...بوده و ... تنها گوشه اى مديريت اقتصادى دولت نهم است.

همچنين در گزارش تفريغ بودجه سال ۱۳۸۶، اعلام شده كه در ۱۷۰ مورد از ۳۱۲ بند و تبصره‌ قانون بودجه ۸۶ (يعنى ۵۴ درصد بندها يا اجزاى تبصره‌ها) تخلف صورت گرفته است. در سال ۸۶ ، شركت‌هاى دولتى، بانك‌ها و مؤسسات انتفاعى وابسته به دولت بيشتر از ۵/۲ برابر بودجه مصوب خرج كرده‌اند.

وارد كردن ۸/۵ ميليارد دلار فرآورده‌هاى نفت به جاى ۸/۳ ميليارد دلار مجاز. اين تخلف در دوسال گذشته به ۵ ميليارد دلار رسيده است. قانون گريزى در اين مورد به قدرى گسترده بوده است كه رئيس مركز پژوهش‌هاى مجلس آن را "دست بردن در جيب۷۰ميليون نفر"ناميد.

قانون گريزى شديد قوه مجريه باعث شده است كه سلامت اقتصادى ايران با ۵۴ پله سقوط، به رتبه ۱۴۱ در ميان ۱۸۰ كشور برسد و از لحاظ شاخص‌هاى اشتغال و بيكارى، در سال ۲۰۰۷ ، در ميان ۱۷۸ كشور جايگاه ۱۳۵ ام را داشته باشيم.

مطالبات معوقه بانك‌ها به ۳۰ تريليون تومان رسيده كه تنها ۳ تريليون تومان وثيقه به وسيله بانك‌ها ضبط شده است.

ركود شديد صنايع چاى، قند، نساجى و ... با وارد شدن مهار گسيخته محصولات اين صنايع از خارج. وابستگى بيشتر توليد ناخالصى ملى به نفت، به علت عدم سرمايه گذارى در بخشهاى ديگر. افزايش شكاف طبقاتى (نسبت درآمد دهك اول به دهك آخر ۲۱ برابر شده است.)


اسامى تشكل‌هاى امضا كننده بيانيه

انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه اراك
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه تبريز
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه شيراز
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه زنجان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه كاشان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه همدان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه كرمان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه شريف
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه محقق اردبيل
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه نوشيروانى بابل
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه خواجه نصير
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه شهيد عباسپور
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه علوم پزشكى شيراز
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه سهند تبريز
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه مازندران
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه فروسى مشهد (فراكسيون مدرن)
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه چمران اهواز
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه سيستان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه سبزوار
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه دامغان
تشكل اسلامى دانشجويان اصلاح طلب دانشگاه بين المللى قزوين
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه اصفهان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه ايلام
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه علوم پزشكى كرمانشاه
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه تربيت معلم
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه باهنر شيراز
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه لرستان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه سمنان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه اروميه
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه رجايى
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه بيرجند
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه علوم پزشكى شهركرد
مجمع اسلامى دانشجويان دانشگاه سمنان
انجمن اسلامى دانشجويان دموكراسى خواه دانشگاه تهران و علوم پزشكى تهران
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه كردستان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه رازى كرمانشاه
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه صنعتى شيراز
انجمن اسلامى دانشجويان دانشكده امور اقتصادى و دارايى
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه آزاد واحد كرج
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه شهركرد
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه شاهرود
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايى
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه اميركبير
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه علوم پزشكى كاشان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه علوم پزشكى هرمزگان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه هرمزگان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تبريز
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه مهاجر اصفهان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه آزاد واحد كاشمر
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه علوم پزشكى اصفهان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه علوم پزشكى زنجان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه هنر
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه صنعتى اصفهان
انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه آزاد شهر تهران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024