جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 11.05.2009, 10:50


اعضای «کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه»
در نامه ای به آیت الله هاشمی شاهرودی

دستور مقتضی برای آزادی معتمدی مهر را صادر کنید

اعضای «کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» به دنبال تداوم بازداشت مهدی معتمدی مهر، عضو حقوقدان این کمیته، در نامه ای سرگشاده به آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه، آزادی عضو خود را خواستار شدند. آنان در نامه خود که روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ برای رییس قوه قضاییه ارسال کرده اند با اشاره به اینکه «مسئوليت تدوين و انتشار تمامی بيانيه های کميته را برعهده می گيرند»، معتقدند که بهانه ای برای ادامه بازداشت مهدی معتمدی مهر، وجود ندارد. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه اعضای «کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» به شرح زیر است:

به نام خدا

ریاست محترم قوه قضائیه
حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی
با سلام

احتراماً همچنان که اطلاع دارید حدود سه هفته پیش آقای معتمدی مهر یکی از اعضای «کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» بازداشت و تا کنون امکان ملاقات وکیل و خانواده با وی فراهم نشده است.

بلافاصله پس از بازداشت آقای معتمدی مهر، رسانه های رسمی وابسته به دولت بر خلاف اصل ۳۷ قانون اساسی و تبصره ماده ۱۸۸ آيين دادرسی کيفری اعلام کردند، ایشان به دلیل "سوء استفاده مالی" بازداشت شده است. پس از مراجعه وکیل نامبرده- سرکار خانم غیرت- به باز پرس پرونده، به ایشان اطلاع داده شد که آقای معتمدی مهر به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت شده و نه در رابطه با مسايل مالی و وکيل ايشان می تواند از رسانه هايي که خبر مجعول را منتشر کرده اند، شکايت کند.

جناب آقای شاهرودی
روز قبل از بازداشت آقای معتمدی مهر، يکی از مسئولان وزارت اطلاعات در تماس تلفنی با ايشان تصريح کرده بود که انتشار اطلاعيه «کميته دفاع از انتخابات آزاد ،سالم و عادلانه» با عنوان "نظارت نهادهای مدنی و بين المللی، تضمين تحقق انتخابات آزاد، سالم و عادلانه"، اقدام عليه امنيت ملی تلقی شده و در صورت انتشار با ايشان برخورد خواهد شد. لازم به توضيح است که بررسی بی طرفانه و منصفانه متن اطلاعيه منتشر شده توسط اين کميته نشان خواهد داد که تدوين کنندگان آن با در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی و به منظور صيانت از آرای مردم در انتخابات آينده به حکم وظيفه ملی و دينی و در جهت دفاع از حقوق مردم اقدام به انتشار اطلاعيه مذکور کرده اند. بنابراين وارد آوردن اتهام اقدام عليه امنيت ملی به استناد اطلاعيه مورد بحث، فاقد حداقل ارزش حقوقی و وجاهت قانونی است.

بديهی است اعضای «کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» که اين نامه را امضا کرده اند، مسئوليت تدوين و انتشار تمامی بيانيه های کميته از جمله بيانيه مذکور را برعهده می گيرند. در اين صورت بهانه ای برای ادامه بازداشت آقای معتمدی مهر نبوده و حتی موضوعی برای کنکاش و تحقيق ماموران امنيتی از ايشان وجود ندارد.
بر اين اساس اميد است دستور مقتضی برای آزادی آقای معتمدی مهر صادر تا روند برگزاری انتخابات آتی بيش از اين مخدوش نشده و زمينه ادامه فعاليت اين کميته تسهيل شود. بديهی است عليرغم تهديدات مکرر مقامات امنيتی و ممانعت آنان از برگزاری جلسات، اعضای کميته بر پی گيری اهداف مدنی و ملی خود و تلاش به منظور صيانت از آرای مردم و نظارت بر روند برگزاری انتخابات در چارچوب منافع ملی اصرار می ورزند.

۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸
اعضای کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه

ابراهيم يزدی - تقی رحمانی - سعيد مدنی - شيرين عبادی- صديقه وسمقی- عبدالفتاح سلطانی- عزت الله سحابی- عطاالله شيرازی- علی اکبر معين‌فر- محمد بسته‌نگار- محمد توسلی- خسرو سيف- محمد سيف‌زاده- محمدعلی دادخواه- محمد علی عمويی- مرتضی کاظميان- مرضیه مرتاضی لنگرودی- نرگس محمدی- هاشم صباغيان- احمد صدر سید جوادی- داوود هرمیداس باوند- هادی اسماعیل زاده- حسین شاه اویسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024