جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.05.2009, 21:06


اتحاد جمهوریخواهان و انتخابات پیش رو:
سخنی با نامزدها
تنها راه، پاسخگوئی به مطالبات مردم است


چهار سال زمامداری دولت احمدی نژاد با اتکا به حمایت ولی فقیه، کشور و مردم ایران را با بحران‌ها و دشواری‌های فزاینده‌ای در عرصه ملی و بین المللی مواجه ساخته است. ابعاد این بحران‌ها برای بخش‌های فزاینده‌ای از مردم بیش از پیش آشکار شده است. رئیس جمهوری که با شعار «مبارزه با فساد» و «بردن پول نفت بر سر سفره مردم» مدعی حل مشکلات مردم و جامعه بود، در هر دو حوزه - آشکارا- با شکست فاحش مواجه شده است.

محمود احمدی نژاد با مقابله با مطالبات دموکراتیک و مدنی، با ایجاد هرج و مرج در مدیریت اقتصادی کشور، با بحرانی تر کردن سیاست خارجی، و با گسترش فضای خرافه و تعصبات دینی، کشور ما را هر چه بیشتر به قهقرا رانده است.

تعمیق گسل‌های بنیادین کشور در حیطه‌های جنسیتی، طبقاتی، قومی، مذهبی/ دینی و فرهنگی و گسترش روحیه یاس، سرخوردگی و از خود بیگانگی از عواقب سیاست‌های نابخردانه وی بوده است.
بخش رو به گسترش جامعه ما، که مخالف مداخله دین در حکومت و مخالف هرگونه امتیاز ویژه‌ای برای روحانیون و دین مداران است نیز، همچنان از بسیاری حقوق شهروندی، از جمله حق انتخاب شدن در مناصب کلیدی محروم مانده است.

در چنین شرایطی، انتخابات ریاست جمهوری فرصت محدودی را در برابر کاندیداهای اصلی طیف مخالف احمدی نژاد، آقایان کروبی و موسوی، قرار داده است تا با بسیج بخش‌هائی از ناراضیان به چالش با احمدی نژاد برخيزند. هم چنین اضافه شدن اسامی دیگری به نامزدهای انتخاباتی، به ویژه محسن رضایی که نمی‌تواند بدون تأیید و حمایت بخش‌های معینی از اصولگرایان ناراضی از دولت نهم باشد، مسلماً تاثیراتی را در نتیجه آرا در هر دو جناح موجب خواهد شد.

میر حسین موسوی که می‌کوشد همچون بهترین گزینه برای تغییر سیاست‌های نظام در شکل کنونی ظاهر شود. تلاش می‌کند که جامۀ " اصلاح طلبی" را با برچسب «اصولگرائی» بر تن کند. او می‌کوشد در فضای مشترک ميان اصول گرایان و اصلاح طلبان حکومتی حرکت کند و از پاره‌ای از "زیاده روی‌ها" و از"مبارزه با دروغ، ريا و قانونگريزی" سخن می‌گوید. او اکنون از حمایت تشکل‌های اصلی سیاسی جناح "اصلاح طلب" همچون جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز برخوردار است. به نظر می‌رسد که بیم از عدم تائید صلاحیت و تهدید از بالا، اصلاح طلبان حامی آقای موسوی را متقاعد ساخته است که از تاکید بر مشی اصلاح طلبانه چشم بپوشند. اما علیرغم این، میرحسین موسوی نیز متوجه است که بدون پاسخ گویی به برخی مطالبات اقشار مختلف مردم، قادر به جلب آراء آن‌ها نیست؛ اعلام برچیدن گشت‌های ارشاد و .. نشانۀ اذعان او به این واقعیت است.

مهدی کروبی، در شرایطی که فاقد حمایت تشکل‌های اصلی دوم خردادی است، برنامه و گفتمان اصلاح طلبانه خود را با صراحت بیشتری طرح کرده است. وی با انگشت گذاشتن روی مقولاتی همچون حقوق شهروندی، تعدیل سیاست خارجی، لغو نظارت استصوابی، تغییر در قانون اساسی و ... در صدد جلب آراء اقشار مدرن و حذف شدۀ کشور برآمده است. این حرکت در هر حال بازتابی از قدرت مطالبات جامعۀ مدنی ایران و وسعت اقشاری است که به نقض مداوم حقوق شهروندی و آزادی‌های اولیه طی چهار سال گذشته، معترض هستند.

