پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 11.05.2009, 22:06


رادیو فردا: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، عصر دوشنبه از آزادی رکسانا صابری که به جرم جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برد به عنوان «حرکتی بشردوستانه» استقبال کرد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، در نشستی خبری به نمایندگی از آقای اوباما ضمن تاکید بر این که خانم صابری به‌غلط متهم شده بود گفت: «می‌دانیم که این دوره برای خانواده و دوستان او دوره دشواری بوده، و باراک اوباما مشتاق آن است که بازگشت او را به خانه و به ایالات متحده خوش‌آمد بگوید.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز در واکنش به خبر آزادی رکسانا صابری از زندان اوین آزادی این خبرنگار ایرانی – آمریکایی را برای ایالات متحده «باعث دلگرمی و خوشحالی» خواند.

خانم کلینتون در عین ابراز خوشحالی از این خبر اشاره کرد که هنوز مساله اتهاماتی که به این خبرنگار زده شده حل نشده است.

رکسانا صابری ماه گذشته پس از تحمل سه ماه حبس به اتهام جاسوسی برای آمریکا توسط قوه قضاییه ایران به هشت سال حبس محکوم شد. این حکم روز دوشنبه در دادگاه تجدید نظر نقض شد.

وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «طبیعتا ما بحث و بررسی اتهامات علیه او [رکسانا صابری] و احکام دادگاه را ادامه خواهیم داد.»

دولت آمريکا در زمان زندانی شدن خانم صابری اعلام کرد که اتهامات طرح شده عليه خانم صابری بی‌پايه و اساس است و خواستار آزادی سريع وی شده بود. باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، نيز شخصاً نگرانی عميق خود را در مورد سلامت وی ابراز کرده بود.

«زیر سوال بردن فعالیت آزاد روزنامه‌نگاران»

به دنبال انتشار خبر آزادی رکسانا صابری از زندان، گروه‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران هم از حکم جدید دادگاه ایرانی استقبال و ابراز خوشحالی کردند.

با این حال رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز، در عین ابراز خوشحالی از حکم آزادی خانم صابری می‌گوید این سازمان «دادگاه را نمی‌پذیرد».

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای گفت که «این نکته هنوز به قوت خود باقی است که او به‌رغم بی‌گناهی هنوز از نظر مقامات ایران گناه‌کار قلمداد می‌شود».

آقای معینی نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا اشاره کرد که «این اولین بار نیست» که یک روزنامه‌نگار در ایران به اتهام جاسوسی برای کشوری بیگانه به زندان می‌افتد.

او ایراد این نوع اتهامات علیه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را «زیر سوال بردن فعالیت آزاد روزنامه‌نگاران» خواند و ابراز امیدواری کرد که «بقیه روزنامه‌نگاران ایرانی نیز هر چه زودتر آزاد شوند».

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود حکم خانم صابری و ممنوعیت کار او در ایران را «هم‌چنان ناعادلانه» خوانده است.

جوئل سایمون، مدیر کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است، نیز در بیانیه‌ای از آزادی خانم صابری بسیار ابراز خوشحالی کرد.

با این حال آقای سایمون با اشاره به این که هنوز چند روزنامه‌نگار ایرانی در زندان‌اند از مقامات ایران خواست «به آنها هم همچون رکسانا صابری فرصت تجدید نظر در پرونده‌شان داده شود».

رکسانا صابری روز دوشنبه پس از آن که دادگاه تجدید نظر حکم هشت سال زندان او را به دو سال زندان تعلیقی کاهش داد آزاد شد.

صالح نیکبخت، یکی از وکلای خانم صابری، نیز به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که «دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم خانم صابری را به دو سال زندان تعلیقی کاهش داده و وی را به مدت پنج سال از فعالیت مطبوعاتی در ایران محروم کرده است».

سازمان عفو بین‌الملل رکسانا صابری را «گروگان تحولات سیاسی جاری میان ایران و آمریکا» خوانده بود.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024