جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.05.2009, 14:08


نرگس محمدی، رییس هیأت اجرایی شورای ملی صلح و ثریا عزیز پناه عضو شورای ملی صلح که قصد داشتند صبح روز جمعه ۱۸ اردیبشت ماه ۱۳۸۸ برای انجام سخنرانی در نشست جهانی زنان به گواتمالا سفرکنند، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، ممنوع الخروج شدند.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، ممانعت از سفر محمدی و عزیزپناه به گواتمالا در حالی صورت گرفته است که قرار بود این دو فعال مدنی در نشست جهانی زنان که برگزار کنندگان آن برندگان جایزه صلح نوبل هستند، سخنرانی کنند. این نشست با موضوع «نقش زنان در دموکراسی در جهان» و با حضور زنان بیش از ۳۰ کشور جهان از دهم تا دوازدهم «می» برگزار می شود. محور سخنرانی نرگس محمدی، «نقش زنان در دموکراسی در ایران» و محور سخنرانی ثریا عزیزپناه، «نقش زنان در دموکراسی در منطقه خاورمیانه» بود.

جلوگیری از سفر نرگس محمدی و ثریا عزیزپناه به گواتمالا در حالی صورت گرفته است که مهر خروج بر روی پاسپورت آنان زده شده و محمدی و عزیزپناه آماده سوار شدن به هواپیما بودند.
پیش از این نیز از سفر برخی فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که برای شرکت در نشست های مختلف علمی و فرهنگی قصد عزیمت به کشور دیگری را داشتند، ممانعت به عمل آمده بود.

محمدی نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و از جمله فعالان مدنی است که در حوزه های حقوق زنان و مطبوعات نیز فعال بوده است. بر همین اساس کمیته علمی بنیاد الکساندر لانگر جایزه بین المللی سال ۲۰۰۹ خود را به نرگس محمدی اهدا کرد. بنیاد الکساندر لانگر که یک سازمان غیردولتی است و در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده به مسائل اجتماعی و صلح توجه دارد و مرکز آن در شهر بلزانو(ایتالیا) است. مراسم اهدای این جایزه در ماه جولای و در حین فستیوال اروپا مدیترانه خواهد بود. عزیزپناه نیز مدیر عامل «کانون مشارکت در پاکسازی مین» است که به مشکلات مردم پنج استان مرزی ایران می پردازد که در دوران جنگ ایران و عراق آلوده به مین شده اند. او همچنین مدیرمسئول نشریه کردی- فارسی راسان است.

پاسپورت محمدی و عزیزپناه پس از آنکه ممنوع الخروج شدند، توسط مأمور مسئول ضبط شد و آنان باید به دادگاه انقلاب مراجعه کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024