تاکید بر مطالبات روزمرۀ مردم و تمرکز روی حقوق شهروندی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، بیانگر رشد فرهنگ سیاسی جامعۀ ایران در ۱۲ سال اخیر است. انکشاف این فرهنگ سیاسی مدرن، انتخابات را همچون عرصه‌ای برای طرح و پاسخ به مطالبات و خواست‌های گروه‌های مختلف اجتماعی‌ می‌‌نگرد و نه بیعت با شخصیتی نجات بخش. بخش‌های آگاه تر و تجدد خواه کشور و تشکل‌های آنان، دیگر از مرحله شیفتگی به مفاهیم انتزاعی و سیاست‌های "گفتار درمانی" عبور کرده و پا به مرحله سیاست‌های عملی و مطالبات مشخص شهروندی نهاده‌اند. ارائه "گفتمان مطالبه محور" از سوی جمعی از فعالان مدنی کشور و انتشار بیانیه فعالان جنبش زنان تحت عنوان «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات»، طرح مطالبات کارگران و دانشجویان، هم چنین بیانیه مشترک ۸ جریان تحت عنوان "ضرورت تغییر: پاسخ "نه" به فروکاستن منافع ملی" نمونه‌های بارز این تحول هستند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران در ادامۀ تلاش‌های خود برای تاثیر گذاری بر روند انتخابات پیش رو، مصمم است که در همسوئی با برآمدهای فوق، با طرح مطالبات سیاسی خود به تحقق امکان غلبه بر نامزد اصول گرایان و گشایش در فضای سیاسی جامعه یاری رساند. چنین گشایشی به نفع جامعه و نیرو‌های تحول خواه است. ما معتقدیم که راه پیروزی بر نامزد اصول گرایان، جلب پشتیبانی اصول گرایان نیست. بدون جلب آرای اقشار مدرن و سکولار جامعه، بدون فعال نمودن همه نیروهای خواهان تغییر در وضعیت کنونی، یپروزی بر احمدی نژاد و حامیان قدرتمند او نامیسر است. جلب آرای این اقشار در گرو پاسخ دادن به خواسته‌های آن‌ها و گنجاندن این مطالبات در برنامۀ انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری است. اهم این خواست‌ها، که اتحاد جمهوریخواهان در برنامه انتخاباتی مشروح خود بر آن‌ها تاکید کرده است، عبارت‌اند از:

● برای فراهم آوردن شرایط انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
o تضمین آزادی احزاب سیاسی و تشکل‌های مدنی؛
o رفع موانع موجود بر سر راه انتخاب آزادانه مردم، اصلاح قانون انتخابات، لغو نظارت استصوابی، تضمين حق همۀ افراد، احزاب و جمعيت‌های سياسی، از جمله سکولارها و دگر اندیشان برای معرفی نامزد و شرکت در روندهای سیاسی کشور؛
o تضمین نظارت بر اجرای انتخابات از طرف نهادهای مشروع ملی و نهادهای ذيربط سازمان ملل متحد؛

● برای برابری حقوقی شهروندان و تضمین آزادی‌های سیاسی و فرهنگی
o پای بندی به اعلامیه جهانی حقوق بشر، و ضمائم آن؛
o تبعیض زدایی از قوانین کشور، برای تامین برابری زن و مرد، تضمین حقوق شهروندی همه مردم ایران فارغ از عقیده ، مذهب و مرام آنان، برابری شیعیان با غیر شیعیان؛
o تامین امنیت قضایی، عدم مداخله دولت در زندگی خصوصی شهروندان، برداشتن فشارهای اجتماعی از جوانان، لغو حجاب اجباری؛
o لغو سانسور و مقررات محدود کننده علیه رسانه‌ها و وبلاگ‌ها، تغيير قانون مطبوعات، لغو مميزی کتاب، فیلم و نمایش؛
o عدم پيگرد ايرانيان در داخل و خارج از کشور به دلايل سياسی، مذهبی و فرهنگی و تضمين حق رفت و آمد آزادانه به کشور؛
o تمرکززدايی و واگذاری تصميم گيری مربوط به ادارۀ امور محلی و منطقه‌ای به نهادهای انتخابی هرمنطقه از کشور؛
o پشتيبانی از فرهنگ‌ها، زبان‌ها و گويش‌های اقوام مختلف ايران و کمک به آموزش اين زبان‌ها در مدارس و موسسات آموزشی و توسعه فرهنگی مناطق محروم ايران؛

● برای عقلائی کردن سیاست خارجی بر پایه منافع ملی
o عادی سازی مناسبات با همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد و مشخصاً ایالات متحده آمریکا، بر پايۀ دوستی، همکاری و احترام متقابل؛
o رفع تشنج در روابط خارجی و کنار گذاشتن شعارهائی از قبیل مرگ بر آمریکا، انکار هولوکاست و تعدیل سیاست ایران در جهت پشتیبانی از راهکار دو دولت بر اساس "نقشه راه" برای حل مشکل فلسطین و اسرائیل
o حل بحران هسته‌ای و فراهم نمودن شرائط برای لغو تحریم‌های سازمان ملل در جهت حفظ منافع سیاسی و اقتصادی کشور؛

● برای جبران ویران گری در اقتصاد کشور
o کاهش تصدی گری دولت بر اقتصاد و سلطه آن بر مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی؛
o احیای سازمان برنامه و بودجه، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال؛
o منع دخالت سپاه و دیگر نیروهای نظامی و امنیتی در اقتصاد کشور؛
o قطع سلطه بنیادها بر مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، قطع رانت خواری بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای مشابه؛
o پایان دادن به سیاست وارداتی کردن اقتصاد کشور و احیای حمایت از تولیدات داخلی؛
o قانونی کردن توافقنامه‌ها میان اتحاديه‌ها و سنديکاهای آزاد مزدبگيران و کارفرمايان.

تاکید گروه‌های مختلف بر مطالبات خود، نشانۀ آمادگی جامعۀ ما برای تحولی است که زمینۀ آن، علیرغم همۀ موانعی که تاکنون پیش رو داشته، فراهم آمده است. این روحیه جمعی از جمله حاصل تأمل در ۸ سال تجربه دولت و مجلس بعد از دوم خرداد و نقد آن است. زمان آن است که نامزد‌های مقام ریاست جمهوری، که هر یک خود برای دوره‌ای مسئول قوه مقننه و مجریه بوده اند، به صورت شفاف و دقیق نقشه راه اجرای برنامه‌های خود را با حضور مجلسی با اکثریت اصول گرا، شورأی نگهبان و فرمان حکومتی ولی فقیه و دستگاه رهبری، در معرض قضاوت و رای مردم بگذارند..
برای ما تاکید براین مطالبات موجه و منطقی در هر برنامه انتخاباتی جنبه کلیدی دارد.
ما بر این باوریم که پاسخ مناسب هر یک از نامزدها به مسایلی که فصل مشترک مطالبات همه نیروهای تحول خواه در داخل و خارج از کشور است، می‌تواند به انتخاب آگاهانۀ جامعۀ ایرانی کمک مستقیم برساند.
اتحاد جمهوریخواهان ایران تداوم حضور احمدی نژاد و حامیان او را فاجعه‌ای برای کشور و ملت ایران می‌داند ، ولی معتقد است شکست دادن احمدی نژاد و پس راندن نیروی حامی او، تنها از طریق یک هم صدایی به راستی ملی میسر است.
نخستین گام در تحقق این هم صدایی اشتراک نظر حول دو اصل زیر است:
- اول، پذیرش این حقیقت که جامعه ما جامعه‌ای است متکثر که از اقشار و گروه‌های اجتماعی مختلف با افکار، خواست‌ها و منافع متفاوت تشکیل شده است.
- دوم، ضرورت فراهم آوردن زمینه گفتگوهای ملی پیرامون قانون اساسی و ساختار حقوقی قدرت، با هدف تبدیل این قانون به میثاق ملی همه ایرانیان؛
مشارکت گرایش‌های سکولار در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور نه امری تاکتیکی و کوتاه مدت، که یک نیاز مبرم جامعه است. تحقق شعار" ایران برای همۀ ایرانیان" نیازمند مشارکت دموکراتیک دگراندیشان، فعالان جنبش زنان، کارگران، دانشجویان و دانشگاهیان، اقوام و اقلیت‌های مذهبی/ دینی در شکل دادن به آینده سیاسی کشور است. بدون چنین تعاملی، نیروهای ترقی خواه کنار خواهند رفت و عرصه سیاسی می‌تواند همواره عرصه یکه تازی نیروهایی از نوع احمدی نژاد و حامیان او شود، که با خرافه پرستی، عوام زدگی و عوام فریبی، قصد دارند انحصار اهرم‌های قدرت سیاسی و اقتصادی را در چنگ خود، حفظ کنند.
بخش آگاه جامعه مسلما نحوه شرکت در این انتخابات را منوط به نحوۀ پاسخ گویی به این مطالبات خواهد کرد.
اتحاد جمهوری خواهان ایران همواره بر این مطالبات تاکید کرده است. خواست‌های ما، مطالبات نیروهای ترقی خواه کشور و اقشار وسیع و رو به رشد جامعه ماست. تصمیم این اقشار در قبال نامزدها با نحوه پاسخ گویی به این مطالبات بستگی دارد. آنان که طی چهار سال گذشته در مقابل تشدید تعرض به حقوق شهروندی خود از پای نایستاده اند، امروز با مطالبات روشن به میدان آمده و خواهان آن‌اند که این مطالبات و راه تحقق آن‌ها در برنامه نامزدها گنجانیده شوند.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان
۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸
۸ مه ۲۰۰۹



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024